ANNONS
Annons

Ny (gratis) mjukvara för RAW-konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)
AlfaGTV skrev:
Jag förbehåller mig rätten att tycka annorlunda, och jag håller fortfarande Raw Shooter som ett av de bästa "framkallningsprogrammen".
I mitt tycke är Canon File Viewer Utility den allra bästa. Den plockar fram de naturligaste färgerna och fina nyanser i skuggor. Raw Shooter skärper lite för mycket för min smak, men för övrigt gillarjag tonen och detaljerna. Att den har det bästa arbetsflödet av alla program just nu är en bonus.

Detta sagt då jag testat de flesta konverterare med bildmaterial från EOS 1D och EOS 10D.

MVH /Micke
''

Kör samma bild med PhaseOne och tala om vad du ser
mvh

PS vari ligger det bättre arbetsflödet jmf med Photoshop,

Tillägg till tidigare svar angående RawShooters "förträfflighet"

1. programvaran läser inte alla kameraprofiler
2.Inställningmöjligheterna/korrigeringar är oändligt mycket större i exv Photoshop RAW
3.Du kan inte förändra , backa in värden i skuggpartiet i den utsträckning som du kan i PS. Korrigering av histogrammet
4. Vinjettering, CA kan inte justeras
5. Jag hittar inga inställningsmöjligheter för absoluta vitpunkt eller svartpunkt. Själv vill jag ha värdena 250 som vitpunkt och 5 som svartpunkt
6. Korrigering av enskillda färger saknas

+ en massa andra inställningar.

mvh Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
''

Kör samma bild med PhaseOne och tala om vad du ser
mvh

PS vari ligger det bättre arbetsflödet jmf med Photoshop,

Kolla på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33789
Har redan kört C1 Pro, men den tycker jag genererar brusiga bilder. Överskärpta också...

Men detta är ju naturligtvis ytterst subjektivt, jag har inte sagt att du har fel/tycker fel. Jag sa bara att jag var av en annan åsikt:)

Visa mig gärna hur man applicarar standard inställningar på en hel mapp raw filer i photoshop, och sedan låter PS bearbeta dem och spara om dem till t.ex. JPEG medan jag dricker kaffe ;)

/Micke

Har nu provat Rawshooter, men jag tycker den är grymt bökig i sin struktur..
Saknar vissa funktioner också.

Kör med Captureone LE och gillar det arbetsflödet ..

AlfaGTV skrev:
Kolla på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33789
Har redan kört C1 Pro, men den tycker jag genererar brusiga bilder. Överskärpta också...

Men detta är ju naturligtvis ytterst subjektivt, jag har inte sagt att du har fel/tycker fel. Jag sa bara att jag var av en annan åsikt:)

Visa mig gärna hur man applicarar standard inställningar på en hel mapp raw filer i photoshop, och sedan låter PS bearbeta dem och spara om dem till t.ex. JPEG medan jag dricker kaffe ;)

/Micke

Märkliga resultat du redovisar, både Stefan Olsson SFF och jag får annorlunda vad det gäller PhaseONE.
Vi är helt ense om att PhaseOne har en liten fördel uppräkningsmässigt vad det gäller bilder men skillnaden idag är liten eller mindre än tidigare. Även Nikon Captue har spåttat upp sig med flertal bra funktioner. Nu är gränsnittet rörigt med bla 3 olika paletter.

Vad det gäller Raw Shooter tetstade jag 2 olika motiv och bilder från d2x och d70 efter ditt svar i går. Uppräkningarna ser hemsk ut i detaljnivå, ungefär som Kodaks 14 milj pixlar kamera smetar till det med sin egen inbyggda interpolerings mjukvara. Vissa strukturer målas upp som med vattenfärg och pensel
Det är möjligt att de lyckats bättre med uppräkningen av Canon Raw filer. Från D2x ser det inte bra ut.

Vad det gäller ditt arbetetförfarande ovan använder jag inte PS eftersom det inte går, men rawkonverteraren i sig själv är betydligt bättre på de kameror jag använder i mitt arbete, se tidigare inlägg.

Som du säger , tycke och smak är olika,vad det gäller handhavande och gränsnitt, men jag reagerar när interpoleringen/uppräkningen från en mjukvara inte är bra.

bästa hälsning Mikael

teamfoto skrev:
Varför ska du köra PRO?

Behöver du verkligen de funktionerna som PRO har?

Jag har testat bakstycken,olika kameratillverkares programvaror, slr kameror, under ett flertal år och det är mer av gammal hävd som jag använder den programvara som anses var uppdaterad och bäst.
Före det digitala genombrottet testade jag film. scannrar och all mjukvara . Är Silverfast nödvändigt jmf med Vuescan?
Man kan alltid fråga sig om man behöver något, det upptäcker man när ett problem uppstår
eller en lösning måste till.
hälsningar Mikael

XP-home+Nikon NEF= Funkar perfekt!
Har bara ryckt lite i spakarna, men det verkar riktigt lovande. Hanteringen av kontrast för skuggor/högdagrar gillas särskilt.

macrobild skrev:
Märkliga resultat du redovisar, både Stefan Olsson SFF och jag får annorlunda vad det gäller PhaseONE.
...
snip, snip
...
bästa hälsning Mikael

Jag blev givetvis förvånad själv när jag kikade på dessa bildutsnitt.
Efter att ha läst en del andra inlägg i olika trådar antar jag att det DPP uppvisar i generös mängd är det du kallar "uppräkningsfel", dvs felaktigt färgade pixlar runt högdagrar.

Det vore intressant att se en artikel omkring de alternativ som finns idag på marknaden, nåt som du skulle kunna tänka dig att genomföra?
Det finns nog många i stugorna som sitter och "framkallar" med ambitionen att få ut maximalt av RAW formatet.
Jag känner att jag inte har de resurser som krävs för att göra ett gediget test och vad jag förstår är du en "gammal räv" inom området? ;)

MVH /Micke

Edit: Glömde säga att jag har bara gjort testerna med Canon RAW filer, då från EOS 1D och EOS 10D. Tyvärr har jag inga NEF filer kvar från min gamla D100.

Tomas Öberg skrev:
XP-home+Nikon NEF= Funkar perfekt!
Har bara ryckt lite i spakarna, men det verkar riktigt lovande. Hanteringen av kontrast för skuggor/högdagrar gillas särskilt.
Ett tips. Ladda ner NEFThumbnailUpdater.exe från Nikon så får du fina thumbnails i utforskaren om du väljer thumnail (miniatyrer) view.

Om du inte har Service Pack2 så räcker det antagligen med Nikon View 6.2.3.

Bilagor

• untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    34.9 KB · Visningar: 386
macrobild skrev:
Uppräkningarna ser hemsk ut i detaljnivå, ungefär som Kodaks 14 milj pixlar kamera smetar till det med sin egen inbyggda interpolerings mjukvara. Vissa strukturer målas upp som med vattenfärg och pensel

Jag har visserligen inga Nikon-filer men mina 1DMII/1Ds/1DsMII-filer ger betydligt bättre resultat än så, enligt min (subjektiva) åsikt. Viktigt dock att komma ihåg att - vid behov - dra ned "Noise suppression" och "Color noise suppression" (brus- och färgbrus-reduktion). Detsamma gäller skärpa och detalj.

Brusreduceringen är i vissa fall riktigt smetig och bör undvikas i förekommande situationer. Bättre att ta hand om detta på annat sätt.

RSE ingår definitivt i mitt arbetsflöde nu, även om det inte är ett undermedel.

/G

AlfaGTV skrev:
Jag blev givetvis förvånad själv när jag kikade på dessa bildutsnitt.
Efter att ha läst en del andra inlägg i olika trådar antar jag att det DPP uppvisar i generös mängd är det du kallar "uppräkningsfel", dvs felaktigt färgade pixlar runt högdagrar.

Det vore intressant att se en artikel omkring de alternativ som finns idag på marknaden, nåt som du skulle kunna tänka dig att genomföra?
Det finns nog många i stugorna som sitter och "framkallar" med ambitionen att få ut maximalt av RAW formatet.
Jag känner att jag inte har de resurser som krävs för att göra ett gediget test och vad jag förstår är du en "gammal räv" inom området? ;)

MVH /Micke

Edit: Glömde säga att jag har bara gjort testerna med Canon RAW filer, då från EOS 1D och EOS 10D. Tyvärr har jag inga NEF filer kvar från min gamla D100.

Det finns bra utvärderingar men krävs medlemskap i SFF om de skall läsas på webben. Om du köper eller lånar tidningen Fotografi på bibblan så är Stefan Olssons utvärderingar mycket bra.
hälsning Mikael

gerhardp skrev:
Viktigt dock att komma ihåg att - vid behov - dra ned "Noise suppression" och "Color noise suppression" (brus- och färgbrus-reduktion). Detsamma gäller skärpa och detalj.
/G

Har märkt att ett mönster av artifakter (på pixelnivå) uppkommer vid användning av "detail extraction", brukar därför dra ner den till minimum och då försvinner dessa artifakter helt. Zooma in så långt det går och dra dra i detail exctraction och kolla!

Det är ju också precis vad som står i handboken.

Man måste ju vara medveten om att vid nivå 0 så är bilden redan skärpt automatiskt. Noll betyder alltså inte att ingen skärpning har gjorts.

Jag har nu, trots mitt rejvande tidigare om programmets förträfflighet, lagt RawShooter på hyllan och grävt fram Capture One igen. Jag har börjat tycka att bildkvaliteten blir bättre i Capture One. Iaf på de porträtt jag studerat. Det är svårt att förklara, men bilden blir något "grötigare" i RSE har jag fått för mig. Detta trots att jag dragit ner sharpening/details till -25, -10 i RSE.

Hoppas på nästa version, användargränssnittet är ju bara helt j-vla underbart.

/bjanha

bjanha skrev:
Jag har nu, trots mitt rejvande tidigare om programmets förträfflighet, lagt RawShooter på hyllan och grävt fram Capture One igen. Jag har börjat tycka att bildkvaliteten blir bättre i Capture One. Iaf på de porträtt jag studerat. Det är svårt att förklara, men bilden blir något "grötigare" i RSE har jag fått för mig. Detta trots att jag dragit ner sharpening/details till -25, -10 i RSE.

Hoppas på nästa version, användargränssnittet är ju bara helt j-vla underbart.

/bjanha

Nästa version ÄR här! v. 1.1.1 tillgänglig idag.
Pixmantec

Och den är BRA! Dessutom lovar dom i nyhetsbrevet att den ska fortsätta vara gratis.

Inga hakar alls enligt Pixmantec.

Troligen kommer väl en utbyggd version så småningom med Corels bildbehandlingsprogram integrerat. Och det blir självklart inte gratis.

Inte osannolikt att dom kommer att fortsätta skänka bort råkonverteraren för att ta upp kampen mot Adobe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar