Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Hur stor är den här silverkameran tro? Är den mindre än Pentaxen? Tråkigt för dem i så fall, de har säkert tryckt en himla massa material där det står att den är minst.

Dimensions (WxHxD) 142 x 99 x 72.4mm
Weight (body only) Approx. 560g

Hur stor är Pentax motsvarighet?

Jeppe skrev:
Hummm eller en EOS 1Dn...med 1.3 FOV Crop, 9MP och fortfarande 8 fps :)

e det bara jag som hatar cropen? :D

är sååå van vid mina objektiv.. speciellt 28-70 / 70-200 o väljer objektiv utan att blinka, förutom när jag kör digitalt o allt blir bara totalt fel i skallen på mig.. gimmi 1:1!! :D

Det blir för dyrt med 1:1, när det gäller elektronik så är det mer storleken på chippet än antalet transistorer i detta fall. Sonys nya 8mp kommer att ligga runt 300Ds pris har jag en känsla av, den har ändå mer MP, fast då också mindre sensor, men annan optik såklart.

Plastbajonett verkar dumt, men annars är det väl bra med en riktig folkkamera, precis som 300V.
Har inget emot en folk dSLR, tvärtom, det är toppen, men jag kommer nog sikta på 10D eller den som kommer efter av samma skäl som att jag köpte en Eos 33 framför en 300V. Men till det priset är det jobbigt, därför hoppas jag att canon kommer med en ersättare till 10D. Lite mer MP, lite uppdaterad, osv. Men det är mer i känslan och handhavandet än att den skulle ge annan bildkvalite.

Hmm, på bilderna verkar den ha metallbajonett iaf, läste det någonstans men brydde mig inte om att kolla så noga hos canon, hoppas jag har fel iaf. Dom vore ju dumma annars.

Senast ändrad:
När 10d kom (några månader sedan...) så blev jag klart sugen. Tänkte dock vänta på en uppföljare med mindre brännviddsförlängning. Åtminstone 1,3.

Och så kommer 300d redan i oktober!

Tyvärr fortfarande 1,6x men jag kan inte motstå denna kamera pga priset.

Borde ha "tjänat" in denna kamera på ca 1 års fotograferande.

Om ett eller två år har vi kanske en 1,3x, 8-9 mb pixlar och ett pris på 10000:-?

Något säger mig att jag borde skippa att köpa en negativ scanner och se om jag kan låna en tillfälligt för dom rullar som ligger i kylen. Det är 18st, efter det vet jag inte om det är så stor vits att köra med film längre, annat än för backup.

Kim10D skrev:
Har hittils tagit 8300 exponeringar med 10D..på mindre än 6 månader..japp det går snabbt.

och jag som tog 4500 exponeringar med en 10D en helg... Men jag har ju spasmiskt avtryckarfinger. Bara 21 rullar i lördags... var nog inte i form... :)

Mitt jobb skulle spara in flera 10D per år bara på min film- och framkallningskostnad. Men så räknar dom ju inte...

Spännande att alla inlägg jämför uppåt i pris.

Jag har gått och funderat på att köpa Powershot G5. Nu har jag ett val att köpa en 300D istället.

Är det värd att vänta på en 300D, eller ska jag slå till på en G5 kanske?

Vi har just köpt en G5 på jobbet så den ska rannsakas närmaste dagar i alla fall.

En sak är klar, min gamla Nikon F801 ska säljas, medan det finns folk som fotograferar analogt. :)

Ingen tvekan om att jag hellre skulle köpa en 300D än en G5..mycket mer för nästan samma pengar

Kim10D skrev:
Uj...måste ta sin tid att kolla igenom då.

Inget man gör med hjälp av Canons egen programvara... ör med fotosiation och testar nu iWiew.

Jag är van att bedömma massor av bilder (negativ) på kort tid från när jag jobbade på ett företag som sysslade med dagisfotografering och ateljéfoto plus min erfarenhet som yrkesfotograf. Men folk som visar bilder för mig brukar tycka att jag kollar på deras bilder för snabbt och tro att jag inte gillar dem.

Sen fixar man ju inte till så otroligt många.

Kim10D skrev:
Har hittils tagit 8300 exponeringar med 10D..på mindre än 6 månader..japp det går snabbt.

jag har tagit hela 400 (? om jag inte minns fel) exponeringar med min 10D, svårt att komma ihåg då jag bara haft den hemma totalt en vecka sedan början av april.

Snälla, låta inte denna tråd spåra ur i en meningslös diskussion hur många bilder ni knäppt med kameran. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar