Annons

Nya pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
När och vad kan vi vänta oss i kameraväg? Vad kommer det sitte för sensorer i dem? Även rena spekulationer är roligt.
 
Spekulationer

Den nya kameran mellan K100D och K10D kallar jag K50D, och den mer avancerade än K10D för K5D.
Vilken som kommer först vet jag inte, men den första kommer nog i Nov-Dec.
K50D har antagligen 10Mp, K10D-batterigreppet passar säkert samt att den liknar nog mera K10D än K100D tekniskt förutom vädertätningen.
K5D har naturligtvis vädertätning, K10ans batterigrepp används nog, 12Mp sensor från Sony troligen samt tystare och snabbare kamera men i övrigt är det svårt att gissa.
Jag gissar att Pentax sätter priset under Canon D40 som ligger på(Cyber) 11500:- för kamerahuset
 
Senast ändrad:
Salon de la photo i Paris börjar snart...
http://www.lesalondelaphoto.com/rubriques_uk/index.html

Detta med sensorer...
Det finns indikationer på Sonys nya 12,1Mp sensor - den som klarar ISO 200 - 3200 i grunden, och använder fiffiga (?) fusk för att nå ISO 100 och 6400. (sämre prestanda på ISO 100 än 200... Alltså, på ISO 100 så exponeras det enligt ISO 200 men exponeringen ökas efteråt. Jag hoppas Pentax struntar i dessa saker om de använder sensorn.

Sedan så finns det indikationer, sedan länge, om en ny CMOS-sensor som inte kommer från Sony. Kodak och Cypress har nämnts som de mest troliga leverantörerna. Kan även vara Panasonic. Samsung tror jag inte på för det är för tidigt än.
Vi får helt enkelt vänta och se.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Salon de la photo i Paris börjar snart...
http://www.lesalondelaphoto.com/rubriques_uk/index.html

Detta med sensorer...
Det finns indikationer på Sonys nya 12,1Mp sensor - den som klarar ISO 200 - 3200 i grunden, och använder fiffiga (?) fusk för att nå ISO 100 och 6400. (sämre prestanda på ISO 100 än 200... Alltså, på ISO 100 så exponeras det enligt ISO 200 men exponeringen ökas efteråt. Jag hoppas Pentax struntar i dessa saker om de använder sensorn.

Sedan så finns det indikationer, sedan länge, om en ny CMOS-sensor som inte kommer från Sony. Kodak och Cypress har nämnts som de mest troliga leverantörerna. Kan även vara Panasonic. Samsung tror jag inte på för det är för tidigt än.
Vi får helt enkelt vänta och se.

Hälsar
R

Va dett här som pentax hade hyrt in en berömd modefotograf?
 
Benjamin Kanarek är anlitad som konsult för designen av Pentax monter och den nya marknadskampanj som kommer att lanseras i och med showen. Han är givetvis väldigt glad över uppdraget eftersom han självmant bytte från Canon till Pentax i vintras, mycket beroende på den fina ergonomin hos K10D och "pannkaksobjektiven". Efter att han hade bytt så kontaktade han Pentax France och undrade om de vill "låna" honom utrustning gratis, mot att han gör reklam för dem.

Hälsar
R
 
I våras så meddelade Pentax, via K D Torigoe (högste chef Pentax Imaging Business Corp) och K Tatamiya (chefsdesigner och chef över forskning och utveckling, Pentax Imaging Business) i en öppen intervju publicerad av japanska tidskriften DC Watch Impress, att deras nya kameror var "nästan färdiga". De meddelade även att det var en miss för dem förra året att de släppte K10D för tidigt, innan de hade byggt upp ett lager vilket gjorde att många fick vänta på produkten vilket gav Pentax dåligt rykte. I våras visade de en intention om att inte göra om misstaget att annonsera kameror innan de kan leverera fullt ut, så det är antagligen därför som Pentax har dröjt med att släppa ut sina nyheter än. Kamerorna finns, men Pentax vill vara säkra på att fabriken klarar av att leverera också.

Om inga förseningar har hänt, så borde det komma nyheter om nya produkter snart så att leveranserna hinner komma igång före jul. I intervjun talar de om vikten av att ha produkter färdiga till "shopping season" (alltså julhandeln).

Dessutom är "Salon de la photo" sista chansen före jul att annonsera något och visa för publiken. Nästa tillfälle blir PMA-mässan i USA kring februari-mars.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Den tekniska specifikationen var bestämd och klar i våras. Endast arbete med firmware och optimering av prestandan återstod. Om de ska ändra något i specifikationerna nu, så måste de designa om rätt mycket och då kanske vi kan få se en kamera om ett år, nästa höst. Jag tror inte det är logiskt för det innebär en förlust ekonomiskt.

Det är min fullständiga övertygelse att Pentax är en kompetent utvecklare av digitalkameror och kan lansera produkter som är konkurrenskraftiga. Jag förstår inte varför Nikons och Canons släpp av D300 och 40D skulle försena Pentax kommande kameror. Försenade Nikons och Canons nyheter utvecklingen av Sony A700? Olympus har sagt att de släpper nyheten om sin E-P1 snart, har den försenats på grund av Canon eller Nikons lansering av D300 och 40D? Panasonic L-10, blev den försenad på grund av Canon och Nikon? Varför skulle just Pentax bli försenade när de andra inte har blivit det?

Om det, mot förmodan, har inträffat förseningar så är det snarare av teknisk natur (någon/några komponenter som ej håller måttet, problem med firmware, något elektrisk bugg etc) snarare än Canons och Nikons senaste kameror. Jag är övertygad om att det Pentax har bakom sina hemliga dörrar är fullt konkurrenskraftigt och kan överraska många som tror att Pentax inte har förmåga att ta fram kameror som är fullt konkurrenskraftiga mot Nikon och Canon.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Varför släpper ingen mindre tillverkare en kamera med FF?
Eller tex varför sätter inte Olympus en 24x30-sensor i sitt nya proffshus?

På vilket sätt är det så fruktansvärt svårt för en mindre tillverkare?
 
Olynpus satsar på 4/3"-formatet och är fullt upptagna med att lansera objektiv och kameror för detta. De har inte haft ett 24x35 format på väldigt länge och det som fanns var manuellt fokus. De försökte en gång med autofokus där, men det blev en flopp. För att Olympus ska satsa på 24x36 formatet så behöver de utveckla en ny fattning och det kostar massor med pengar.

I Pentax fall så handlar det om bristande produktionskapacitet i fabriker. De har en fattning, men Pentax är fullt upptagna med att lansera en fullständig lösning för APS-C formatet, de satsar hårdare på nya APS-C objektiv än Nikon och Canon gör, så de har inget utrymme för att satsa på 24x36 än. När deras APS-C system är fullständigt och komplett, då finns utrymmet att satsa på fler format med speciella objektiv anpassade efter de formaten. Både Nikon och Canon satsar halvhjärtat på APS-C, ingen av dem har en riktig intention att erbjuda ett fullödigt system med heltäckande objektivserie för APS-C, utan de mixar med sina 24x36 objektiv och tänker sig att APS-C kunderna ska använda dem också. Pentax har valt en annan väg, de jobbar på en komplett APS-C lösning, och därför finns det ingen kapacitet över för 24x36.

Om Nikon och Canon satsade på en heltäckande APS-C lösning, som Pentax gör, så är min övertygelse den att de inte skulle ha kapacitet kvar till att satsa på 24x36.

Din fråga är fel ställd.
Jag kan lika gärna fråga dig varför det är så fruktansvärt svårt för stora tillverkare som Canon och Nikon att satsa på en heltäckande APS-C lösning med APS-C objektiv både fasta och zoomar från vidvinkel till tele, konsument- och proffsklass. Pentax har fler "fasta gluggar" än Nikon och Canon har, varför är det så fruktansvärt svårt för Nikon och Canon att släppa många fasta gluggar för APS-C, inte bara en eller två?

Hälsar
R
 
Pentax DA-serie av objektiv är anpassade efter APS-C storlek på sensorn. Jag skrev ju att Pentax satsar på ett komplett APS-C system, objektiven är alltså APS-C. APS-C objektiv på APS-C sensor är fullformat. Det är inget "halvt" eller "krympt" format eftersom optiken och sensorn är anpassade efter varandra, det blir bara "krympt" när man använder objektiv anpassade efter större format på sensor av mindre format.

Så APS-C objektiv på APS-C sensor är fullformat (FF). 24x36 objektiv på 24x36 sensor är också fullformat (FF).

Om du med din fråga menar om APS-C objektiven har kvalitet nog för 24x36 sensor, så är svaret nej. Försök gärna att använda 24x36 objektiv på en 6x4,5 kamera och se vad som händer. De är helt enkelt inte gjorda för varandra.

Pentax har inte redovisat några planer på 24x36 format, de har inte lanserat några objektiv för 24x36 eller ens aviserat att de ska göra det, sedan 2004. Både Canon och Nikon satsar mindre på APS-C objektiv än vad Pentax gör, de vill att konsumenterna väljer 24x36 objektiv för de brännvidder som de inte har APS-C lösningar för.

Pentax har valt en annan väg. Först heltäckande APS-C, sedan får vi se vad som händer när detta arbete är klart. Pentax jobbar uppåt, från konsumentkameror och konsumentobjektiv och uppåt. Eftersom konsumentmarknaden står för den största volymen så är det ekonomiskt förståeligt att Pentax jobbar från botten upp till toppen. Nu börjar Pentax lansera mer professionella objektiv, som vänder sig till andra än konsumenter och avancerade amatörer, snart kommer också kamerautbudet att utökas för dessa. Pentax har massor med APS-C objektiv att lansera och jag förväntar mig uppdaterad information om detta på Salon de la photo.

Hälsar
R
 
Jag tycker det är synd att Pentax valt att göra så. Jag personligen känner att jag vill hoppa över semipro-segmentet till pro-segmentet. Det finns ingen direkt stor anledning för mig att byta till en K10D (har K100D nu), jag vill ha något mer.

Förmodligen blir nästa köp inte Pentax utan snarare Nikon. Möjligtvis Canon. Pentax har inget att erbjuda för mig längre, jag har växt ifrån Pentax.
 
De nya APS-C kameror som Pentax jobbar mer kommer att vara mer professionella än dagens, därför att konsumentutbudet av kameror är tillgodosett så finns det ett utrymme för att gå uppåt. Nya DA Star-serien av objektiv behöver fler kameror än K10D, vilket också kommer att hända. Torigoe och Tatamiya har talat om två modeller, dels en direkt ersättare till dagens K10D, dels en modell som ligger över, alltså ett "flaggskepp". Huruvida dessa ännu mer proffsinriktade modeller kommer att vara tillräcklig för dig, det återstår givetvis att se.

Hälsar
R
 
Nästa version av Canon 5D. KANSKE Nikon D3 men 5D är nog den som passar mina behov om man ska vara lite mer ekonomisk av sig.
 
Själv har jag just sålt min K10d och alla tillbehör (fortfarande en DA 12-24 kvar om nån är intresserad).

Älskar vädertätningen, bildstabiliseringen och alla pentax linser men Fuji S5 pro känns för mig roligare, hade massa bilder i somras bl.a när jag besteg ett berg i soluppgången där det dynamiska omfånget inte räckte till. Till den ska jag köpa den fruktansvärt sexiga Nikon 17-55 f/2.8.

Kommer Pentax med nåt skoj nu eller snart så kanske jag byter tillbaka =)
 
Man kan leka med multiexponeringen i K10D för att utöka det dynamiska omfånget på ett enkelt och smidigt sätt. :) Passar iofs inte rörliga motiv, men för stillastående så... Enkelt är det också.

Hälsar
R
 
Menar du när man tar 3/5 bilder i följd med olika exponeringar och sen sätter ihop dem till en HDR-bild?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.