Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det något ställe där man kan rösta för en mikrojustering som faktiskt hjälper utan att tillföra nya problem?

Har mikrojustering har blivit ett slags mantra hos folk??

Jag har också, med viss trötthet, noterat denna otroliga fokus (!) på mikrojustering bland internationella forum. Det verkar som om bara ett antal här i Sverige har förstått vad det handlar om... Ingen läser bevisligen Canons egna skrifter i ämnet.

Jag tror att detta är ett exempel på en "psykologisk" funktion för många.
Ägaren utropar:
- Jag har mikrojusterat!! Nu sitter skärpan alltid där den ska!
Och om det sen visar sig att den inte gör det, då letas fel någon annanstans...
Ve den kameratillverkare som presenterar en modell utan mikrojustering... suck...

En del av de nya faciliteterna på 60D faller säkert en hel del på läppen.
Dock inget för mig.

Inget behov av justering (mikro eller annan)

Med tanke på hur processorkapacitet har utvecklats de 25 år som autofokus har funnits i systemkameror så borde det rimligen gå att göra ett AF-system med återkoppling och bra prestanda. Dags att skrota de nuvarande går-det-så-går-det-AF-systemen.

Med tanke på hur processorkapacitet har utvecklats de 25 år som autofokus har funnits i systemkameror så borde det rimligen gå att göra ett AF-system med återkoppling och bra prestanda. Dags att skrota de nuvarande går-det-så-går-det-AF-systemen.

Och till det finns inget annat att tillägga en "amen!

Jag förstår inte varför så många har problem med Fokus, jag kör alltid med Automatisk fokus så får kameran sköta det hela.....
Sen är det väl knappast möjligt att få ett Zoom objektiv skarpt på alla brännvidder.

Sån himla tur kan man ju aldrig hoppas på att få äga hur duktiga dom än må vara som tillverkare. Men det får ju förguds skull inte skilja förmycket.

Om man varje gång man köper ett nytt objektiv samt behåller dom gamla justerade eller ej hos InterVision så måste det ju bli svårt att få alla dessa att vara perfekta om man justerar om kameran för ett nytt objektiv.
Om man nu inte får dom att justera allt ännu engång därför att man köpt mer prylar. Ställer dom upp så behjärtans värt gratis så grattis.

För min del så funkar mikrojustering bra på min 50D men behövs inte på 7D så AF systemet i nya 7D måste väl då vara bättre eller så lyckades Canon denna gången. Kan inte få in i min skalle hur skärpan skulle kunna sitta perfekt över hela zoomlängden. Det är alltid bäst vid en brännvid.

Men låt kameran sköta Fokuserningen så ordnar det sig....Hejs !

Ett rätt justerat 5000-kronors-objektiv kan mycket väl ge skarpare bilder än ett feljusterat 25000-kronors-objektiv, så nog är det viktigt (om man bryr sig om sina bilder).

Samma sak gäller ju här som med allt annat inom fotografering, det är nästan snarare fotografens teknik och kunskap som som begränsar bilderna än utrustningens pris. I orden "teknik och kunskap" ingår sådant som att ställa sin utrustning rätt - och här ingår naturligtvis även att se till att det finns MÖJLIGHET att ställa den rätt. Ett feljusterat objektiv GÅR inte att ställa rätt.

Det man eventuellt kan göra är att lära sig exakt hur mycket fel man ska ställa i varje situation för att slutresultatet ska bli rätt - men så tycker iaf jag att det är ganska omständigt att arbeta.

har man problem med fokusskift på (fasta) gluggar med stora bländare är ju fokusjustering i huset enda lösningen.
det är givetvis jobbigt och pilligt att ställa om varje gång man byter fokusavstånd eller bländare, men mycket smidigare än att skicka iväg prylarna till intervision...

Kan inte få in i min skalle hur skärpan skulle kunna sitta perfekt över hela zoomlängden. Det är alltid bäst vid en brännvid.

Det kan nog vara så, men moderna zoomobjektiv kan konstrueras för riktigt bra skärpa över hela brännviddsomfånget. Beräkningskraften i dagens datorer har gjort underverk för objektivkonstruktörerna.

Hursomhelst så har skärpevariationen över brännviddsomfånget hos ett zoomobjektiv ingenting med autofokusens förtjänster och brister att göra. Det är två helt separata problem.

Lösningen ligger i att skaffa en skärm med högre DPI-tal. :)

Nä kanske inte, men problemet är att dagens pixlar blivit så små på sensorerna och samtidigt den elektromekaniska teknologi som ska styra AF har 10år+ på nacken. År 2001 hade 1D och 1Ds fyra och elva MP. Det pixeltalen i kombination med katodstråleskärmar och annat gjorde att det vi idag uppfattar som brutala feltoleranser gick helt obemärkt förbi. FF är tåligare mot små fel i AF (eller handhavande) som crop ala 7D avslöjar obönhörligt. Ändå går det utmärkt att göra skarpa bilder för all "vanlig" bildanvändning ala HDTV eller 10x15. Det är om något större ska ut som det kan bli annat än en icke-fråga. Sen är det en annan historia att vissa objektiv (och enstaka kameror) faktiskt tycks vara galet fel från fabrik, men det är troligtvis en mycket mindre mängd än vad man kan få intryck av här. Rena handhavandefel verkar också stå för en del av klagomålen här.

Vad jag inte har förstått är ifall Canon är särskilt utsatta, eller beror det bara på att Canons cropkameror numer ligger på 18MP. Själv märkte jag ganska snabbt en skillnad på pixelskärpan på några av mina objektiv när jag bytte från 12 till 18MP för ett år sedan. Har sålt några jag tyckte presterade bra på 12 men som jag upplevde sämre på 18. Och skaffat nya (/och dyrare) objektiv som är riktigt bra. Felfokus? Dålig AF på de andra? Kanhända, men mest har det handlat om optiska gränser. Det är enkelt att ta reda på om man jämför en LV/kontrastfokuserad bild för att se vad objektiven klarar av att prestera. Några av de äldre objektiven presterar fortfarande lika bra för mig.

Vill man se in i framtiden och känner någon med iPhone 4 så går det bra. DPI ligger på över 300, dvs förbi normal trycknivå. Om alla tittade på sina bilder på såna skärmar är vi tillbaka till 2001 och 99% blir nöjda med hur AF presterar. T.o.m med Canon. Vill man inte göra det så kan man gå en bit på vägen som jag, skaffa en skärm med 140DPI. Med såna skärmar upplever nog 9 av 10 sina bilder som betydligt skarpare än på mer vanliga skärmar där 100 i DPI är ett mer normalt tal.

Lösningen ligger i att skaffa en skärm med högre DPI-tal. :)

Nä kanske inte, men problemet är att dagens pixlar blivit så små på sensorerna och samtidigt den elektromekaniska teknologi som ska styra AF har 10år+ på nacken. År 2001 hade 1D och 1Ds fyra och elva MP. Det pixeltalen i kombination med katodstråleskärmar och annat gjorde att det vi idag uppfattar som brutala feltoleranser gick helt obemärkt förbi. FF är tåligare mot små fel i AF (eller handhavande) som crop ala 7D avslöjar obönhörligt. Ändå går det utmärkt att göra skarpa bilder för all "vanlig" bildanvändning ala HDTV eller 10x15. Det är om något större ska ut som det kan bli annat än en icke-fråga. Sen är det en annan historia att vissa objektiv (och enstaka kameror) faktiskt tycks vara galet fel från fabrik, men det är troligtvis en mycket mindre mängd än vad man kan få intryck av här. Rena handhavandefel verkar också stå för en del av klagomålen här.

Vad jag inte har förstått är ifall Canon är särskilt utsatta, eller beror det bara på att Canons cropkameror numer ligger på 18MP. Själv märkte jag ganska snabbt en skillnad på pixelskärpan på några av mina objektiv när jag bytte från 12 till 18MP för ett år sedan. Har sålt några jag tyckte presterade bra på 12 men som jag upplevde sämre på 18. Och skaffat nya (/och dyrare) objektiv som är riktigt bra. Felfokus? Dålig AF på de andra? Kanhända, men mest har det handlat om optiska gränser. Det är enkelt att ta reda på om man jämför en LV/kontrastfokuserad bild för att se vad objektiven klarar av att prestera. Några av de äldre objektiven presterar fortfarande lika bra för mig.

Vill man se in i framtiden och känner någon med iPhone 4 så går det bra. DPI ligger på över 300, dvs förbi normal trycknivå. Om alla tittade på sina bilder på såna skärmar är vi tillbaka till 2001 och 99% blir nöjda med hur AF presterar. T.o.m med Canon. Vill man inte göra det så kan man gå en bit på vägen som jag, skaffa en skärm med 140DPI. Med såna skärmar upplever nog 9 av 10 sina bilder som betydligt skarpare än på mer vanliga skärmar där 100 i DPI är ett mer normalt tal.

En bättre skärm är ju alltid välkommen, men bara en dellösning för de som betraktar sina bilder på skärm.

En print där sensorns hela upplösning använts avslöjar tyvärr också dåligt kalibrerad AF i kamerahuset. När man uteslutit handhavandefel, felkalibrerade objektiv, mikroskakningar mm så anser jag att Canon är lite överrepresenterat vad gäller vad gäller dåligt kalibrerad AF.

Nu är jag petig när det gäller detta, men jag har fått skicka 1Ds,1DMkII,1DSMKII,7D, 50D direkt till Intervision efter köpet och sedan även 5DMkII. Det är i princip alla kamerhus från Canon jag har haft/har.
Och alla blev avsevärt bättre efter justeringen. Största skillnaden märktes på 7D och 5DMkII samt 1DsMkII vilket inte är så förvånande p g a deras högre pixelantal.

Ett antal L-gluggar har givetvis fått en visit hos Intervision också.

När jag ägde Nikon D1/D100/D80/D200/D300/D2Xs och D3 beövde bara ett av husen justeras.

Nu har jag Sony som parallellsystem till Canon , en FF på 24MP och en aps-c på 14,2 MP. Ingen justering av AF behövlig.

Notera att alla AF-tester skett under ordnade former. på stativ, kontrastrikt väl belyst motiv och på referensavstånd. Då var handhavandefel uteslutna (exempelvis tar det ju en tid att lära hur stor area som AF mäter i realiteten.)

Jag tycker inte att det är svårt att på vanlig skärm se om en kamera fram- eller bakfokuserar. Kan man tydligt se att andra områden i bilden blivit skarpare än huvudmotivet på en normal skärm så hjälper inte en bättre skärm arr korrigera felet.

Om objektivens upplösning räcker kollar man ju enkelt genom att fokusera manuellt/eller via KF på LV, precis som du skriver. Och blir det knivskarpt där och luddigt med fasdetekterande AF vid lätta motiv så är det fel.

Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja ha en skärm med högre upplösning.

PS. Jag garderar mig för att jag kan haft extrem otur med mina Canonhus eftersom jag hört om andra som kört med Nikon och haft samma h-e. DS

MVH//Lennart

Ja, inte kan jag mäta mig med ditt antal Canonhus.... :)

Vad jag tror jag försöker säga är att många tar ex.vis en landskapsbild, analyserar i 100% crop och ser att per-pixelskärpan inte är perfekt. Men samma bild kan ändå göras urskarp i A4. Själva bildanvändningen är central. Oavsett om man tittar på en skärm (där helt olika regler gäller om den har 72, 100 eller 150 DPI) eller på något som är tryckt på papper. Betraktningsavstånd är nästa punkt som kullkastar ev. tidigare utsagor på något blottat i 100% crop.

För egen del - i sammanhanget en nybörjare bland skickliga rävar som du - är det rätt nyligen jag konstaterade att avståndsinformation lagras i EXIF. Det jag reagerat på är att det kameran fyller i är ett antal diskreta värden. Aldrig exakt alltså. Även om ingen av oss känner till exakt hur Canons AF-styrning går till så avslöjar det enkla faktumet att toleranser är inblandade redan på den ganska trubbiga nivån.

Sen om man ex.vis ställer ner 3 tändsticksaskar med 10cm mellanrum på golvet 1-2 meter ifrån sig och utplacerade efter varandra och det inte blir bra? Man pekar (med vetskap om hur stort AF-korset är) på mittenasken och får en bild där asken bakom eller framför är skarpare - då har man ett reellt problem. Och kamera och/eller hus ska till intervision.

Själv har jag ett helt annat problem. Att förstå varför AI Servo (gäller alla hus jag haft) funkar såpass mycket sämre än One Shot vid porträtt. Det borde inte vara så. Jag kan inte se (de tekniska) skälen varför AF varierar så eller behöver vara "slarvigare" än vid One Shot vid närbilder med ljusstarka objektiv. Processorkraften är såpass stor i 7D/60D osv att det timligtvis inte kan vara en begränsning i de signaler som sänds till objektivet. Eller så har JAG haft otur där, men jag kan inte riktigt se varför det skulle vara så. Här KAN det inte vara någon skillnad mellan 1Dx, 5Dx, 7D, 60D eller för den delen XXXD. Det är något med styrningen/algoritmen som Canon borde kunna lösa bättre tror jag.

I övrigt Respect Lennart, du har fortfarande tagit den bästa rockbild jag sett hitom milleniumskiftet. :)

Följande AF är helt enkelt för snabb för sitt eget bästa ibland. Det fungerar bättre med lite lugnare kameror.

Kameran måste med följande AF försöka "förutsäga" verkligheten, om något rör sig ska AF följa efter - men eftersom mätningen sker med en viss fördröjning mellan mätning>bild måste kameran hjälpa till lite med gissningar om framtiden. Inom motorstyrningar / positionsstyrningar kallas denna styrprincip "PID", Preset, Integration, Derivation. Tyvärr finns ju ingen "Preset" för kameran, den kan ju aldrig VETA hur det framför kameran komer flytta sig.

Integration - om varje mätning kameran gör "släpar"lite ger kameran en liten extra knuff åt objektivet för att koma ikapp
Derivation - om kameran via mätningarna kommer fram till att hastigheten på det den förjer ändras korrigerar den med betydligt mer än vad själva ändringen indikerar. Antagligen kommer ju ändringen fortsätta.

Om man inte är VÄLDIGT noga med fokuspunktens placering, att man följer modellen med punkten i sökaren på samma punkt på målet hela tiden kommer man alltså ge kameran "hicka" - den kommer överkorrigera för rörelser både framåt och bakåt. Kan man hålla punkten väldigt stabil på en viss del av målet är AI Servo faktiskt mer nogrann än one-shot.

Titta inte för mycket på avståndsangivelserna i EXIF, de sker internt med mycket högre precision. Det är bara för att spara plats i kommunikationslinjerna som man begränsar bitantalet som allokeras. Olika objektiv har helt olika upplösning av fokusdistansens inställning, detta sköts helt internt i objektivets egen elektronik.

Nu klampade han in på ett av mina områden, den gode Joakim.

PID brukar uttydas Proportionell, Integrerande och Deriverande.

Den regleråtgärd man utför är proportionell mot hur stort felet är, hur länge det varit fel och hur snabbt felet ändrar sig.

Om absolutbeloppet av skillnaden mellan är- och börvärden är tillräckligt litet gör man ingenting alls. Detta kallas dödband och är till för att inte skapa oro när man ändå är nästan rätt.

Motorstyrningar som körs med konventionell PID-reglering har ofta tre reglerloopar utanpå varandra - position, hastighet och moment. Men till de vanliga PID parametrarna lägger man ofta en eller flera feedforward, värden som framkopplas utan att gå genom reglerlooparna. Framkoppling kan man göra i mer än en reglerloop. Principen kan användas för att snabba upp inregleringen, då man direkt kopplar fram önskade värden innan felet har hunnit uppstå.

Canon skriver i sina white papers att Servo AF både är och inte är predikterande. Med predikterande menas att man framkopplar felet i fokusering, så att man redan nu, när du trycker ner avtryckaren, kan se hur stort felet kommer att bli, när bilden tas, och då köra AF-motorn dit med en gång. Det är som när du kör bil och trycker på gasen innan du kommer till en backe, för du inser redan nu att det kommer att behövas. Men om AF algoritmen kommer fram till att motivet står still, eller i alla fall tillräckligt still, bryr den sig inte om att aktivera denna prediktering, utan nöjer sig med att ett antal gånger i sekunden uppdatera objektivets position enligt vad AF sensorn ger signal om.

Förmodligen gör de så för att få bättre stabilitet med Servo AF vid långsamma rörelser.
Detta är alltså inget jag mätt upp eller sett, utan det står i Canons tekniska beskrivningar.

Till skillnad från i en del motorstyrningsfall kan man inte veta var ett motiv tänker ta vägen, när man sitter som konstruktör och ska programmera AF-algoritmen. I motorstyrningssammanhang har man nytta av den gamla iakttagelsen att kroppar som sätts i rörelse tenderar att förbli i rörelse. Men i en kamera är det ju inget som säger att det som nyss rörde sig mot kameran, och som kamerans AF försökte följa, gör det i nästa ögonblick. Den rackarns fotografen kan ju låta AF-punkten glida över på något som går på andra hållet. Den stackars kameran måste då bestämma sig för hur länge den ska fortsätta att tro att motivet kommer hitåt, innan den ger upp och ska börja jaga ikapp det nya motivet, som då tydligen rör sig på andra hållet.
Rotationströghetsmoment i motorstyrningssammanhang hindrar alltför våldsamma sådana ändringar. Dessutom kan man ibland ta nytta av att man har repetitiva förlopp, som ändrar sig likadant vid varje varv. En plötslig ökning av momentbehovet, som motsvarar att man lika plötsligt byter från ett motiv som rör sig i en riktning till en annan, blir mycket lättare att hantera om man vet att momentbehovsökningen återkommer vid varje varv på lasten. Sådana knep används i en del maskiner som jag varit med om att konstruera, för att hålla nere följefelet under gång. Ett annat knep man kan ta till är att byta reglerparametrar under gång, beroende på något, exempelvis hastigheten. Både jag och Canon har tydligen använt den utvägen, eftersom de skriver att en funktion som predikteringen av motivets hastighet kopplas in och ur beroende på omständigheterna.
Att jag har gjort så vet jag själv! :)

Varför nu detta pladder om motorstyrningar i ett kameraforum?

Ja, bortsett från att det var Joakim som började, så är en del av de problem man möter identiska. Den stora utmaningen för en kameras AF-system är att man ska följa något som kan ändras med ljusets hastighet, nämligen det ljus som kommer till kameran, med något som är mekaniskt och har begränsad hastighet.
Så länge fotografen klarar av att peka ut ett detekterbart föremål med en rimlig massa är det inte så svårt, men just det faktum att man kan darra omkring så fokuspunkten ger oregelbunden feedback, eller rent av råka peka på något som inte alls är den del av motivet som rör på sig, gör det mycket svårare att konstruera algoritmer som är tillräckligt aggressiva för att följa med i snabba svängar men ändå tillräckligt stabila för att inte försöka följa sånt som inte finns. Då blir det spökjakt.

En annan komplikation är att kameran, med dagens konstruktion, inte har någon möjlighet att se hur resultatet blir. Det hamnar på filmen eller sensorn, där det är mer eller mindre oåtkomligt för AF-logiken. Därför finns det ingen möjlighet att införa något slags adaption eller offset, som skulle kunna utvärderas automatiskt och efterhand ge allt bättre precision. I maskiner jag gjort har jag exempelvis funktioner där jag ansätter en viss reglerparametrering, kör med den och låter maskinen själv observera resultatet. Genom att då se om det blev bra, eller för lite eller för mycket, justerar jag parametrarna (kanske en förändring av framkopplingen, om PID-loopen är sund i sig själv) för att lyckas bättre nästa gång.
I mitt fall handlar det ofta om mångaxliga system, som är betydligt mycket mer komplicerade än ett AF-system i en kamera. Men just bristen på information i kameran begränsar möjligheterna att göra något vettigt åt de begränsningar vi har. Egentligen borde man ju reglera in fokus så att det blir rätt i bilden, men hur den blir vet vi inte förrän det är så dags, när det redan är tagen. Om vi inte ger oss på kontrastavkännande fokus direkt på sensorn, och alla som testat den typen av fokus i live view vet ju hur bra det kan bli. Men inte speciellt snabbt.
Bättre vore en kombination av fasdetekteringens snabbhet och kontrastdetekteringens noggrannhet. Men förhoppningsvis finns det ju kunnigare människor än jag som sitter och funderar på detta hos kameratillverkarna, så det kommer säkert bättre system med tiden.

Ovanpå problemet att försöka beräkna vad det egentligen är som förväntas av kamerans AF-system ska man dessutom dras med en högst normal motorstyrning, med sina begränsningar, som ska driva objektivets inställningssnäcka till rätt läge.

Egentligen är det mer märkligt att det blir rätt någon gång alls än att det blir fel ibland.

Senast ändrad:
Mycket intressant Joakim och Anders men om detta system beräknar ut i förväg så borde det väl fela beroende på om objektivet har USM /HSM eller ej ? Eller finns det något system i objektivet som påtalar NU är jag där ?

För att dagens predikterande system ska fungera krävs det att objektivets så kallade drive time kan innehållas mellan två exponeringar. Annars hinner inte objektivet flytta fokus till rätt läge innan nästa bild ska tas.
Dessutom ska AF-mätningen och därpå följande beräkningar hinnas med. Ur Canons tekniska bekrivningar kan man förstå det som att om man ställer kameran på att prioritera drive speed före fokus allokerar kameran precis tid för mätning, beräkning och lens drive time mellan varje exponering. Om något av detta inte hinns med blir bilden inte rätt fokuserad.
Om istället kameran ställts på fokusprioritet tillåter systemet att exempel två mätningar får göras, om den första inte hittade något att fokusera på, eller hittade något som är på ett orimligt avstånd, jämfört med tidigare mätningar. Eller om optiken inte kunde köra till rätt fokusavstånd, kanske på grund av att det är ett sånt där den yttre fokusringen rör sig, och fotografen hade klämt till om den med handen och bromsade rörelsen. Råkar kameran ut för något problem med AF när den inställningen används märker man ett längre uppehåll än vanligt mellan bilderna.

Detta då förstås på kameror där det alls går att ställa in, exempelvis 1D Mark IV eller 7D. På enklare kameror får man hålla tillgodo med en prioritering, vilken väl lär vara fokusprioritet, skulle jag förmoda.

Nä (Cordon Bleu), det har inget med det att göra. Joakims och Anders' (sakkunniga svar, tack!) inlägg förklarar varför det blir fel, men inte varför det inte kan bli rätt tycker jag. Om man tänker sig karakteristika för en porträttsituation så vet kameran det på 1/1000-dels sekund med dagens klockfrekvenser. Nämligen att avståndet inte är en Brutus Östtilinguggla på 20-30m utan något alldeles nära (tex 1m). Dessutom vet kameran sedan power-on eller sedan något rattvrid vad F är (dvs "risk" för kort skärpedjup). Jag roade mig i våras att följa tranor på vårmyrarna i Sörmland - kamera/objektiv (i AI servo) fixar det läskigt bra. Men jag har också småbarn och tar mkt närbilder på ansikten just av det skälet. Men AI Servo är enkelt uttryck kasst där. "Manuell" One Shot ger fler keepers med manuell omfokusering (/halvpress) flera ggr per/sek (trots AI Servos möjligheter till 8b/sek). En annan mkt sakkunig här på FS, Sara N, har länkat till en Canonskrift där AI Servo anges som bra även för porträtt. Men det stämmer inte (alltså, Sara hade rätt, men tekniken fel). Nu har jag testat i 3 år, och det hela är mycket förvirrande.

Om man är AF-algortimkonstruktör så borde det inte vara svårt att skilja ugglan 20m bort från det stillastånde ansiktet på en meters avstånd. Eller?!

För att kameran ska få det rätt måste den antingen se hur det blir (titta på sensorn) eller ha ett motsvarande system (fasdetektering) som är rätt inställt, så att det inte blir någon skillnad gentemot hur det kommer att bli på sensorn.
Eller något annat system, som vi inte använder idag. Vilket det skulle vara vet jag inte. Doktor Lands ultraljudssensorer på Polaroidkamerorna såg ju rätt kul ut, om inte annat...

För att kameran ska få det rätt måste den antingen se hur det blir (titta på sensorn) eller ha ett motsvarande system (fasdetektering) som är rätt inställt, så att det inte blir någon skillnad gentemot hur det kommer att bli på sensorn.
Eller något annat system, som vi inte använder idag. Vilket det skulle vara vet jag inte. Doktor Lands ultraljudssensorer på Polaroidkamerorna såg ju rätt kul ut, om inte annat...

Vad jag sett eller förstått så sparas ingen information om hur och vad kameran lärt sig under använding.Allså finns inte det perfekta AI än.
Artificell intelligens som hela tiden lär sig blir nog verklighet.

Men om framtida teknik ger den möjligheten att bli bättre genom många försök och lång använding så kommer ju ett framtida AI system att bli överlägset.
Artificiell intelligens, AI, skapad intelligens. Även namnet på den vetenskap som strävar efter att förstå och även, till skillnad från filosofi och psykologi, bygga intelligenta system.

Från Wikipedia.org
Exakt vad begreppet artificiell intelligens omfattar råder det delade meningar om. Stuart Russell och Peter Norvig presenterar de olika perspektiven inom kunskapsområdet genom att ordna dem utifrån de två dimensionerna tankeprocesser och beteende, där fyra alternativa målsättningar följer utifrån vilka man kan försöka att skapa intelligenta system. De fyra alternativen är: system som tänker som människor, system som tänker rationellt, system som beter sig som människor, och slutligen system som beter sig rationellt.[

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar