Annons

Nya pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
JAG saknar dock följande saker och fler än mig, skulle nog tycka att det vore kul att kunna synka externa blixar snabbare än 1/180 del för att kunna frysa rörelse i dagsljus med extra blixtar. Dina svar MABO är nära på fanatiska om än du har rätt i att jag generaliserade. Vet du ngt om vad som sas på den franska mässan. Uppskattar din kunskap men du låter stundtals som ngn som arbetar på Pentax. Berätta gärna hur man uppdaterar profilen i Adobes mjukvaror.
MVH // johan.
 
raskolnikov skrev:
JAG saknar dock följande saker och fler än mig, skulle nog tycka att det vore kul att kunna synka externa blixar snabbare än 1/180

*Räcker upp en hand* Senast i lördags. Men jag trixade till det så det blev okej ändå.
 
1/180 är väl rätt ok ändå, snabb synktid används ju enbart för att släcka ut befintligt ljus och då är det mindre än ett halvt bländarstegs skillnad på 1/180 och de 1/250 som de flesta andra kör. Vill du ha ännu mer utsläckning är det nerbländning eller ND-filter på objektivet som gäller.

Vill du frysa rörelser är det blixtens brinntid som avgör och det beror på blixtmodellen, inte kameran. Det handlar om betydligt mycket snabbare tider än så (de flesta blixtar har väl runt 1/800 brinntid)
 
Senast ändrad:
skillanden mellan att köra full och halveffekt påverkar brinntiden avsevärt, vill man bygga ljus med vanliga batteriblixtar är det slutartiden som har stor del i det hela då man vill kunna köra på så låga effekter som möjligt, 1/180 ger också rörelseoskärpa i de delar som belyses av naturligt ljus, nikons 1/400 är betydligt smidigare att jobba med.
 
Ah, du syftar på de synktider som Nikon hade på D70 och D50, där var det större skillnad, ja. De moderna kamerorna, inklusive både D3 och D300 har väl dock bara 1/250 som max (D300 verkar ha något 1/320 specialläge, men osäker när det funkar).

Det mindre-än-halva-bländarstegs skillnad det handlar om mot de kamerorna motsvarar en betydligt mindre skillnad på blixteffekt än skillnaden mot Nikon D70ins synk... men även en ökning av effekten med mindre än halva effekten kanske påverkar brinntiden, vet inte eftersom jag inte plåtar så mycket action med mina batteriblixtar.
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Om du menar 24x36 objektiv så är det en marknad som Pentax inte satsar på.
Hur kan du vara så säker på det? Jag tror att de kommer bli tvungna till det när större sensorer blir billigare. Då finns det inte längre något skäl att inte peta in en så stor sensor som man får plats med.
 
wsaar skrev:
1/180 är väl rätt ok ändå, snabb synktid används ju enbart för att släcka ut befintligt ljus och då är det mindre än ett halvt bländarstegs skillnad på 1/180 och de 1/250 som de flesta andra kör. Vill du ha ännu mer utsläckning är det nerbländning eller ND-filter på objektivet som gäller.
Nja, även om ND-filter hjälper till att öppna bländaren och minska på det befintliga ljuset tar det också död på blixten. Det fina ledtalet som du betalade dyra pengar för försvinner i proportion med ND-densiteten. Dvs en kort blixtsynk är guldvärd! :) Själv har jag 1/500 som kortaste blixtsynk men ibland vill jag ha ännu kortare.

wsaar skrev:
Vill du frysa rörelser är det blixtens brinntid som avgör och det beror på blixtmodellen, inte kameran. Det handlar om betydligt mycket snabbare tider än så (de flesta blixtar har väl runt 1/800 brinntid)
Inte helt korrekt här heller. Om man fotograferar snabba rörelser dagtid där det befintliga ljuset dominerar vill man använda korta slutartider för att frysa rörelser. Blixten lättar bara upp skuggorna.
 
timofej skrev:
Det fina ledtalet som du betalade dyra pengar för försvinner i proportion med ND-densiteten. ... Blixten lättar bara upp skuggorna.
Både de här meningarna är ledtrådar till att du använder, eller kanske borde använda, blixtskoblixt med TTL-styrning istället för studioblixtar med batteriagg. Då kan du köra på snabbare synktid mha fusk-high-speedlägen.

Visst, snabbare synktid är självklart alltid bättre (och 1/500 skulle vara en verklig skillnad!), men K10D ligger inte särskilt mycket efter konkurrenterna på det området med tanke på att de Nikon- och Canonkameror som säljs idag har mellan 1/200 (Nikon D80, D40x) till 1/250 (Canon 40D, Canon 1D mkIII, Nikon D300, Nikon D3)
 
Senast ändrad:
Jag vet att du är totalt insnöad på Pentax Raphael.
I mina ögaon o dom flestas ögon så ligger Pentax klart efter canon/nIkon.Titta bara på den nya sensorn på 12milj från sony i vilka kameror den hamnar först i.
Inte var det pentax i alla fall.Du kan inte på allvar jämföra Pentax objektivutbud med tex Canons.
Vart har Pentax proffssegment tagit vägen?
Jag som kört Pentax vad hade jag för val dom kommer aldrig ut med en kamera i toppskicktet inte i proffsklassen.
Trist för pentax VAR ETT MÄRKE MED BRA PROFFSPRODUKTER TILL MODERATA PRISER!
Not a priority betyder i mina ögon att det inte är ett projekt som kommer i första hand o det stämmer nog eftersom pentax gick ut för 3 år sen o sa att kameran skulle lanseras på hösten.
Kan dom inte ens få 12milj sensorn i tid från sony hur ska dom då kunna få fram en mellanformatsdigitslkamera.Något gör att dom inte får fram den antagligen är det så att optiken inte håller klassen till en sån stor sensor.
 
wsaar skrev:
Både de här meningarna är ledtrådar till att du använder, eller kanske borde använda, blixtskoblixt med TTL-styrning istället för studioblixtar med batteriagg. Då kan du köra på snabbare synktid mha fusk-high-speedlägen.
Men jag förlorar ju blixtkraft vid HS-läget också! Eller hur menar du?

Det stämmer, jag menade mest en blixtskoblixt (hehe, vilket ord! :). Studioblixtar kan ju vara i princip hur kraftiga som helst och kan anpassas till ND-filtrets effekt. Det där med att frysa rörelser blir det svårare om man fotograferar i dagljus. Visst kan man strypa det befintliga ljuset helt för att blixtens brinntid ska frysa rörelser men det är inte alltid önskvärt.

wsaar skrev:
Visst, snabbare synktid är självklart alltid bättre (och 1/500 skulle vara en verklig skillnad!), men K10D ligger inte särskilt mycket efter konkurrenterna på det området med tanke på att de Nikon- och Canonkameror som säljs idag har mellan 1/200 (Nikon D80, D40x) till 1/250 (Canon 40D, Canon 1D mkIII, Nikon D300, Nikon D3)
Jag håller med att skillnaden mellan 1/180 och 1/250 inte kan betraktas som avgörande även om den finns. Jag ville bara framhäva att blixtsynken inte alltid kan motverkas mha ND filter som vissa människor tror.
 
snap skrev:
Jag vet att du är totalt insnöad på Pentax Raphael.
I mina ögaon o dom flestas ögon så ligger Pentax klart efter canon/nIkon.Titta bara på den nya sensorn på 12milj från sony i vilka kameror den hamnar först i.
Inte var det pentax i alla fall.Du kan inte på allvar jämföra Pentax objektivutbud med tex Canons.

De 50-tal fototidskrifter som röstat fram K10D i Grand prix, TIPA och EISA tycks iaf inte dela din antipentaxfanatism Ove.

Självklart ligger Pentax efter i det rena poffssegmentet därför att man inte har någon kamera där, men du kan väl inte på allvar tro att två till megapixel gör någon större skillnad?

När kommer det en Canon semipro i riktigt tätat utförande? Varför har dom ingen bildstabilisering i kamerahuset? Listan kan göras lång på områden där Canon eller Nikon inte direkt ligger före, beroende på vad man eftersöker hos en kamera eller ett system.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=83117
 
Nu när jag kallnat inför K10:an önskar jag Pentax släpper en kamera med vädertätning och som klarar ljusmätning vid arbetsbländare samt ger raka bilder. Den får gärna ha 12 megapixel och heta K2D så den kan bilda par med min ursnygga och mässingpräktiga K2DMD på kamerahyllan.
Då blir det handla av...

Uffe
 
Makten skrev:
Hur kan du vara så säker på det? Jag tror att de kommer bli tvungna till det när större sensorer blir billigare. Då finns det inte längre något skäl att inte peta in en så stor sensor som man får plats med.
Det var ett j-a sjat om 24X36, att Pentax inte kommer ut med 24X36 objektiv sen Makrona och inte har några på roadmappen samt har skrotat 24X36 objektiv till förmån för APS borde säga dig nåt.

645an kommer ut nästa år (annars spark på smalbenet), och den kommer att ha formatet 24X36 + några mm, så 24X36 formatet är upptaget av 645an hos Pentax.
Och möjligheten att tillverka kameror både för studio, natur och handhållet finns med 645-APS.
Möjligheten att senare tillverka fullformat (6X4,5) kameror finns oxå med befintliga objektiv.
 
Bofoto2 skrev:
Det var ett j-a sjat om 24X36, att Pentax inte kommer ut med 24X36 objektiv sen Makrona och inte har några på roadmappen samt har skrotat 24X36 objektiv till förmån för APS borde säga dig nåt.
Ja, att de kommer tappa kunder när "alla andra" börjar med 24x36. Hur intressant var APS-filmen för andra än rena amatörer?

645an kommer ut nästa år (annars spark på smalbenet), och den kommer att ha formatet 24X36 + några mm, så 24X36 formatet är upptaget av 645an hos Pentax.
Och möjligheten att tillverka kameror både för studio, natur och handhållet finns med 645-APS.
Möjligheten att senare tillverka fullformat (6X4,5) kameror finns oxå med befintliga objektiv.
Om den kommer ut ja. Det blir ju en betydligt klumpigare kamera än småbildsformatet, så där tävlar den i ett helt annat segment. Har man en bajonett avsedd för småbildsformat så verkar det dumt att inte utnyttja det.

Annars håller jag med om att Pentax har bland de bästa utbuden av objektiv för just APS-C. Alltid något.
 
papi skrev:
Vilka eventuella likheter förutom storleken ser du mellan en aps-c filmkompakt och en Nikon D300?
Inga. Det var sensor/filmstorleken jag avsåg. Den räcker som argument. Det finns ingen som helst anledning att använda en mindre sensor än man har råd med utom i fallet väldigt långa teleobjektiv.
 
Då känns det lite orelevant hur bra eller dåligt film i aps-c format var då det begav sig. Bildkvalitén från aps-c sensorn räcker för bästa proffskavlité och det enda av vikt som verkligen blir bättre med 24x36 tycks vara lägre brus på högre ISO.

Förutom ett tydligt ekonomiskt incitament att välja aps-c för telefoto följer en del annat med formatet som tex:

Längre skärpedjup. Kan vara värdefullt vid vidvinkelfotografering, hyperfocal och macro.

Förutsättningar för bättre kantskärpa och mindre ljusbortfall med rakare strålgång.

Lättare och mindre utrustning.

Framtida möjlighet till tilt&shift med utnyttjande av den större bildcirkeln från småbildsoptik och det mindre sensorformatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.