Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag nöjer mig med ett 18-105 sålänge. Bara känslan av att vara på plats räcker för mig :) Sen får jag ju lite bilder med 18-105 trots allt, inga jättezoomiga, men helt klart bra bara för att få något på kort!

Tänkte på en sak, vad är det som avgör skärpan vid maxzoom, har tex 18-105mm bra skärpa vid 105mm?

Tror att du kommer att bli supernöjd med din 18-105a. Vad gjorde att du inte ville köpa 18-200? Bara nyfiken... :)



;)
 
Han sa fel till mig :) annars skulle jag tagit det, men tycker i nuläget det är för mycket pengar att lägga så ett 18-105 räcker gott och väl nu :)
 
Tänkte fråga, går det att filma med olika shutterspeed, så tex polande vatten ser suddigt ut, så som man kan göra med seg shuttertid när man tar kort med d5100, men hur är det med videon, hur fungerar det?
 
Tänkte fråga, går det att filma med olika shutterspeed, så tex polande vatten ser suddigt ut, så som man kan göra med seg shuttertid när man tar kort med d5100, men hur är det med videon, hur fungerar det?

Ja det går, fast den långsammaste slutartiden är 1/30 sek eftersom att du filmar 24/25/30 fps. Snabbare slutartider gör filmen lite hackigare.

Finns exempelvideor på youtube.

/Hannes
 
Okej, det var ju inte speciellt långsamt, skulle varit fint om man kunde haft lite segare vid filmning,då skulle man ju få effekter likt denna: http://www.manaliandterry.com/wp-content/uploads/2009/11/border_waterfall-2.jpg (även om den kanske är lite moddad så något i stil)

Men när man tar foton, och ska fota tex ett vattenfall, kan man då ställa in shutterspeed på 30sek(till exempel), och få en riktigt cool effekt om man nu vill ha det?

Hastighet spec: 1/4 000 till 30 sek. i steg om 1/3 eller 1/2 EV; bulb, tid (trådlös fjärrkontroll ML-L3 krävs, säljs separat)
 
Du måste skilja på fotografering och filmning. Vid filmning måste trettio exponeringar tas varje sekund och därför är 1/30 den långsammaste tiden.

Vid fotografering så kan du köra slutartider upp til 30 sek och i bulb läge så länge du håller ner slutaren. Då blir effekten som på bilden du visade. Fast stativ och självutlösare/ fjärrkontrolm är ett måste. Eftersom att mycket ljus hinner komma in på 30 sek så måste iso och bländare köras i botten, sen får man ta den längsta slutartiden som funkar beroende på ljus.

Finns många tutorials på youtube som förklarar just detta med att få vatten "blurred".

Oftast räcker det med en eller tre sekunder för en sådan bild.

/Hannes
 
Okej då är jag med. Förstår dock inte helt specen, vid vilka slutartider behöver jag trådlös fjärrkontroll ML-L3 och vad innebär "i steg om 1/3 eller 1/2 EV" vet att EV är Exposure Value, men vid vilka slutartider krävs trådlös fjärris "bulb, tid?" Förstår inte riktigt.

Har beställt min kamera, inte fått den än. Men en del säger att D5100 är lite mindre gedigen och lite sämre byggkvalité, detta är väl ingenting som kommer påverka mig egentligen, den går ju inte sönder osv för det(?) hehe. Jag tror jag blir nöjd i alla fall, eller jag hoppas =)
 
Okej då är jag med. Förstår dock inte helt specen, vid vilka slutartider behöver jag trådlös fjärrkontroll ML-L3 och vad innebär "i steg om 1/3 eller 1/2 EV" vet att EV är Exposure Value, men vid vilka slutartider krävs trådlös fjärris "bulb, tid?" Förstår inte riktigt.

Hmm, jobbigt att behöva erkänna men jag är inte så hemma på den biten tyvärr :/

Men någon annan vänlig själ kanske kan hjälpa till!

Har beställt min kamera, inte fått den än. Men en del säger att D5100 är lite mindre gedigen och lite sämre byggkvalité, detta är väl ingenting som kommer påverka mig egentligen, den går ju inte sönder osv för det(?) hehe. Jag tror jag blir nöjd i alla fall, eller jag hoppas =)

Trevligt! Mindre gedigen än vilken kamera? Nää, det där ska du inte lyssna på, den kommer att hålla i många år. En kompis till mig jobbar på en lågstadieskola i närheten, där använder dom en fem år gammal Nikon d40 som används dagligen och som fortfarande fungerar felfritt! Tror inte att D5100 ska vara sämre, tvärtom.

Blev det en 18-105 VR till?

/Hannes
 
Jag antar att jag kan få några sekunders slutartid utan extratillbehör i alla fall haha.

Ja, det blev en 18-105mm VR till, tror det är ett bra val nu när man ska fotografera olika saker, både vidvinkel och lite zoom, sen kan man ju köpa till något extra objektiv vid ett senare tillfälle.
 
Okej då är jag med. Förstår dock inte helt specen, vid vilka slutartider behöver jag trådlös fjärrkontroll ML-L3 och vad innebär "i steg om 1/3 eller 1/2 EV" vet att EV är Exposure Value, men vid vilka slutartider krävs trådlös fjärris "bulb, tid?" Förstår inte riktigt.

Har beställt min kamera, inte fått den än. Men en del säger att D5100 är lite mindre gedigen och lite sämre byggkvalité, detta är väl ingenting som kommer påverka mig egentligen, den går ju inte sönder osv för det(?) hehe. Jag tror jag blir nöjd i alla fall, eller jag hoppas =)

Jo, exempelvis om du vill köra med längre slutartider än (exempel D90) 30 sekunder så måste man öppna och stänga slutaren manuellt. Antingen via avtryckaren, vilket inte är att rekommendera för attt då flyttar du på kameran, eller med någon typ av fjärrutlösare. Ställ in kameran på bulb och när du trycker ner så öppnas slutaren och när du släpper knappen så stängs den. Så att du kan ha öppet så länge du vill. Många fjärrutlösare har en timer som du kan ställa in på hur länge du vill ha slutaren öppen. KAffe brus fjärrutlösare

D5100 är en bra kamera och den kommer att hålla länge.

Det som bruksanvisningen menar med 1/2 eller ett 1/3 EV är att du kan justera exponeringen äntingen i halva steg eller i trededels steg. Jag gillar att ha kontroll så jag kör med 1/3 dels steg.
T ex att du fotograferar något som över exponerar lite grand, en lampa eller något, då kan du ta ett nytt foto men underexponera lite för att justera det som kameran tycker är bra. När det är en svår ljus situation så kan inte kameran riktigt veta vad du vill ha för typ av exponering.
 
Okej vad bra tack för den infon!

Jag kommer ju såklart inte att direkt börja sköta bländare, slutare, iso osv manuellt, det kommer jag ju göra efterhand, men D5100 är väl såpass användarvänlig att jag inte behöver ställa in mycket för att få en bra bild?

Att inte experimentera finns inte för mig, så jag lär mig säkert att hantera den manuellt ganska snart också. Sen krävs det såklart erfarenhet för att veta vilka slutartider, f, iso osv som passar till vad.

En sak jag funderar på. Slutartiden, den är ju säkert det första man pillar på, när jag ställer om slutartiden, sköter då kameran per automatik inställningarna av iso och f-värde så det inte blir under/överexponerat eller liknande? Och vise-versa med f-värde, om man ändrar det, sköter kameran slutartiden automatiskt då?



En liten offtopic: Panningkort, är det svårt att ta? Ser verkligen riktigt häftigt ut!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/DTM_Mercedes_W204_DiResta09_amk.jpg
 
Okej vad bra tack för den infon!

Jag kommer ju såklart inte att direkt börja sköta bländare, slutare, iso osv manuellt, det kommer jag ju göra efterhand, men D5100 är väl såpass användarvänlig att jag inte behöver ställa in mycket för att få en bra bild?

Att inte experimentera finns inte för mig, så jag lär mig säkert att hantera den manuellt ganska snart också. Sen krävs det såklart erfarenhet för att veta vilka slutartider, f, iso osv som passar till vad.

En sak jag funderar på. Slutartiden, den är ju säkert det första man pillar på, när jag ställer om slutartiden, sköter då kameran per automatik inställningarna av iso och f-värde så det inte blir under/överexponerat eller liknande? Och vise-versa med f-värde, om man ändrar det, sköter kameran slutartiden automatiskt då?



En liten offtopic: Panningkort, är det svårt att ta? Ser verkligen riktigt häftigt ut!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/DTM_Mercedes_W204_DiResta09_amk.jpg

Om du kör i helmanuellt läge så ändras varken bländare, slutartid för att få till en bra bild. Auto ISO tror jag går att ha i manuellt läge med D5100 och då får du automatiskt en bra exponerad bild, men auto ISO är verkligen inte att rekommendera.

Kör på S läget för att ställa in den slutartid du vill ha och så justerar kameran bländare för att få till bra bild. ISO får du ställa in själv (går automatiskt också med kör inte med det!!)

Det första du ska göra är att lära dig ISO, när man behöver högt/lågt och justera detta själv. Annars har du ingen kontroll över bildkvalitet.

A läget ställer du in bländare själv och slutartiden justeras för bra exponering. Och även här, använd inte auto iso.

Panning är mycket svårt att lära sig och endast en av femhundra bilder blir bra i början. Bilden du länkade till är tagen med en väldigt snabb slutartid men långsam nog för att få lite suddig bakgrund. Man kan bara köra panning (ungefär) rakt från sidan eftersom att bilen inte får röra sig mot eller ifrån dig, bara längs dig. (förstår du?! ;)

Du måste även ha ett zoom (105 mm kanske går) för att göra detta eftersom att vidvinklar oftast förvränger bilden och då blir bilen konstig vid panning.

/Hannes
 
...
En sak jag funderar på. Slutartiden, den är ju säkert det första man pillar på, när jag ställer om slutartiden, sköter då kameran per automatik inställningarna av iso och f-värde så det inte blir under/överexponerat eller liknande? Och vise-versa med f-värde, om man ändrar det, sköter kameran slutartiden automatiskt då?
...

Utan att kunna din kamera kan jag säga att - Ja, så är det. Du kan välja precis hur mycket automatik du vill att kameran ska sköta åt dig.

Helt manuellt - du rattar tid, bländare och ljuskänslighet

Auto-ISO - oavsett vilken tid och bländare du väljer så sköter kameran ljuskänsligheten så att bilden blir rätt exponerad (inom ramen för vilka ISO-värden som finns förståss). Vid höga ISO-värden blir bilden brusig.

Bländarprioritet - du ställer in bländare. Kameran väljer slutartid. och eventuellt ljuskänslighet om du också har Auto-ISO påslagen. En liten bländare ger långt skärpedjup. En stor bländare ger kort skärpedjup.

slutartidsprioritet - du ställer in slutartid. Kameran väljer bländare. och eventuellt ljuskänslighet om du också har Auto-ISO påslagen. En kort slutartid fryser rörelser. En lång slutartid ger rörelseoskärpa.

EDIT: långsam vid tangenterna som vanligt
EDIT 2: att panorera är lätt att öva på. SÄtt dig vid en vanlig bilväg och prova olika slutartdider. Det är viktigt att du följer med i rörelsen även en bit efter att du har fyrat av slutaren.

Petter ...
 
Okej, då skippar jag autoISO, men vid helautomatik, blir det bra bilder då (för kommer ju som sagt förmodligen köra auto ganska ofta i början),och man kanske ska stänga av autoiso även i helautomatiskt läge(?)

Är det mot kvällen så är det kanske vettigt att köra ett lite högre iso för att få bättre känslighet, men på dagen så lågt som det bara går, eller vad trixar man annars med iso? På dagen sköter ju bländaren och slutartiden exponeringen och ljuset brukar väl bli bra utan höjning av iso?

Men även på natten, funderade jag på precis, är det väl bättre med lågt ISO så det inte blir brus och köra en längre exponering istället? men som sagt, vad trixar man annars med iso för?

Okej Petter vad bra, då är det enkelt att börja manuellt utan att köra allt manuellt.. Jo liten/stor bländare och förhållandet till slutartiden har jag bra koll på. (kan säkert komma frågor snart visserligen, man vet aldrig)

http://www.youtube.com/watch?v=JJGW1fR_9HU
Detta ser till exempel fantastiskt bra ut !
visserligen ett väldigt ljuskänsligt objektiv, men wow
 
Senast ändrad:
Okej, då skippar jag autoISO, men vid helautomatik, blir det bra bilder då (för kommer ju som sagt förmodligen köra auto ganska ofta i början),och man kanske ska stänga av autoiso även i helautomatiskt läge(?)
Kör på P läget, Full automatik men fler valmöjligheter. Du kan tex stänga av iso auto eller ändra förhållande mellan bländare/slutartid (tex ändra till bländare 10 och 1/250 istället för bländare 5 och 1/1000, men hela tiden anpassar sig kameran ändå och utgår från vad du ungefär vill ha), blixten poppar inte upp hela tiden heller.


Är det mot kvällen så är det kanske vettigt att köra ett lite högre iso för att få bättre känslighet, men på dagen så lågt som det bara går, eller vad trixar man annars med iso?

Har du inget stativ, så JA. Och på dagen är ISO 200 ett bra utgångsläge.

På dagen sköter ju bländaren och slutartiden exponeringen och ljuset brukar väl bli bra utan höjning av iso?

Japp, helt rätt!



Men även på natten, funderade jag på precis, är det väl bättre med lågt ISO så det inte blir brus och köra en längre exponering istället? men som sagt, vad trixar man annars med iso för?

Ja, så länge du har stativ och stillastående motiv så är lågt iso och halvstor/halvliten (mellan 5,6 och 10) bländare bra. ISO ska BARA höjas när slutartiden behöver komma upp i handhållna eller motivfrysande(nytt ord) tider och bländaren inte kan/vill göras större.




Okej Petter vad bra, då är det enkelt att börja manuellt utan att köra allt manuellt.. Jo liten/stor bländare och förhållandet till slutartiden har jag bra koll på. (kan säkert komma frågor snart visserligen, man vet aldrig)

:) allt blir lättare när man har kameran framför sig och man kan testa allt och se hur det blir! /Hannes
 
Tack för många bra svar Hannes, uppskattas!

Rätt mig om jag har fel, (har bara pluggat det teoretiska/iso,slutartid,bländare osv/ i någon vecka, inte kunnat någonting ingående förutom slutartid innan dess), men jag får de olika förhållandena till att bli såhär:

Snabba motiv: Snabb slutartid, stor bländaröppning för att pumpa in ljus under den korta exponeringen.

- "Frysningen" av den snabba rörelsen blir bra, men skärpedjupet blir kanske kortare än man vill pga den stora bländaröppningen, då får man höja f lite för att få bättre djup, men också då kompromissa genom att förlänga slutartiden en aning för att få in tillräckligt mycket ljus, och då även kanske få lite sämre "frysning"(eller handlar det om så få hundradelar att frysningen blir bra i alla fall, även om man vill ha bra skärpedjup?)

Och ska man ta kort på orörliga motiv, tex blomma så är det enda man ska bestämma sig för är om man vill ha bra eller dåligt skärpedjup:

Bra djup(bra landskapsbild?): lågt ISO för minsta brus, liten bländaröppning, längre slutartid för att inte underexponera

Kort djup(bra motivbild): Lågt ISO för minsta brus, stor bländaröppning, kort slutartid för att inte överexponera.

Lång exponering(blurphoto?) på rörliga motiv: t. ex.(http://uploads.neatorama.com/wp-content/uploads/2009/01/2043508173_64acf4c7b0_o.jpg) : Liten bländareöppning, lång slutartid för att få häftig effekt. (går det att få kort skärpedjup men ändå exponera länge? Är det exakt vad Panning fotografering är?)

Mörkerbild: tex om man står på en kulle i natten och tittar ut över en stad som lyser en bit bort och har totalmörker bakom sig, så ska man ha lite bländaröppning för att få bra djup, och exponera i flera sekunder för att få bilden upplyst av stadens lampor.

Vet inte vad mer som finns, snabba foton eller långa exponeringar som ger häftiga effekter, finns det någon mer basic-effekt som är häftig? kan inte komma på så direkt..

Korrekt så långt?
 
Är det mot kvällen så är det kanske vettigt att köra ett lite högre iso för att få bättre känslighet, men på dagen så lågt som det bara går, eller vad trixar man annars med iso? På dagen sköter ju bländaren och slutartiden exponeringen och ljuset brukar väl bli bra utan höjning av iso?
Det finns fototillfällen då man vill ha en viss slutartid, exempelvis på grund av att motivet rör sig snabbt eller att man vill ha rörelseoskärpa, samtidigt som man vill ha ett visst skärpedjup. Med andra ord är det enda som återstår att justera för att påverka exponeringen just ISO-inställningen (om man inte kan påverka ljuset, det vill säga).
 
Tack för många bra svar Hannes, uppskattas!

Rätt mig om jag har fel, (har bara pluggat det teoretiska/iso,slutartid,bländare osv/ i någon vecka, inte kunnat någonting ingående förutom slutartid innan dess), men jag får de olika förhållandena till att bli såhär:

Snabba motiv: Snabb slutartid, stor bländaröppning för att pumpa in ljus under den korta exponeringen.
Rätt. Och högt iso om inomhus.

Det beror också på om man är inomhus eller utomhus, fast man kör ofta stor bländare fast man är utomhus eftersom att vid tex sport få kort skärpedjup för att slippa publiken i bakgrunden.

- "Frysningen" av den snabba rörelsen blir bra, men skärpedjupet blir kanske kortare än man vill pga den stora bländaröppningen, då får man höja f lite för att få bättre djup, men också då kompromissa genom att förlänga slutartiden en aning för att få in tillräckligt mycket ljus, och då även kanske få lite sämre "frysning"(eller handlar det om så få hundradelar att frysningen blir bra i alla fall, även om man vill ha bra skärpedjup?)

Rätt, rätt och rätt (svårt att säga rätt eller fel pga olika smak men i teorin rätt, det beror ju helt på vad man vill ha för bild och vart man fotar)

(eller handlar det om så få hundradelar att frysningen blir bra i alla fall, även om man vill ha bra skärpedjup?)
Utomhus "handlar det om så få hundradelar att frysningen blir bra" (eftersom att utomhus är slutartiderna uppe i över 1/1000) men inomhus gör det stor skillnad (från kanske 1/500 till 1/400).
Fast vid just sport vill man inte ha skärpedjup så 2,8 används även fast ljuset räcker.

Och ska man ta kort på orörliga motiv, tex blomma så är det enda man ska bestämma sig för är om man vill ha bra eller dåligt skärpedjup:
Precis.

Bra djup(bra landskapsbild?):
Beror helt på fotografen ;) men vanligtvis, ja.

lågt ISO för minsta brus, liten bländaröppning, längre slutartid för att inte underexponera

Ja, stativ krävs vid längre slutartider, för underexponera vill vi inte göra! (oftast)

Kort djup(bra motivbild):
Oftast men det beror på fotografens smak.

Lågt ISO för minsta brus, stor bländaröppning, kort slutartid för att inte överexponera.

I runda slängor, ja. beror ju helt på tillgång av ljus.

Lång exponering(blurphoto?) på rörliga motiv: t. ex.(http://uploads.neatorama.com/wp-cont...acf4c7b0_o.jpg) : Liten bländareöppning, lång slutartid för att få häftig effekt.
Rätt. Stativ krävs.

(går det att få kort skärpedjup men ändå exponera länge?

Du får köra med lägsta iso och hoppas på att slutartiden hamnar lågt.




Är det exakt vad Panning fotografering är?)
Nej. Panning är när man följer med det rörliga motivet (tex en bil, det har inget med skärpedjup att göra)

Mörkerbild: tex om man står på en kulle i natten och tittar ut över en stad som lyser en bit bort och har totalmörker bakom sig, så ska man ha lite bländaröppning för att få bra djup, och exponera i flera sekunder för att få bilden upplyst av stadens lampor.

Ja, ungefär. När du tar på en stad långt bort så spelar inte bländare/skärpedjup så stor roll, fast kan slutartiden förlängas utan problem så är liten bländare oftast att föredra.
Mörkerbilder måste tas i manuellt läge eftersom att kameran vill få hela bilden bra exponerad, inklusive den mörka himlen (och det blir ju konstigt). Så man får helt enkelt experimentera sig fram för att få till den bilden man vill ha.


Japp. Fast korrekt för en person kanske är helt fel för en annan (speciellt när det gäller skärpedjup).

/Hannes

Ps. Kan inte komma på några "experimentbilder" just nu ;)
 
Okej vad bra!

Tack så väldigt mycket för all den tid du lägger på alla svar, uppskattas verkligen mycket!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.