Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser att 300Dn använder en "RS 60 E3"-fjärrutlösare, till skillnad från 10Dns RS80 N3...

Varför olika?

Vore det inte billigast för Canon att ha samma fjärrutlösarkontakt i alla sina kameror?

Inväntar utfallet om debatten om fokuseringsproblem med EOS 300D innan beslut om inköp sker. Priset är dock lockande. Några enkla grundkrav finns:

Den ska fungera tillsammans med de Sigmaobjektiv jag har till min EOS 1000F. (Antar att F inte står för flash utan för film....;-) )

Den ska klara av att svälja de CF-kort jag har

Den ska klara av att ge bilder som är bättre tekniskt än de jag får ut Minolta Dimage 7i.

TYPISKT CANON... har har jag precis köpt en G3 *irriterad* och hade jag vetat om denna modell hade jag givetvis lagt pengarna på den istället!

RolandM skrev:
ge bilder som är bättre tekniskt än de jag får ut Minolta Dimage 7i.

Ja du Roland, ska vi byta till en sån här istället för en A1? förvirringen är stor nu. Men Canonen har inte alla finesser som A1/D7 har... egentligen "bara" möjligheten till att växla optik, men det kanske är skäl nog. Eller inte. Står kvar i A1-kön sålänge...

Detta låter intressant, en Canon 300D med optik för 11333 spänn. Vilken snyting mot Minolta!
Är den byggd i samma material som 10D eller kanske bara av plast? Jag har varit ute på nättet och letat efter denna detalj, kanske något jag har missat.

Den lär nog vara av det plastigare slaget. Annars hade Canon haft svårt att ha kvar 10D i sortimentet och motivera att man skall pröjsa 8000 extra för den...

Leder denna lansering till en prissänkning för beganade D30 och D60:s? Har gått i inköpartankarna för en D30 sen en tid tillbaka och begnagnatpriset för en sådan är bara någon/några tusenlapp(ar) under en ny 300d.
Vad säger ni, 300D vs begagnad 30D för min del?

KG>

Länk till kameran hos sv Canon

http://www.canon.se/CANON/webnavigat.nsf/LookUpByDocID/B3F530B338C0CF08C1256D8800275EE3?OpenDocument

Tyckte mig kunna utläsa att kameran liksom A1 från Minolta kan fjärrstyras från PC oxå. Den har nog allt i övrigt och som du skriver möjligheten att få skräp på sensorn, samt bara en optisk sökare.

Jag törs utnämna denna kamera till en kioskvältare i kameravärlden. Priset kommer raskt att krypa ned under 10 000:- ink moms med objektiv, vilket borde vara en magisk gräns. Alla kommer att vilja ha den här kameran, givet att den är så fantastisk som Canon utlovar i reklamen.

Så jag väntar ut framtiden ett tag till och dess barnsjukdomar innan jag bestämmer mig. Helt klart är dock att kameran som så tilltalar mig lixom priset, jämfört med att köpa ytterligare en Minolta i 7/A familjen för samma peng.

Plast funkar bra med min 1000F oxå. Får helt enkelt vara lika aktsam om 300D som jag är med min analoga dito som fungerat sedan 1992, som när jag då köpte den säkert kostade lite drygt 3000:-, vilket var en ansenlig summa på den tiden, på samma sätt som 11500:- är det idag. Jag ställer samma krav på en elektronisk kamera vad gäller hållbarhet som jag gjorde på en film baserad. I annat fall ska en EOS 1 (ingen aning om det är metall i huset) eller vad filmvarianten heter jämföras med motsvarande digitalkamera i precsion och tillförlitlighet. Antar att det då blir EOS 10 D som den ska jämföras med.

Visst är det så Roland; att jämföra EOS 300D med en EOS 1:a ur hållbarhetssynvinkel är inte relevant. De vänder sig ju dessutom till två helt olika personer. Sägas ska väl också att Canon knappast använder vanlig PVC-plast av samma typ som man hittar i burkar i köket...

"Tyckte mig kunna utläsa att kameran liksom A1 från Minolta kan fjärrstyras från PC oxå. Den har nog allt i övrigt och som du skriver möjligheten att få skräp på sensorn, samt bara en optisk sökare." (Roland M)

Mmm, men fixar den intervalltagning? jag gillar den funktionen. Den fixar inte inspelning av rörliga sekvenser. Klarar den ljud? Kan den drivas av AA-batterier? A1 klarar ner till 1/16000 sekund, behöver man det? Canonen fixar det inte men det kanske är överflödigt. UHS läget har givit en del sköna seriebilder av dykande människor o simmande fåglar mm i sommar, finns det nåt motsvarande? och vad kostar en hygglig 28-200 optik med IS??

Jag är inte helt övertygad om att A1:an är körd, men just nu är jag inte säker på att den är rätt heller... snacka om timing av Canon!

alcedo skrev:
Visst är det så Roland; att jämföra EOS 300D med en EOS 1:a ur hållbarhetssynvinkel är inte relevant. De vänder sig ju dessutom till två helt olika personer. Sägas ska väl också att Canon knappast använder vanlig PVC-plast av samma typ som man hittar i burkar i köket...

va synd.. för den plasten är ju sågott som totalt osönderbar o seg som bara den :D

KGS skrev:
...Jag är inte helt övertygad om att A1:an är körd, men just nu är jag inte säker på att den är rätt heller... snacka om timing av Canon!
Tänk på sensorstorleken med. Den >mycket< större sensorn på 300D är otroligt svår att motstå och svår att snacka bort... Bildkvaliteten är ungefär proportionell med storleken..Kolla testbilden på flickan och den underbara oskarpa bakgrunden...:)

KG>

Fördelen med Minoltan är formatet och som du säger, tar batterierna slut kan du alltid köpa nya i pressbyrån. Minokta har ökat kapaciteten med fler batterier i A1 som jag förstått det och jag antar att det främst beror på att den äter batterier. Jag skulle aldrig ta med mig en Minolta ut på långa vandringar där jag vet att jag inte kabn ladda batterierna. Energi i batteriform väger. Nu har jag dock inte sett kanonen ännu, men som jag skrev tidiagare så kommer MinoltaKonica få en match. Främsta konkurenten är dock Nikon som plötsligt ser konkurenten sänka priset med 8000:- för en produkt som är hyfsat lika den tidigare konkurenten 10D som låg i samma prishärad som Nikon D100.

Visst är det att jämföra äpllen och päron när Minoltan jämförs med en systemkamera, Det är två olika nischer de vänder sig till. Minoltan står för enkelheten och samtidigt variationsmöjlighet, så länge linsbyte inte är aktuellt. Hur ofta ser man semsterfotografer med systemkameror och som dessutom byter linser ideligen? Jag inbillar mig att flera köper systemkamera, dels beroende på att det är fräkt och statusvärden i det men även möjligheten att se motivet som kameran ser det i sökaren. Många semstersystemkameror har den medföljande 28-105 eller 35-80 mm zoomen med i bästa fall 3,5 som största bländare.

Vikten spelar säker roll för den som vill ha en kamera med sig som ger mer möjligheter än en instamatik. Det är i detta segment som Minoltan hör hemma som jag ser det. En zoom 28-200 mm kommer man mycket långt med och jag får ned den i jackficka,

Jag ser dock möjligheten med Canon 300D som nu är opå rätt prisnivå för att kunna sälja stort och locka de övriga tillverkarna att dumpa priset. Vi är bara i början och kameran är som jag skrev tidigare en kioskvältare och det här är bara början. Priser nedåt 5000:- inom två år för nybörjarsystemkametran i digital skrud, med lins är säkerligen helt möjligt. Jämför utvecklingen av mobiltelefonerna, där allt på tio år krymptes, drog mindre ström, samtidigt som processorkraften utcklades så att det gick att klämma in fungerande datorer i telefonen och en kamera, ir-länkar, blåtand och mycket mer. Signalbehandlingen blir bättre, sensorerna blir bättre och sist men inte minst så blir tillverkarna bättre på att tillverka, vilket gör att fler komponeneter överlever tillverkningsprocessen. Allt detta gör att priserna kommer att sjunka och företagens vinster öka i och med att marknaden växer.

Tillbehören blir bättre, datorerna blir bättre och efterbahnlingen av bilderna blir billigare. Den nya Canon har en finess för direktutskrift till fotoskrivare vilket säkert kommer införas på snabblabben som digialisera sig snabbt, vilket även ökar tillgänglighen till pappersbilder, vilket i sin tur ökar försäljningen av digitala kameror och därmed volymerna och mer pengar till utckling som snabbare betalar igen sig.

Om en digital systemkamera med knappar och andra mekaniska delar kan kosta runt 10 000:- idag, så kommer priset på en kompaktkamera med lika många pixlar att snabbt sjunka i pris. Sannolikt är den mest svårtillverkade komponenten själva sensorn, samtidigt som samtliga kameror har möjlighet att dra nytta av samma komponeneter, som förpackas i olika höljen och programvara som begränasr funktionen.

När du har läst hit hoppas jag att jag trots den något ostrukturerade osammanhängande texten har greppat poängen?

Nu läste jag att den är gjord i plast! Går lättare sönder om man tappar den, men en kamera i metall går nog också sönder på grund av tyngden.

Jag tycker synd om dom som precis köpt en Canon G5.

RolandM skrev:
KG>

Fördelen med Minoltan är formatet och som du säger, tar batterierna slut kan du alltid köpa nya i pressbyrån. Minokta har ökat kapaciteten med fler batterier i A1 som jag förstått det och jag antar att det främst beror på att den äter batterier. Jag skulle aldrig ta med mig en Minolta ut på långa vandringar där jag vet att jag inte kabn ladda batterierna. Energi i batteriform väger.

Specialbatterier är dyra, onödigt dyra. Jag var i Norrköping i måndags och gjorde slut på en omgång 1850 mAh Kodak AA-batterier. De räckte till 192 bilder och jag kollade de flesta i efterhand i sökaren. Jag har första modellen av Dimage 7, den som ska vara värst på att tugga batterier.

Kör jag i mina Uniross 2100 mAh klarar den mellan 300-500 exponeringar. Jag skulle ändå inte gå nånstans utan extrabatterier med någon kamera...

Sorry för avvikelsen, men jag anser att Minoltans rykte som batterislukare är överdrivet. Jag tror det beror på att laddbara batterier är av olika kvalitet o många kör på gamla 1600 mAh batterier av sämre kvalisort...

KGS skrev:
Specialbatterier är dyra, onödigt dyra. Jag var i Norrköping i måndags och gjorde slut på en omgång 1850 mAh Kodak AA-batterier. De räckte till 192 bilder och jag kollade de flesta i efterhand i sökaren. Jag har första modellen av Dimage 7, den som ska vara värst på att tugga batterier.

Kör jag i mina Uniross 2100 mAh klarar den mellan 300-500 exponeringar. Jag skulle ändå inte gå nånstans utan extrabatterier med någon kamera...

Sorry för avvikelsen, men jag anser att Minoltans rykte som batterislukare är överdrivet. Jag tror det beror på att laddbara batterier är av olika kvalitet o många kör på gamla 1600 mAh batterier av sämre kvalisort...

Min son har en Dimage 7i.....Om du visste vad han är trött på den just för att batterierna tar slut alldeles för fort. Min Canon G2 har jag aldrig lyckats köra slut på batteri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar