ANNONS
Annons

Ny (gratis) mjukvara för RAW-konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar utan tvekan vara ett kompetent programm men tyvärr stödjer det ju inte filer från D1X så jag får väl hålla mog till CS och Nikon Capture.. *suck*

Jag har provat Rawshooter idag och bilderna blir mycket schysstare med Magnes kamera profiler än programets profiler.

Magnes profiler går att köpa på http://www.etcetera.cc/pub/

Dom är värda pengarna jag använder dom i C1 och nu Rawshooter.

Kan du förklara lite om dessa profiler? Jag tittade på sidan men hittade inget för D70. Går det att använda samma profiler i C1 som i Rawshooter? Vad är en profil? Är det bara en kurva eller? Hur laddar man in en profil i Rawshooter?

...RawShooter essentials 2005 är uppdaterad till version 1.1.2...

Du hittar Rawshooter här.

Här kan du läsa om uppdateringen...

/Håkan

Senast ändrad:
gbjerne skrev:
Verkar utan tvekan vara ett kompetent programm men tyvärr stödjer det ju inte filer från D1X så jag får väl hålla mog till CS och Nikon Capture.. *suck*

Att du suckar över Capture förstår jag. Det är nu ett halvår sedan jag provade programmet, men då kändes det väldigt segt. Men vad är det du suckar över i CS? Visserligen får jag ibland något bättre konverteringar i Capture One, framförallt när det gäller riktigt intensiva färger.

Men för de flesta bilderna ser jag ingen skillnad. Och det går ju att skapa riktigt smidiga och snabba arbetsflöden i Camera Raw.

Har också lite problem med RawShooter när jag provat den. Jag brukar stänga av skärpningen i min råkonverterare, för att kunna lägga på det senare när jag ser min bild. Men även när jag sätter RawShooter på 0 skärpning ser bilderna skärpta ut.

MVH/Stefan

Hej Stefan!

"0" skärpning i Rawshooter ger skärpa och minus 50 ingen skärpa..fast det kanske är "minus 50 som du menade som noll?

//Benny

Gadget skrev:
Hej Stefan!

"0" skärpning i Rawshooter ger skärpa och minus 50 ingen skärpa..fast det kanske är "minus 50 som du menade som noll?

//Benny

Jo, jag har hört detta också och testade på både 0 och -50. När jag sedan skärpte bilden reagerade den mycket mer än den bild som jag fick från Camera Raw.

Stefan

Okej!
Kan du se någon skillnad mellan Camera Raw och C1 vad det gäller skärpa när det är på noll?

Jag använder Photokit sharpener "Capture" det första jag gör i PS, sedan när bilden är klar väljer jag "output Sharpener" när jag vet vad jag skall ha bilden till. Det blir oftast bäst resultat. "Creative sharpener" är ju väldigt bekvämt och användbart också!

M.V.H: Benny

Gadget skrev:
Okej!
Kan du se någon skillnad mellan Camera Raw och C1 vad det gäller skärpa när det är på noll?

Jag använder Photokit sharpener "Capture" det första jag gör i PS, sedan när bilden är klar väljer jag "output Sharpener" när jag vet vad jag skall ha bilden till. Det blir oftast bäst resultat. "Creative sharpener" är ju väldigt bekvämt och användbart också!

M.V.H: Benny

Gillar också Photokit Sharpener. När det gäller skärpning i Camera Raw och Capture One ser jag ingen skillnad när jag har dem på 0. Båda programmen reagerar på samma sätt när jag lägger på en skärpning med Photokit Capture Sharpener.

MVH/Stefan

Ja, Photokit Sharpener är bra.
Jag tycker också att Photokit där man bl.a.fixar bilderna från färg till svartvitt blir bra, och även olika toner för svartvitt. Oerhört enkelt, men ändå bra resultat. Jag har ingen erfarenhet av olika filter man hade för svartvit film och jag vet inte varför jag nästan alltid väljer ett "orange" i Photokit. Jag gillar hur det blir i alla fall.

Jag har märkt att jag lägger på skärpa som för en papperskopia via en bläckstråleskrivare eftersom jag varit van vid det. Det blir ju oftast för mycket skärpa om bilden är avsedd för webben eller bildskärmen, men Photokit Sharpener ger ju mer kontroll på det.

//Benny

bjanha skrev:
Ok, jag är kär.

Vilket arbetsflöde, vilken nyskapande programmakarna visat på, funktionerna och tillvägagångssättet, allt sitter som en smäck! Det är så straight-forward sättet att jobba på, man kan skapa snap-shots av nuvarande inställningar på en bild och vandra fram och tillbaka bland dessa, zooma är blixtsnabbt och snabbknapp för "fit to work space" och 100% finns lättillgängliga, zoom-slidern är underbar, man kan vandra i bilden med spacebar, shadow recovery direkt i konverteraren, snabbknapp för flera smarta programlayouter m m.

Än säger jag inte bye bye till Capture One, jag vill se det här programmets output lite mer ingående först och jämföra det jag får ut från Capture One. Men användargränssnittet är HELT UNDERBART. Där sopar den banan alla RAW-konverterare jag hittills använt.
/bjanha
Då har du inte nämnt grafisk justering av pixelklipp i såväl högdagrar som skuggor. Tryck in varningsskylten längst ner till höger så aktiverar du den funktionen.
Jag har nu gått över helt till RAW just p.g.a. Rawshootern. Allting är så lätt i den.
Det är viktigt att läsa manualen även om det är jobbigt. Det finns massor med finesser i programmet som man successivt upptäcker.

Jag har AMD Sempron 3000+ och Rawshootern går som tåget på den så skyll inte på AMD ni som inte lyckas.
Det är viktigt att kolla i Rawshooter-tabellen att den kamera man har är supportad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar