Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware för D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket tråkiga uppdateringar tyvärr.
Knappt värt att köra in. Man ska aldrig ändra på ett vinnande koncept, eller hur? =)

Okomprimerad RAW & RAW+JPG Fine hade varit mycket roligare.

ja, okej då. Jag körde in den men nu när jag fotograferar med den interna blixten på så fyrar den av innan bilden tas och skapar en helt underexponerad bild. Kanske hände detta innan också utan min vetskap eftersom jag använt mig av SB-800 blixten hela tiden.

Men snälla nån!
Läser ni inte först hur en uppdatering ska ske och sedan vad som har uppdaterats?

Ärligt talat är det inga större saker, tydligen.
Inget som jag kunnat se varit nåt större fel i alla fall.

Men det är klart kommer ny firmware så är ju man lite het på det.

Jag avvaktar dock en vecka till innan laddar ner.

(off topic)
Just nu är mitt största problem att hitta ett bra koncept för rengöring av CCD:n.
För inte kommer jag köpa paket kring runt 500 spänn, detta med damm och smuts på CCD:n ska man banne mig kunna klara av snabbt och enkelt själv.

Annars kommer snart annons om försäljning :)

Kul! När jag mailade Nikon för inte alls längesedan sade de nåt i stil med "Nä det är inte aktuellt än, och om det blir det så kommer det bli så att man får skicka in kameran till oss och få det gjort." Märkligt uttalande tycker jag. Synd att de inte slog till med RAW och JPEGfine.. eller okomprimerat RAW.. men det har ju redan flera påpekat. Jag skulle gärna se full kompabilitet med äldre blixtar som SB25-26-28 etc.. för D-TTL åtminstone. DET vore trevligt. Får se om jag orkar få ur tummen.... ;)

Vad gäller smuts och damm på CCDn så är detta beskrivet i manualen hur man gör rent. Trevligt initiativ att beskriva det! :)

Lionheart skrev:
ja, okej då. Jag körde in den men nu när jag fotograferar med den interna blixten på så fyrar den av innan bilden tas och skapar en helt underexponerad bild. Kanske hände detta innan också utan min vetskap eftersom jag använt mig av SB-800 blixten hela tiden.

Någon som vet något om varför min blixt beter sig så? Har jag råkat komma åt någon inställning efter att ha använt SB-800 en längre tid eller är det något skumt med firmware uppdateringen?

Lionheart skrev:

Misstänker att du testat att köra 800:an remote, och i så fall kanske du glömt ställa tillbaka till TTL i D70:an för att använda inbyggda blixten?

/Michael

Funkar inte

Jag vet inte om det är jag som är dum i huvudet men jag får inte in den nya firmwaren. Vad jag än gör så kan jag inte få upp "Uppdatera" i menyn på kameran. Ngt tips? Jag använder mig av en IBM Microdrive.

Kolla så att du lägger uppdateringsfilen i roten på kortet. Och lägg bara den första och inte bägge samtidigt. När du sedan är klar med den första så radera den och kopiera över den andra.

Om inte detta hjälper så läste jag på dpreview att vissa kort strulade med firmware uppdateringen. Vet inte specifikt vilka men kolla in D70 forumet där för mer information.

Hoppas att du löser det!

Mvh / Dennis

Det känns som det har blivit rätt komplicerat att fotografera nuförtiden,lägg inte roten i filen bara,kliar så förbaskat med kanel i örat..
mvh/Gunte..

Europeisk firmware?

Som registrerad användare på Nikon Support Europe så fick jag ett meddelande om att uppdatering fanns tillgänglig. Vad jag förstår så var det inte en "kinesisk" version som jag just nu har i min kamera. Har inte märkt något ännu iaf.

Vill bara lägga in en liten varning under själva uppdateringen. Vänta tills "DONE"/"KLAR" har slocknat i displayen och kameran har återgått till sitt vanliga "on"-läge. Grannen (som ska köpa sin D70 snart :)) tipsade mig eftersom det tydligen hade varit rätt många som inte hade väntat tillräckligt och varit tvungna att lämna in sin kamera.

gunte skrev:
Det känns som det har blivit rätt komplicerat att fotografera nuförtiden,lägg inte roten i filen bara,kliar så förbaskat med kanel i örat..
mvh/Gunte..

Hahahhah! Så sant, så sant!

Jag börja allvarligt talat överväga en helt manuell Hasselblad, eller kanske en Holga... ...eller varför inte gräva fram en gammal skokartong och göra sig en hålkamera.. :)

Men allvarligt så har jag nog, tillsammans med många andra, digitalkamerarevolutionen att tacka för det nyfunna intresset för fotografering.

Ha en kreativ sommar alla!
/Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar