Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera-gammal Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Hej!
Jag går i tankar att skaffa en allväderskamera (Olympus TG-4) för de tillfällen min D600 inte får följa med. Redigerar i nuläget i Lightroom 4 och är nöjd med det.
Om jag förstår saken rätt måste jag uppgradera LR till 6.3 för att kunna hantera bilder från den nya kameran. Någon som vet om det på ett smidigt sätt går att konvertera bildfilerna så att de kan läsas av LR 4?

Kan ge mig tusan på att en ny kamera leder till en ny LR som i sin tur leder till en ny dator... :)

Ja du KAN gå via dng.
Personligen anser jag inte det värt det. Jag hade köpt LR6 eller CC.
Förutsatt att datorn är en 64-bitars PC så behöver du inte byta dator. Mac vet jag inte.
Kolla Mikaels länk för info.

Stort tack för snabba och bra svar!
Det blir nog att testa DNG-converter och därefter, vid behov, uppdatera till LR-6. Kan verka snålt men jag saknar inget när jag kör LR-4 så det känns inte som att jag får så mkt för de 1300kr LR-6 kostar.

Tackar så mycket!
Det blev en Olympus TG-4 som provades på ett gäng hundar i lördags. Klart godkänd att använda med snabb af och reaktionsförmåga. Provade först den medföljande programvaran Olympus Viewer. Jag har sett att folk lyckats bra med bilder med OV men jag tyckte den var rätt bökig. Installerade DNG-converter, den kan inte läsa de ORF-filer som kameran skapar så det funkade inte.
Laddade ner LR 6 och uppgraderade min gamla, funkar finemang.
Som sagt, tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar