Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
allt medan man hör somliga (inga namn) muttra "det är ingen RIKTIG kamera, det är ingen RIKTIG kamera"
 
10D må kännas gedigen, men att jämföra mot en Eos3 är nog lite i tyngsta laget, kolla på AF systemet, 45 kontra 7 punkter, ljusmätning, etc. Eos33 är nog det som ligger närmast, förrutom att då det inte behövs någon baklucka kan dom göra hela schassit rakt av i metall. Fast 10Dn känns betydligt bättre, men det gör min E-10 också.
 
10D är BYGGD med mekanisk kvalitet likt EOS3, snarare än EOS33. Däremot saknas mycket riktigt ögonfokus, fokuspunkter etc.etc. I det avseendet är den mer som EOS33 anser jag nog.
 
Undrar fortfarande varför människor väljer en EOS 300 istllet för en EOS jättedyr, när det gäller filmvarianterna?

Jag skrev tidigare att jag har svårt att tänka mig att Canon har utvecklat en budgetsensor och en budgetprocessor och en budget något annat. Det de har gjort är samma manöverde har gjort med de analoga kamerorna för denna nya digitala. Genom att banta bort, d v s spärra funktioner i programvaran, men behålla sensorn och dess logik som paketras i ett plastskal för att kunna motivera ett lägre pris kan de nå en större marknad, De som köpte 10D har redan gjort det och vi andra har inte 18 000:- att göra det för. Sannolikt har vi 10 000:- att göra det för och får då en skaplig kamera. På samma sätt har vi inte råd att köpa en analog EOS värsting utan nöjer oss med en EOS 300V.

Jag köpte en EOS 1000F för 10 år sedan, vilket låg inom min budget och var instegskameran och den använder jag fortfarande. Hittills är det inte kameran som varit min begränsande faktor, utan min egen förmåga att komponera bilder och förstå ljuset, slutartider och bländare och blixtljus som har begränsat mig. Jag är övertygad om att jag med en EOS 300D kan ta lika bra bilder tekniskt sett som jag skulle göra med den 8000:- dyrare 10D.
 
müsli skrev:
Hey, slow down.

Hur vet vi det? Någon påstår att det är samma skal som 300v?

Är dom så lika?

Självfallet vet vi med säkerhet inte allt, jag är dock förhållandevis övertygad om att känslan i dom är nästan identisk. Kanske låter löjligt men jag tycker att det syns på dom otal bilder jag sett av 300D på nätet.

Jag motsätter mig inte denna kamera på något sätt, däremot försöker jag att förklara vad skillnaden är på budgetbyggen samt proffs/semiproffs-byggen. Den är mycket stor för en som Linmajon (visst Mats) men betyder inget alls för andra. Eos 300-segmentet (analogt) Är mycket prisvärda nybörjarkameror & ett insteg i systemkameravärlden, 300D är DYR & kräver dyr optik.

Jag tycker att 300D blir intressant när priset sjunkit rejält, då kanske man har råd att köpa åtminstone en bra zoom till den som kan göra den rättvisa.

Titta igenom dess uppbyggnad, den skriker faktiskt mer nybörjarkamera än ex. A1 & F828, ja tom mer än D7i! Kanske låter hårt men denna typ av kameror är mycket uppbyggda kring program & ofta begränsade därigenom. Ok man kan byta optik på den, om man har råd...

Larsa
 
jcarls38 skrev:
vart hittar man 10D för 14000? jag hittar dem för 18-19000 överallt...

Hade du läst lite mera noga vad som skrivits här, hade du nog sett att det nämnts att de priserna är när man köper 10Dn utomlands, föredragsvis i Tyskland.

(österrike har också väldigt trevligt låga priser)
 
snabba på!

Äntligen en System digital kamera i normalpris jag dreglar o längtar men det kommer vara lång kö så vill man ha den ska man beställa den nu!
det berättade vännerna på Canon showroom i göteborg samt alla internet butiker ..shii gäller o vara snabb jag med hehe
 
Re: snabba på!

Djingen skrev:
vill man ha den ska man beställa den nu!
det berättade vännerna på Canon showroom i göteborg samt alla internet butiker

Klart de säger, det skulle de säga även om de inte tecknat en enda förhandsbeställning. Och de är säkert livrädda för att Nikon eller nån annan ska släppa (ett rykte om) en showstopper som omgående lägger locket på för d300. Canon har lagt sina kort på bordet. Sitter nån konkurrent med en bättre hand så kommer de att spela ut den innan leveranserna börjar...
 
Eos 300-segmentet (analogt) Är mycket prisvärda nybörjarkameror & ett insteg i systemkameravärlden, 300D är DYR & kräver dyr optik.
Beror lite på hur man ser det. För en DSLR är den billig, jämfört med digitalkompakter är den dyr, ja. Men betänk också att sensorn är väldigt mycket större till ytan. Och som bekant så är det också arean av en sensor som är en stor del av priset.

10D är BYGGD med mekanisk kvalitet likt EOS3, snarare än EOS33. Däremot saknas mycket riktigt ögonfokus, fokuspunkter etc.etc. I det avseendet är den mer som EOS33 anser jag nog.
Jag har inte pillat på en Eos3, bara på 10D, Eos 33, samt Eos 1D, och 1. Men även om känslan i den är mer av en eos 3, så är den rent mekaniskt uppbyggt mer som en 33a. Fast den känns mer gedigen pga av att dom har hela skalet i metall rakt av då det inte krävs någon baklucka, sen kanske kvaliten också är bättre, det får man hoppas. Men rent design och funktionsmässigt så ligger den närmast 33an, dock lite över.

Jag hoppas iofs att canon släpper en 33D som är ung som 10D, kanske lite större buffert, någon extra megapixel, etc. Och så skulle en 33D knyta an till deras namnstandard samt segment bättre än vad 10D gör.
 
larsaz skrev:
Självfallet vet vi med säkerhet inte allt, jag är dock förhållandevis övertygad om att känslan i dom är nästan identisk. Kanske låter löjligt men jag tycker att det syns på dom otal bilder jag sett av 300D på nätet.

Om du tittar lite nogrannare så ser du att det är ganska stor skillnad i utseende, vikt, och färg mellan 300v och 300D. Att dom har lika många nollor i namnet räcker inte för att säga att det är samma konstruktion.

Allt talar för att 300D är mer gedigen. T ex kan det inte bara vara sensorn som lägger till den ökade vikten hos 300D.
300v väger 365g
300D väger 560g (utan batteri)
10D väger 790g

Bilder på 300D:
eos300d-specs.jpg

300dff.jpg

300db.jpg

300dt.jpg


Bilder på 300v:
15027.jpg

EOS-300V.jpg

EOS-300V_BACK.jpg
 
jcarls38 skrev:
vart hittar man 10D för 14000? jag hittar dem för 18-19000 överallt...

http://www.technikdirekt.de

Klicka först på "Currency" längst ner och välj "Sweden SEK" för att få alla priser i kronor.

Navigera sedan till
Home \ photo \ Digital Foto \ digital cameras \ digital SLR cameras

Priserna inkluderar VAT (moms) för ursprungslandet och eftersom det är inom EU tillkommer inte svensk moms.

Mitt önskepaket:
- 10D : 14300 kr
- 17-40/4L : 8254 kr
- 70-200/4L : 6897 kr
- 50/1.8 : 1052 kr
Totalt: 30503 kr

Budgetpaket:
- 300D + 18-55 : 11100 kr
- 28-135 IS : 4847 kr
- 50/1.8 : 1052kr
- väntetid...
Totalt: 17000 kr
 
För mig är 300D en intressant alternativ. Detta enligt följande kalkyl.

För 30 -40 kkr får jag antingen en EOS-1v eller EOS-10D med objektiv i intervallet 24 - 85mm. Filmkamran har fördelen att den har större bildyta och att objektivprogrammet är anpassat till den. Det finns också ljustarkare objektiv.

För mig hade 1v varit ett mer intressant alternativ.

300D ändrar kalkylen. För 12 kkr så får jag en kamera med samma CCD som 10D och ett objektiv i intervallet 28 - 85 mm. Sämre ljusstyrka. Alternativet är en Canon G5 digitalkamera som är ljustarkare, men mindre bildyta. 300D:s styrka är att jag också kan använda mina existerande ef-objektiv. 50mm/1.4 blir ett jättebra porträtt objektiv tillexempel.

Idealet är EOS 1Ds, men det är en dröm.
 
Det är intressant att se hur en sådan här diskussion går i cirklar:

För er som inte orkar läsa igenom hela tråden, utan sitter och ska posta ett inlägg som redan skrivits ett par gånger i något att de föregående drygt 400 inläggen kommer här en kort summering. Notera att vi fortfarande bara spekulerar ;o) :



Blir bilderna lika bra?
Ja, 300D kommer med all sannolikhet att producera lika bra bilder rent tekniskt som 10D (här tror jag faktiskt att alla är överens!) De är ju baserade på i princip samma bildsensor,så det skulle förvåna mig om det var några stora skillnader. Av de bildprover man sett på nätet så ser det ju ut att stämma ganska bra.



Är 300D prisvärd?
Ja, 300D är säkert en prisvärd kamera
Nej, 300D är inte prisvärd, den är dyr
Förklaring:
Vad är dyr? Blir den dyr vid ett visst belopp eller är det relaterat till vad man får? Är det billigt att köpa en bil för halva priset, om du egentligen vill ha en lägenhet? Det här är ytterst subjektivt.



Är 300D ägnad för alla fotografer?
Nej, 300D tillgodoser inte allas behov, eftersom det inte bara handlar som vilken bildkvalitet den kan producera. För många fotografer räcker det med att den producerar bra bilder i normala förhållanden. Man vi hanterar alla våran utrustning på olika sått, och utsätter den för helt olika påfrestningar. Vissa fotografer känner ett behov av att kunna skjuta iväg 8-9 bilder i en serie, andra inte.



Är 10D värd de extra pengarna (4000-8000 beroende på var man köper)?
Ja!
Nej!
Återknyter till tankar om vad som är dyrt, här ovan. Om jag i mitt analoga fotograferande väldigt ofta använder motorn för att skjuta långa bildserier och sedan plocka ut de bästa bilderna, är 300D värd sina pengar då? Antagligen inte, men 10D är det. Om mitt fotograferande handlar mer om att få bilder på familjen då och då, ja då kanske 300D är ett prisvärt alternativ, men 10D är det nog inte.

Vad är det värt att få ISO 3200 istället för ISO 1600, 9 bilder i 3 bps istället för 4 i 2.5 bps, metallchassi istället för plastchassi, PC-uttag, bakre inmatningsratt samt möjlighet att skräddarsy hur kameran beter sig genom "custom functions"? Får många fotografer antagligen inte en spänn. Personligen tvekar jag inte att lägga ut mellanskillnaden för att få en 10D Och det skriver jag inte bara för att jag skall hämta ut min på posten i eftermiddag ;o)



Jag tillhör den där tråkiga kategorin människor sompå frågan "vilken kamera skall jag köpa: A eller B", svara "Vilken känns bäst". Alltså, jag svarar inte på frågan. Hur skulle jag kunna göra det? Jag kan svara på vilken jag skulle köpa, men det är ju utifrån vad jag värderar.

Ovanstående text är skriven med en liten glimt i ögat. Kanske inte framgår, men så är det! ;o)
 
Och sammanfattningsvis vill jag tacka alla som har köpt en 30d, 60d och 10d.

Ni har gjort det möjligt för canon massproducera ännu fler DSLR.

Som jag har råd att köpa!

Utan er skulle utvecklingen avstanna och jag aldrig få råd till en DSLR - så tack en en gång!
 
Dock är det en intressant kamera som faktiskt, i detta forumet slår storebror på fingrarna..

437 inlägg och 23045 visningar...på 6 dagar.. vilket ger 72 inlägg och 3840 visningar / dag

Rekordinnehavaren av längsta tråd handlar om storebror 10D, den hade:

ca: 240 inlägg på 6 dagar, vilket ger ca: 40 inlägg / dag


Men lillebror 300D har fortfarande en bit upp till storebrors 48434 visningar och 835 inlägg...

Åter till trådens orginalfråga ?!?!?!? ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.