Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Sista frågan kan jag ju inte svara på... :) Hur ska kameran veta om det är en uggla, eller en ovanligt ful ko, eller en människa ? AF-sensorn är som sagt bara en linje (två linjer). Försök själv lista ut vad ett valfritt utsnitt på 1x100pixlar i en bild föreställer. :)

Men följande AF MÅSTE optimeras för ett visst avstånd - man skulle kunna ha glidande vägningar på felkällorna, men situationen som då uppstår när man flyttar kameran från en punkt till en annan - betydigt mer närliggande eller avlägsen - utan att släppa knappen blir styrtekniskt ohållbar.

I till exempel en tryckpress, en omspolare eller en rullskärsmaskin där man har en pappers/filmbana som ska hållas i spänning med ett visst antal kilos drag är det ju en helt annan sak. Samma sak med positionerings-servo - dessa har också ett visst antal ganska låsta parametrar att optimeras efter. Det enda som kan hända i övrigt är avkänning av banbrott och nödstopp i maskinen.

Det finns inga låsbara parametrar i en AF-programmering - lika lite som det finns absolutsäkra väderprognoser för fyra veckor framåt i tiden. Det finns helt enkelt för många flytande, icke-påverkbara parametrar. Följande AF fungerar dock för mig i de allra flesta porträttsituationer.
 
Lennarts Aspmans rockiga värld....Strator och Marsall !
Den Rock bilden skulle jag också vilja se. Finns den någonstans för beskådning ? Länk eller lägg ut lägg ut !

Stratocaster använder jag (modifierad med en Pearly Gates mick a la ZZ Top i stalläge). Mesa Boogie med Electro Voice högtalare därtill samt Ibanez Prestige hårdrocksgura och ibland en jubileumsutgåva av Stratocaster årgång 1954 (gjordes 2004 i en mindre serie som en tribute till Stratans "födelse").

Lite wah-wah, digitalt delay, chorus och mycket distorsion också. Sedan använder jag strängar på gitarren också:) Hur det låter? Fråga ett antal tinnitusdrabbade Ljungbybor.

Men tillbaks till AF! Efter AP-fondens, förlåt Anders Perssons och Joakims utvikning i ämnet som var både intressanta och låånga vet kag inte riktigt hur jag ska ställa mig. Jag vet bara egentligen bara en sak som jag håller för en definitiv sanning och den kanske bara är definitiv för mig:

Nämligen: Fasdetekterande AF är inte perfekt på någon kamera, varken i fast eller följande läge. A och O för mig är att snarast jag fått en ny kamera så försöker jag mäta upp hur stor/liten mätarea centrumpunkten i realiteten täcker samt hur den reagerar på olika motivtyper och kontraster i såväl horisontellt som vertikalt läge. Sedan tar jag kameran "som den är" med vetskapen att det är handhavandefel från min sida om jag missar på fasta motiv.

Den "fantastiska" rockbilden vet jag inte om den är så fantastisk. Den ser f-n så mycket bättre ut utprintad så den fyller större delen av en A3 i alla fall än den skala som FS tillåter i alla fall. Men tack i alla fall mr Frank!

Här finns en länk www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1983611.htm?set=mp
 
Ahhaa inte så konstigt att jag ej sett bilden eftersom min jäkla dator inte visar bilder från FS. Alla andra saiters bilder går att se men FS har väl något konstigt format som inte min dator klarar av njågon anledning.
Ska ta mig hem till någon kompis och glo och återkomma med mina gratulationer för Jocke Berg i Hardcorde Superstar är alltid intressant.

Så du är ingen Marshall diggare utan kör med svindyra Elecro Voice element hehe. Ja Celestion är väl inte heller billigt. Men du har riggar som Johnny Allen Hendrix samt Kick ass blues from Sweden guitarslingern Clas Yngström.

Kul att få höra lite om dina steg här på jorden. När du länkat till din musik i riff och dur samt moll gråtande blues så kommer hela församlingen att stå upp med ciggarett tändaren.
 
Jodå, jag tycker om Marshall. Har haft 3 st helrörstoppar och skulle gärna ha tillbaks min TSL(Triple Super Lead) JCM 2000 från 1998. Tyvärr så tillverkas den numera med s k parallell effektloop som jävlas med mina effektboxar som låter bäst i en seriell loop.

Dessutom finna det en likhet mellan kameror och förstärkare. Det kvittar nästan hur mycket man byter märke. Ens grundton och anslag finns kvar oavsett om man har en Marshall, Fender, Mesa, Orange, Peavey eller annat. Det mesta av ljudet sitter i fingrarna så jag har upptäckt att jag gjort en del fåfänga byten. Det låter lika jävligt fast för mer pengar!
Likaså kan en amp på 25W i klass A med stor trafo låta mer än en klass AB på 100W med ringkärnetrafo.

Att jämföra med olika kameramärken som har liknande upplösning och används av samma fotograf. Finns alltid en viss ton och touch på bilderna i alla fall, oavsett kamera.

Den nominella wattjämförelsen kan man kanske applicera på en Nikon D3s på 12MP vs en Canon 1DMKIV på 16MP.
 
Är det bara jag som tycker att det är vääääldigt mycket off-topic i denna forumtråd. Nån som har något mera att tillägga angående Canon 60D, så som leveranstid eller dylikt :) Nån ny recension kanske....
 
Är det bara jag som tycker att det är vääääldigt mycket off-topic i denna forumtråd. Nån som har något mera att tillägga angående Canon 60D, så som leveranstid eller dylikt :) Nån ny recension kanske....

Jo, det kan man tycka. Det sker i varje tråd när en ny kameramodell diskuteras. Och det ögonblicket infaller när det mesta är genomgånget/diskuterat utan att någon på tråden haft möjlighet att prova kameran.

Tråden skjuter fart igen när kameran väl har levererats till någon som börjar berätta om sina erfarenheter och lägger upp några exempel.

Under tiden hålls tråden igång sporadiskt med sådant som kan kallas OT, men det känns bara socialt trevligt, tycker jag. Vidare kom ju en ganska värdefull AF-diskussion igång igår som berörde Canonkameror i synnerhet och andra kameror i allmänhet. Det utmynnar i en indexpunkt som 60D sedan kan bedömas utifrån.
 
Exakt! Verkar ju som om ingen ännu har något leveransdatum på till sina webshoppar. Ska vi tippa på ca 4-6 veckor innan de första examplaren börjar ramla in och ca 12 veckor innan det börjar finnas lite allmänt tillgängligt. Lagom till början på december och julhandeln. Kanske också i den vevan som det börjar komma lite trevliga erbjudanden som gör att huset inte längre kostar nästan lika mycket som en 7D. Någonstans drygt 10 lax för bara huset skulle jag kunna tänka mig. Borde väl kunna landa där om inte innan, så lagom till mellandagarna. Eller vad tror ni?
 
Förstår att det lätt fylls ut med mellansnack, när det mesta diskuterats. Det har jag absolut inget emot, jag ska noggrant gå igenom AF-inläggen för att suga åt mig lite tips.

Jag har själv bestämt mig för en 60D trots allas (fd xxD ägare) förtvivlan över 60D´s specar. Jag stod i valet och kvalet för 4 månader sedan om jag skulle köpa en 7D eller 550D och valet föll på 550D pga priset (7000:- skillnad ) samt smidigheten. Dock så ville jag ha extern blixtstyrning och en övre display, men det var ej värt pengarna.

När 60D lanserades så passade den mitt behov precis, redan sålt 550D och väntar ivrigt på leverans av nya kamerahuset.

Jag återkommer med mera input, så fort jag fått leveransen.
 
Haha, så det var därför du så otåligt läste förbi sånt som inte direkt berörde 60D!

Joakim, jag är väl medveten om att det är skillnader på vad man kan göra i en pappersmaskin och med kamera AF. Visste du vad jag jobbat med, eller var det bara en gissning?

Att jag ändå drog en lång harang som sånt var för att jag ville ge andra läsare här lite insikt och idéer, så att de kanske i sin tur kunde använda detta till att komma med mer eller mindre revolutionerade lösningar på AF-problematiken.

Själv har jag svårt att se något som under pågående fotografering kan återkoppla resultatet så att kameran kan lära sig av sig själv. Däremot kan jag se att man skulle kunnat utveckla mikrojusteringen till att bli halvautomatisk och betydligt effektivare när det gäller att kurera ev. fokusfel hos utrustningen.
 
Själv har jag svårt att se något som under pågående fotografering kan återkoppla resultatet så att kameran kan lära sig av sig själv. Däremot kan jag se att man skulle kunnat utveckla mikrojusteringen till att bli halvautomatisk och betydligt effektivare när det gäller att kurera ev. fokusfel hos utrustningen.

Skruva bara isär en gammal Kodak Pro SLR/c (14MP FF) och tolka kretsarna som ligger där så finns svaret där. Deras s k Lens Optimizer fick mina då ojusterade L-gluggar att fungera nästintill perfekt på alla avstånd.

Det enda jag behövde göra var att ställa objektivet på näravstånd o mata in med en knapptryckning samt dito på evighet samt lagra i kamerans minne. Spelade ingen roll om det var EF-gluggar original eller från tredjepartstillverkare.

T o m den inmatningsprocessen skulle ju kunna gå att automatisera.
 
Förr, åtminstone, fanns det kompaktkameror (för film) som använde infrarött ljus som ett slags radar.

IR används fortfarande inom blixtar sk. Illumination som tecknar upp ett mönster som sen kameran kan fokusera efter. Bra i mörker.

En implementering av en STIR "is a medium-to-long range tracking and illumination radar system." istället så kommer kamran att alltid ge full gott resultat. Och följfokus ser allt och ingen går missnöjd.
http://www.thalesgroup.com/Portfolio/Defence/NL_STIR/?pid=1568
 
Vore det inte bättre med en feedback-loop helt enkelt?
Men var ska du få informationen som ska ge återkopplingen från? Har du någon bra idé? Jag ser det inte, och jag ska ändå föreställa produktutvecklare.

Lennart, det du beskriver har jag aldrig hört talas om. Vi får nog talas vid igen.
 
Per säg inget för då knycker bara Anders din idé och tar patent och blir miljadär. Det behövs väl två system som beräknas olika och jämförs. Varav själva fotografen får ge denna feedback när man är säker på att skärpan sitter perfekt. Dom lyckas ju till och med få skarpa bilder från förr ja flera miljoner år sedan, ex. Big Ben Bang menar jag. Och detta fast jorden snurrar i ett solsystem som också farfram i universum. Härliga tider, teknikens under !
 
Systemet Kodak använde är byggt på självåterkoppling via bekräftat "godkända" samples. Det kunde tyvärr inte korrigera objektiven, utan använde istället korrigering av beställd förändringsmängd.

Jag har patenten här nånstans i röran.

Det hade inte varit speciellt svårt att implementera i vilket AF-system som helst. För Canon är snarare problemet att den "allmäne användaren" måste förutsättas vara stenkorkad samt självskadebenägen i sitt nyttjande av verktygen (vilket faktiskt är sant betydligt oftare än vad man vill tro...). En viss mängd användare med negativa erfarenheter är tillräckligt med negativ PR för att ge Canon säljförluster. Hur självförvållade dessa problem än är.
 
Har väl skrivit det förr, men upprepar det i denna tråd. Jag är ju egentligen Canonanvändare till största delen, men "ramlade" äver en Sony A900+några Zeissgluggar.

Orsaken till att jag behållit den var primärt dess AF-system med dubbla AF-processorer, varav den en (som jag fattar det) grovinställer och den andra finjusterar.

Med Sonnar 135/1.8 ZA på full öppning och centrum korssensor AF-punkt i oneshotläge bommar den aldrig såvida jag inte gör något grovt fel. Med sådana ljusstyrkor är träffsäkerheten väsentligt sämre med exv min kalibrerade 5DMKII samt även 7D

Sedan uppskattar jag den kameran för andra saker också. Men det hade varit bekvämare att bara haft ett system och det är fullt möjligt att jag överger Canon och satsar helt på Sony om de lyckas fixa fram en lika bra byggd aps-c. Utbudet på längre telen är dock lite svagt och Zeissgluggarna dyra, men vad gäller telen så finns ju Sigmas 100-300/4 som jag länge sneglat på och povat som hastigast. Blev mycket imponerad av resultatet.

Men i skrivande stund sitter jag nöjd med det jag har.
 
För Canon är snarare problemet att den "allmäne användaren" måste förutsättas vara stenkorkad samt självskadebenägen i sitt nyttjande av verktygen (vilket faktiskt är sant betydligt oftare än vad man vill tro...). En viss mängd användare med negativa erfarenheter är tillräckligt med negativ PR för att ge Canon säljförluster. Hur självförvållade dessa problem än är.

Kan du förtydliga det du skrivit ovan. Sannolikt läsvärt om du utvecklade det med några exempel. Handhavandefelen är säkert många och ökar väl logaritmiskt om de blandas med övertro på vad systemen klarar.
 
Det här är lite av kärnan tycker jag. Anders har talat om det förut, även antytt tidigare i denna tråd och t.o.m undertecknad har varit inne på det lite grann. Som bekant funkar mikrojustering "sisådär", man kan få det att funka på ett avstånd och en brännvidd. Men vad som händer på övriga brännvidder och avstånd (där problem ev. inte fanns/finns) blir då utom kontroll.

Om det inte vore som Joakim sa (att vi användare/fotografen alltid måste betraktas som korkade) så hade mikrojustering kunnat utvecklas där användaren själv hade kunnat finjustera sin kamera för alla brännvidder och alla avstånd. Återkopplingen skulle ske mha av LV's kontrastfokus. Det skulle bli en ganska komplicerat förfarande (och tidsödande) och det skulle krävas en ganska kontrollerad miljö där AF-objekt finns tillgängliga på ett antal avstånd - från "nära" till "oändligheten" och några steg däremellan. Allt för att mikrojustering ska kunna interpolera (/approximera) fram en riktigt bra mikrojusteringskurva till kamera för ett givet objektiv. Sen behövs det göras om för varje objektiv. Men resultatet skulle bli fenomenalt. Kameran skulle efter en sådan justering kunna ta AF-optimala bilder i varje given situation. Och intervision kan lägga ner sin justeringsavdelning :eek:)

Men den pedagogiska utmaningen för Canon att förmedla hur en sådan metod går till blir dock helt övermäktig och därför kommer det aldrig ske. Implementationen skulle kunna vara billig för Canon, men dom skulle behöva investera miljarder till kundtjänst....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.