ANNONS
Annons

Ny kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

ccool

Aktiv medlem
Jag har tröttnat på min gamla kamera och funderar nu på att köpa en ny, har lite svårt att bestämma mig.
Har mest tittat på Olympus C-765 UZ och Konica-Minolta Z2.

Kanske också Fujifilm Finepix S5500.
Är lite sugen på att använda filter också, vilken är bäst bildmässigt?
Har ni andra förslag på kameror ska kosta runt 2500-3500.
Fotar mest Landskap, inomhus och människor.

Skulle vara tacksam för svar för jag är inte säker på vilken jag ska välja, och jag vill gärna välja "rätt".
 
Det är väl kanske det som gör det knepigt för dig, att du bestämt dig för att hitta exakt rätt kamera. Finns kanske inte någon kamera som exakt passar dina behov, utan bara alternativ som är mer eller mindre bra.
Du verkar ju fotografera ganska stillsamma saker, utom människor då förstås, men å andra sidan så regisserar du väl dem vid fototillfället.
Så det verkar ju inte vara någon actionkamera du behöver, men kort tid mellan avtryck och exponering är förstås alltid bra, särskilt om man vill fånga de speciella ansiktsuttrycken.

Jag är inte alls bekant med dem du föreslår, men jag uppfattar det som att det är tre digitala kameror du har räknat upp. (Fuji-kameran vet jag är digital.)
Så avgörande för ditt val borde väl vara optikens kvalitet, exponeringsmöjligheterna (hur många manuella inställningar finns det?) och färgåtergivningen (vitbalans, RAW-möjligheter med mera).
Ofta när jag köper något så är jag också intresserad av vilka möjligheter det finns till en framtida utbyggnad. Kommer du snart att växa ifrån även denna kamera, eller går det att bygga ut systemet med blixtar och objektiv?

Vilket filter är bäst bildmässigt? Ja, där finns inget svar. Vissa filter bör kanske varje fotograf ha i sin basutrustning (själv har jag bara ett som jag aldrig använder), men det finns ju också filter för särskilda effekter. Och där är det väl bara smaken som avgör om det är bra eller inte.
 
Jag har själv en z2 och kan rekomendera den. Finns gott om inställningsmöjligheter och levererar bilder av bra kvalitet. Enda minuset jag kan komma på är att det blir rätt så mycket brus vid hög ISO, men om du ställer in ISO på 50 så är den ändå jättebra.

Du kan ju kolla på mina bilder och se om du tycker bilderna är bra.
 
Varför inte Z3? kostar runt 3000:- om du gör en sökning på pricerunner. (lägstapriset varierar ganska kraftigt, kostade 2900 sist jag kollade och just nu 3300:)
Den har bildstbilisering och är tystare än Z2 som rasslar förskräckligt när man zoomar. Finns många andra fördelar men de kan du nog hitta själv:)
/Kristin
 
Finepix s5500

Tänker återväcka den här tråden igen p.g.a jag har nya frågot om filter, iaf, jag hittade ett prisvärt paket på scandinavian photo med: Tubadapter
MC-filter
Polarisationsfilter

Men det står att detta passar till s5000, till frågan: Passar denna till s5500? är lite osäker fastän dom nästan är likadana.

Tacksam för svar!

Länk:http://www.scandinavianphoto.se/?555295
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.