Annons

Ny kamera, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bestämt mig, men tänkte ändå fråga hur d5100 förhåller sig till en videokamera för säg 3-4000, är det likvärdigt att filma med d5100 som med en 4k videokamera, eller är det såpass stor skillnad att man ska köpa en videokamera också?
 
Hur mycket kan man zooma med ett 105mm(Jag vet, omöjlig fråga att svara kanske) Men ska till Florida och kolla på uppskjutning, och då står man ju rätt långt ifrån. Kan man zooma så det blir hyfsat förstorat(kan man jämföra zoomen med en kikar-specifikation tex 10x25).

Såvida du inte har någon form av VIP-pass eller "Range tickets" så är det närmaste du kommer range'n cirka arton kilometer (Titusville). Räkna med att över en halv miljon personer är där samtidigt som du.

Det är fortfarande ett jävligt imponerande skådespel.

OM du har Range tickets till causeway så hamnar du cirka sju km från rampen.

Här har du 500mm från Causeway. http://www.heffl.com/images/STS-117/
 
Nej har inga biljetter, vet inte om vi kommer köpa det heller. 18 kilometer? haha okej, då kan jag skippa diskussionen om 105mm räcker eller inte, för det gör det inte på långa vägar, men ett foto av en eldslåga på väg upp i skyn är häftigt det med! och framför allt kan man filma som är ännu bättre vid ett sådant tillfälle. Ja, det ska verkligen bli sjukt häftigt, har ett brett teknikintresse och en uppskjutning av en rymdfärja är ju bara så fantastiskt häftigt.

passar på att bumpar min föregående fråga, #41.

Mvh
 
Spite;1668971passar på att bumpar min föregående fråga sa:
Fördelen med en "vanlig videokamera" är ju att de som regel har rätt så brutal optisk zoom jämfört med en DSLR med optik i vettig prisklass.
 
...
Hur mycket kan man zooma med ett 105mm(Jag vet, omöjlig fråga att svara kanske) Men ska till Florida och kolla på uppskjutning, och då står man ju rätt långt ifrån. Kan man zooma så det blir hyfsat förstorat.
..


Förhållandet mellan brännvidd (A), avstånd till motivet (B), motivets storlek (C), och motivets storlek på sensorn (D) ser ut så här:

A=B/C*D

En DX-sensor har en höjd av 15,6 mm

om en raket är 30 meter hög, och du står 1 km bort, så begöver du ungefär en brännvid på 500 mm för att raketen ska fylla bilden på höjden. Med 105 mm så tar tar raketen ungefär en femtedel av bildens höjd alltså. Och med förbehåll för att jag inte vet hur stor en raket är, eller hur långt bort man måste stå.

Om jag har räknat rätt


Petter ...
 
Det finns en del superzoom samt någon DSLR som utnyttjar fenomenet att man vid filmning bara använder max 2MP.

Min Casio EX-F1 har 52x zoom vid filmning och "bara" 12x. Det motsvarar c:a 1800mm. Helt omöjligt att hålla still utan stativ, sen så får du hoppas att stativet inte rör på sig. Hade vart kul och kunna filma en start i 300fps i VGA. Men jag kommer inte att ha någon möjlighet så jag tittar på dessa filmer på youtube. Killarna bakom höghastighetsfilmning åt NASA diskuterar sina kameror och inställningar. Otroligtintressant. Bara 360p :( men det är mycket sevärt! Part 1: Space shuttle launches high-speed video camera slow motion views
 
Fördelen med en "vanlig videokamera" är ju att de som regel har rätt så brutal optisk zoom jämfört med en DSLR med optik i vettig prisklass.

Har en vanlig liten videokamera optisk zoom? Då är ju zoomen bättre på en DSLR eftersom det är ett objektiv man kan röra rent fysiskt. Menar du inte att en videokamera har en bättre digital zoom? har inte sett att en liten videokamera har optisk zoom :p

Att börja räkna på det kommer jag inte göra haha, det får bli senare om jag ska ta precisionsfoton eller något sådant.

Ska inte på STS-134, ska se STS-135
 
Har en vanlig liten videokamera optisk zoom? Då är ju zoomen bättre på en DSLR eftersom det är ett objektiv man kan göra. Menar du inte att en videokamera har en bättre digital zoom? har inte sett att en liten videokamera har optisk zoom :p

Att börja räkna på det kommer jag inte göra haha, det får bli senare om jag ska ta precisionsfoton eller något sådant.

Ska inte på STS-134, ska se STS-135

Jag menar precis vad jag sa. De flesta videokameror har MINST 15x Optisk zoom nu för tiden.
 
Där ser man. Känns konstigt när en filmkamera kan zooma bättre, när ett objektiv på en DSLR är större och vridbart, känns fel, men jag kanske är fel ute, är möjligen helt olika saker hehe.

Ok, men förutom den bättre zoomen, så är d5100 ett bra val för video också, så man inte behöver köpa till ? :)

PS
Du vet inte var man kan köpa biljetter till uppskjutningar?
 
Där ser man. Känns konstigt när en filmkamera kan zooma bättre, när ett objektiv på en DSLR är större och vridbart, känns fel, men jag kanske är fel ute, är möjligen helt olika saker hehe.

Ok, men förutom den bättre zoomen, så är d5100 ett bra val för video också, så man inte behöver köpa till ? :)

PS
Du vet inte var man kan köpa biljetter till uppskjutningar?

Ju mindre en sensor är, desto enklare är det att skapa ett stort zoomomfång.

Första träffen på causeway tickets på Google: http://www.kennedyspacecenter.com/event.aspx?id=b468840a-676f-48bf-9c47-6dff71803a97
 
haha trevligt. Såg video om NASA:s kamera som följer raketen på väg upp, det som vi ser på tv, det var tydligen ett 4000mm objektiv på över 100 kilo. Ganska lagom
 
haha trevligt. Såg video om NASA:s kamera som följer raketen på väg upp, det som vi ser på tv, det var tydligen ett 4000mm objektiv på över 100 kilo. Ganska lagom

De har sannolik en kamera med större sensor. Så för att ta motsvarande bilder klarar du dig nog med lite kortare bränvidd.

Petter ...
 
Nerdig som jag är så har jag för länge sen grävt lite i det där...

En stor del av utrustningen kommer från Photo Sonic.. exempelvis:http://www.cstone.net/~dk/Cine-RC2b.jpg

Notera att det där inte är en av NASA's vagnar. Jag tror att det är ett 20" Celestron som sitter kopplat till en CCD-videokamera på den där. Det som ser ut som en "mekanisk filmkamera" är dock troligen en sånhär i vitt utförande: http://www.photosonics.com/4c_cam.htm (35mm film.. 2500bps(!) )


Jag vet att NASA äger några såna här http://www.photosonics.com/images/psi_metric_zoom_lens_20mm.jpg ( 20-1100/3.0(!) med inbyggt 2x converter om så önskas), det är ett fair bet att de har sådana på sina Cine Sextants för launch-foto.
 
Det går ju att köpa ett billigt tele om man inte behöver toppskärpa. Ett enkelt Sigma 70-300/4-5,6 eller motsvarande Tamron utan OS resp VC (bildstabilisering) går loss på tusenlappen ny och blir till motsv 450mm på en D5000. Det finns en Sigma 135-400 på blocket för 3500:- (för högt pruta till nax 3000:) och blir till motsv 600mm på din kamera. Du kan ju köpa för resan och sälja igen då du kommer hem. Hur ofta ser man en raketuppskjutning. Du får inga närbilder men du kan få raketen vid start med en massa snygg rök. Sedan finns en billig (sannolikt oskarp Bowens 500/1000mm (med TC?) på blocket för 1500:-. På långt avstånd spelar ändå skärpan liten roll då det, i synnerhet i varma Florida, blir så mycket dis och luftflimmer från stigande varmluft att det ändå aldrig kan bli riktigt skarpt. Du får ingen autofokus med det sisnämnda objektivet och ingen ljusmätning heller på en D5100 men du kan ju sätta på din 18-105 och mäta ljuset, ställa kameran på "M" och överföra inställningarna då du monterar supertelen. Med Sigman och Tamron är jag osäker på AF också, men ljusmätning får du. Finns ingen AF motor i objektivet får man nämligen ingen AF med D5100 men väl med D90 (varför denna är så populär).
 
Nerdig som jag är så har jag för länge sen grävt lite i det där...

En stor del av utrustningen kommer från Photo Sonic.. exempelvis:http://www.cstone.net/~dk/Cine-RC2b.jpg

Notera att det där inte är en av NASA's vagnar. Jag tror att det är ett 20" Celestron som sitter kopplat till en CCD-videokamera på den där. Det som ser ut som en "mekanisk filmkamera" är dock troligen en sånhär i vitt utförande: http://www.photosonics.com/4c_cam.htm (35mm film.. 2500bps(!) )


Jag vet att NASA äger några såna här http://www.photosonics.com/images/psi_metric_zoom_lens_20mm.jpg ( 20-1100/3.0(!) med inbyggt 2x converter om så önskas), det är ett fair bet att de har sådana på sina Cine Sextants för launch-foto.

Svimmar av bara tanoiwrcejd xz2ehf,D VMWRN Wm

EDIT: Är tillbaka nu, man vaknar ganska snabbt efteråt. Råkade hamna med huvudet på tangentbordet när jag svimmade. Är lite bättre nu, tack för att du frågar. /Hannes
 
Det går ju att köpa ett billigt tele om man inte behöver toppskärpa. Ett enkelt Sigma 70-300/4-5,6 eller motsvarande Tamron utan OS resp VC (bildstabilisering) går loss på tusenlappen ny och blir till motsv 450mm på en D5000. Det finns en Sigma 135-400 på blocket för 3500:- (för högt pruta till nax 3000:) och blir till motsv 600mm på din kamera. Du kan ju köpa för resan och sälja igen då du kommer hem. Hur ofta ser man en raketuppskjutning. Du får inga närbilder men du kan få raketen vid start med en massa snygg rök. Sedan finns en billig (sannolikt oskarp Bowens 500/1000mm (med TC?) på blocket för 1500:-. På långt avstånd spelar ändå skärpan liten roll då det, i synnerhet i varma Florida, blir så mycket dis och luftflimmer från stigande varmluft att det ändå aldrig kan bli riktigt skarpt. Du får ingen autofokus med det sisnämnda objektivet och ingen ljusmätning heller på en D5100 men du kan ju sätta på din 18-105 och mäta ljuset, ställa kameran på "M" och överföra inställningarna då du monterar supertelen. Med Sigman och Tamron är jag osäker på AF också, men ljusmätning får du. Finns ingen AF motor i objektivet får man nämligen ingen AF med D5100 men väl med D90 (varför denna är så populär).

Jag nöjer mig med ett 18-105 sålänge. Bara känslan av att vara på plats räcker för mig :) Sen får jag ju lite bilder med 18-105 trots allt, inga jättezoomiga, men helt klart bra bara för att få något på kort!

Tänkte på en sak, vad är det som avgör skärpan vid maxzoom, har tex 18-105mm bra skärpa vid 105mm?

Svimmar av bara tanoiwrcejd xz2ehf,D VMWRN Wm

EDIT: Är tillbaka nu, man vaknar ganska snabbt efteråt. Råkade hamna med huvudet på tangentbordet när jag svimmade. Är lite bättre nu, tack för att du frågar. /Hannes

hahahah :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.