ANNONS
Annons

Nya pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja 645D har dom ju lagt på is så dett vet bara pentax, Men satsar pentax verkligen på paris, kommer ju en enorm mässa i new york i slutet av oktober. Som är inriktat på pro och semipro.

Roland Mabo skrev:

Om Nikon och Canon satsade på en heltäckande APS-C lösning, som Pentax gör, så är min övertygelse den att de inte skulle ha kapacitet kvar till att satsa på 24x36.

EN nyfiken fråga bara, vad avser du med en "heltäckande APS-C, lösning" och på vilket sätt har inte inte Nikon och Canon det?

johan.morck skrev:
EN nyfiken fråga bara, vad avser du med en "heltäckande APS-C, lösning" och på vilket sätt har inte inte Nikon och Canon det?

Med "heltäckande" APS-C lösning menar jag zoomar och fasta brännvidder från konsumentklass upp till pro, från vidvinkel och upp till tele. Även om Nikon och Canon har en del APS-C zoomar, så saknas de fasta brännvidderna. Nikons enda fasta APS-C (kallad DX) är en fisheye. Canon har ett EF-S makro. Pentax har DA 14, 21, 40, 70 - och de har visat upp prototyper på DA 35 Macro, 200 och 300. Sedan så saknar både Nikon och Canon APS-C zoomar med stor bländaröppning. Pentax har DA Star 50-135 f/2,8. Varken Canon eller Nikon har idag, eller har aviserat att de kommer att ha, ett objektiv för APS-C som motsvarar Pentax kommande DA Star 60-250 f/4. Canon och Nikon förutsätter alltså att konsumenterna täcker upp hålen i deras APS-C utbud med 24x36 objektiv, medan Pentax satsar på ett APS-C utbud av objektiv utan hål - det är därför jag kallar det "heltäckande". Alla dessa APS-C objektiv från Pentax har inte lanserats på marknaden än, men de har förannonserats och prototyper har visats upp på mässor vilket bevisar att Pentax satsar kraftigt på APS-C och gör det mer än Canon och Nikon gör.

Hälsar
R

ESS skrev:
Menar du när man tar 3/5 bilder i följd med olika exponeringar och sen sätter ihop dem till en HDR-bild?

Jag menar att man använder läget multiexponering på k10D med exponeringsjustering bockad och även automatisk exponeringskompensation vald (görs i C-Specialinställningar). Nu kan man ta 2 upp till 7 (har för mig att det är upp till 7, men jag har inte kollat i handboken) bilder på samma bildruta och kameran justerar själv exponeringen på varje bild så att de smälter samman fint. Ju fler exponeringar man tar, desto mer utökas DR.

Hälsar
R

Här är förresten bilder från Salon de la photo:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=25068722

DA 35 f/2,8 Macron ser väldigt produktionsklar ut, jag vill ha ett. :)

Dock inga kameror än. Det kan vara så att om Pentax/Samsung använder Sony igen som leverantör, så har Sony inte kapacitet att leverera 12,1 till Pentax i nuläget därför att produktionen i första hand går till Nikon och Sonys senaste produkter. Detta blir i såfall en repris av det som hände *ist D som försenades flera månader på marknaden därför att Sony levererade sensorer till Nikon i första hand och Pentax fick snällt vänta tills Sony hade byggt ut sin produktionskapacitet. Det misstaget som Pentax gjorde den gången var att annonsera kameran för tidigt innan tillverkningen verkligen var igång. Helt uppenbart tänker inte Pentax göra om det misstaget, utan de väntar hellre med annonsering tills de är helt säkra på att alla bitar verkligen finns på plats, tillverkningen är påbörjad och produkten kan levereras. Det har varit för mycket förseningar från Pentax på sistone och det ger ingen bra status för märket, det är därför bättre att vänta med produktannonsering tills man kan leverera strax efter annonsering.

(det går rykten om att det finns två nya kameror där, och nu menar jag inte den roliga designstudien på K10D i silver med topp från Spotmatic, men att de visas endast för speciellt inbjudna som har skrivit på ett avtal om tystnadsplikt - NDA, Non Disclosure Agreement. Det finns hintar om att det kan hända något på söndag, men vi får helt enkelt vänta och se. Det är så många rykten i omlopp just nu och bara det visar ju att något är definitivt på gång).

Hälsar
R

Senast ändrad:
Tack för det utförliga svaret. Det är ju fantastiskt tänkt att man gör en sådan komplett satsning på APS-C. EN 60-250 vore ju säkert trevligt men visst har väl Canon en Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM som funkar lika bra på APS-C som på större sensor eller film. Nikon har ju 80-400VR som också funkar på en APS-C-sensor. Det är väl ändå så att gluggar som fungerar bra på stor sensor alt film passar bra på en lite APS-C sensor, eller hur, medan det omvända är svårare. Så en satsning på en heltäckande linje av APS-C-objektiv innebär vissa begränsningar. Jag har ett objektiv som är avsett för den mindre sensorns, ett Nikon 17-55 som är ett lysande objektv MEN som jag är tvungen att göra mig av med om jag skaffar en kamera ned större sensor likt den i D3. Det samma gäller för dom med canonhus och 17-55IS.
Jag vill inte gå i polemik mot dig men reflekterade bara över ditt svar. Såväl pentax, canon och Nikon har väl en rad gamla fina objektiv som går utmärkt att använda oavsett vilken sensor man har. Eller hur? Vari ligger egentligen fördelarna med att göra en komplett serie av glyggar för en viss storlek på sensorn?

Skall blir kanonspännande att se vad Pentax kan hitta på härnäst, K10D har ju klart visat att Pentax kommit för att stanna och att de verkligen kan göra moderna kameror.

Senast ändrad:
Pentax hänger inte med dom stora längre.Dom hade ett riktigt bra mellanformatsutbud som konkkurerade med dom andra stora märkena.Var klart prisvärt med bra kvalite.
Sedan gick dom ut o sa att dom jobbade med 645 digital men den är enligt utländsk tidning mer eller mindre nerlagd.
Trist för pentax var ett företag med bra prisvärda produkter nu känns dom frånåkta av dom flesta andra märken.

johan.morck skrev:
Vari ligger egentligen fördelarna med att göra en komplett serie av glyggar för en viss storlek på sensorn?
Några fördelar är att APS-C objektiv blir kompaktare, lättare och de är billigare att tillverka.

Jämför tex Canon och Nikons 14mm objektiv med Pentax variant. Fördelen med det kompaktare APS-C formatet försvinner till stor del om man inte har objektiv anpassade för det. Dessutom kan det ju vara tråkigt att behöva betala för något som man inte vet om man kommer ha någon nytta av i framtiden.

johan.morck skrev:
Jag vill inte gå i polemik mot dig men reflekterade bara över ditt svar. Såväl pentax, canon och Nikon har väl en rad gamla fina objektiv som går utmärkt att använda oavsett vilken sensor man har. Eller hur? Vari ligger egentligen fördelarna med att göra en komplett serie av glyggar för en viss storlek på sensorn?

Jag förklarade varför Pentax inte har utrymme att satsa på 24x36. Förklaringen är, för att upprepa mig, att de satsar på ett heltäckande APS-C system. Om Canon och Nikon också satsade på ett heltäckande APS-C system är det fortfarande min övertygelse att de inte skulle kunna satsa på 24x36 som de gör idag. Det är helt enkelt en fråga om vad man väljer att lägga sina resurser på. I mitt svar fanns inget påstående eller ens åsikt om att det ena valet är bättre eller sämre än det andra, utan jag konstaterade helt enkelt att Pentax har valt att satsa på en heltäckande APS-C lösning och därmed har de inte utrymme för att i dagsläget satsa på 24x36.

Fördelarna med att anpassa objektivet för sensorn är att objektivet optimeras för sensorn och därför inte behöver vara större än nödvändigt. Den högre tätheten på pixlarna för den mindre APS-C sensorn jämfört med en 24x36 med motsvarande pixelantal, gör att objektiv konstruerade speciellt för denna högre pixeltäthet får en fördel.

Hälsar
R

snap skrev:
Sedan gick dom ut o sa att dom jobbade med 645 digital men den är enligt utländsk tidning mer eller mindre nerlagd.

Enligt vilken utländsk tidning då?
Jag har bara läst en artikel i Amateur Photographer som har kommenterat utvecklingen av 645D och de skrev att 645D inte var prioriterad. Om du vill tolka detta som "mer eller mindre nerlagd" är det en tolkning som får stå för dig, men det var inte det som tidningen skrev.

Objektivet för 645D, finns fortfarande listad i Pentax officiella objektivkarta för framtiden och det står fortfarande där att objektivet kommer att lanseras samtidigt med kameran.

Jag ser därför ingen anledning till att tro att projektet är nedlagt.

Hälsar
R

tidningen som skrev det är www.digitalsrphoto.com
(at an unusually frank and open discussion in Pentax european head office in hamburg, senior members of Pentax revealed that the release of the much-anticipitaded Pentax 645D medium format digital slr has been put on hold.This follow a change in management in Pentax Japan, which favours the development of new k-series models seems likely that we"ll see a replacement for the K10D (possibly a K20D) in the not-to-distant-future, as well as the possibility of a K200D a little later too!

Vet inte hur du vill tolka det Ralph för mig låter det som den är lagd på is.
Speciellt eftersom det är 3 år sen dom sa att den skulle komma.
Dom har inte resurserna längre att tillverka en proffesionell kamera utan väljer att lägga sig i samma segment som tex samsung.
Det är samma sak med deras dslr dom ligger efter dom stora(Nikon,Canon) i blandantat i upplösning samt i objektivutbud.

snap skrev:
tidningen som skrev det är [url which favours the development of new k-series models seems likely that we"ll see a replacement for the K10D (possibly a K20D) in the not-to-distant-future, as well as the possibility of a K200D a little later too!

Låter som en vettig prioritering även om det nog kan bli svårt att följa upp K10D succén igen i en kommande modell. Kameran (som jag utgår från) kommer att konkurera direkt med D300/A700 om nya köpare men till skillnad mot vissa andra fabrikat tror jag inte lika många Pentaxfotografer känner ett lika stort uppgraderingsbehov.

Appropå Salon de la photo så ser det ut som om DA35 makro har motljusetskyddet på.
På DA*200/2,8 ser det ut som den har stativfäste, men bara på övre bilden, jag har inte sett det på tidigare bilder.
Jag får fråga i den tråden.

Det stod i ett inlägg att DA* 200, 300 och 60-250 kommer i December.

Roland Mabo skrev:
.... Dock inga kameror än. Det kan vara så att om Pentax/Samsung använder Sony igen som leverantör, så har Sony inte kapacitet att leverera 12,1 till Pentax i nuläget därför att produktionen i första hand går till Nikon och Sonys senaste produkter. Detta blir i såfall en repris av det som hände *ist D som försenades flera månader på marknaden därför att Sony levererade sensorer till Nikon i första hand och Pentax fick snällt vänta tills Sony hade byggt ut sin produktionskapacitet. Det misstaget som Pentax gjorde den gången var att annonsera kameran för tidigt innan tillverkningen verkligen var igång. Helt uppenbart tänker inte Pentax göra om det misstaget, utan de väntar hellre med annonsering tills de är helt säkra på att alla bitar verkligen finns på plats, tillverkningen är påbörjad och produkten kan levereras......
R
Men om K50D har en 10Mp sensor så bör den komma snart. Den nya 12Mp sensorn är ju dyr(350$) så den kommer nog knappast i K50D.

snap skrev:
tidningen som skrev det är www.digitalsrphoto.com
(at an unusually frank and open discussion in Pentax european head office in hamburg, senior members of Pentax revealed that the release of the much-anticipitaded Pentax 645D medium format digital slr has been put on hold.This follow a change in management in Pentax Japan, which favours the development of new k-series models seems likely that we"ll see a replacement for the K10D (possibly a K20D) in the not-to-distant-future, as well as the possibility of a K200D a little later too!

Vet inte hur du vill tolka det Ralph för mig låter det som den är lagd på is.
Speciellt eftersom det är 3 år sen dom sa att den skulle komma.
Dom har inte resurserna längre att tillverka en proffesionell kamera utan väljer att lägga sig i samma segment som tex samsung.
Det är samma sak med deras dslr dom ligger efter dom stora(Nikon,Canon) i blandantat i upplösning samt i objektivutbud.
Jag gissar att det är så att sensorerna i mellanformats klassen dels är för dyra och kanske dom "överkomliga" sensorerna har brister.
Ett annat problem kan vara vidvinkel gluggarna till 645an, att dom behöver konstrueras om.
Men det kan vara så att Pentax nu vill lägga allt krut på K-serien.
Samsungs segment? é inte dé kompaktkameror?

jo, de som kör k10d känner ett stort behov av uppgradering för bättre täckning i lågdagrar, snabbare bildsekvenser kortare blixtsynktider!

