Annons

Ny kompakt!

Produkter
(logga in för att koppla)

hejmuffin

Avslutat medlemskap
Är på jakt efter en ny kompaktkamera. Hade tidigare en Casio EX-H5 som jag inte alls var nöjd med, den hade bedrövlig bildkvalitét. Men jag tappade den när jag åkte skidor.
Innan dess hade jag en Samsung Digimax L70 som jag var väldigt nöjd med.

Men nu måste jag som sagt köpa en ny. Helst ska den inte kosta över 2000:- och vara en bra kamera för tex. konserter när man inte kan ha med sig systemen.

Har kikat runt lite men det är så sjukt svårt att veta om kamerorna verkligen är bra eller inte. (Casion såg bra ut på pappret men var tyvärr inte lika bra i verkligheten).

Så är det någon som har något tips på en bra kompakt?
 
Hej ! Har precis köpt denna : Sony CyberShot DSC-HX5V. Mycket bra i dåliga ljusförhållande utan blixt,mycket bra filmegenskaper med stereoljud ut ur kameran samt stort "zoomomfång" och jag gav en bra bit under 2000 för denna fina kamera ! Annars har du ju Panasonic Z10:a som är i klass med nämda Sony ! MVH.
 
Är på jakt efter en ny kompaktkamera. Hade tidigare en Casio EX-H5 som jag inte alls var nöjd med, den hade bedrövlig bildkvalitét. Men jag tappade den när jag åkte skidor.
Innan dess hade jag en Samsung Digimax L70 som jag var väldigt nöjd med.

Men nu måste jag som sagt köpa en ny. Helst ska den inte kosta över 2000:- och vara en bra kamera för tex. konserter när man inte kan ha med sig systemen.

Har kikat runt lite men det är så sjukt svårt att veta om kamerorna verkligen är bra eller inte. (Casion såg bra ut på pappret men var tyvärr inte lika bra i verkligheten).

Så är det någon som har något tips på en bra kompakt?

Hej!

Det svåra med kombinationen kompaktkameror och konserter är det svaga och ojämna ljus man ofta har där inte direkt är kompaktkamerornas bästa gren.

Men, flera kompakter som kommit de senaste åren har börjat få intressanta funktioner för att ta bilder i svagt ljus. Flera av Sonys kompaktkameror kan till exempel ta en hel serie bilder i snabb följd och sedan lägga samman dessa till en bild som då får överraskande bra färger och lite brus. Nackdelen är att det blir som en halvsekunds exponering, så det fungerar lite halvbra för rörliga motiv ... :)

Bifogar en bild från en Backyard Babies-spelning tagen med Sony TX5 där jag kört på det där sättet. Bortsett från en del rörelseoskärpa där de rör sig (gitarrhanden, trumpinnar) så blev den här bilden helt ok - det i ett ljus där jag med systemkameran körde iso 3200, f2,8 och runt 1/250 ...

Men bortsett från det - det är svårt att ge tips eftersom skillnaderna mellan olika kompakter i övrigt inte så mycket handlar om bildkvalitet (där de är relativt likartade), utan i saker som storlek, zoomomfåmg, finesser ...

Men om du är van att köra systemkamera kan det ju vara läge att lägga på lite mer pengar på budgeten och skaffa en kompakt som kan ge råfiler - då kan du själv bearbeta dem vilket ofta kan höja bildkvaliteten avsevärt.

Jag gav upp att bifoga bild eftersom forumfunktionen som vanligt massakrerar alla detaljer, men här ligger en konsertbild tagen med Sony TX5:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2314656&target=_blank
 
Senast ändrad:
Canon powershot S90 är utan tvekan ditt bästa alternativ. Superliten, bländare 2,0, bra på höga ISO, manuella inställningar m.m. Använde endast min S95 när jag spenderade 2 månader i Asien.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.