Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo SanDisk har alltid fungerat utmärkt. Det jag funderar på är vad video i 1080p 30/25/25fps samt fotografering med 16,2MP tar i plats, för kommer nog köra på 1 minneskort, men vet inte om det behövs 16 eller 32GB
 
Gb

Jo SanDisk har alltid fungerat utmärkt. Det jag funderar på är vad video i 1080p 30/25/25fps samt fotografering med 16,2MP tar i plats, för kommer nog köra på 1 minneskort, men vet inte om det behövs 16 eller 32GB

Tja, ska du filma är det väl lika bra att välja ett så stort kort som möjligt. Tråkigt om filmen begränsas av utrymmet på kortet. Men... det finns säkert kompetenta forummedlemmar, som kan svara på hur stor plats film tar.
 
Jag fick precis reda på att jag kommer kunna köpa minneskort billigare, så det blir ett 32GB :)

Nu inväntar jag bara min kamera, och hoppas på att jag verkligen gjort ett bra val, men det tror jag, D5100 är nog en finfin kamera för mig =)
 
Jo SanDisk har alltid fungerat utmärkt. Det jag funderar på är vad video i 1080p 30/25/25fps samt fotografering med 16,2MP tar i plats, för kommer nog köra på 1 minneskort, men vet inte om det behövs 16 eller 32GB

32GB = nästan 4 timmar på max upplösning, bästa kvalite. Dock så finns det en begränsning på 4GB filstorlek (FAT32) och 20 minuter / tagning.

eller

RAW+jpeg Large Fine 975 bilder -> JPEG Large Normal (bör inte gå lägre än så) 6400 bilder
 
Okej tackar! Så om man kör i RAW så blir bilderna runt 30MB stora? Hur mycket skiljer det i kvalite mellan de två olika som du nämner, eller är detta inget märkbart?
 
Nu kommer vi till ett ämne som är lite känsligt. Jag tycker att du som nybörjare kan börja med jpeg.
Ta ett par test bilder med olika kvalitetsinställningar. Kör med JPEG Large och med den komprimeringen du blir nöjd med. RAW har en massa fördelar och ett par nackdelar då det egentligen bara är sensorinformationen och måste bearbetas på något sätt innan det är användbart.
Med min D90 blandar jag, JPEG för dagligt foto och RAW när jag vet att jag behöver pilla med bilderna som t ex HDR. Det är möjligt att jag kommer att gå över till att bara fotografera i RAW format, men just nu känns det helt ok för mig. Observera att det finns många åsikter här på forumet vad som är bäst. Detta är bara vad jag tycker. Testa själv.
 
Nu kommer vi till ett ämne som är lite känsligt. Jag tycker att du som nybörjare kan börja med jpeg.
Ta ett par test bilder med olika kvalitetsinställningar. Kör med JPEG Large och med den komprimeringen du blir nöjd med. RAW har en massa fördelar och ett par nackdelar då det egentligen bara är sensorinformationen och måste bearbetas på något sätt innan det är användbart.
Med min D90 blandar jag, JPEG för dagligt foto och RAW när jag vet att jag behöver pilla med bilderna som t ex HDR. Det är möjligt att jag kommer att gå över till att bara fotografera i RAW format, men just nu känns det helt ok för mig. Observera att det finns många åsikter här på forumet vad som är bäst. Detta är bara vad jag tycker. Testa själv.


Riktigt och viktigt inlägg, oavsett vad jag tycker är det DU som ska finna DIN väg och ditt sätt.
 
Får känslan att JPEG komprimering förstör kvalitén, men jag har väl förmodligen fel, brukar inte spara i .jpeg när jag arbetar med olika bilder i datorn, men det kanske är en annan deal med fotografering, jag vet inte. Får väl helt enkelt testa.
 
Får känslan att JPEG komprimering förstör kvalitén, men jag har väl förmodligen fel, brukar inte spara i .jpeg när jag arbetar med olika bilder i datorn, men det kanske är en annan deal med fotografering, jag vet inte. Får väl helt enkelt testa.

