papi skrev:
(Jag tycker 0,95 är tillräckligt stor och med ännu större sökare tappar man också överblick.)
0,95, vad är det för siffra? Förstoringsgrad, area, upplevd storlek, visning?
Jag har en sökarlupp på min D200. Jag skulle ändå gärna ha MYCKET större sökare. Ju större desto bättre.
(Får nästan alltid blända ner vid porträttfoto för att få ett tillräckligt stort skärpedjup. Canons 24-105 håller väll för övrigt f4 och Pentax 16-50 (f2.8 och Olympus har väl en del f2.0 zoomar.)
Blända ner kan man ju alltid. Det är värre när man ska åt andra hållet.
F/4 på FF motsvarar f/2,67 på APS-C och f/2,0 på 4:3-formatet. Jag skulle inte vara så intresserad av en f/4-zoom på FF, utan snarare fasta gluggar på f/2 eller ljusstarkare.
(Det finns i dag 10 mm fisheye med 180 graders bildvinkel och 10 mm rakteknande för aps-c. Känns inte som det saknas värst mycket på vidvinkelsidan...)
Jag avsåg raktecknande vidvinklar. Sigma 12-24 skulle motsvara 8-16 på APS-C, för att ta ett extremt exempel. Men bara ett "vanligt" 20/2,8 har ingen motsvarighet. Ge mig ett 13/2,0 så blir jag glad.
(Just vid vidvinkelfotografering vill jag nästan alltid ha ett så stort skärpedjup som möjigt på största bländare.)
Det är inte bara skärpedjupet som är intressant.
(Nytt för mig vilka objektiv är det?)
Massor! Hur stort är ett 20/2,8? Väldigt litet. När det gäller zoomarna så är det lite svårt att jämföra eftersom ljusstyrkan skiljer rätt mycket. Men ett Canon 17-40/4 är ju ungefär lika stort som exempelvis ett Nikkor 12-24/4.
(Har betydligt mer glädje av 50/1,4 som porträttobjektiv på aps-c än som normal på en FF)
Inte jag. Ett 75/2 på FF hade nog varit lika billigt att göra för den delen.
Tillägg: 85/1,8 kostar ju ungefär som 50/1,4 i de flesta fall.
(Tycker 10-12 mp räcker mer än väl och vill man ha en klar brusfördel med FF skall man nog inte gå över det antalet allt för mycket.)
Det håller jag med om, men nu räknade jag bara upp alla möjliga fördelar jag kunde komma på.
(Må så vara men iom avsaknaden av cropfactor bir en normal objektivuppsättning för FF betydligt dyrare i realiteten.)
Vad är "en normal objektivuppsättning"? För mig hade den blivit avsevärt billigare med FF.