Det finns paket på flera av de stora shopparna.
Komplett.se och
dustinhome.se. Komplett har störst utbud. Dessa paket gör att man kan få optimal prestanda. Envisas du med att du vill ha "känt märke" på datorn får du betala för namnet och får sämre prestanda, samt framförallt risk att det är svårare att uppgradera. Bägge shopparna erbjuder att sätta ihop datorn åt dig. Du behöver köpa till OS, välj 64-bitars Win 10 om du saknar skanner som behöver SCSI. Har du behov av gamla program kör du windows xp i en virtuell låda med vmware player.
Att säga att Intel i5 är "tillräckligt bra" är en generalisering, det är så att Intel I5 är ett samlingsnamn för flera generationer processorer. Processorer har en pris/prestanda bästa pris som är rätt mycket lägre än de allra bästa. Jag brukar titta på
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php och sortera efter "rank". Välj någon av de för närvarande cirka 200-300 bästa som samtidigt är billig. Core I3 6320 på rank 302 är bättre än flera Core i7. Jag har en 4 år gammal bärbar dator där flaskhalsen är ram, jag har bara 8GByte, skulle jag köpa idag skulle jag se till att jag kunde få 32GByte utan att behöva slänga minneskapslar, men bara betala för 16GByte.
Jag har en 512GByte SSD disk för OS och bilder samt en 2TB hårddisk för laging. SSD är väldigt väldigt bra, framför allt för start av program. Har du råd så köp så stor SSD som du kan. Ska du ha flera diskar så ska du starta från SSD eller SSDH (hybrid).
En del nyare program som t.ex. DXO Optics Pro tar hjälp av grafikkortet för att ytterligare snabba upp beräkningar. Använder du något sådant program kan det vara god ide att köpa ett bra grafikkort även om de mest är till för spel.
När du satt ihop datorn eller köpt den bör du köra minnestest från USB. Windows inbyggda är för kass att använda, kör istället
http://www.memtest86.com/ som du i frväg laddat ner på en USB sticka. Det sparar dig många gråa hår om din dator skulle krasha. Det beror normalt på virus eller trasig minneskrets. Kör memtest86 en halv dag.
Antivurus i windows 10 är inbyggt. Använd det då det inte suger lika mycket prestanda som flera av alternativen.