Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny Canon Eos 300D
- Trådstartare Anders W
- Start datum
Peter Svensson
Medlem
Objektivet som följer med från cyberphoto, vad innebär det i zoomomfång...?
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Alfons2 skrev:
Vad är det som gör att du fortfarande väljer 10d framför 300d?
Jag tycker priskillnaden avgör till 300d fördel.
Har i och för sig inte tagit i 300D, men får en känsla av att den är byggd på samma hus som EOS 300.
Jag väljer 10D för att den är gediget byggd, jag känner förtroende för den när jag håller i den. Sedan finns det ett antal smådetaljer, aningens snabbare bildfrekvens, några fler bilder i följd, lite större ISO-omfång, o s v. Allt detta tillsammans fäller avgörandet. Ett annat argument är att jag kommer att ha min 10D nästa vecka; 300D får jag vänta på en eller två månader. Då har Nikon precis annonserat sin D200 eller vad det kan bli, som kommer ut vid årsskiftet... kanske man skulle satsa på den istället? Men vi årsskiftet så annonserar canon ut sin 5D, som har 8 megapixel, som skall släppas i februari... kanske man skulle vänta tills dess...?
Visst det kostar extra, och det är inte ett helt självklart val, men min personliga uppfattning är att den känslan är värd en slant. Jag har idag en EOS 5 som jag har haft i sju, åtta år. Är helnöjd med den och har aldrig seriöst funderat på att byta ut den, men de gånger som jag har lånat en EOS 1n eller liknande, så har jag varje gång slagits av skillnaden i hantering. Slår man ut prisskillnaden över kamerans livslängd, så blir skillnaden inte så väldans stor i slutänden. Jag räknar med att använda kameran snudd på dagligen under flera år; det blir några kronor per dag...
Eller så... ;o)
Damocles
Aktiv medlem
18-55 med 1.6 crop blir ca 28-90 i motsvarighet(28,8-88 men vem räknar).
300V ja.... samma begränsingar mellan 300D och 10D som mellan 300V och Eos33 verkar det som, utom i slutartid förstås.Har i och för sig inte tagit i 300D, men får en känsla av att den är byggd på samma hus som EOS 300.
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
Jag är glad att 10D kom innan, annars hade jag nöjt mig med en sämre kamera (300D) prisskillnaden är för stor..jag hade saknat 3bps/9 på raken (jo, jag använder det ofta) ett riktigt gummigrepp (även på baksidan av kameran) och vertikalgrepp, undra om det kommer ett vertikalgrepp till 300D...trevligt att slippa plasthöljet oxå.
Senast ändrad:
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Länken leder till en login sida...
Linmajon
Aktiv medlem
Jag hade kanske också köpt en 300D idag istf. en 10D, men är glad att jag slagit till, men skillnaden på SEK8-9000 är inte direkt försumbar...
Det som kanske skulle oroat mig mest är bufferten på bara 4 bilder. Jag slår itaket ibland med 10D'n 9 bilder, ganska lätt. Plåtar man RAW tömmer den bufferten ganska långsamt.
Det som kanske skulle oroat mig mest är bufferten på bara 4 bilder. Jag slår itaket ibland med 10D'n 9 bilder, ganska lätt. Plåtar man RAW tömmer den bufferten ganska långsamt.
Linmajon
Aktiv medlem
Re: en fråga bara...
Internet... www.dpreview.com med forumen där har mängder med inlägg o länkar.altrax skrev:
Var hittar ni all ny info om kameror som skall komma???
Linmajon
Aktiv medlem
85/1.2L, 100/2.8Macro dvs. mycket skarpa, fasta gluggar. Bilden på trädet (nästan utan synliga detaljer)är tagen med en billigare zoom med bländare 11...Damocles skrev:
Det är nog samma sensor, och du måste logga in för att kolla på dom, har precis tankat ner dom klart. Lösen finns på dpreview i en av diskussionerna.
Bilderna ser helt klart bra ut, frågan är vad dom är tagna med för objektiv.
Fysikens lagar gäller alltså fortfarande. Bra skärpa etc. kräver bra glas.
Jeppe
Aktiv medlem
Har Canon varit smarta så passar vertikalgreppet till EOS300V oxå på EOS 300D.. Men det är fortfarande en pyttekamera i plast..
Jag ser det som två helt olika segment. 300D är i konsumentklassen och 10D ligger i prosumer-klassen.
Det verkar som de flesta funktioner som de lite mer avancerade användarna efterfrågar är borttagna på 300D.
(Serietagning, Byggkvalité, Bakre inmatningsratt, högre ISO, osv)
Objektivet är en liten gåta... ett konsumentobjektiv på en dslr? Men det kan oxå vara för att den riktar sig till de kunder som kanske gör 10x15-kopior till sitt album ?
Jag ser det som två helt olika segment. 300D är i konsumentklassen och 10D ligger i prosumer-klassen.
Det verkar som de flesta funktioner som de lite mer avancerade användarna efterfrågar är borttagna på 300D.
(Serietagning, Byggkvalité, Bakre inmatningsratt, högre ISO, osv)
Objektivet är en liten gåta... ett konsumentobjektiv på en dslr? Men det kan oxå vara för att den riktar sig till de kunder som kanske gör 10x15-kopior till sitt album ?
sagan
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Det är väl helt enkelt en digital variant av V300..och de som köper V300 är väl till största delen familjefotografer som nöjer sig med enklare grejer och 10X15 kopior.
tiger656
Aktiv medlem
Dvs väldigt många som idag släpar runt på gamla eos film kameror. Det är ju lysande för volymen på digatalkameror, så att det kan bli ännu billigare.
/Stefan
Dvs väldigt många som idag släpar runt på gamla eos film kameror. Det är ju lysande för volymen på digatalkameror, så att det kan bli ännu billigare.
/Stefan
sagan
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Precis så jag menade.
Hade denna kommit före 10D hade jag INTE köpt dslr...då...
Hade nog varit ett klokt beslut att inte göra det..man hade säkert ångrat sig.
tiger656 skrev:
Det är ju lysande för volymen på digatalkameror, så att det kan bli ännu billigare.
/Stefan
Absolut..kameror i olika klasser för olika behov..logiskt och bra.