Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa "rätt" dator och skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att den här tråden bör hållas fri från rasistiska budskap.
Rasistiska budskap? Och det var ditt första och enda bidrag till den här tråden. Inte alltid lätt att förstå svensk sakprosa tydligen. Men rasist är väl det standardepitetet som kastas omkring i tid och otid mot alla som inte delar vänsternarrativets världsuppfattning.

Trams. Jag köpte en "high-end CPU" förra sommaren. Moderkortet till den gick på ~1300:-. Ett dyrare moderkort skulle inte ge prestandafördelar.
OK, jag trodde vi diskuterade top-of-the-line eller nära där. Självklart kan man köpa ett strippat budgetmoderkort med billigaste styrkretsen. M.a.o är det ingen skillnad på Intel's gamla teknik med endast PCIe 3.0 som du sa och ditt budgetkort då. Dessutom hade du fått märkbara prestandafördelar med PCIe 4.0 på moderkort, grafikkort och PCIe NVME SSD.

Jag tror den där pris-per-prestanda kalkylen som du och andra AMD anhängare vurmar för blir lite vad man gör den till. Verkar också vara lite av "rättfärdiga eget köp" i rådgivningssammanhang. Jag tycker inte det är rätt att rekommendera folk ett år gamla produkter bara för att man själv köpte dem förra sommaren. Utvecklingen går alldeles för fort för det.

Det jag tycker är bra med nya 10:e generationens i7 är att Intel återinfört hyperthreading och man får en 8/16 kärnig processor som motsvarar förra årets i9 top-of-the-line Intel processor nästan tvåtusen kronor billigare. För den som bara kör Lightroom kommer det att fungera utmärkt med processorns inbyggda GPU och om man som du gör avkall på moderkortet kommer man ännu billigare undan med topprestanda.

Sedan är AMD's refreshversioner på ingång nu. Komplett.se säljer 3800XT för 4690 kr och med nya moderkort med styrkretsen B550 får man, förutom PCIe 4.0, också kompatibilitet med kommande Ryzen 4000-serie processorer. Det blir lite dyrare men samtidigt mer framtidssäkert än förra årets AMD produkter.

Senast ändrad:
Ser inte ut som Photoshop har någon större nytta alls av grafikkort i den högre klassen. Vad som helst i den billigare klassen bör vara tillräckligt. https://www.pugetsystems.com/recomm...-Adobe-Photoshop-139/Hardware-Recommendations

Ska du jobba med andra program kan det dock vara lönt med bättre kort.

Själv uppgraderade jag från GTX 1060 3GB till RTX 2080 8GB i går så nu drar jag nytta av två grafikkort. Program som jag använder för grafikkorten är Hugin, Metashape och darktable.
De två sistnämnda vet jag kan nyttja två grafikkort samtidigt. Hugin har jag inte hunnit testa för att se om två kort lönar sig.
Vad krävs för 4k? video från Nikon D850 och Fuji GFX 50R?

Senast ändrad:
Startar upp den här tråden igen, funderar på en begagnad pc, från ett företag. Skulle följande spec funka för enklare bildredigering, ingen video/spel:
För 6000 skr, HP EliteDesk 800 SFF:

• Intel Core i7-4770 - 3.4 / 3.8 GHz - 8M / 5GT/s (4-kärnig)
• 32 GB DDR3 ram
• 240 GB SSD = snabbare, tystare, mer driftsäker (480GB NY = +800kr)
• 500 GB SATA-disk

Eller är det dumt att köpa begagnat?
Ta dubbla SSD diskar på 500G samt en hårddisk för internbackup.
Jag har en begagnad där jag satte in en ny SSD och Hårdiskar. Inga problem fören i år. Misstänker kraft. Skall bytas ut mot ny dator under året.

Vad krävs för 4k? video från Nikon D850 och Fuji GFX 50R?
Klart oklart från mig. Att bara titta på 4K medelst VLC Player bör inte kräva något större kort än redan nämnda. Att redigera finns det säkert någon annan här som har bättre kunskaper om.

Ps. Hugin som jag tidigare nämnde klarar enbart nyttja ett grafikkort.

Rasistiska budskap? Och det var ditt första och enda bidrag till den här tråden. Inte alltid lätt att förstå svensk sakprosa tydligen. Men rasist är väl det standardepitetet som kastas omkring i tid och otid mot alla som inte delar vänsternarrativets världsuppfattning.
Du kan väl starta en ny tråd om du vill skryta med din rasism?

själv köpte jag speldatorn:
Lenovo Legion Y540-15IRH / 15.6" / 144Hz / i7-9750H / 16GB / 1TB SSD M.2 / RTX 2060 / Win 10
Totalsumma:13 490 kr

på Blackfriday 2019
Totalsumma:13 490 kr

, laptop går som tåget, kör Lightroom och
Premiere Pro, varför orda vad ni skall köpa eller inte, det hjälper inte folk som läser trådarna, säg istället vad ni har och kan rekommendera, eller vad i ni inte kan rekommendera som inte funkar för att köra, sedan om ni kör pc eller apple spelar ingen roll, körde själv en gammal MacBook Pro som inte orkade, där av att jag köpe denna.

(jag använder en Nikon Z6 till bild och film)

Senast ändrad:
själv köpte jag speldatorn:
Lenovo Legion Y540-15IRH / 15.6" / 144Hz / i7-9750H / 16GB / 1TB SSD M.2 / RTX 2060 / Win 10

på Blackfriday 2019, laptop går som tåget, kör Lightroom och
Premiere Pro, varför orda vad ni skall köpa eller inte, det hjälper inte folk som läser trådarna, säg istället vad ni har och kan rekommendera, eller vad i ni inte kan rekommendera som inte funkar för att köra, sedan om ni kör pc eller apple spelar ingen roll, körde själv en gammal MacBook Pro som inte orkade, där av att jag köpe denna.

(jag använder en Nikon Z6 till bild och film)

Man får göra analysen själv, det finns mängder med gångbara alternativ. Utvecklingen rullar på, det som såldes till Balckfriday kan vara utgånget?

En stationär dator ger mer prestanda för pengarna, håller längre, går att uppgradera och bygga om i det oändliga. Många påkostade datorpaket idag vänder sig till gamers, kan man skippa värsta grafikkortet sparar man in pengar. Mitt råd är att borra lite själv, fundera på vad man vill prioritera och till vilken budget.

Du kan väl starta en ny tråd om du vill skryta med din rasism?
Vad är det för rasism du trollar om? Att jag tycker ACAB är ett hatbudskap? Vill du diskutera det kan du starta en egen tråd istället för att trolla denna. Släpp tangentbordet som omväxling. Du behöver inte kommentera varenda tråd på FS, framför allt inte trolla de trådar du inte deltar i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar