ANNONS
Annons

Ny stationär PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser helt ok ut tycker jag. Möjligen skulle jag slå till på 4x8 GB minne när jag ändå höll på för några hundralappar fler, för att vara säker på att få likadant minne (brukar fungera bäst så).

Och möjligen lite kraftigare nätagg, om man får för sig att sätta ett grafikkort eller nåt annat senare.

Det finns paket på flera av de stora shopparna. Komplett.se och dustinhome.se. Komplett har störst utbud. Dessa paket gör att man kan få optimal prestanda. Envisas du med att du vill ha "känt märke" på datorn får du betala för namnet och får sämre prestanda, samt framförallt risk att det är svårare att uppgradera. Bägge shopparna erbjuder att sätta ihop datorn åt dig. Du behöver köpa till OS, välj 64-bitars Win 10 om du saknar skanner som behöver SCSI. Har du behov av gamla program kör du windows xp i en virtuell låda med vmware player.

Att säga att Intel i5 är "tillräckligt bra" är en generalisering, det är så att Intel I5 är ett samlingsnamn för flera generationer processorer. Processorer har en pris/prestanda bästa pris som är rätt mycket lägre än de allra bästa. Jag brukar titta på http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php och sortera efter "rank". Välj någon av de för närvarande cirka 200-300 bästa som samtidigt är billig. Core I3 6320 på rank 302 är bättre än flera Core i7. Jag har en 4 år gammal bärbar dator där flaskhalsen är ram, jag har bara 8GByte, skulle jag köpa idag skulle jag se till att jag kunde få 32GByte utan att behöva slänga minneskapslar, men bara betala för 16GByte.

Jag har en 512GByte SSD disk för OS och bilder samt en 2TB hårddisk för laging. SSD är väldigt väldigt bra, framför allt för start av program. Har du råd så köp så stor SSD som du kan. Ska du ha flera diskar så ska du starta från SSD eller SSDH (hybrid).

En del nyare program som t.ex. DXO Optics Pro tar hjälp av grafikkortet för att ytterligare snabba upp beräkningar. Använder du något sådant program kan det vara god ide att köpa ett bra grafikkort även om de mest är till för spel.

När du satt ihop datorn eller köpt den bör du köra minnestest från USB. Windows inbyggda är för kass att använda, kör istället http://www.memtest86.com/ som du i frväg laddat ner på en USB sticka. Det sparar dig många gråa hår om din dator skulle krasha. Det beror normalt på virus eller trasig minneskrets. Kör memtest86 en halv dag.

Antivurus i windows 10 är inbyggt. Använd det då det inte suger lika mycket prestanda som flera av alternativen.

Tack allihop för era svar.
Tack för ditt långa inlägg Freddan_6.
Jag ska kika på lite fler komponenter och jämföra

En del nyare program som t.ex. DXO Optics Pro tar hjälp av grafikkortet för att ytterligare snabba upp beräkningar. Använder du något sådant program kan det vara god ide att köpa ett bra grafikkort även om de mest är till för spel.
Eller videoredigeringsprogram, men välj i så fall rätt kort. Rätt kort hittar du hos videoprogrammets tillverkare.

Den här datorn borde ju passa mitt behov väldigt bra för det priset. Till att arbeta med photoshop
SSD disk på 128GB men det får räcka då jag har en sekundär på 1TB samt en extern på 1TB

https://www.dustinhome.se/product/5010895632/prodesk-490-mt-g3

Funkar utmärkt om du aldrig behöver ett grafikkort.
330W nätaggregat är för svagt för ett modernt grafikkort.
Det går troligen inte att byta nätaggregat i en dator från HP då de brukar ta genvägar som straffar sig.

Mitt råd är att gå in på Kompletts eller Inets hemsida, välja en dator som är ungefär det du vill ha.
Sedan konfigurera den till det du vill ha.
Mycket billigare än så blir det inte, möjligtvis att du kan hoppa över de 800kr (eller vad det nu är) som de tar för att sätta ihop den och testköra den.

Idag skulle jag göra detsamma men med en tvist.
Jag hade velat installera mjukvaran på burken från start, alltså från en ren disk.
Skrivit ner exakt vad som görs och sparat den instruktionen.
Kostar gissningsvis extra men bra att veta om ngt händer med datorn.

Är på jakt efter en ny stationär dator. För lightroom/Photoshop
har en budget på 7000 för burken ( utan skärm)

fick ett förslag av Inet, är detta bra??

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9277401/namnlos

Jag köpte det chassit när jag byggde ihop frugans burk, och hade höga förväntningar på det. Jag är jättebesviken, och med mekanisk disk i så blev det enorm resonans i hela lådan så att jag till sist rev ut den medföljande hårddiskupphängningen och gick på ljuddämparklassikern resårbandsupphängning för att få det att funka. Den lådan är INTE värd 850 spänn. Men den är förstås ganska snygg...

