Annons

Ny kamera, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, men oavsett vilket så tar ju 18-105mm mycket bättre bilder än min kompaktlamera, och jag kommer inte lägga flera tusen bara för ett tele för den skullen.

läste precis m3:s recension och trots att den inte är speciellt utförlig tycker dom att det är en väldigt bra kamera.

Objektivet som medföljer detta paket:
http://www.misco.se/Product/Product...mc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf

Är väl detta objektivet om man köper separat?:
http://www.inet.se/artikel/6201829/nikon-af-s-dx-nikkor-18-105-mm-f-3-5-5-6g-ed-vr

och ni säger att det är ett bra objektiv att börja med? lite Vidvinkel och lite tele, bra kombination för "nybörjare"

mvh
 
och ni säger att det är ett bra objektiv att börja med? lite Vidvinkel och lite tele, bra kombination för "nybörjare"
Det är ett alldeles utmärkt första objektiv. Åk till butik och känn på kameran irl. Jämför med D90 som ligger på ungefär samma pris men enligt min mening är en mycket trevligare kamera än D5100.
 
Instegskamera betyder inte "dålig kamera", det betyder "enkel kamera att börja med".

Jag skulle snarare använda beteckningen "billigare kamera att börja med". Så där förfärligt enkla, är de ju inte. Det är rätt få funktioner som saknas, jämfört med de dyrare systrarna. Knappar, mest.

Per.
 
välj märke

skulle jag vara dig skulle jag kolla om någon bra kompis har ett nikon eller cannon köper du samma kan ni låna av varandra vilket kan vara bra.

Blir du mer avancerad är det bra att ta ett av de stora märkena för de har alla tillbehör objektiv och så vidare. Det är ingen slump att de flesta proffs kör antingen nikon eller cannon.

Sen vilket du redan gör kolla i plånboken vad du har råd med och vad som ligger bra i handen.

Följer du dom enkla råden kommer du bli nöjd.

Trevlig resa.
/Fredrik
 
Okej då förstår jag :)

Hur mycket kan man zooma med ett 105mm(Jag vet, omöjlig fråga att svara kanske) Men ska till Florida och kolla på uppskjutning, och då står man ju rätt långt ifrån. Kan man zooma så det blir hyfsat förstorat(kan man jämföra zoomen med en kikar-specifikation tex 10x25). Läste specen på objektivet(18-105/3,5-5,6 VR ), att det hade en längd på 89mm, det lät inte väldigt stort för mig(men jag vet inte) eller är det rätt bra, samt att man även vrider ut det en bit om jag inte är helt ute och cyklar.


Du kan få en lite bättre uppfattning om hur långt man kommer med 105 mm genom att titta på Nikkor lenses simulator
 
Hur mycket kan man zooma med ett 105mm(Jag vet, omöjlig fråga att svara kanske) Men ska till Florida och kolla på uppskjutning, och då står man ju rätt långt ifrån. Kan man zooma så det blir hyfsat förstorat(kan man jämföra zoomen med en kikar-specifikation tex 10x25).
Det är svårt att jämföra med en kikare, när du fotograferar beror det ju på hur stor förstoring du gör. Men min uppfattning är att när jag har 400 mm på min Canon 7D (lite större sökare än på t ex D5100) motsvarar sökarbilden inte riktigt den skala jag får med min 8,5x-kikare.

Mellan tummen och pekfingret skulle då 105 mm kanske motsvara 2-3 ggr förstoring. I sökaren, alltså.
 
Det är ett alldeles utmärkt första objektiv. Åk till butik och känn på kameran irl. Jämför med D90 som ligger på ungefär samma pris men enligt min mening är en mycket trevligare kamera än D5100.

Ok vad bra! Ska åka och kolla på dessa kameror men eftersom jag gillar video så tror jag det lutar åt en d5100 trots allt, och skillnaden i video tycker jag är värt den lilla skillnad i övrigt mellan kamerorna, men ska inte säga något ska åka och kolla först, men tankarna är åt d5100.

Ska kolla nikkor lenses simulator.

Länkarna jag skrivit, det är korrekt information eller är det inte det objektivet(för köper man paker kamera plus objektiv så tjänar man några lappar)
 
Trots att det är en lätt kamera att hantera finns det väl ändå rätt många inställningsmöjligheter? Är ett stort fan av time-lapse, och såg en recension och det verkar som att D5100 har en inbyggd sådan funktion, låter riktigt häftigt!
 
Glöm inte bort Canon 500D+18-55 för 4400:- på Mediamarkt just nu. Visst 18-55an är inte den skarpare och bildstabiliserade versionen men med detta pris har du en bra kamera med full kompatibilitet med alla EF & EF-S objektiv sedan 1987. Med D5100 får du bara AF med nyare objektiv till Nikon.
 
Har varit och klämt lite på några kameror idag, och kamerorna som det står mellan nu är D3100 och D5100. Ägaren av butiken, som hållit på med foto länge, tyckte att D3100 är ett väldigt vettigt val eftersom den inte skiljer sig speciellt mycket från D5100 samt kostar 2000kr mindre.

Jag testade att ta lite kort med båda kamerorna, och väldigt nöjd med båda, men trots detta gillar jag d5100ans vinklade skärm(trots att man inte har speciellt stor nytta, men kan tänka mig att vid filmning så kan detta vara en trevlig sak), samt att den är aningens bättre på filmning och att den har 2 mer MP(inte för att MP gör allt, D3S har tex 12 och kostar runt 40k men ändå).

Objektiven jag testade var 18-200mm på D3100 och 18-105mm på D5100. 18-200 är ju såklart ett trevligare teleobjektiv, med samma vidvinkel som 105mm och butiken hade ett väldigt trevligt pris på 18-200. En sak jag kom på när jag kom hem var dock att jag fick intrycket av att 18-200mm objektivet på D3100 var aningen mindre än 18-105mm objektivet, så funderade jag, varför är det så? Det är väl samma vidvinkel 18, bara att 18-200 har bättre tele, eller har jag missat något här? :)

Kan börja med att säga att jag är beredd att lägga dom extra pengarna på D5100, eftersom jag gillar video,skärm osv. Men frågan är om det är VÄRT dom extra pengarna?

Och angående 18-200, ska man kanske välja detta objektivet istället för 18-105? Hjälp mig.
 
D5100 är bättre än D3100. Bättre skärm (både upplösning och vinklingsbar) och mycket(!) bättre sensor. Jag skulle inte tveka att köpa D5100 även fast den är dyrare.

Att 18-105an är större kan jag inte tänka mig. Googla och kolla måtten, sen att den känns mindre är en annan sak.

18-200 är en superzoom, vid 200 mm är den inte så mycket att ha, men att ha både tele och vidvinkel i samma objektiv kan kompensera detta för vissa (dock inte för mig).

Superzoom eller inte är individuellt.

/Hannes

Ps. Var det version II av 18-200 VR? Det skiljer lite mellan I och II.
 
Ok då blir det en D5100, gillar den. D5100 är väl även en framtidssäker kamera på det sättet att man inte behöver byta om 1 eller 2 år utan kan ha den ett tag pga dens kvalite. Och nya objektiv kan kan ju köpa till i framtiden, och jag antar att dom nya objektiven som kommer komma även passar på d5100, så på det sättet är man inte "låst" utan kan uppgradera lite trots att den inte är ny just då.

Fotade bara snabbt med 18-105 objektivet så vet inte hur den beter sig i miljöer men även den är väl ett hyffsat teleobjektiv, en bra kombo att börja med.

Vet inte vad det var för modell för jag hittar att den billigaste 18-200 kostar 6000+ så han måste ha sagt fel när han sa att d3100 + 18-200 kostade runt 5k, eller så uppfattade jag fel.
 
Ja, något fel måste det ha blivit. 18-200 VR II är ganska dyr...
Alla objektiv som kommer att komma i framtiden kommer troligtvis att passa D5100 (Dvs inbyggd af-motor).
 
Vad säger du angående 18-105 då, om du har någon erfarenhet av den?

Annars får jag tacka så hemskt mycket för all hjälp jag har fått, uppskattas verkligen då det lett till ett kameraköp! Återkommer kanske med fler frågor, kommer oavsett vilket skriva mina första intryck när jag fotat lite med min nya D5100 :)
 
18-105an använder jag tillsammans med min 35a, så erfarenhet har jag. Förutom lite förvrängning vid 18 mm och lite oskarpt vid 105 mm så är det en fantastisk lins (med tanke på priset)! Nästan ingen kromatisk abberition (stavning?!). Ljusstyrka är ett problem, men en 2,8 är betydligt dyrare.

VR funkar utomordentligt.

Till priset (speciellt i kit) är det en väldigt bra normalzoom.

Byggkvalitet, nja...inte den bästa kanske.
Du testade den själv ju.
 
Men ska till Florida och kolla på uppskjutning, och då står man ju rätt långt ifrån. Kan man zooma så det blir hyfsat förstorat

Trodde den sista redan åkt, men kollade nätet och då vart sista uppskjutningen framflyttad till 16 maj. Det blir ju lite smått historiskt om du får möjlighet att fota den sista uppskjutningen ;-)

Har själv aldrig varit i Florida och följdaktligen aldrig heller Cape Canaveral. Men när det gäller zoom till den så skulle jag tro att de som får med rymdfärjan på bilderna antingen har typ 800 mm objektiv eller får komma närmare än vanligt folk. Hittade det här om vilka bilder du kan förvänta dig om du har VIP och monsterobjektiv.
 
Vet knappt hur jag ska tolka ditt svar Hannes hehe(blir så tveksam när folk säger negativa saker om en grej man ska köpa, men peng/prestanda-förhållande verkar vara bra), men jag ska in och känna igen.

och som sagt så är jag inget proffs än, så förmodligen kommer jag tycka 18-105mm är ett väldigt bra objektiv, för oavsett vilket så är det förmodligen ljusstarkare och skarpare än min nuvarande kompaktkamera haha! Men ska se igen vad han hade för erbjudande, för om han hade en 18-200 billigt, så tar jag ju den istället, med tanke på att vidvikelläget är samma bara att det är bättre zoom, kanske en ännu bättre kombo isåfall(?) men ska fråga som sagt..

@Ola
Nej, den 16 maj skjuts den näst sista rymdfärjan upp, Space Shuttle Endeavour (STS-134).
Den sista rymdfärjan att skjutas upp, Space Shuttle Atlantis (STS-135), har planerad uppskjutning den 28 Juni.

Och ja, det ska bli väldigt häftigt!
 
Senast ändrad:
Vad jag menade var att för knappt 2000 kr så får man ett väldigt bra objektiv med bra omfång. Jag gillar den. Men bara för att jag skriver hur JAG tycker så betyder inte det att du kommer att tycka likadant, men det kan vara bra med lite omdömen.
Kolla recensioner här på fotosidan, kolla testbilder på ken rockwell och kolla reviews på youtube för en bredare uppfattning, och viktigast av allt: TESTA OBJEKTIVET!! inte bara i butiken utan fråga om du får låna det och testa ute, eller om du känner någon som har det.
Men tänk på att det faktiskt bara handlar om 2000 kr så det vore ju inte hela världen om du skulle uppdatera väskan efter några månader och glömma bort 18-105an.
Jag tycker inte att du ska vela så mycket utan köp din kamera och börja experimentera!
Och skiljer det inte så mycket i pris så är 18-200 roligare att börja med.
Som nybörjare är det viktigare med omfång och att kunna zooma mycket än att den presterar prefekt. Det suget (efter perfekt kvalitet) kommer efter något år, när man vet lite mer. Men just nu: köp d5100 och en 18-200 och upptäck världen genom sökaren!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.