Annons

Ny kamera, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Som denna bilden tex: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Highway_401_Night_Lapse_Busy.jpg

Stativ, lång slutartid. Men en sak jag funderade på, ska man köra stor bländaröppning, eller blir bilden överexponerad även på natten, eller ska man köra liten öppning för bra djup?

En till sak jag funderade på, angående skärpedjup. Har man en blomma man ska ta kort på, och har stor öppning, så blir ju blomman skarp och bakgrunden suddig, men om man inte har blomman i vägen, utan bara har bakgrunden, hur blir bilden om man har stor bländaröppning då, blir hela bilden suddig eller hur fungerar det? :)
 
En till sak jag funderade på, angående skärpedjup. Har man en blomma man ska ta kort på, och har stor öppning, så blir ju blomman skarp och bakgrunden suddig, men om man inte har blomman i vägen, utan bara har bakgrunden, hur blir bilden om man har stor bländaröppning då, blir hela bilden suddig eller hur fungerar det? :)
Fokus ligger ju nånstans oavsett om du har ett motiv där eller inte. Det går ett skärpeplan genom bilden där allt som befinner sig inom skärpeplanets tjocklek (skärpedjupet) kommer att vara i fokus.
Är utsnittet sådant att det enda som syns i bilden är en bakgrund som inte ligger i skärpeplanet så kommer bilden bara att bestå av en suddig bakgrund.
 
Så den bilden jag länkade i mitt förra inlägg är med andra ord tagen med en liten bländare för att få bra skärpa över hela bilden, och en lång slutartid för att få bilden upplyst i natten samt effekten av bilarnas rörelser.
 
Väntar bara på att få min kamera nu! Kommer hålla tråden aktiv genom att skriva lite då och då, för alltid är det något man funderar över :) Återkommer så fort jag får kameran(förmodligen innan dess haha)

tack så mycket sålänge! Har verkligen fått bra hjälp
 
Väntar bara på att få min kamera nu! Kommer hålla tråden aktiv genom att skriva lite då och då, för alltid är det något man funderar över :) Återkommer så fort jag får kameran(förmodligen innan dess haha)

tack så mycket sålänge! Har verkligen fått bra hjälp

När du får din kamera så är det ju bara att testa det du undrar över!

Kul att hjälpa till. /Hannes
 
Lite fråga till innan kameran kommer :)

När man kör auto, för det kommer jag väl antagligen göra mycket på resan då man inte orkar ställa in allt varje gång (kommer köra auto med skippa auto-iso, dock sa en bekant till mig att om man sätter max-iso(eller vad det hette) till tex 400, så kan man även köra med auto-iso utan problem, men vad säger ni, ska man alltid ställa in ISO själv, eller ja på dagen vid bra ljus är det ju alltid 100 i princip, men..?

Tänkte i alla fall, vid autoläge, vad väljer kameran att ta för bild, om jag tex står och ska ta kort på en gata, men både folk, bilar och hus, väljer kameran alltid vid auto-läge en liten bländaröppning som ger skärpa över hela bilden, eller vad går den på?
 
Sitter även och kollar på minneskort, och vet inte riktigt vad jag ska välja. Står att kameran stödjer SD- (Secure Digital), SDHC- och SDXC-minneskort. Vad behöver man för hastighet på korten?

Finns ju SDHC Extreme pro, Extreme III, Extreme HD Video. Kameran stödjer alla dessa, sålänge det är SDHC, eller?

Jag tror nog jag ska köpa ett 16-32GB minne för kommer filma och ta en del kort nu på resan utan möjlighet att tanka över korten till pc. Men vilken hastighet ska man köra på, Extreme Pro verkar ha snabbast med 45MB/s, men vad är det jag ska tänka på när jag köper?
 
Minneskort är inte riktigt min grej, men ett tips är att skaffa många små ifall ett
Går sönder/tappas bort. Tänk att ett fullt 32 gb med alla dina bilder från resan försvinner! Då är det ju bättre att ett 4 eller 8 gb försvinner/går sönder med bilder från bara någon dag.
/Hannes
 
Jo sant. Men goare att ha allt på samma även om risken för att tappa bort finns.

Har du några synpunkter i mitt #87 inlägg? :)
 
Tänk att ett fullt 32 gb med alla dina bilder från resan försvinner! Då är det ju bättre att ett 4 eller 8 gb försvinner/går sönder med bilder från bara någon dag.
Å andra sidan är risken att ett kort ska gå sönder eller försvinna minst 4 ggr större om man har fyra 8 GB-kort istf ett 32 GB.
 
Minnseskort

Å andra sidan är risken att ett kort ska gå sönder eller försvinna minst 4 ggr större om man har fyra 8 GB-kort istf ett 32 GB.

Scott Kelby har ett råd, använd många små kort istället för ett stort. Ett kort med ex. 130 bilder som försvinner från en session på kanske 3000 bilder, är försumbart (såvida det inte är bröllopskyssen:).
Jag går på Scott´s linje, har en väska med 4 och 8 GBkort... alla kort fungerar utmärkt.
Jag har hittat ett prisvärt märke som fungerar fint:

http://www.itsajten.com/sv/artiklar...secure-digital-2/mustang-lemans-sdhc-8gb.html
 
Hej!

Jag är ny här på fotosidan. Har tänkt införskaffa en systemkamera med objektiv nu till sommaren för att fota landskapsbilder. Har kollat lite på Canon 600d med EF-S 18-135/3,5-5,6 för 9995:-

En kompis tycker dock detta låter dyrt för en nybörjare som mig att börja med, några andra här som har andra förslag? Funderar på att köpa med billigare objektiv nu, lära mig kameran och köpa till ett objektiv senare, vad tycker ni?

Ska självklart fota vanligt också. (profilbilder mm)

Tacksam för svar.
 
Okej, så man ska inte tänka på någon "lägsta hastighet", då kameran filmar i 1080p 30fps eller sekvenstagning 4bps? Eller är ett extreme pro kort för 500kr (16gb) överdrivet?

Får se vad det blir, tack för svaren igen, uppskattar all hjälp jag har fått i denna tråd otroligt mycket. Återkommer säkerligen med mer frågor till min kommande kamera! Är tacksam att ni fortfarande tittar in och hjälper till!
 
Som sagt, jag skulle gärna hjälpa dig om det inte vore så att jag har noll koll på hastigheter o dyl! Men allt annat kan jag svara på!

/Hannes

Ps. Det finns mååånga trådar om minneskort och hastigheter här på fotosidan, du kanske kan hitta något vettigt där!
 
Okej, så man ska inte tänka på någon "lägsta hastighet", då kameran filmar i 1080p 30fps eller sekvenstagning 4bps? Eller är ett extreme pro kort för 500kr (16gb) överdrivet?

Får se vad det blir, tack för svaren igen, uppskattar all hjälp jag har fått i denna tråd otroligt mycket. Återkommer säkerligen med mer frågor till min kommande kamera! Är tacksam att ni fortfarande tittar in och hjälper till!

Sandiskkorten är väldigt bra, jag har ett flertal av dem. Ska du framför allt filma (jag filmar aldrig) bör du kanske satsa på de absolut snabbaste korten. Klass 10 är snabbt, men ExtremeProkortet är snabbare...
 
Ska kika :)

Sandiskkorten är väldigt bra, jag har ett flertal av dem. Ska du framför allt filma (jag filmar aldrig) bör du kanske satsa på de absolut snabbaste korten. Klass 10 är snabbt, men ExtremeProkortet är snabbare...

Okej, jag kommer både filma och fota! Då blir det något av dom snabba SanDisk. Tack!
 
Ska kika :)



Okej, jag kommer både filma och ta kort mycket! Då blir det något av dom snabba SanDisk. Tack!

Gott val, Sandisk skickar också med en recoveryskiva (eller gjorde tidigare) om kortet skulle raderas av misstag. De kostar mer men kvalitén är superb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.