Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Mmmm, om objektivet inte går dit kameran säger, då är det förstås fel på objektivet. Det måste väl gälla även om kameran inte mäter rätt. Eller tänker jag fel där?

Om kameran inte är rätt (sned spegel eller nåt) hjälper det förstås inte hur rätt objektivet är. Dessutom kommer kameran att tro att optiken är rätt, fast den inte är det.

Men så bra, för då kan kamerans egen fasdetekterande AF kolla om objektivet gör rätt, och när man sedan antingen sett att så är fallet, eller kompenserat för detta, då testar man kamerans mätning gentemot kontrastmätning på sensorn, och så kan man klura ut om kameran är rätt eller fel också.

Det som behövs nu är att användaren pekar på ett vettigt mål man kan ha som mätreferens och byter brännvidd på en zoom då och då, så finns det förutsättningar för en automatisk mikrojustering, som dessutom kan fungera.

För övrigt anser jag att detta forumet är ett av de intressantaste i världen, bokstavligt talat. Ni är helt fantastiska!
 
Styrningen är likartad. Det som kan (och antagligen är) fel är att det förprogrammerade värdet för "kompensering" inte är helt rätt. Objektivet innehåller ett litet minne med ett gäng korrektions-siffror som läses in i kameran när strömmen slås på. Kameran justerar sedan sina kommandon till objektivet efter att ha "filtrerat" signalerna genom dessa korrektioner. De kan till exempel säga 55mm zoom, 100m avstånd = +"2" osv...

Så om alla andra objektiv stämmer, och ditt Sigma beter sig precis som du säger är det antagligen detta som är fel. Om du har mikrojustering i kameran är detta en feltyp som kan justeras bort (om inte objektivet beter sig olika på långt/nära avstånd!). Har du ingen lust att hålla på med detta, skicka in objektivet.

Jag nämnde inte detta tidigare, för det är inte en av de vanligare felorsakerna... (förutom hos Sigma tydligen). Korrektions-siffrorna håller sig vanligtvis väldigt tajt inom en och samma objektivsort under en tillverkningomgång.
 
då skickar jag in det när jag får tid.

samma glugg har faktiskt redan varit ett varv på tura, men justeringen kanske optimerades för en annat fokusavstånd och bländare än vad jag brukar använda. (1-2m, f2-2.8)
 
Ah... Då får du nog specificera detta när du skickar in det. 1-2m avstånd är ett specialfall för många objektiv, då skillnaden mellan F/5.6 och de F/2.0-2.8 du använder ökar ju närmre du fokuserar. Autofokus på riktigt nära håll är alltid lite trickigt. Fungerar det bra på 5m?

Sigmas 30F/1.4 och 50-150F/2.8 är två objektiv som beter sig på detta sätt av helt och hållet fysiska orsaker. Man får lära sig att arbeta runt det helt enkelt - det är oftast det lättaste.
 
Klämde idag på en 60D på ScandinavianPhoto. Den känns najs. Mitt val är 550D - 60D - 7D.

Mina parametrar är prismasökare, helst metallhus, gärna vädertät, inte för liten kamera, helst SD-kort.
 
Jo, det kan man försöka med en 7D. Det ryktas att en del av de som försökt numera bor på Säter. Själv går jag lös än, men så har jag också haft objektiv på kalibrering hos Intervision istället.
 
Jag kör först och främst med den stora fokusringen som sitter på objektivet och går inte det så vänder jag mig till den inbyggda tekniken som Canon begåvat min 7D med som kallas mikrojustering för att få en knivskarp bild av ett trubbigt föremål. När jag lekt med denna funktion i ett par veckor så ringer jag Anders bild doktorn och frågar om adressen till Intervision.

Vi får väl hoppas att den nya 60D har en bättre kontrlllerad tillverkning så den avsaknade justerings möjlihgeten inte behövs. Men som tur är så finns mauuellfokus.

Nu avvaktar vi bara Aspmans definition av fikus skötseln.
 
Jag kör först och främst med den stora fokusringen som sitter på objektivet och går inte det så vänder jag mig till den inbyggda tekniken som Canon begåvat min 7D med som kallas mikrojustering för att få en knivskarp bild av ett trubbigt föremål. När jag lekt med denna funktion i ett par veckor så ringer jag Anders bild doktorn och frågar om adressen till Intervision.

Vi får väl hoppas att den nya 60D har en bättre kontrlllerad tillverkning så den avsaknade justerings möjlihgeten inte behövs. Men som tur är så finns mauuellfokus.

Nu avvaktar vi bara Aspmans definition av fikus skötseln.

Tillfälligt utsläppt från Säter (permis) efter diagnosen MAD (Micro Adjustment Depression) och beräknas vara fullt tillräknerlig efter c:a 10 år till på slutna paviljongen där jag delar tvångströja och madrasserat rum med Leif Bength.

Min terapeut Lave Mangs har emellertid gett mig rådet att skriva ut mig nu och acceptera alla fokus/Fonus/fikusfel Canon skapat. I princip alla prisbelönta stora interantionella fotografers alster är så pass oskarpa att de bli betraktade som stora konstnärer.

Pillar man extra mycket på mikrojusteringen leder det enl hans mening helt klart in på de stora konstsalongernas arenor.

Vill man plåta skarpt med Canon är det bästa att aldrig prova en nyköpt kamera därifrån utan först skicka den till Intervision. Sedan kan man prova och förmodligen bli nöjd.

Frid//Lennart
 
Finns det en Canon original extern stereomikrofon till 60D, jag skall köpa en sådan isåfall, vad kan jag använda ihop med just denna kameran när det gäller extern stereomikrofon?
 
Jag får så jäkla bra kvalité när jag filmar med min 7D så jag blir tokig när jag ska titta på dessa ryckiga filmer på min dator som ej klarar av denna höga upplösning. Ska själva filmningen bli en skön ahha upplevelse så måste jag punga ut med ytterligare kostnaden av en 7D tyvärr.....

Så får det bli i en snar framtid, men det bråskar inte eftersom jag ej köp kameran för filmning.

Detta med extern mikrofon för bättre ljud är en bra tanke.
Men kolla även trådlösa allternativ. Då kan du placera mikrofonen på fler möjliga platser och idag är inte dom så dyra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.