Om optiken "hänger med" eller inte kvittar faktiskt fullständigt.
Så länge kravet "bruskraft per mm² får inte öka" fortfarande uppfylls blir faktiskt bildresultatet från ett visst bestämt objektiv skarpare ju högre upplösning du "mäter" det med. Oberoende av om objektivet är "skarpare än sensorn" eller tvärtom.
60D tillsammans med ett visst objektiv och ett visst fotomål ger ett skarpare resultat än 40D med samma objektiv och motiv. Oberoende av presentationsstorlek (så länge vi inte går ända ner till web-storlek, ca 1200x800, då är det ganska lika).
Nackdelen med hög upplösning är läs- och skriv-hastighet i korten, samt att filerna tar plats. Men idag kostar en 1TB hårddisk ca 600kr, och på denna får du plats med ca 30.000 st bilder (råfil + jpg "fine" i fullupplösning) från en 7D/550D/60D. Detta är mer än vad de flesta behöver - för en kostnad mindre än två bra UV-filter i handeln.
Anledningen till att jag äger en 24MP-kamera, en 12MP-kamera och en 10MP-kamera är att kraven är olika från situation till situation. Vet jag att presentationen KRÄVER 12MP, ja då använder jag 24-MP-kameran. Vet jag att jag behöver 6MP, då räcker 12MP.
Det är ganska rimligt att säga att ungefär hälften av informationen i en 24MP-fil är "bildrelevant". Väldigt, väldigt få kameror förlorar i verkliga situationer någonting alls på att skalas ner till ca 75-80% av sin orginalupplösning - och detta är lika sant oberoende av om kameran är på 6MP eller på 24MP!
40D och 60D, samma objektiv, samma presentationsskala. Först uppinterpolering av 40D, sedan interpolation ner till 10MP. Det går knappt att skärpa 40D-bilderna mer, det syns redan ny väldigt tydliga artefaktbildningar. Alla fyra exemplen är ungefär lika överskärpta - för tydlighetens skull.
Titta på kanterna runt starka färger (i det här fallet rött), och små detaljer - i det här fallet t.ex stråken, resten av fiolen och i skägget. Både i 18- och 10MP-versionen syns det att 18MP-orginalet innehåller mer information.
Skillnaden kommer bli mindre och mindre till 18MP-kamerans fördel ju sämre objektiv du använder, men den kommer alltid finnas där.