Jag hade ditchat Corsair-nätaggregatet (även om det säkert gör jobbet bra) till förmån för ett Seasonic G-360 (ett sådant har jag i min egen maskin).

Men generellt är det komponenter som borde lira mycket fint ihop och lösa uppgiften alldeles utmärkt. Någon föreslog mer RAM, och mer RAM är _aldrig_ fel. Man behöver på intet sätt skämmas över 16 GB, vilket är alldeles utmärkt. (Mindre än 16 ska man dock inte ens överväga, tycker jag.)

Jag är själv väldigt oförtjust i Asus, men väldigt många uppskattar deras produkter stort. En smaksak. Jag har många dåliga Asus-erfarenheter... Gigabyte gör jättefina moderkort, men har medvetet valt att inte lägga något krut på fläktstyrning i BIOS (vilket jag tycker är den självklara platsen för fläktstyrningsprogramvara). MSI är min personliga favorit sedan några år tillbaka; de har också utmärkta moderkort och därtill prima fläktstyrning (bl.a.) i BIOS.

Jag köpte det chassit när jag byggde ihop frugans burk, och hade höga förväntningar på det. Jag är jättebesviken, och med mekanisk disk i så blev det enorm resonans i hela lådan så att jag till sist rev ut den medföljande hårddiskupphängningen och gick på ljuddämparklassikern resårbandsupphängning för att få det att funka. Den lådan är INTE värd 850 spänn. Men den är förstås ganska snygg...

Jag hade ditchat Corsair-nätaggregatet (även om det säkert gör jobbet bra) till förmån för ett Seasonic G-360 (ett sådant har jag i min egen maskin).

Men generellt är det komponenter som borde lira mycket fint ihop och lösa uppgiften alldeles utmärkt. Någon föreslog mer RAM, och mer RAM är _aldrig_ fel. Man behöver på intet sätt skämmas över 16 GB, vilket är alldeles utmärkt. (Mindre än 16 ska man dock inte ens överväga, tycker jag.)

Jag är själv väldigt oförtjust i Asus, men väldigt många uppskattar deras produkter stort. En smaksak. Jag har många dåliga Asus-erfarenheter... Gigabyte gör jättefina moderkort, men har medvetet valt att inte lägga något krut på fläktstyrning i BIOS (vilket jag tycker är den självklara platsen för fläktstyrningsprogramvara). MSI är min personliga favorit sedan några år tillbaka; de har också utmärkta moderkort och därtill prima fläktstyrning (bl.a.) i BIOS.

Hej,
Du måste haft otur med ditt chassi. Min dator från INET med det chassit är knäpptyst med 250 GB SSD och en 2 TB snurrdisk i. Då är snurrdisken ändå utnyttjad till 54 %.

Håller helt med om nätaggregatet, byt ut det föreslagna. Har själv ett Be Quiet 700W som funkar helt ok. 430 W är för svagt för att vara framtidssäkert.

Och det "military class" MSI moderkort jag har är hur bra som helst.

Mikael

Helt klart.

Den termen existerar inte i datorsammanhang.
Köp de komponenter som förväntas fungera bra ihop i nuet. När framtiden väl inträffar så kommer datorn att vara föråldrad i vilket fall som helst, och de dyra grejerna man köpte för "framtiden" ändå obsoleta.

Det håller jag med om. Vad jag menade med "framtidssäkert" var att det verkar onödigt
att begränsa framtida uppgraderingsmöjligheter redan vid inköpet. Fel ordval kanske. :)
Självklart är det så att den dator man får hem i princip är omodern när man tar den ur kartongen.
Kan man behålla den, med uppgraderingar under tiden, i 3-4 år tycker jag man får vara nöjd.

Mikael

Den enda färdigbyggda på dustin som jag skulle välja med mina minimumkrav är
ASUS RoG G20CB.

Jag vill ha mint 256GByte flashdisk, har provat mindre, fungerar inte för mitt arbetssätt där jag jobbar med ett års bilder. När bilden är äldre åker den ut från SSD till vanlig hårddisk.

Jag vill ha mycket ram här finns 16GByte

Jag vill ha möjlighet till grafik här finns redan Nvidia GTX 980.

Jag vill ha snabb processor här finns I7-6700 med Passmark 9971 (enligt http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php)

Jag vill ha trådlöst här finns bästa (802.11AC)

Jag vill inte ha optisk disk men den kostar lös 200 kr så det är inte så mycket onödigt krafs jag betalar för.

Eftersom jag kommer undan några 1000-lappar om jag bygger själv så gör jag det. Köp från dustin eller komplett bägge fungerar, dustin har snäppet bättre kundhantering och snäppet högre priser. Komplett har större urval "uppgraderingspaket" eller "bygg själv" vars komponenter är valda för att passa ihop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar