Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Var inne på MM i Lund nyss och klämde lite på 60D. Den känns betydligt bättre än jag hade förväntat mig. "Mer Kamera" än 500D och 550D. Känslan var näästan som på 50D.
Handhavandet var lite avigt iom att man flyttat på många funktioner, men inget tvivel om att det är bra. Bara avigt innan man vant sig om sagt.

Dock så tycker jag liksom många andra att den är för dyr, helst då jämfört med 7D.

Den vikbara skärmen verkar gedigen och kommer nog att vara standard på konsumentkameror inom kort.
 
Studerade 60d idag inne på Fotokungen. Kändes mycket bra. Dock inte lika skön i handen (min hand) som 50d eller 5d. Bisarrt nog var den med mitt 17-55 tyngre än kameran bredvid, en 5dII med Tamron 28-75. Men det var ju objektivets fel......
Knapparna kändes bra placerade, synd bara att det inte finns någon WB-knapp. Kameran kändes extremt snabb och responsiv - och sökaren var helt ok. Nya knapparna innanför 'ringen' kändes smart. Enkelt bra menysystem. Nya vikbara skärmen var guld. Att den var "av plast" var inget jag tänkte på alls. Toppenkamera.
 
Fann mikrofon på Teknikmagasinet. En billig variant för 199:- testade när jag kom hem och skillnaden är natt och dag. Nu har jag stereoljud i kameran när jag filmar.
Rekommenderas skarpt för er som filmar och vill ha bra ljud. Märket heter Yoga EM-8. Vindskydd följer inte med, så det tipsar jag om att fixa på egenhand med något fluff fluff för mikrofonen vid utomhustagningar.
 
Blev ju jätte bra det där, och du fick ju väldigt bra ljud med din externa mikrofon men jag såg inte pianot som spelade vacker musik.

Tack för att vi fick se din film Tim.....
 
Jag får så jäkla bra kvalité när jag filmar med min 7D så jag blir tokig när jag ska titta på dessa ryckiga filmer på min dator som ej klarar av denna höga upplösning. Ska själva filmningen bli en skön ahha upplevelse så måste jag punga ut med ytterligare kostnaden av en 7D tyvärr.....

Har du provat med VLC-player? När jag spelar filmerna i Quicktime rycker det lite då och då men med VLC-player flyter det smidigare.

http://www.videolan.org/vlc/
 
Har du provat med VLC-player? När jag spelar filmerna i Quicktime rycker det lite då och då men med VLC-player flyter det smidigare.

http://www.videolan.org/vlc/

Japp jag har nog testat både det ena och det andra samt nya Codec men min dator har nog för många år på nacken.Det är bara en kärnig cpu så inte ens Nalle pug är nöjd. Tänkte först att ett nytt grafik kort skulle räcka men det jag har idag är ett Nvidia GTS 320 och borde räcka så man kommer nog inte undan längre snyft ! Blir nog en Quad intel 950 och sen får den hänga med till man hamnar i graven.
 
Dom är konstiga de flesta kameratestare på nätet, som CameraLabs t.ex.

"You don't need to be a pixel-peeper to spot a major difference between the Canon EOS 60D and 50D images below:" skriver dom för för att sen redovisa brus med just pixelpeeping i 100% per pixel istället för att redovisa i 100% per bild...
 
Filmade lite idag med 60D och ljud via stereomikrofonen, slängde upp på Youtube. Skärpan satt inte riktigt här och där då jag hade manuell fokus på. Sista klippet på kråkan ställde jag rätt däremot. Håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=-f8Al0IGiOw

Tycker att kameran överexponerar litet, blir utfrätt i de ljusaste delarna i videon, skulle prova att underexponera -1/3 dels steg eller mer.
 
Tycker att kameran överexponerar litet, blir utfrätt i de ljusaste delarna i videon, skulle prova att underexponera -1/3 dels steg eller mer.

Såsant såsant. Jag fick tipset lite längre upp i tråden. Skall tänka på det till nästa gång. Sedan är filmen hophafsad. Jag har inte tagit mig tid att lägga in klippen i någon särskild ordning utan kunde arbetat mycket med med programmet.
 
Nu har jag klämt på en 60D och jag förvånas att skärmen inte går att vinkla uppåt innan den veckas ut från kameran till vänster.
Har man kameran på stativ och vill undvika ryggböj så hade det underlättat att enbart vikla skärmen. Men hela rörelsen funkar ju också förståss.
Sen kändes det lite bakofram med knappar men sånt lär man ju sig snabbt.

Min 7D är jag helt nöjd med och än sålänge är prisskillnaden för låg för att komplettera med en 60D. Fortsätter och suckta efter 5D mk3....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.