Ove,
"put on hold" betyder "satt på vänt".
Detta innebär alltså inte att något är nedlagt, utan det innebär att man får vänta. Det finns en hold-knapp på vissa telefonväxlar som innebär att man "parkerar" samtalet medan man väntar på att linjen blir ledig, det är inget avslutande av samtalet. Om du vill tolka detta som "mer eller mindre nedlagd" så är det upp till dig, men det är inte vad "put on hold" eller "not a priority" betyder. Projektet finns kvar, men andra projekt har fått förtur och när dessa projekt som har fått förtur realiseras på marknaden så kommer Pentax återvända till 645D projektet.

K D Torigoe och K Tatamiya sa i våras att Pentax utvecklar nya systemkameror för K-fattningen, varav en är för det professionella segmentet. Denna utveckling äter upp mycket av utvecklingsavdelningens resurser.

Jag förstår inte vad du menar med att Pentax ligger efter Canon och Nikon på objektivsidan. Gällande APS-C objektiv (Pentax DA, Nikon DX och Canon EF-S), som är det som Pentax satsar på, så har Pentax ett större utbud än vad Nikon och Canon erbjuder. Pentax erbjuder bl a flera fasta brännvidder. Nikon har en fast DX och Canon har en fast EF-S.

Om du menar 24x36 objektiv så är det en marknad som Pentax inte satsar på. Du kan ju inte säga att Pentax ligger efter på en marknad som de inte satsar på. Det är som att säga att Alfa Romeo ligger efter Scania-Vabis på lastbilssidan...

Gällande "ligga efter" Nikon och Canon på antal Mp... Pentax använder i dagsläget sensorer från Sony, precis som Nikon gör. Det är just nu för någon månad sedan som Sony släppte en 12,1Mp APS-C sensor. Den har inte funnits tillgänglig innan. Sedan så satsar inte Pentax på 24x36 formatet, som både Nikon och Canon gör. Då kan vi säga att 4/3" kamerorna ligger efter Nikon och Canon också... eller att 35mm film ligger helt klart efter mellanformatare... Jag förstår inte poängen med att jämföra olika format och att säga att ett märke ligger efter därför att det väljer att satsa på andra format än Canon och Nikon gör. Jag ser inte Canon och Nikon som en standard på marknaden som andra märken måste följa för att slippa bli kallade för att "ligga efter". Det finns fler sätt att göra saker på än Canon och Nikons sätt, men om man uppskattar Canon och Nikons sätt och tycker andra som väljer andra lösningar "ligger efter" ja då är det självfallet Canon eller Nikon som man bör införskaffa.

Hälsar
R

Senast ändrad:
raskolnikov skrev:
jo, de som kör k10d känner ett stort behov av uppgradering för bättre täckning i lågdagrar, snabbare bildsekvenser kortare blixtsynktider!

Jaha så jag som kör K10D ska känna ett stort behov av det? Faktum är att det gör jag inte alls.

Bättre täckning i lågdagrar: Det är ett problem med den medleverade profilen för K10D i Adobes mjukvaror som ger för hög kontrast. Lösning: Justera profilen eller byt mjukvara! Det är inte i K10D som felet sitter. Den profil som föjer med LightZone har en för hård kontrast i lågdagrar, det tog mig två sekunder att ändra! Jag har inget som helst problem med lågdagrarna nu.

Snabbare bildsekvenser: Låt se, jag har använt kontinuerlig bildframmatning en gång i år. En gång på ett år. Ja, inget som jag har stort behov av.

Snabbare blixtsync: De flesta av mina bilder tar jag på synctider som ligger på 1/30 - 1/100. Kameran klarar 1/180 standardsync och 1/4000 höghstighetssync men jag är aldrig i närheten...

Hälsar
R

Trist att mellanformataren ligger på is, hade klart hoppats på att Pentax skulle släppa en rimligt prissatt sådan och skaka om studiofotomarknaden ordentligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar