Annons

Ny (gratis) mjukvara för RAW-konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)
Gratis och gratis? Efter man registrerat sig får man nått som kallas för "trail" och dssa brukar sällan vara gratis.

Jag har i alla fall hämtat det och skall testa det och sedan får vi se om det är värt att komentera detta grogram.
 
Laddade hem och provade lite..

Programmet är överlägset alla andra jag testat när det gäller arbetsflöde och snabbhet. Allt är i realtid. Helt otroligt bra faktiskt.

Men....tyvärr blir bilderna väldigt "digitala". Jag antar att det är någon form av brusreducering och/eller skärpning som orsakar detta. Har ställt ner båda till -50 men det finns fortfarande där..

Det kan nog vara så att jag är extremt känslig när det gäller den punkten. Har för mig att jag fick liknande resultat från C1 och det är ju många som använder det så..

Tycker Canons egna DPP oftast är överlägset när det gäller att få finbrusig naturlig look.

evu = eos viewer utility
dpp = digital photo professional
rse = raw shooter essentials
 

Bilagor

  • jmf.jpg
    jmf.jpg
    42.1 KB · Visningar: 4,025
Min dator (Abit-KG7 med en AMD TB 1200Mhz) klarar vist inte av vissa funktioner som krävs för vissa program.

Så när jag instalerar detta program så för jag "Sorry, for proper operation this Program requires a 100% compatible Intel Pentium III class PC or better."

Så förutom att programet bara fungerar till PC och XP så utesluter den 45 % av PC av alla PC användare. Detta var ju knappast en bra intruduktion till ett program även det är gratis.

Men det kan vara så att min dator saknar SSE och att andra AMD användara har haft bättre resultat :)

Men efter vad jag har sett och läst HÄR så vill jag jag verkligen testa programmet och jag hoppas att de snart får en variant för AMD och för alla Mac och Linux ägare. För det verkar som sagt riktigt bra.
 
Senast ändrad:
Programet inger inget större förtroende med fotosidans användarstatestik, de får nog jobba lite med kompabiliteten innan de kommer men en Beta2.
 
Ok, jag är kär.

Vilket arbetsflöde, vilken nyskapande programmakarna visat på, funktionerna och tillvägagångssättet, allt sitter som en smäck! Det är så straight-forward sättet att jobba på, man kan skapa snap-shots av nuvarande inställningar på en bild och vandra fram och tillbaka bland dessa, zooma är blixtsnabbt och snabbknapp för "fit to work space" och 100% finns lättillgängliga, zoom-slidern är underbar, man kan vandra i bilden med spacebar, shadow recovery direkt i konverteraren, snabbknapp för flera smarta programlayouter m m.

Än säger jag inte bye bye till Capture One, jag vill se det här programmets output lite mer ingående först och jämföra det jag får ut från Capture One. Men användargränssnittet är HELT UNDERBART. Där sopar den banan alla RAW-konverterare jag hittills använt.
/bjanha
 
Tydligen 2 från Phase One som grundat företaget: den som var Leading SW Architect och den som var Vice-VD... Hur glada är de just nu, hos C1?... :D
 
Tycker det verkar kanon och nu är det äntligen körbart att använda NEF på en ny dator med 1GB minne.

Är det någon som hört, eller kan gissa sig till, vad programmet kommer att kosta i framtiden? Man vill ju inte bli beroende nu och inte ha råd att köpa senare när man är fast i träsket.
 
bjanha skrev:
Programmet fungerar förträffligt med min AMD Athlon64 iaf.
Jag är inte så bra på datorer, men det har vart andra program som klagat på att min CPU (AMD Athlon 1200Mhz) saknar en SSE funktion och därför inte fungerar. Bibble är ett av de RAW programen som inte fungerar och ett annat program som inte fungerar av samma anledning är 3DMark05.

Athlon64 kanske har SSE och det är därför det fungerar och om det är så, så tror jag knappast man kan räkna med att de kommer att få en fungerande verre för lite äldre AMD.

Själv tänker jag inte köpa en ny dator för att testa detta program, så med största sanolikheten är kommer jag att stanna kvar vid CaptureOne och Adobe RAW.

Detta är som sagt jätte synd för programet verkart toppen, men jag håller dock tummarna att CaptureOne matar in lite fler funktioner i sitt väl fungerande program :)
 
MagnusJoh skrev:
Är det någon som hört, eller kan gissa sig till, vad programmet kommer att kosta i framtiden? Man vill ju inte bli beroende nu och inte ha råd att köpa senare när man är fast i träsket.

Det är ju ganska uppenbart att ett av målen är att helt döda Capture One så jag skulle inte bli allför förvånad om prisnivån ligger en rejäl bit under C1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.