Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware för D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Microdrive

Du får inte använda en Microdrive när du gör uppdateringen. Det står så i anvisningarna. Ta ett vanligt CF-kort så funkar det.

Har du enbart microdrive fråd u låna någons kort.
Jag gjorde uppdateringen på min Nikon D70, både 1:an och 2:an...utan problem..

Men...använd inte microdrive om du inte vill lämna in kameran på rep...

Låna ett kort. Du behöver inte mer än några hundra KB...

Jag la in både 1 och 2 igår. När jag nu ska lägga in bilder i datorn (från kameran) hittar inte kameran Nikons program. Däremot finns kameran som en extern hårddisk, så bilderna kom in den vägen. Jag testade då att öppna Nikon browser men kunde inte öppna några filer. Det fanns inga. Vad har gått fel?

Eva R skrev:
När jag nu ska lägga in bilder i datorn (från kameran) hittar inte kameran Nikons program. Däremot finns kameran som en extern hårddisk, så bilderna kom in den vägen. Jag testade då att öppna Nikon browser men kunde inte öppna några filer. Det fanns inga. Vad har gått fel?
Det låter som om kameran är ställd i "Mass Storage"/Masslagring (M) istället för "Peer-to-Peer (PTP)" (P). Kolla i inställningsmenyn (den gula) en bit ner. I det första läget funkar kameran som en extern disk, i det senare så kan datorn "prata" med kameran och göra lite mer magi, speciellt sådan som gör att Nikon Browser kommer åt den fullt ut.

Lionheart skrev:
Mycket tråkiga uppdateringar tyvärr.
Knappt värt att köra in. Man ska aldrig ändra på ett vinnande koncept, eller hur? =)

Okomprimerad RAW & RAW+JPG Fine hade varit mycket roligare.

Kanske du kan förklara varför man skulle vilja ha okomprimerad raw? Rätta mig om jag har fel, men det är icke-förstörande komprimering.

Ja den är ställd på mass storage. Jag ställde om den och tog två kort, kopplade in den till datorn men fick ingen kontakt alls. Inte ens texten pc visade sig utan kameran var beredd att ta kort. Vad göra nu?

Kramer skrev:
Jag har tagit en hundratals bilder, och ser ingen försämring med NEF.
Med JPEG-fine bör inte det vara någon direkt synbar försämring heller om man inte specifikt vet var man ska leta. Själv har inte jag lyckats se skillnad på dessa två (JPEG-fine-large vs komprimerad NEF) när jag experimenterat. Så att man inte ser något är inget bevis. (Föredrar dock möjligheten att pilla på mina NEF:ar efteråt i NV).

Om man läser artikeln som länken ovan hänvisar till ser man att det handlar om att man kvantiserar (sv?) bilddatat från 4096 nivåer (12 bitar) till 683 (strax under 10 bitar) där man slänger mest information i högdagrarna. Där ser man ofta inte heller detta. Men sen kan man ju tvista om det är principiellt rätt att göra så. För många står ju RAW för obehandlat bilddata (kanske tur att Nikon kallar det NEF?). En fördel med RAW/NEF är ju just att man kan "återhämta" data i för mörka/ljusa partier, dvs dra nytta av att man har lite mer än 8 bitar lagrat, det blir lite svårare att göra just i högdagrarna med komprimerad NEF (om den informationen nu slängts).

Personligen bryr jag mig inte så mycket. Skulle gärna se okomprimerad NEF i min D70 om det inte kostade mig något, men jag är glad för att mitt CF-kort rymmer lite extra när de är komprimerade så jag skulle nog fortsätta använda komprimerad NEF tills någon ger mig pengar till fler/större CF-kort.

Eva R skrev:
Ja den är ställd på mass storage. Jag ställde om den och tog två kort, kopplade in den till datorn men fick ingen kontakt alls. Inte ens texten pc visade sig utanb kameran var beredd att ta kort. Vad göra nu?
Var tvungen att experimentera lite. Ställde in min kamera i PTP när jag fick den så jag behövde fräscha upp minnet, kom inte riktigt ihåg hur det var på rak arm.

Om min kamera är ställd i "Mass Storage" så syns PC på skärmen och jag kan komma åt den som extern disk. På top-LCDn står det "PC". Dock så startar inte Nikon Transfer automatiskt då jag pluggar in kameran. Men jag kan starta det genom att ifrån Nikon View 6 välja "Tools -> Launch Nikon Transfer..."

Ställer jag kameran i "PTP" så startar Nikon Transfer automatiskt för mig och om vill överföra bilderna när jag kopplar in USB-sladden och slår på kameran. Kameran syns i Windows utforskaren som en digitalkamera med namn D70 och där jag kan se bildfilerna direkt i roten på kameran. Däremot så syns inte "PC" på top-LCDn och jag kan ta bilder som vanligt. Dock så syns inte bilden på kamerans skärm, inte ens när jag trycker på "Playback"-knappen.

Ska jag köra Nikon Capture 4 Camera Control (attans, mina 30 dagars provversion är snart slut och ingen lön i sikte) så måste kameran vara i PTP-läge. Då kan man styra kameran från datorn och ta bilder som lagras direkt till hårddisken. När jag startar Camera Control så ser top-LCDn ut som vanligt kameraanvändande MEN antalet bilder på minneskortet är utbytt mot "PC", dvs det står inte på samma ställe som när kameran är ställd i Mass Storage. Skulle kameran vara inställd i Mass Storage när jag försöker starta Camera Control så klagar den.

Så funkar det för mig. För information så uppgraderade jag min firmware för några dagar sedan.

Mitt första råd är att kolla om du har programvaran installerad korrekt, prova kanske att installera om den? Vilken programvara använder du. Med min kom Nikon View, vissa andra verkar ha fått Picture Project eller något liknande. Jag har ingen erfarenhet av det senare programmet och därför baseras allt ovan på just Nikon View.

En annan möjlighet är att det uppstått någon hårdvarukonflikt men eftersom det funkar i Mass Storage att se kameran så förefaller det som mindre troligt. Ansluter du kameran till en USB-port som sitter direkt på datorn eller via en USB-hub eller liknande? Har hört historier om saker som fungerat underligt när man anslutit via en hub men det borde inte spela roll egentligen.

Har du någon vän som har en D70 som det fungerar med hemma? Kanske gå över med din och vice versa och se om det är datorn eller kameran som strular. Är det kameran så får man väl bita i det sura och gå till en Nikonverkstad i värsta fall.

Hoppas att det löser sig och hör av dig med hur det går så kanske vi kan hjälpa till mer på vägen om så behövs.

Rättelse: För Nikon betyder PTP Picture Transfer Protocol och inte Peer-to-Peer som jag felaktigt skrev tidigare.

maxzomborszki skrev:
Med JPEG-fine bör inte det vara någon direkt synbar försämring heller om man inte specifikt vet var man ska leta. Själv har inte jag lyckats se skillnad på dessa två (JPEG-fine-large vs komprimerad NEF) när jag experimenterat. Så att man inte ser något är inget bevis. (Föredrar dock möjligheten att pilla på mina NEF:ar efteråt i NV).

Om man läser artikeln som länken ovan hänvisar till ser man att det handlar om att man kvantiserar (sv?) bilddatat från 4096 nivåer (12 bitar) till 683 (strax under 10 bitar) där man slänger mest information i högdagrarna. Där ser man ofta inte heller detta. Men sen kan man ju tvista om det är principiellt rätt att göra så. För många står ju RAW för obehandlat bilddata (kanske tur att Nikon kallar det NEF?). En fördel med RAW/NEF är ju just att man kan "återhämta" data i för mörka/ljusa partier, dvs dra nytta av att man har lite mer än 8 bitar lagrat, det blir lite svårare att göra just i högdagrarna med komprimerad NEF (om den informationen nu slängts).

Personligen bryr jag mig inte så mycket. Skulle gärna se okomprimerad NEF i min D70 om det inte kostade mig något, men jag är glad för att mitt CF-kort rymmer lite extra när de är komprimerade så jag skulle nog fortsätta använda komprimerad NEF tills någon ger mig pengar till fler/större CF-kort.

Anledningen varför jag kör NEF enbart är att om du tar JPG har du fortfarande mindre data att jobba med.

JPG är ju direkt komprimerad bild, medan NEF / RAW kan återhämtas. Det är ju det som är skillnaden, annars skulle inte det finnas nån anledning att h NEF.

Inga klagomål från byrån ännu iallafall.
Jag är urless på all statistik, man kan göra jorden fyrkantig på papper om man skulle vilja det.

Klargörande

Kramer skrev:
Jag är urless på all statistik, man kan göra jorden fyrkantig på papper om man skulle vilja det.
Jag är lite osäker på om du hänvisar till artikeln som Fazal Majid skrev när du säger att du är less på statistik, men bara för att göra klart vad jag menade. Det handlar inte om att försöka peta på oväsentliga detaljer för sakens skull. Den är ett enkelt konstaterande om att komprimerad NEF inte är det råa utdatat från sensor komprimerad med icke-förstörande komprimering. Det är det kvantiserade rådatat från sensorn (som då inte längre är rådata eftersom man "slängt" dryga två bitar värt av information främst från högdagrar) som är komprimerat med icke-förstörande komprimering. Alltså ingen som försöker göra en grov generalisering och "ljuga" (vilket jag skulle säga att mam gör om man påstår att jorden är fyrkantig). Snarare är det tvärtom och mer noggrant beskriva hur det egenligen ligger till med NEF-formatet.

Och det är just där poängen ligger. Jag bryr mig inte så mycket om att min D70 slänger lite data när den sparar NEF. Men "puristerna" gör det (ledsen men har inget bättre ord för dem). Och om sanningen ska fram så har de ju rätt i att, om de vill som du kunna "återhämta" data i NEF så har de mindre att arbeta med än om de skulle haft okomprimerade NEF:ar. Fortfarande så har du mycket mer att arbeta med än JPEG (knappa 10 bitar mot 8 plus inga artefakter) men vissa vill ha så mycket som möjligt (dvs fulla 12 bitar) och det är inget fel med det.

Mitt inlägg var enbart ett svar på utsagan "Rätta mig om jag har fel, men det är icke-förstörande komprimering. (komprimerad NEF)". Fel hade inte David, för komprimeringen är icke-förstörande men det är däremot steget före, dvs kvantiseringen. Sen är det en teknisk fråga om man anser att kvanitseringssteget är en del av komprimeringen (den bidrar ju till att minska datamängden ganska avsevärt) eller om det är ett separat steg. Men det tycker jag är ordfjanteri.

Var och en får avgöra vad de vill ha och om det är väsentligt för dem, för att göra det bör man veta vad man har att välja på.

/Max, olyckligt vetande... eller hur var det nu?

Max! Tack för att du tog dig tid med mig. Till slut gick jag och la mig. Idag skulle min son titta på eländet och helt plötsligt fungerade allt igen. Kanske behövde datorn stängas av och startas igen. Sonen säger att han inte gjorde något alls och ler lite försmädligt. Jag ställde tillbaka kameran på "mass storage" igen.
Eva

*Harkel*

Ett sent svar Max...

Jag föstår vad du menar. Jag håller med dig i det du säger.
Alla tar sina bilder som de vill, själv har jag nu plåtat tusentals med bilder och haft vinjetering på någon enstaka bild...har inte haft problem med högdagrar eller liknande fast jag fotar mycket natur.

Jag är glad att det komprimeras på kortet, slipper ha en massa stora minneskort. Kan köra med 512 MB kort, några olika. Då jag inte vill riskera att ha ett 2 GB kort och få den förstörd.

Byta minneskort går fort...

Sen vill jag bara lägga in en sak..

Det finns en ny Firmware till Nikon D70 som släpptes den 25:te.

Ett tipps bara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar