Magnus Wahlgren
Aktiv medlem
... med eller utan uppdateringen i mjukvaran (papperet) eller hårdvaran (metallvarianten på hålet... ehh runt hålet.)...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
[email protected] skrev:
Du får inte använda en Microdrive när du gör uppdateringen. Det står så i anvisningarna. Ta ett vanligt CF-kort så funkar det.
Det låter som om kameran är ställd i "Mass Storage"/Masslagring (M) istället för "Peer-to-Peer (PTP)" (P). Kolla i inställningsmenyn (den gula) en bit ner. I det första läget funkar kameran som en extern disk, i det senare så kan datorn "prata" med kameran och göra lite mer magi, speciellt sådan som gör att Nikon Browser kommer åt den fullt ut.Eva R skrev:
När jag nu ska lägga in bilder i datorn (från kameran) hittar inte kameran Nikons program. Däremot finns kameran som en extern hårddisk, så bilderna kom in den vägen. Jag testade då att öppna Nikon browser men kunde inte öppna några filer. Det fanns inga. Vad har gått fel?
Lionheart skrev:
Mycket tråkiga uppdateringar tyvärr.
Knappt värt att köra in. Man ska aldrig ändra på ett vinnande koncept, eller hur? =)
Okomprimerad RAW & RAW+JPG Fine hade varit mycket roligare.
Tydligen inte helt icke-förstörande. Det finns flera källor som visar på att data slängs bort, exempelvis denna: http://www.majid.info/mylos/weblog/2004/05/02-1.htmlTrracer skrev:
Kanske du kan förklara varför man skulle vilja ha okomprimerad raw? Rätta mig om jag har fel, men det är icke-förstörande komprimering.
Med JPEG-fine bör inte det vara någon direkt synbar försämring heller om man inte specifikt vet var man ska leta. Själv har inte jag lyckats se skillnad på dessa två (JPEG-fine-large vs komprimerad NEF) när jag experimenterat. Så att man inte ser något är inget bevis. (Föredrar dock möjligheten att pilla på mina NEF:ar efteråt i NV).Kramer skrev:
Jag har tagit en hundratals bilder, och ser ingen försämring med NEF.
Var tvungen att experimentera lite. Ställde in min kamera i PTP när jag fick den så jag behövde fräscha upp minnet, kom inte riktigt ihåg hur det var på rak arm.Eva R skrev:
Ja den är ställd på mass storage. Jag ställde om den och tog två kort, kopplade in den till datorn men fick ingen kontakt alls. Inte ens texten pc visade sig utanb kameran var beredd att ta kort. Vad göra nu?
maxzomborszki skrev:
Med JPEG-fine bör inte det vara någon direkt synbar försämring heller om man inte specifikt vet var man ska leta. Själv har inte jag lyckats se skillnad på dessa två (JPEG-fine-large vs komprimerad NEF) när jag experimenterat. Så att man inte ser något är inget bevis. (Föredrar dock möjligheten att pilla på mina NEF:ar efteråt i NV).
Om man läser artikeln som länken ovan hänvisar till ser man att det handlar om att man kvantiserar (sv?) bilddatat från 4096 nivåer (12 bitar) till 683 (strax under 10 bitar) där man slänger mest information i högdagrarna. Där ser man ofta inte heller detta. Men sen kan man ju tvista om det är principiellt rätt att göra så. För många står ju RAW för obehandlat bilddata (kanske tur att Nikon kallar det NEF?). En fördel med RAW/NEF är ju just att man kan "återhämta" data i för mörka/ljusa partier, dvs dra nytta av att man har lite mer än 8 bitar lagrat, det blir lite svårare att göra just i högdagrarna med komprimerad NEF (om den informationen nu slängts).
Personligen bryr jag mig inte så mycket. Skulle gärna se okomprimerad NEF i min D70 om det inte kostade mig något, men jag är glad för att mitt CF-kort rymmer lite extra när de är komprimerade så jag skulle nog fortsätta använda komprimerad NEF tills någon ger mig pengar till fler/större CF-kort.
Jag är lite osäker på om du hänvisar till artikeln som Fazal Majid skrev när du säger att du är less på statistik, men bara för att göra klart vad jag menade. Det handlar inte om att försöka peta på oväsentliga detaljer för sakens skull. Den är ett enkelt konstaterande om att komprimerad NEF inte är det råa utdatat från sensor komprimerad med icke-förstörande komprimering. Det är det kvantiserade rådatat från sensorn (som då inte längre är rådata eftersom man "slängt" dryga två bitar värt av information främst från högdagrar) som är komprimerat med icke-förstörande komprimering. Alltså ingen som försöker göra en grov generalisering och "ljuga" (vilket jag skulle säga att mam gör om man påstår att jorden är fyrkantig). Snarare är det tvärtom och mer noggrant beskriva hur det egenligen ligger till med NEF-formatet.Kramer skrev:
Jag är urless på all statistik, man kan göra jorden fyrkantig på papper om man skulle vilja det.