Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny stationär dator för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Får jag bara komma in och undra en sak också :)

4770K har nämnts några gånger, men då undrar jag varför man borde välja den över 4770S om man INTE överklockar. Det lilla jag sökt runt som jämför prollarna så är S'en oftast (lite) snabbare förrutom just när det handlar om överklockning. S'en drar dessutom mindre ström (65w mot 84w) vilket i längden borde ge en stabilare maskin som även låter mindre.

Nu vågar jag inte uttala mig något direkt om att siten nedan stämmer eller är helt uppåt väggarna, men exempelvis här finns en jämförelse:
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4770S-vs-Intel-Core-i7-4770K
 
- Mycket, nej. men lite CSS, BF3 och Dead Island kommer det bli.
- Bra förslag på bättre 22-24" skärmar som inte kostar skjortan?
- 120Gb borde väl räcka för operativet (W7) och installationen av PS pch LR utan problem eller hur menar du? Själva bilderna jag jobbar med ligger på separata diskar

Vill du spela är ditt valda grafikkort ett bättre val en det inbyggda. Jag skulle välja alternativ två med i5 då du inte har så stor nytta av i7 för vare sig spel eller bildbehandling.

Billiga skärmar har jag dålig koll på - skulle jag köpa 24" nu skulle jag välja Dell U2413.

120 GB är lite lite, då du helst ska lägga Lightrooms katalog och previews på en SDD, och det kan ta en del plats.
 
Får jag bara komma in och undra en sak också :)

4770K har nämnts några gånger, men då undrar jag varför man borde välja den över 4770S om man INTE överklockar.

4770S räcker nog till alldeles utmärkt för de flesta, och kör man t.ex. mycket virtualisering kan man ha nytta av att den har stöd för vt-d, vilket saknas i 4770K.
 
Vill du spela är ditt valda grafikkort ett bättre val en det inbyggda. Jag skulle välja alternativ två med i5 då du inte har så stor nytta av i7 för vare sig spel eller bildbehandling.

Billiga skärmar har jag dålig koll på - skulle jag köpa 24" nu skulle jag välja Dell U2413.

120 GB är lite lite, då du helst ska lägga Lightrooms katalog och previews på en SDD, och det kan ta en del plats.

Okej, då ska jag fundera på detta, tack för dina åsikter och svar :)

Vad gör i5 för skillnad mot i7 i mina sammanhang?
 
4770S räcker nog till alldeles utmärkt för de flesta, och kör man t.ex. mycket virtualisering kan man ha nytta av att den har stöd för vt-d, vilket saknas i 4770K.

Tänka sig, det hade jag missat!
Min baktanke är själv en ny maskin som ska virtuelisera endel. Jag råkade även snubbla över en annan intressant aspekt. Jämförde två asus-moderkort; H87M-E med Z87M-Plus, där framförallt Z87M-Plus hade stöd för minnen upp till 2400MHz varvid det enklare H87M-E enligt asus hemsida:

"Due to Intel® chipset limitation, DDR3 1600 MHz and higher memory modules on XMP mode will run at the maximum transfer rate of DDR3 1600 Mhz."

...som till en början verkar vara en nackdel, men kollar man processorn 4770S på intels site:

Memory Types DDR3-1333/1600

Då undrar man ju vilken processor som behöver/klarar över 1600MHz och om det skulle vara värt att välja Z87-moderkortet av den anledningen...?


EDIT: Ah såg att över 1600mhz var det överklockning av minnet (då upp till 2933MHz och inte 2400) och Z87 var ochså mer anpassad för just överklockning tillskillnad frpn H87...
 
Senast ändrad:
Vill du spela är ditt valda grafikkort ett bättre val en det inbyggda. Jag skulle välja alternativ två med i5 då du inte har så stor nytta av i7 för vare sig spel eller bildbehandling.

Billiga skärmar har jag dålig koll på - skulle jag köpa 24" nu skulle jag välja Dell U2413.

120 GB är lite lite, då du helst ska lägga Lightrooms katalog och previews på en SDD, och det kan ta en del plats.

120GB räcker hjälpligt med W8, men för W7 fungerar det bara om man städar regelmässigt.

/Karl
 
Tänka sig, det hade jag missat!
Min baktanke är själv en ny maskin som ska virtuelisera endel. Jag råkade även snubbla över en annan intressant aspekt. Jämförde två asus-moderkort; H87M-E med Z87M-Plus, där framförallt Z87M-Plus hade stöd för minnen upp till 2400MHz varvid det enklare H87M-E enligt asus hemsida:

"Due to Intel® chipset limitation, DDR3 1600 MHz and higher memory modules on XMP mode will run at the maximum transfer rate of DDR3 1600 Mhz."

...som till en början verkar vara en nackdel, men kollar man processorn 4770S på intels site:

Memory Types DDR3-1333/1600

Då undrar man ju vilken processor som behöver/klarar över 1600MHz och om det skulle vara värt att välja Z87-moderkortet av den anledningen...?


EDIT: Ah såg att över 1600mhz var det överklockning av minnet (då upp till 2933MHz och inte 2400) och Z87 var ochså mer anpassad för just överklockning tillskillnad frpn H87...

Japp Z är överklockning och värstingmodellerna. Ska du inte överklocka, vilket är tämligen lätt numera, så klarar du dig bra med H.

/Karl
 
Japp Z är överklockning och värstingmodellerna. Ska du inte överklocka, vilket är tämligen lätt numera, så klarar du dig bra med H.

/Karl

Jo lättare än förr är det säkert, är väl inget skojjigt hårdvaruhack längre som att rita/löda på processorn eller switcha multiplan på moderkortet ... men numera föredrar jag en dator som är snabb, stabil och tyst istället :-D
 
Japp Z är överklockning och värstingmodellerna. Ska du inte överklocka, vilket är tämligen lätt numera, så klarar du dig bra med H.

/Karl

Nja inte helt sant. T.ex. tillåter Asus, Asrock och Gigabyte överklockning även på H-moderkort. Intel jobbar dock på att förhindra det.


Slog spontant ihop en egen dator för samma syfte förut idag som kan vara intressant att kolla på.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2377553&view=l

på GeForcekorten brukar det räcka med GTX X70 och inte X80, Därför har jag valt det grafikkortet jag gjort i min kommande låda. Diskarna ska jag köra i RAID1

Grafikkort: GTX670 presterar bra men referenskylaren är kass. Du kommer få en ganska hög ljudnivå med det kortet. Satsa på ett grafikkort med en 3. partskylare.

CPU-kylare: Ska du transportera datorn eller? Dessa låtsas-vattenkylare presterar sämre än luftkylare, håller högre ljudnivå, sämre fläktar, pumpen alstrar oljud och det finns risk för läckage. Först när man kommer upp i H100i nivå kan luftkylare inte riktigt hänga med i ren kylförmåga.

Nätdel: 760watt är rejält overkill, känns lite som pengar i sjön om du inte har tänkt dig att köra SLI i framtiden.
 
Ett tips för att spara utrymme på SSD:n är att stänga av hibernering. Jag har det avstängt på både min bärbara och mina stationära datorer - de går så pass snabbt att starta upp med Windows 8 att det inte gör någon större nytta, och jag gillar inte att lämna en massa program igång. På den bärbara händer det att jag i stället sätter den i standby, och den lever tillräckligt länge ändå :)

Om du som jag pillar i 32 GB ram i den stationära, kommer hiberneringsfilen att göra av med 32 GB av din SSD - har man då "bara" 120 GB till att börja med är det lite trist att göra av med 25% av det.

Hibernering stängs av med en commandoprompt (som administratör): powercfg -hibernate off

Överklocka är inget jag heller pysslar med, annat än ibland för att testa (så jag vet inte varför jag valde en 3770K) :)
 
Nätdel: 760watt är rejält overkill, känns lite som pengar i sjön om du inte har tänkt dig att köra SLI i framtiden.

När du nu tog upp det, ska själv ha en i7 burk som sagt med ett enkelt moderkort och nått väldigt enkelt grafikkort, vad klarar man sig på med lite markginal? 4770s som jag kikade på drar upp till 65w, men vad drar resten av komponenterna?
 
Slog spontant ihop en egen dator för samma syfte förut idag som kan vara intressant att kolla på.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2377553&view=l

på GeForcekorten brukar det räcka med GTX X70 och inte X80, Därför har jag valt det grafikkortet jag gjort i min kommande låda. Diskarna ska jag köra i RAID1

Jag skulle valt ett överklockat GTX 760 (och gjorde just det förra veckan till min dator som är kopplad till teven) - tystare och mindre, och ungefär lika snabbt i praktiken (men något dyrare).
 
När du nu tog upp det, ska själv ha en i7 burk som sagt med ett enkelt moderkort och nått väldigt enkelt grafikkort, vad klarar man sig på med lite markginal? 4770s som jag kikade på drar upp till 65w, men vad drar resten av komponenterna?

Jag skulle inte kolla så mycket på strömförbrukningen, utan välja ett som levererar stabil ström och är hållbart. För dina komponenter kommer det definitivt att räcka med 400-500 W (av bra kvalitet).
 
Jag skulle inte kolla så mycket på strömförbrukningen, utan välja ett som levererar stabil ström och är hållbart. För dina komponenter kommer det definitivt att räcka med 400-500 W (av bra kvalitet).

Har hittills kollat på CX500M som verkar och såg ut att vara ett välbyggt och trevligt ganska billigt agg enligt sweclockers isf... duger ett sånt? :)
 
Har hittills kollat på CX500M som verkar och såg ut att vara ett välbyggt och trevligt ganska billigt agg enligt sweclockers isf... duger ett sånt? :)

Säkerligen! Jag har ett modulärt Corsair sedan några år (fast på 850 watt då jag hade många snabba diskar ett tag), och det har fungerat klockrent. Jag har kört med de vassaste AMD-korten sedan jag köpte det aggregatet, och de tenderar dra en del - med enklare grafikkort ska 500W räcka gott (har det i min HTPC som har ett GTX 760 och tre diskar).
 
När du nu tog upp det, ska själv ha en i7 burk som sagt med ett enkelt moderkort och nått väldigt enkelt grafikkort, vad klarar man sig på med lite markginal? 4770s som jag kikade på drar upp till 65w, men vad drar resten av komponenterna?

Räknar man med en oklockad i7, en SSD och man kör på den integrerade GPU hamnar du runt 120w. Räkna med ca 10w per hårddisk, 5-6w per fläkt och sedan kommer det till ett evt. separat grafikkort. Hur mycket det drar är svårt att veta när man inte vet exakt vilket grafikkort du har tänkt dig.

När det gäller Corsair CX500M är det ett "ok" agg. Dvs. det presterar ganska bra även om komponenterna inte är top notch. Jag skulle ha satsat på XFX Core 550W istället. Baserad på Seasonics plattform och har bättre komponenter.
 
Säkerligen! Jag har ett modulärt Corsair sedan några år (fast på 850 watt då jag hade många snabba diskar ett tag), och det har fungerat klockrent. Jag har kört med de vassaste AMD-korten sedan jag köpte det aggregatet, och de tenderar dra en del - med enklare grafikkort ska 500W räcka gott (har det i min HTPC som har ett GTX 760 och tre diskar).

Spel lär det inte bli något av, möjligen lite Q3 men inte mer ;) så grafikkortet är i princip bara för att få haka på en skärm till..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.