Annons

Ny inom fotografering, hjälp mig snälla!

Produkter
(logga in för att koppla)

Poompe

Medlem
Hej alla!

Jag är ny inom fotografering och står nu inför valet om vilken som ska bli min första system kamera.
Det vore oerhört tacksamt om någon kunde ge mig lite tips och idéer på vad man ska köpa för kamera och vilken optik?

Valet står främst mellan Nikon D70s och Canon 350D.
D70s har bara 6mpxl; spelar det någon större roll? jag vill gärna ha möjligheten att skriva ut bilder i stora format.
Vilken kamera ska jag välja, och vilka objektiv är bra att börja med?

Tack på förhand!
//Pontus T.

"Valet står främst mellan Nikon D70s och Canon 350D. "

Ja, som sagt, liknande frågor har redan dryftats många gånger i andra trådar...

Ett kort svar skulle kunna vara att detta är två bra kameror och de räcker långt för någon som "är ny inom fotografering".

Vore jag "ny inom fotografering" så skulle jag också titta på Nikons D50 och fundera på om den inte skulle vara ett alternativ - inte av anledningar typ "bättre/sämre kamera" - utan för att den är billigare (ca 2000 kr - för kamerahuset jämfört med 70s) och du får då "mer kamera / per krona".

Lycka till med ditt val av kamera. Till sist, stirra dig inte alltför blind på det "tekniska"... Att ta bra bilder kräver oftast mer av fotografen än av kameran :)

---

Varför Nikon eller Canon?

Det finns trevliga kameror från KonicaMinolta och Sony med inbyggd bildstabilisering. Pentax har något liknande. Båda dessa system har god tillgång på objektiv och andra tillbehör, dels från de egna varumärkerna och dels från alternativtillverkare.

I och med att du är ny och står i begrepp att köpa din första utrustning är mitt allmänna råd att inte köpa för kraftiga kamerahus direkt och inte ösa på med mer optik och andra tillbehör, innan du har fått klart för dig att fotografering är ditt kall och du vet vad du vill med fotograferingen. Det sistnämda styr mycket av vilken inriktning inköpen kommer att få framöver.

Det är sällan utrustningen gör bilden, den gör fotografen. Genom att känna sin utrustning och det som styr färger, ljus, skuggor och komposition går det att skapa stordåd med godtycklig kamera.

Tack för alla svar! :)

Jag ska ta och kolla igenom lite andra trådar också.

Min nuvarande kamera är KM A200, och den har fått mig att bli ganska säker på att fotografering är någonting jag verkligen uppskattar. Dock så har A200 ganska många begränsningar då man vill ta med manuella inställningar. När jag köper en ny kamera nu vill jag skillnaden ska vara tydlig :p Och min budget ligger kring d70s och 350d, därför funderar jag på just dem. Men jag ska absolut kolla om det finns några andra alternativ!

Som sagt, tack för hjälpen. Det uppskattas!
tjaao beella!

Om jag fattat rätt är väl både Sony och Pentax ute efter titteln som tredje stora märke? Kan bli en intressant fight...

Har ju själv skaffat en Pentax, och ser med spänning på vad fighten kommer att medföra. I dagsläget ser det iallafall inte ut som att man målat in sig i ett hörn. Även med begränsad budget ser höstens nyheter väldigt intressanta ut, kanske redan dags att byta hus.....

För inte allt för länge sedan så var precis i samma sitts som dig. Stod mellan D70s och 350D. I slutändan blev det en D70s och jag ångrar det inte en sekund. Anledningen var först och främst storleken. 350'n var på tok för liten för mina stora händer. Men inte bara det. Spotmätning spelade stor roll. Bra funktion att ha i miljöer med varierande ljus/ljuskällor. Sen så visste jag inte så mycke om objektiv och hur det fungerade heller, och fick höra att D70'ns kitobjektiv var hästlängder bättre än skräpet man får till canons motsvarighet så valet var enkelt. Blev helt enkelt en D70s. Nu när jag är mer erfaren och kan alla olika begrepp osv så hadde inte objektiv delen spelat så stor roll, då jag bara hadde kunnat köpa nått av husen och vetat tillräckligt mycke för att göra ett bra beslut på glas. Att 350 har 8mp och d70s "bara" har 6 är försumbar. Det låter mycket mer än vad det är. Skiljer bara några hundra pixlar i höjd och bredd. Inte en 0,2x förstoring som siffrorna 6mp vs 8mp kan framstå. Mitt tips är att du tänker efter lite vad det är du gillar att fota och vilka bränvidder det kräver. Sedan kolla in vilka objektiv som passar din plånbok och vad respektive märke erbjuder. Objektiven kommer hänga med dig ett bra tag medans digitala kamerahus kommer och går som trafiken på E6:an. Tänk på det och lycka till med ditt val

MVH

Likt Dennis_R valde jag också mellan de båda kamerorna och jag blev precis lika nöjd som honom, fast med en 350D.
Jag har ett batterigrepp till 350:n och med det tycker jag den är skönare att hålla än en D70. Dessutom har man fördelen att välja om man vill ha bättre grepp eller en smidigare kamera.
D70:n har bättre kit-optik, men det är lite drastiskt att kalla Canons för skit om man inte har tagit några hundra bilder med det.
Jag valde Canon för att den var nyare, hade ISO 100, lite mindre brus på höga ISO och högre upplösning.
Nu tror jag att du blir precis lika nöjd vilken modell du än väljer av de båda, men jag tyckte det behövdes lite Canon-propaganda också. Det verkar som att de som kör Nikon oftare förespråkar sin kamera i forumen än Canon-användarna. Det behöver naturligtvis inte betyda att ena kameran är bättre eller sämre än den andra.

Det bästa rådet jag kan ge dig är att spara din A200 om du har råd. Det är en suverän extrakamera och den vridbara sökaren och allt lull-lull är rätt trevligt även om man har en bättre kamera. Jag saknar min A2:a ibland även om jag sålde den just för att den började kännas begränsande ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar