ANNONS
Annons

Ny stationär dator för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det inte moderkort med två portar? Alla våra nya Dellburkar på jobbet har det ... (displayport)

hmm nu kollade jag asus sida igen:

Integrated Graphics Processor
Multi-VGA output support : HDMI/DVI-D/RGB ports
- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DVI with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
Maximum shared memory of 1024 MB
Supports Intel® InTru™ 3D, Quick Sync Video, Clear Video HD Technology, Insider™
Supports up to 3 displays simultaneously

Kortet har 1st HDMI, 1st DVI-D (och en VGA förståss..) Jag trodde nog att man fick använda sig av antingen DVI-D eller HDMI, inte att båda två... men det ska väl gå då.

EDIT: ...eller inte 3840x1200 (2st 1920x1200-skärmar) skulle nog bli mindre kul i 24Hz...

Så häftigt att se hur en TS ställer en fråga och som vanligt drar hela tråden i väg till något långt mycket mer än vad som efterfrågades i början.

Vissa kvällar, just som denna, så förundras jag över att ni även har tid att fota och ta hand om de bilderna så mycket tid ni lägger på att jämföra vem som kan mest om nya datorers egenskaper.
Har ni verkligen så stora och tungredigerade bilder och videor att ni måste ha dessa racermaskiner eller är det här bara ett annat pixelrace?

Så häftigt att se hur en TS ställer en fråga och som vanligt drar hela tråden i väg till något långt mycket mer än vad som efterfrågades i början.

Vissa kvällar, just som denna, så förundras jag över att ni även har tid att fota och ta hand om de bilderna så mycket tid ni lägger på att jämföra vem som kan mest om nya datorers egenskaper.
Har ni verkligen så stora och tungredigerade bilder och videor att ni måste ha dessa racermaskiner eller är det här bara ett annat pixelrace?

Vissa har mer än bara en intresse, varför begränsa sig? Din andra intresse verkar vara skriva meningslösa, off-topic inlägg sent på natten.

Mycket lite, då vare sig PS, LR eller spel har någon direkt nytta av Hyperthreading (som är den största skillnaden mellan de processorerna)..

Jag kan inte sluta förvånas över alla myter som sprids på detta forum!

Adobe's Chris Cox svarar så här på frågan om hyperthreading i Photoshop:

"Yes, Photoshop uses hyperthreading when it would be faster.
But in many cases we can only use physical cores and not logical (hyperthreaded) cores because hyperthreading would make the process slower.

And we've been doing that since HyperThreading appeared in the Pentium 4."

"There are hundreds of threaded functions in Photoshop - I'm not going to list them all.
Again, Photoshop will use threading and hyperthreading whenever it provides a performance increase.

And Lightroom is the same in that regard."

"Hyperthreading's benefits vary with the operation. But in some cases it offers twice the performance compared to running without it.
Even with DRAM being the bottleneck, hyperthreading allows a few more calculations to proceed than without. And on the i7, you need hyperthreading to make the best use of the available system bandwidth.

Yes, I'd get the i7 chips and keep hyperthreading on."

Jag kan inte sluta förvånas över alla myter som sprids på detta forum!

Adobe's Chris Cox svarar så här på frågan om hyperthreading i Photoshop: (...)

Yes, I'd get the i7 chips and keep hyperthreading on."

Det vore kul att se något exempel när HT ger en juste boost i Lightroom. Jag sitter själv och funderar på i5 vs i7 för LR. Hittills när jag sett tester på detta har de inte visat på någon nämnvärd fördel med HT, men det kan ju vara så att de testat funktioner som inte drar någon nytta av det.

Så... någon som har sett något jämförande test som visar HT-fördel i LR?

Edit: Exempellänk till test hos Sweclockers - http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/12#pagehead

Se där - jag tyckte mig ha läst att det knappt gjorde någon skillnad med flera fysiska kärnor ens :)

Jag skulle också köpt en i7 och aktiverat HT (vilket är precis vad jag gjort), men jag är inte så säker på att jag egentligen skulle märka någon skillnad jämfört med en i5 av samma generation.

Se där - jag tyckte mig ha läst att det knappt gjorde någon skillnad med flera fysiska kärnor ens :)

Jag skulle också köpt en i7 och aktiverat HT (vilket är precis vad jag gjort), men jag är inte så säker på att jag egentligen skulle märka någon skillnad jämfört med en i5 av samma generation.

Nja fysiska kärnor brukar dom flesta tester visa att det ger en boost till och med i Adobes program. De 6 kärninga Core-i7 extreme brukar alltid vara markant snabbare.

/Karl

Nja fysiska kärnor brukar dom flesta tester visa att det ger en boost till och med i Adobes program. De 6 kärninga Core-i7 extreme brukar alltid vara markant snabbare.

/Karl

Jag håller med om att det borde göra skillnad, men det diskuterades ett test i en annan tråd där det påstods att det inte hjälper.

Nu handlar ju inte tråden om hur PS och LR fungerar, så mitt tips är att man köper i7 om man tycker sig ha råd - annars klarar man sig för det mesta alldeles utmärkt med i5 också :)

Vad är det som skiljer en bra IPS mot en dålig (sämre) IPS? Tänker bara på om det är något man kan leta efter i en teknisk specifikation som typ av IPS, exempelvis varianter av IPS eller om allt handlar om att gå o titta själv. Hur står sig även Samsungs PLS-paneler i ligan av bättre skärmar?

Vad är det som skiljer en bra IPS mot en dålig (sämre) IPS? Tänker bara på om det är något man kan leta efter i en teknisk specifikation som typ av IPS, exempelvis varianter av IPS eller om allt handlar om att gå o titta själv. Hur står sig även Samsungs PLS-paneler i ligan av bättre skärmar?

En bra har större färgomfång och färre variationer över skärmytan.

/Karl

För att ytterligare förtydliga min okunnighet så kommer jag från en gammal burk med denna skärmen som jag faktiskt tyckte var helt okej för mina ändamål http://www.philips.se/c/-/brilliance-22-tum-bred-wsxga-plus-220cw9fb_00/prd/sv/consumer

Så då kanske ASUSen jag länkade är jättebra helt plötsligt? ;)

Det kommer vara ett rejält kliv uppåt, men för vissa tillämpningar där väldigt exakt färgåtergivning behövs så kommer den inte räcka hela vägen.

/Karl

Det kommer vara ett rejält kliv uppåt, men för vissa tillämpningar där väldigt exakt färgåtergivning behövs så kommer den inte räcka hela vägen.

/Karl

Okej, men då kör jag på denna och dator #2 som vi sa ett par sidor tillbaka eftersom jag inte känner att jag riktigt är på proffsnivå än utan gör det jag gör på en hobby-nivå - dock väldigt seriös - än så länge :)

Tack så mycket för all hjälp!

Okej, men då kör jag på denna och dator #2 som vi sa ett par sidor tillbaka eftersom jag inte känner att jag riktigt är på proffsnivå än utan gör det jag gör på en hobby-nivå - dock väldigt seriös - än så länge :)

Tack så mycket för all hjälp!

Jag hade bytt minne pga. höjden. Risken finns att höga minnen kommer krocka med kylaren. Sedan hade jag köpt en annan SSD. Samsung 840 PRO är bra och även Intels diskar är väldigt driftsäkre. Om du har råd skulle jag rekommendera än 250GB. Om du väljer en sådan kan Samsungs billigare serie vara ok (deras nya EVO). 840 basic 120GB bör man undvika.

Slog spontant ihop en egen dator för samma syfte förut idag som kan vara intressant att kolla på.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2377553&view=l

på GeForcekorten brukar det räcka med GTX X70 och inte X80, Därför har jag valt det grafikkortet jag gjort i min kommande låda. Diskarna ska jag köra i RAID1

Såg riktigt bra ut!

Men hur delar man en lista på Prisjakt? Skulle vilja dela med mig av ett mATX system som jag funderar på, får jag inte ihop den, så kopierar jag din lista nästa rakt av.

Michael - Ska bygga -

Ok gott folk, jag skall göra det enkelt för er...

Jag har också behov av en ny dator, men är fullständigt okunnig vad det gäller datorer.

Helst skulle jag vilja ha en bärbar (laptop), men jag har fått förståelsen att man får mest " bang for the buck " om man satsar på en stationär dator. Min nuvarande (HP G61) börjar bli lite trött och eftersom jag investerat en icke oansenlig summa pengar i fotoutrustningen så vill jag naturligtvis ha en datorutrustningen som kan göra det bästa av de RAW-filer som jag matar den med. Har precis införskaffat LR5 och det fungerar väl med min nuv. laptop, men jag vill ha en " riktig " dator som är (framförallt) anpassad för fotoredigering.

För att göra det enkelt för er, så kan jag kort nämna att jag har en D800E och en uppsättning CZ objektiv, (men knappt någon tid att fotografera, men det är en annan tråd) och är då i behov av en dator som matchar kamerautrustningen s a s.

Då jag inte på långa vägar är något proffs eller någon avancerad amatör heller för den delen, så är det inte nödvändigt att utrustningen kostar 6-siffriga belopp, men säg mellan 10-15 000:- tycker jag borde räcka för en bra dator med en fullgod skärm som gör min övriga fotoutrustning rättvisa.

Nåväl, vad säger panelen ? kan ni kunniga inom området plocka ihop ett paket som är lämpligt utifrån de uppgifter som jag lämnat ovan och dessutom enas över vilket som jag skall satsa på?

Naturligtvis så blir det till att be någon återförsäljare som säljer datorutrustning att skruva ihop de olika komponenterna mot betalning naturligtvis, så en " paket dator " faller bort.

Jag är även i behov av en möbel som är lämplig för ändamålet, så att man får en bekväm arbetsställning, gärna i ett hörn. Förslag på återförsäljare av kvalitétsprodukter inom detta område mottages tacksamt. Ikea faller av nämnda orsak naturligtvis bort.

Låt mig också nämna att det inte är aktuellt att måla om och ljussätta något rum specifikt för detta ändamålet, så där går gränsen ( i dagsläget).

Långsiktighet är ett ledord för mig, så om förslag på datorpaket är uppgraderingsbart är det naturligtvis önskvärt och förslag emottages naturligtvis tacksamt.

Ordet är ert...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar