Advertisement
ANNONS
Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis men alla som haft d30, d60 och 10d en stund har varit lyckliga under tiden. Utvecklingen går framåt och priset nedåt. Man kan ju inte vänta i evighet.
/Stefan

Man ser inte skillnad på bilderna mellan en eos 1v och en 300V heller. Ändå är skillnaden i konstuktion värd sitt prs för en del.

300V verkar för långsam för mig, 10D går nått och jämt.

froderberg skrev:
Man ser inte skillnad på bilderna mellan en eos 1v och en 300V heller. Ändå är skillnaden i konstuktion värd sitt prs för en del.

300V verkar för långsam för mig, 10D går nått och jämt.

Helt riktigt.
"Problemet" med DSLR är den STORA prisskillnaden.
Men nu har vi väl snart nått botten....

Alfons2 skrev:
Helt riktigt.
"Problemet" med DSLR är den STORA prisskillnaden.
Men nu har vi väl snart nått botten....

Jag får två 300D för en av mina 1v... kvalitet kostar.

Jag tror också att de stora prisfallens tid är över. Digitalåldern är mogen, produktionen hög och därför är priserna väldigt pressade jämfört med förr då det var små serier.

Jag jobbar i Gamla Stan i Stockholm och ser dagligen hundratals turister. Det är intressant hur snabbt digitaltekniken slått igenom. Det är otroligt mycket digitalt, även D-SLR. Men visst är turisterna i Gamla Stan inte de fattigaste internationellt sätt (förutom små- och norrlänningarna som kommer till storstan...).

det jag inte gillar är att 300D är total snikvariant på byggkvalite och dylikt... jag menar, plastbajonetten är tillbaka... dumt. Metall och svart ska det vara.

Jag hoppas dom släppen en motsv 33D också som efterföljer 10D, kanske någon MP till eller så.

Senast ändrad:
Så nu var den beställd, den här har jag väntat länge på :)
Beställde på scandinavian, billigaste jag hittat hittills.

Damocles skrev:
det jag inte gillar är att 300D är total snikvariant på byggkvalite och dylikt... jag menar, plastbajonetten är tillbaka... dumt. Metall och svart ska det vara.

Plastbajonett verkar dumt, men annars är det väl bra med en riktig folkkamera, precis som 300V. Trots allt väldigt kompetent ändå. Svårt att hävda att de ska lägga kraft och pengar på robusthet när 10D finns.

Canon har säkert först bestämt vad kameran ska få kosta och därefter jobbat utifrån det.

Damocles skrev:

Plastbajonett verkar dumt, men annars är det väl bra med en riktig folkkamera, precis som 300V. Trots allt väldigt kompetent ändå. Svårt att hävda att de ska lägga kraft och pengar på robusthet när 10D finns.

Canon har säkert först bestämt vad kameran ska få kosta och därefter jobbat utifrån det.

Damocles skrev:
Jag hoppas dom släppen en motsv 33D också som efterföljer 10D, kanske någon MP till eller så.

Fler pixlar är säkert inte omöjligt, men annars tror jag att det kommer att vara sig rätt likt ett tag framöver. Det har spekulerats i en digital Eos 3, men Canon måste säkert fokusera på de viktigaste segmenten först även om det säkert finns en marknad. För många serier samtidigt är nog svårt rent produktions- och utvecklingsmässigt.

För mig hade en digital Eos 3 med 8-9MP och 1,3x förlängning passat perfekt...men, men.

Utvecklingstakten hos kameratillverkarna måste ju vara hysteriskt mycket snabbare nu än då det bara var analogt. Samtidigt som produktionskapaciteten tar till att bygga upp.

Hur stor är den här silverkameran tro? Är den mindre än Pentaxen? Tråkigt för dem i så fall, de har säkert tryckt en himla massa material där det står att den är minst.

300D har metallbajonett enligt Canons egna bilder iaf.

Skönt att jag redan köpt min 10D. Har haft beslutsångest annars. 10D är den kamera jag egentligen vill ha men 9000:- dyrare!!?? 300D hade kanske dragit det längsta strået.
Jag skulle dock haft svårt att leva med 4 bilders buffert, lite långsammare serietagning, ingen ratt, inga customfunktioner, plasthus, display bak (utan lampa) etc.etc...
Jag kan nog sova gott ett tag till...Kanske köper en 300D som semesterkamera..:)

Pentax
Mått 129 X 94,5 X 60mm
Vikt 550 g (utan batteri och minne)

Canon
Mått 142 x 99 x 72.9 mm
Vikt 560 g / (body only)

jimh skrev:
Hur stor är den här silverkameran tro? Är den mindre än Pentaxen? Tråkigt för dem i så fall, de har säkert tryckt en himla massa material där det står att den är minst.

510g för Pentaxen jämfört med den hela 50g tyngre 300D.

Så Pentax kan fortfarande vara glada att deras DSLR är fortfarande minst...

Canon är rätt imponerande nu, faktiskt. De har något för den glada/halvrika amatören, rika amatören/fattiga proffsen, snabba proffsen och sedan mellanformatsersättaren.

Hade jag behövt välja mellan en 10D och 300D idag hade jag fortfarande tagit min 10D. Metallskalet behövs, verkligen. Så mycket som den har blivit dunkad i dörrar och bilar och marken...

Well, Nikon, vad säger ni? När ska ni komma med en proffskamera som har mer än 5mp? Eller en billig 6mp för de konsumenterna som inte har >20.000kr att spendera på ett kamerahus?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar