Tack för många bra svar Hannes, uppskattas!
Rätt mig om jag har fel, (har bara pluggat det teoretiska/iso,slutartid,bländare osv/ i någon vecka, inte kunnat någonting ingående förutom slutartid innan dess), men jag får de olika förhållandena till att bli såhär:
Snabba motiv: Snabb slutartid, stor bländaröppning för att pumpa in ljus under den korta exponeringen.
- "Frysningen" av den snabba rörelsen blir bra, men skärpedjupet blir kanske kortare än man vill pga den stora bländaröppningen, då får man höja f lite för att få bättre djup, men också då kompromissa genom att förlänga slutartiden en aning för att få in tillräckligt mycket ljus, och då även kanske få lite sämre "frysning"(eller handlar det om så få hundradelar att frysningen blir bra i alla fall, även om man vill ha bra skärpedjup?)
Och ska man ta kort på orörliga motiv, tex blomma så är det enda man ska bestämma sig för är om man vill ha bra eller dåligt skärpedjup:
Bra djup(bra landskapsbild?): lågt ISO för minsta brus, liten bländaröppning, längre slutartid för att inte underexponera
Kort djup(bra motivbild): Lågt ISO för minsta brus, stor bländaröppning, kort slutartid för att inte överexponera.
Lång exponering(blurphoto?) på rörliga motiv: t. ex.(
http://uploads.neatorama.com/wp-content/uploads/2009/01/2043508173_64acf4c7b0_o.jpg) : Liten bländareöppning, lång slutartid för att få häftig effekt. (går det att få kort skärpedjup men ändå exponera länge? Är det exakt vad Panning fotografering är?)
Mörkerbild: tex om man står på en kulle i natten och tittar ut över en stad som lyser en bit bort och har totalmörker bakom sig, så ska man ha lite bländaröppning för att få bra djup, och exponera i flera sekunder för att få bilden upplyst av stadens lampor.
Vet inte vad mer som finns, snabba foton eller långa exponeringar som ger häftiga effekter, finns det någon mer basic-effekt som är häftig? kan inte komma på så direkt..
Korrekt så långt?