Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja... Sony A7II är andra generation i serien, fungerar fint till mycket men autofokusen är inte så kvick av sig, det förändrade sig med A7III. på APS-C sidan finns ju A6400 med realtime autofokus som är ett modernare autofokussystem. sedan får man inte glömma Fuji som har en uppsjö av olika modeller, där dom dyrare varianterna vinner i stort alla tester, X-T3/X-T4.

Är det jag börjat inse, har du något bra tips :)
Öva med din befintliga kamera och använd inte den inbyggda blixten utan en extern blixt som du kan rikta mot taket då blir ljuset inte så hård. Att använda full bländaröppning (1,4 eller 1,8) fungerar inte så bra i fotograferingen av lekande barn. Tycker jag.
Om du vill satsa på ett sådan så blända ner något vid fotografering av barn. Sedan det objektivet kan bli mycket användbar på full öppning om du ska ta en porträttbild av ett stilla sittande barn vid fönstret där använder du det naturliga ljuset utan att använda blixten.
Vad gäller Nikon kameror så har jag inte så bra kunskap om att rekommendera någon. Det kan nog Nikon användarna här på FS som kan tipsa dig om.

Är det dags i sämre ljus du vill fota kan du titta på begagnad fullformat. Då kan man även dra bra nytta av äldre objektiv som är gjorda för att teckna ut den större sensorn och du får en ljusinsamalnde yta som är 2,25x större än den i din D90. T ex kostar en beg Nikon D800 idag max 6000kr beg. Visst, många pixlar som du kanske inte behöver men skalar du ner slipper du mycket brus. Annars är även D600/610/750 värda en titt. Canon 5D mark III brukar även den idag dyka upp för ca 6000kr beg.

I Sonys läger kan man få A7II beg för liknande pris. Jag har inte undersökt dess aitofokus i sämre ljus så där kan jag inte uttala mig. Ihop med det (mediokra) kitobjektivet 28-70 kan man köpa det nytt för under 10.000kr allt som oftast.

Men även en nyare APS-C (DX) kamera blir ett stort lyft mot D90 ihop med ljusstarkare optik.

Tack för tips! Ska kolla på dessa :)

Öva med din befintliga kamera och använd inte den inbyggda blixten utan en extern blixt som du kan rikta mot taket då blir ljuset inte så hård. Att använda full bländaröppning (1,4 eller 1,8) fungerar inte så bra i fotograferingen av lekande barn. Tycker jag.
Om du vill satsa på ett sådan så blända ner något vid fotografering av barn. Sedan det objektivet kan bli mycket användbar på full öppning om du ska ta en porträttbild av ett stilla sittande barn vid fönstret där använder du det naturliga ljuset utan att använda blixten.
Vad gäller Nikon kameror så har jag inte så bra kunskap om att rekommendera någon. Det kan nog Nikon användarna här på FS som kan tipsa dig om.

Tack för tips!

Mja... Sony A7II är andra generation i serien, fungerar fint till mycket men autofokusen är inte så kvick av sig, det förändrade sig med A7III. på APS-C sidan finns ju A6400 med realtime autofokus som är ett modernare autofokussystem. sedan får man inte glömma Fuji som har en uppsjö av olika modeller, där dom dyrare varianterna vinner i stort alla tester, X-T3/X-T4.
Tack för tips!

Tack för tips på hur jag ska få bättre foton!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar