Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Well, jag är urnöjd med jättepjäsen 7D men hade 60D med sitt mindre och smidigare format funnits när jag köpte för 12 mån sen vetesjutton vad jag hade valt. 50D var inget alternativ för mig, däremot Nikon 300s. 7D är bättre på "allt" mot 60D utom den vinklingsbara skärmen och jag tror den fällt utslaget. Tre C-lägen är bra, men det jag använder mest är alltid vid planerad fotografi ändå - gaffling i mitt fall - och det hade jag kunnat ställa om via snabbmenyerna på 2 sek ändå. För mig är 60D är allt Canon saknat mellan XXXD och XXD t.o.m 50D fast i bättre format och en rejäl bromkloss för systembyte till Nikon. Men alla är vi olika, men jag tycker 60D är en fullträff. Grattis ni som köper. :)
 
En sak jag saknar på 60d är greppet från 50d, som var helt perfekt. 50d har för mig mycket bättre ergonomi än 7d tillochmed. 60d känns bra, typ som 7d fast mindre, men inte alls lika bra som 50d. Men man kan inte få allt. 60d's bildkvalitet är ju överlägsen 50d, och video är kul.....
 
Jag står i valet och kvalet mellan en Canon 60D och en Canon 7D. Jag hade tänkt ha den till mycket porträtt/posering. Hur tycker ni att jag ska kombinera kamera + optik? Om jag just nu skulle köpa Canon 60D så får jag Canon Speedlite 430 EXII på köpet hos Cyberphoto.. och hos Scandinavianphoto så får jag samma blixt + en väska på köpet.

Tycker att detta känns prisvärt, allrahelst då jag behöver blixten...

Men... 7D är ju den kamera som verkar bäst, i tester och så. Frågan är, kommer jag att behöva den?

Hur tycker ni att jag ska köpa?
 
Jag står i valet och kvalet mellan en Canon 60D och en Canon 7D. Jag hade tänkt ha den till mycket porträtt/posering. Hur tycker ni att jag ska kombinera kamera + optik? Om jag just nu skulle köpa Canon 60D så får jag Canon Speedlite 430 EXII på köpet hos Cyberphoto.. och hos Scandinavianphoto så får jag samma blixt + en väska på köpet.

Tycker att detta känns prisvärt, allrahelst då jag behöver blixten...

Men... 7D är ju den kamera som verkar bäst, i tester och så. Frågan är, kommer jag att behöva den?

Hur tycker ni att jag ska köpa?

Till porträtt / Studiofoto ser jag ingen fördel med 7d. Tvärtom är den artikulerade skärmen på 60d ett plus där.
Jag skulle fundera på 60d+85 1.8
Ang. blixt så tog jag just det paket du nämner (60d+430exII). Köpte på Fotokungen (som matchade cyberfotos pris på 11.290)
 
Det där diagrammet ska man nog inte bry sig så mycket om, i så fall skulle ju även Canon 400D vara bättre till porträtt än t ex 7D.

Listan visar hur bra "sensorn" är på tonaltomfång (färg) vilket är viktigt vid porträtt.
Väger man in dynamiskt omfång och brus så är de lika bra. Skillnaderna är dock mycket små.
Men en 5D är bättre totalt set och bara lite sämre på DR än 60D/7D och just den parametern borde inte vara så viktig vid porträtt/studio fotografering.
 
Ser att priset nu har krupit under 10000 för kamerahuset hos de ledande aktörerna, 8999 hos Japanphoto och 9990 hos Cyberphoto. Och då kan man ju samtidigt konstatera att priset ligger ungefär mitt mellan 550D och 7D dvs ungefär som det borde vara..
 
Jag klämde på den igår igen och vill åter igen påpeka hur välbyggd den känns. De som läst att den är för mycket 500/550 och blivit skrämda, bör känna på den.

Man blir lite sugen på en, fast nu får det f*n räcka med grejor:)
 
Igår la jag order på en Canon 60D från Scandinavian Photo. Där fick man kamerahuset + Speedlite 430 EX II + väska, för 9999 kr. Bra pris de!
 
Brus

Någon som vet skillnaden i brus mellan 60D och 7D, verkar på de bilder jag sett som 60D skulle vara bättre där jag jämfört på 1600 iso.
60D har 9 korslagda AF punkter medans 7D har 19.
Är AF så mycket bättre i 7D?
 
60D har 9 korslagda AF punkter medans 7D har 19.
Är AF så mycket bättre i 7D?

Jag har gått från 40D (som har samma AF vad jag kan läsa mig till) till 7D och tycker det är stor skillnad på AF. Den är snabbare och träffsäkrare. Märker det mest då jag jagar fågel med 1,4x förlängare på en 70-200/4.
 
Jag har gått från 40D (som har samma AF vad jag kan läsa mig till) till 7D och tycker det är stor skillnad på AF. Den är snabbare och träffsäkrare. Märker det mest då jag jagar fågel med 1,4x förlängare på en 70-200/4.

Jag har också samma konstellation med 70-200 IS 4,0 och jag har 30D nu.
Ja att det är bättre precision i AF´n på 7D förstår jag men att kanske de 9 korslagda skulle räcka, fast
det är väl inte alls samma sytstem på dem då.

Jag har även Canons 400/5,6 och är intresserad av att ha lågt brus och kunna köra på högre iso.
 
Från början har jag varit ute efter en 1D Mark 3 när de nu kommit ner i pris, men då är ju den ingen garanti på och man vet ju inte hur många exponeringar de gått.
7D är kanske en bättre kamera än Mark 3 ?

Hade det inte räckt med 12 Mpix istället för 18?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.