iSolen.se
Guest
Jag har också behov av en ny dator, men är fullständigt okunnig vad det gäller datorer.
Helst skulle jag vilja ha en bärbar (laptop), men jag har fått förståelsen att man får mest " bang for the buck " om man satsar på en stationär dator. Min nuvarande (HP G61) börjar bli lite trött och eftersom jag investerat en icke oansenlig summa pengar i fotoutrustningen så vill jag naturligtvis ha en datorutrustningen som kan göra det bästa av de RAW-filer som jag matar den med. Har precis införskaffat LR5 och det fungerar väl med min nuv. laptop, men jag vill ha en " riktig " dator som är (framförallt) anpassad för fotoredigering.
För att göra det enkelt för er, så kan jag kort nämna att jag har en D800E och en uppsättning CZ objektiv, (men knappt någon tid att fotografera, men det är en annan tråd) och är då i behov av en dator som matchar kamerautrustningen s a s.
Då jag inte på långa vägar är något proffs eller någon avancerad amatör heller för den delen, så är det inte nödvändigt att utrustningen kostar 6-siffriga belopp, men säg mellan 10-15 000:- tycker jag borde räcka för en bra dator med en fullgod skärm som gör min övriga fotoutrustning rättvisa.
Nåväl, vad säger panelen ? kan ni kunniga inom området plocka ihop ett paket som är lämpligt utifrån de uppgifter som jag lämnat ovan och dessutom enas över vilket som jag skall satsa på?
Naturligtvis så blir det till att be någon återförsäljare som säljer datorutrustning att skruva ihop de olika komponenterna mot betalning naturligtvis, så en " paket dator " faller bort.
Jag är även i behov av en möbel som är lämplig för ändamålet, så att man får en bekväm arbetsställning, gärna i ett hörn. Förslag på återförsäljare av kvalitétsprodukter inom detta område mottages tacksamt. Ikea faller av nämnda orsak naturligtvis bort.
Låt mig också nämna att det inte är aktuellt att måla om och ljussätta något rum specifikt för detta ändamålet, så där går gränsen ( i dagsläget).
Långsiktighet är ett ledord för mig, så om förslag på datorpaket är uppgraderingsbart är det naturligtvis önskvärt och förslag emottages naturligtvis tacksamt.
Ordet är ert...
Kolla ovan, det finns bra tips på precis det du behöver.
IKEA har kontorsmöbler i sitt sortiment, det är kvalitetsmöbler och kostar även mer.