I o m att kameran blir lite slöare med RAW och att det tar en del plats, så gjorde jag en test med olika JPEG inställningar i kameran. Jag kom fram till att jag inte kan se någon skillnad på Fine och Nornal komprimering. Så jag kör på JPEG Large Normal om det inte är något där jag behöver max av bilden.

Andra kan tycka att det skall vara så liten komprimering som möjligt och kör på Fine oavsett om de ser någon skillnad eller inte. (Man skulle kunna tjäna lite på det genom att man borde kunna ändra mer på en Fine än en Normal, men jag har inget sådant behov.)

Beroende på kamera så är faktiskt även RAW filen är komprimerad med en förstörande kompression som det är på D90. Natuligtvis inte lika hårt som en JPEG. Som jag sa tidigare testa själv, det är bara du som kan välja vad du tycker blir bra.
 
Fick kameran idag! :)

Har testat mycket, olika inställningar osv och hittills verkar den lovande! Måste nu dom kommande dagarna öva öva öva inför min resa om några veckor hehe.

Ställt in den på JPEG Hög/fine och då blir bilderna 9,2MB stora, inte helt säker på den 2an men någonting på 9MB blir bilderna i JPEG Fine i alla fall. Trodde dom skulle bli större men det är ju bara bra. Och vi kom fram till att JPEG Fine/Hög är fullt tillräckligt, eller hur(om man inte ska justera jättemycket i bildbehandlingsprogram senare)

Har lite funderingar dock.
Ang. Fokuslägena så finns ju AF-A, Automatisk servo-AF som väljer Enpunkts servo-AF(AF-S) om det är stilla motiv och Kontinuerlig servo-AF(AF-C) om det är ett rörligt.

-Varför välja antingen AF-S eller AF-C när man kan välja AF-A som väljer antingen det ena eller det andra beroende på situation?

Känns som att jag behöver experimentera en del men olika fokus-inställningar. Finns många olika.

-Blev rekommenderad att ett bra utgångsläge på dagen är ISO 200, men varför inte köra med ISO100?

-Fick med ett motljusskydd till objektivet, är detta något som är rekommenderat att använda hela tiden vid dagsfotografi, eller ska man bara dra på det om man står och fotar på röda-mattan och inte vill ha alla andras blixtar med i sin bild eller vid starkt motljus?

Kommer med fler frågor inom kort tror jag :)

mvh
 
Senast ändrad:
Fick kameran idag! :)

Har testat mycket, olika inställningar osv och hittills verkar den lovande! Måste nu dom kommande dagarna öva öva öva inför min resa om några veckor hehe.

Ställt in den på JPEG Hög/fine och då blir bilderna 9,2MB stora, inte helt säker på den 2an men någonting på 9MB blir bilderna i JPEG Fine i alla fall. Trodde dom skulle bli större men det är ju bara bra. Och vi kom fram till att JPEG Fine/Hög är fullt tillräckligt, eller hur(om man inte ska justera jättemycket i bildbehandlingsprogram senare)

Har lite funderingar dock.
Ang. Fokuslägena så finns ju AF-A, Automatisk servo-AF som väljer Enpunkts servo-AF(AF-S) om det är stilla motiv och Kontinuerlig servo-AF(AF-C) om det är ett rörligt.

1 -Varför välja antingen AF-S eller AF-C när man kan välja AF-A som väljer antingen det ena eller det andra beroende på situation?

Känns som att jag behöver experimentera en del men olika fokus-inställningar. Finns många olika.

2 -Blev rekommenderad att ett bra utgångsläge på dagen är ISO 200, men varför inte köra med ISO100?

3 -Fick med ett motljusskydd till objektivet, är detta något som är rekommenderat att använda hela tiden vid dagsfotografi, eller ska man bara dra på det om man står och fotar på röda-mattan och inte vill ha alla andras blixtar med i sin bild eller vid starkt motljus?

Kommer med fler frågor inom kort tror jag :)

mvh

Skall försöka besvara så gott jag kan. (Editerat dina frågor med nummer)

1: Som nybörjare skulle jag vilja rekommendera att du kör med en AF punkt och AF-A
Det tar ett tag att lära sig hantera AF-systemet. Jag har fortfarande bara skrapat på ytan vad min D90 kan. Det gäller att lära sig hur kameran reagerar i olika situationer.

2: Jag rekommenderar att du ställer kameran på ISO100 då det ger bästa bilden. Finns ingen anledning till något annat så länge ljuset räcker till.
Jag skulle rekommendera att du läser i manualen om autoISO. 155 i den engelska.
Ställ kameran på ISO100 och upp till ISO3200 med en slutartid på 1/100 till att börja med.
Gäller endast om du kör kameran i P,A,S,M läge.
Då kommer kameran att köra på 1/100 s & ISO100 så länge ljuset räcker till. När sedan ljuset inte räcker till så kommer den att höja iso tills du når ISO3200. Över det så kommer den att sänka tiden. Bra om man inte orkar ställa in saker. Sedan kan du köra kameran på P till att börja med.
då kan du dessutom bestämma själv om & när du vill ha blixt.

3: Sätt på motljuskyddet, ha alltid det på. Det skyddar linsen.

En liten början.
 
Någonstans i manualen ska det stå vad din kamera har för bas-iso, om det är 200 (som jag gissar att det är) så blir det faktiskt brusigt vid lägre iso. Så kör på din kameras bas-iso på dagen.

Motljusskydd ska alltid vara på. Om det tar för mycket plats i väskan kan du kan vända på det och skruva på det "bakofram", det gör ju såklart ingen nytta då, men vid förvaring så är det ganska smidigt.

Jag gillat att köra en punkts af, då kan jag själv välja exakt vart fokusen ska ligga, men det gäller att vara med och kunna flytta den snabbt! Om man inte kan det så blir det istället ett handikapp.

Sen kan jag ju köra antingen af-s eller af-c, jag kör nästan alltid af-c därför att då vet jag att fokus finns precis där jag vill ha det när jag trycker av. Jag har ställt in så att det måste vara i fokus innan bilden tas, viss kan tycka att det är irriterande men det är bara en gång av hundra som fokus inte redan finns där när man trycker av.
 
Får känslan att JPEG komprimering förstör kvalitén, men jag har väl förmodligen fel...
Nej, du har inte fel. Jpg förstör alltid. Det är svårt att se någon anledning (utom i vissa väldigt extrema situationer) att använda något annat är största möjliga jpg-filer. Ännu bättre förstås att använda raw, om man gillar det. Eller jpg+raw.
 
Grattis till en bra kamera :)
Rekommenderar boken "Mastering the Nikon D90" av Barrell Young. På engelska visserligen, men går igenom ALLA inställningar du kan göra, som visserligen manualen oxå gör, MEN här beskrivs oxå vad för skillnad inställningen gör. Och så e där tips på vilka inställningar som författaren kör i olika situationer.

http://cgi.ebay.com/Mastering-Nikon...773?pt=US_Nonfiction_Book&hash=item2561d3d9dd

TS, finns tyvärr inte än till D5100...
 
Tack så mycket för alla svar.

Har en del tilläggsfrågor och en del nya idag =) Jag hoppas ni står ut med alla min frågor, ni inser inte hur tacksam jag är för all hjälp, verkligen otroligt uppskattat!


Motljusskyddet sitter nu på, ser även lite fräckare ut. enda som kan vara är att skyddet kan ge lite skuggor när man tar nedåt med blixt i mörker, men då är det ju enkelt att bara ta av. (i övrigt så stör väl inte skyddet ljuset på något sätt på dagen, så man behöver ta av det, utan det är bara bra att köra på hela tiden?)

1. Med NEF(raw)+jpeg fine/hög så blir bilderna på 32MB, men denna JPEG bild är inte något bättre än vanliga JPEG Fine/hög på 9,2MB, det handlar bara om att man sparar både en NEF fil och jpeg fine? Sen tänkte jag, jag kommer till en början inte hantera bilderna i program och justera dom, men jpeg fine/hög är väl fullt tillräckligt, och ger bra kvalité som ger kameran rättvisa bilder? (sålänge man inte kör jpeg låg på 2MB någonting, inte testat köra denna inställning men vet inte varför någon skulle vilja köra lägsta kvalité)

2. Angående ISO så har jag fått lära mig att AutoISO kanske inte är det bästa, utan att man ska köra, i mitt fall, ISO100 på dagen, och sedan som Hannes säger gå upp till ISO200 kanske om det är molnigt osv. Hur ska man köra när det är mörkare ute, mot kvällen, ska man höja ISO då eller ska man istället köra blixt och förlänga slutartiderna?

3. Suttit och funderat och testat med olika AF inställningar idag, och jag behöver lite hjälp med teorin tror jag. Har nu sen igår när jag fick den kört AF-A Fokusläge och testat Enpunkts-AF, Dynamiskt AF-område, 3D-följning och Automatiskt AF-Område.

Jag förstår inte riktigt varför man ska köra det ena eller det andra, AF-S eller AF-C, när man kan köra AF-A som sköter det beroende på. Och du säger Hannes att du gärna kör AF-C för att alltid få fokus när du trycker av, men är det ett stilla motiv så väljer ju AF-A AF-S-inställningen och är det rörligt så väljer auton AF-C, eller tänker jag fel?

4. Angående AF-Områdeslägena(Enpunkts, Dynamisk, 3D och Auto-AF-område). Har testat allihop, men 3D-följning har jag inte utforskat direkt.

Jag behöver lite hjälp när jag ska välja vad, Om man väljer enpunkts-AF(bra vid stillastående motiv står det i boken), blir bara det man fokuserar på i fokus då, och försvinner detaljerna runtomkring, eller vad handlar det om?

När man väljer Automatiskt-AF-område så blir ju rätt många fokuspunkter röda beroende på vad den hittar, vet inte riktigt vad den går på men har man motiv i bilden som man vill ha i fokus så antar jag kameran hittar det. Men frågan är då, vad finns det för mening med 11 fokuspunkter, om man nu bara kör Enpunkts-AF? Känns som man förlorar detaljer runt om det man fokuserar på då eller har jag fått fel för mig, och vad bör jag välja? (Och när ska jag välja vad, tex kort på ett berg och kort på en fågel som går över gräsmattan, har svårt för detta)

5. Till Lägena P, S, A, M. Jag kör aldrig Auto-läget för då poppar ju blixten upp automatiskt och Auto-iso är på osv, men nog om det, jag kör i alla fall alltid på P-läget, när jag fotar normalt(om jag kan få kläm på alla AF-lägen som jag hoppas någon eller några snälla själar kan förklara för mig). Jag skulle ta kort på en fågel som satt i ett fågelbad(P-läge med AF-A samt Automatiskt AF-Område), och det är ju ganska hastiga rörelser. Jag tog kortet, men det blev inte bra, utan det blev rörelseoskärpa, suddigt. När jag ska ta kort på snabba saker, måste jag göra detta manuellt varje gång via S-läget?

6. Jag försökte få en häftig bild på strilande vatten idag, och ställde slutartiden på 1sek för att få den fräcka bilden, men oj vad överexponerad bilden blev. Testade även maxzoom så jag kunde få ner bländaren till f/36(minsta bländaren), men detta hjälpte inte heller. Så min fråga är, hur gör man för att exponera länge, tex på ett vattenfall under dagsljus, för att få en häftig effekt?

7. Och slutligen Dioptrijusteringskontrollen. Förstår inte riktigt varför man ska få "sökaren i fokus", varje gång man trycker ner avtryckaren halvvägs så kommer ju bilden i fokus, vad är det jag missat, och påverkar denna kontroll bildens skärpa?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.