Annons

Ny stationär dator för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också behov av en ny dator, men är fullständigt okunnig vad det gäller datorer.

Helst skulle jag vilja ha en bärbar (laptop), men jag har fått förståelsen att man får mest " bang for the buck " om man satsar på en stationär dator. Min nuvarande (HP G61) börjar bli lite trött och eftersom jag investerat en icke oansenlig summa pengar i fotoutrustningen så vill jag naturligtvis ha en datorutrustningen som kan göra det bästa av de RAW-filer som jag matar den med. Har precis införskaffat LR5 och det fungerar väl med min nuv. laptop, men jag vill ha en " riktig " dator som är (framförallt) anpassad för fotoredigering.

För att göra det enkelt för er, så kan jag kort nämna att jag har en D800E och en uppsättning CZ objektiv, (men knappt någon tid att fotografera, men det är en annan tråd) och är då i behov av en dator som matchar kamerautrustningen s a s.

Då jag inte på långa vägar är något proffs eller någon avancerad amatör heller för den delen, så är det inte nödvändigt att utrustningen kostar 6-siffriga belopp, men säg mellan 10-15 000:- tycker jag borde räcka för en bra dator med en fullgod skärm som gör min övriga fotoutrustning rättvisa.

Nåväl, vad säger panelen ? kan ni kunniga inom området plocka ihop ett paket som är lämpligt utifrån de uppgifter som jag lämnat ovan och dessutom enas över vilket som jag skall satsa på?

Naturligtvis så blir det till att be någon återförsäljare som säljer datorutrustning att skruva ihop de olika komponenterna mot betalning naturligtvis, så en " paket dator " faller bort.

Jag är även i behov av en möbel som är lämplig för ändamålet, så att man får en bekväm arbetsställning, gärna i ett hörn. Förslag på återförsäljare av kvalitétsprodukter inom detta område mottages tacksamt. Ikea faller av nämnda orsak naturligtvis bort.

Låt mig också nämna att det inte är aktuellt att måla om och ljussätta något rum specifikt för detta ändamålet, så där går gränsen ( i dagsläget).

Långsiktighet är ett ledord för mig, så om förslag på datorpaket är uppgraderingsbart är det naturligtvis önskvärt och förslag emottages naturligtvis tacksamt.

Ordet är ert...

Kolla ovan, det finns bra tips på precis det du behöver.

IKEA har kontorsmöbler i sitt sortiment, det är kvalitetsmöbler och kostar även mer.
 
Kolla ovan, det finns bra tips på precis det du behöver.

IKEA har kontorsmöbler i sitt sortiment, det är kvalitetsmöbler och kostar även mer.

Will do. Hade hoppats på att slippa, då det förekommer en massa tekniska termer som inte säger mig ett skvatt, därav mitt inlägg i debatten.

Sedan att IKEA har kvalité på sina produkter ? Tittade lite på datormöbler på nätet i går och mnjaaaanej, plastfolierade spånskivor är inte det jag vanligtvis förknippar med kvalitetsprodukter.

Föredrar en möbel i massivt, tungt trä.
 
Såg riktigt bra ut!

Men hur delar man en lista på Prisjakt? Skulle vilja dela med mig av ett mATX system som jag funderar på, får jag inte ihop den, så kopierar jag din lista nästa rakt av.

Michael - Ska bygga -

Finn Fem Fel :)

Prisjakt mATX-chassi

PSU'n och Grafikkortet har jag redan i kartong som står och väntar.

Har aldrig byggt ihop en mATX dator förut, men några ATX-burkar har byggt.


Får alla grejer plats? Blir den "tyst" och sval tror ni? Vad har jag inte tänkt på?

Tanken är:
Intel Core i7 4770S: Drar lite mindre ström, alltså svalare, inget behov överklockning nu.
Samsung 840 EVO: Känns väldigt prisvärd och stabil, med Rapid kanske den blir riktigt snabb.
DDR3: Ingen större tanke där, förutom low profile och körs i 1600MHz.

Vilka CPU-kylare ska man titta på?


Michael - Som bygger snart -
 

Varför du väljer ett kortare mATX kort till en stor Antec P280 förstår jag inte.

Z87 är kanske inte heller rätt styrkrets för den processorn.

Till den stora lådan och processorn skulle jag valt en Noktuakylare.

Men vill du bygga litet och strömsnålt finns det ju läckra mini-ITX lösningar. Fractal Design Node 304 t ex.
 
Varför du väljer ett kortare mATX kort till en stor Antec P280 förstår jag inte.

Z87 är kanske inte heller rätt styrkrets för den processorn.

Till den stora lådan och processorn skulle jag valt en Noktuakylare.

Men vill du bygga litet och strömsnålt finns det ju läckra mini-ITX lösningar. Fractal Design Node 304 t ex.

Bra noterat på chassit, nu har jag ändrat tillbaka till Fractal Design Define Mini, som känns OK, skulle kanske vilja ha två USB 2.0 och två st USB 3.0 i fronten bara.

mITX känns för smått än så länge för mig att bygga, så jag hoppar över det denna gång.

Oj, nu får jag leta om efter ett mATX kvalitets moderkort och processor som gifter sig bra ihop :-/


Michael - Som letar vidare :) -
 
Will do. Hade hoppats på att slippa, då det förekommer en massa tekniska termer som inte säger mig ett skvatt, därav mitt inlägg i debatten.

Sedan att IKEA har kvalité på sina produkter ? Tittade lite på datormöbler på nätet i går och mnjaaaanej, plastfolierade spånskivor är inte det jag vanligtvis förknippar med kvalitetsprodukter.

Föredrar en möbel i massivt, tungt trä.

Med risk för att bli tjatig, har du verkligen kollat IKEAS businesssektion? Inte billigt men det är liiite bättre än de vanliga. Ingen plastfolie här i alla fall.
 
Så här ett och ett halv år senare kan man nog inte anklaga dig för att tjata, men övriga inblandade i tråden kanske redan löst sina datorproblem som inte hade så mycket med IKEA-bord att göra ;)
 
Jag tuggar på i denna "nyväckta" tråd:
Inledningsvis blev det mycket komponenter och lösbygge. Detta är inget för mig. Jag skall köpa färdigt i handeln eller kanske låta någon bygga?? Är dock lite tveksam till det.
Om jag kör senaste PS i 64 bitar:
Är det någonting man absoluta måste ha för att få bästa prestanda?
Typ av grafikkort? Typ av hårddisk mm?

Vill ju inte handla och sedan komma hem och inse att man blivit blåst (har hänt tidigare).
Hoppas klara mig på 5-6`kr för stationär burk exkl tillbehör.
Tacksam för all go inputt.

// Mats W
 
Om det är stationär dator du söker: Intel-processor med minst 4 kärnor (i5 eller i7, klockfrekvens ej speciellt viktig), 16 GB minne och SSD-disk är en bra grund att utgå ifrån.

Ska man kompromissa någonstans så bör man enligt mig välja en billigare processor, därför att det är där skillnaden kommer att upplevas som minst.
 
Å andra sidan - det mesta utom moderkort och CPU brukar vara relativt lätt att uppgradera i en stationär dator.
Personligen tror jag aldrig att jag uppgraderat min CPU. När det väl börjar bli dags att göra det brukar det krävas nytt moderkort, och inte sällan nytt minne också. Jag har helt enkelt hållit ut tills jag kunnat köpa ny dator då i stället.

Minne, grafikkort och diskar har jag dock ofta och gärna uppgraderat.

Så jag har börjat köpa så snabb CPU som jag tycker att jag har råd med. Utan att för den skulle göra systemet helt obalanserat från början.

Men det är väl en smaksak antar jag.
 
Jag tuggar på i denna "nyväckta" tråd:
Inledningsvis blev det mycket komponenter och lösbygge. Detta är inget för mig. Jag skall köpa färdigt i handeln eller kanske låta någon bygga?? Är dock lite tveksam till det.
Om jag kör senaste PS i 64 bitar:
Är det någonting man absoluta måste ha för att få bästa prestanda?
Typ av grafikkort? Typ av hårddisk mm?

Vill ju inte handla och sedan komma hem och inse att man blivit blåst (har hänt tidigare).
Hoppas klara mig på 5-6`kr för stationär burk exkl tillbehör.
Tacksam för all go inputt.

// Mats W

Jag skulle säga att viktigast är en SSD för att ha program och eventuella arbetsfiler på.
Sedan skulle jag personligen föredra minst 16GB minne.
Försökte skapa en dator enligt din budget, men fick då avstå extra lagringsutrymme och inget OS.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7743295/2015-02-24
så till denna skulle jag lägga till en lagringshårddisk på 1-3TB och så ett operativsystem.

Den är inte optimal utan ett snabbt utkast för se vart man hamnar penga mässigt.

Här har du några genomtänkta system:

4-8k
http://www.sweclockers.com/forum/86...1352993-dator-ca-4000kr-prisvardaste-delarna/

http://www.sweclockers.com/forum/86...678-ny-dator-framst-photoshop-samt-lite-spel/

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/1350551-ytterliggare-en-ny-dator-7-5k/

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/1350460-photoshop-gaming-dator-8000kr/

10-13k
http://www.sweclockers.com/forum/86...-ny-dator-tips-rad-asikter-mottages-tacksamt/


http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/1353065-workstation-ps-lr-ai-och-id/
 
Hej på, tack för utförliga svar.
Nu gäller det bara för en dator-novis att förstå dem också...?
Mailade Inet och frågade om dator för PS för ca 4-5`kr.
Fick detta svar omgående:

Hej Mats.
Vi har inget lämpligt i det prisläget då datorer runt det priset har max i3 som processor och det räcker ej till för Photoshop osv.
Men följande är bra val http://www.inet.se/produkt/1517081/vox-home-i5
Återkom om du har några följdfrågor.

Säker ruggigt bra men lite dyrare än jag tänkt mig.
(Hoppas länken fungerar?) Vad tycker ni om det förslaget?
Kan man banta/ ändra något ?

// Mats W
 
Fast ett grafikkort är ju bra att ha.
Behöver kanske inte vara turbo-modellen?
Påverkar det inte PS alls ?

// M
 
Fast ett grafikkort är ju bra att ha.
Behöver kanske inte vara turbo-modellen?
Påverkar det inte PS alls ?

// M

Hm, jo jag kan ha varit lite för snabb där med mitt grafikkortsutslängande. Iaf senaste Photoshop använder faktiskt moderna grafikkort för en del grejer. Jag hade missat det.
Jag tar tillbaka min föregående kommentar och hävdar motsatsen! :)
(Jag har dock inte googlat upp hur stor prestandaökning man ser i praktiken.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.