Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Min Sony DVP - NS905V skall enligt spec, klara JPEG men jag lykkades inte få sprutt på en bildskiva från en god vän som påstod sig ha lagrat enligt detta format.
 
NisseM skrev:
Finns någon som testat att visa digitala bilder via inbrända bilder på CD-romskiva på en DVD-spelare?

Har en DVD-spelare modell billigaste billga. Jag har testat att slänga in ett gäng vanliga JPG-bilder på en CD-ROM och stoppat in i den. Funkade fint. Ingen höjdarupplevelse i form av bildkvalitet, men det funkar.
 
Upplösningen kan ju inte jämföras med en PC-skärm, men jag har hört att bildupplevelsen blir fullgod om man kalibrerar TV-skärmen väl (färg, kontrast etc.) och inte låter folk sitta för nära!
 
geronimo13 skrev:
Canon kan ju inte ge 300D för många funktioner för då är de ju ingen som köper 10D och det är ju inge nbra affär

Jag har ett antal gånger i denna tråd påpekat att det skiljer ljusår mellan 10D & 300D i kvalitetskänsla & gedigenhet, det kostar.

Skillnaden i funktioner mellan en proffskamera & en budgetdito är inte så där himlastormande stora.

Mao, oberoende av hur mycket finesser dom klämmer in i 300D så vill många hellre ha 10D ändå, som jag tidigare sagt så är detta som att jämföra en EOS 300v med en EOS3, en oerhörd skillnad alltså.

Mvh/Larsa

Larsa
 
NisseM skrev:
Upplösningen kan ju inte jämföras med en PC-skärm, men jag har hört att bildupplevelsen blir fullgod om man kalibrerar TV-skärmen väl (färg, kontrast etc.) och inte låter folk sitta för nära!

Jo det stämmer att man måste kalibrera om TV:n kraftigt från den inställning man har för TV/DVD, stämmer inte alls överens annars.

Larsa
 
Men om den nedbantade varianten utnyttjar samma teknik i de viktigare avseendena (bildframställningen), kan jag inte se varför icke-proffs inte kan välja den billiga varianten!
 
larsaz skrev:

Mao, oberoende av hur mycket finesser dom klämmer in i 300D så vill många hellre ha 10D ändå, som jag tidigare sagt så är detta som att jämföra en EOS 300v med en EOS3, en oerhörd skillnad alltså.
Håller med. Nu har inte många hållit i en 300D än men ska jag likställa min 10D med en annan kamera map. mekanisk kvalitet och känsla så är det med EOS3. EOS30/33 är bra mycket plastigare på alla sätt o vis.
 
NisseM skrev:
Men om den nedbantade varianten utnyttjar samma teknik i de viktigare avseendena (bildframställningen), kan jag inte se varför icke-proffs inte kan välja den billiga varianten!

Det gör inte jag heller.

Det är ju inte direkt så att kameran går sönder om man klämmer på den hårt nog.

In fact, de flesta icke-proffsiga kameraägare (och mind you, ett antal proffs också) går aldrig runt med sina kameror, och när de nu gör det så har de kameran i en liten väska så att det tar flera minuter att ta ut kameran ur väskan (perfekt beteende för att missa ögonblicksbilder).

// Edward - Har alltid kameran påslagen, runt halsen.
 
NisseM skrev:
Men om den nedbantade varianten utnyttjar samma teknik i de viktigare avseendena (bildframställningen), kan jag inte se varför icke-proffs inte kan välja den billiga varianten!
Håller med. Nu är jag amatör men vill ändå ha kvalitet i grejor jag köper. Därför hade det blivit en 10D även om jag kunnat välja, och...10000:- är ju ganska mycket pengar även det. Knarrande plast för 10000:-?? Njaa...
 
Linmajon skrev:
Håller med. Nu är jag amatör men vill ändå ha kvalitet i grejor jag köper. Därför hade det blivit en 10D även om jag kunnat välja, och...10000:- är ju ganska mycket pengar även det. Knarrande plast för 10000:-?? Njaa...

Men idag används i dessa sammanhang mycket hög kvalitet på plast som i många fall kan vara väl så bra som metall i ett chassie.
 
larsaz skrev:
Jag har ett antal gånger i denna tråd påpekat att det skiljer ljusår mellan 10D & 300D i kvalitetskänsla & gedigenhet, det kostar.

Men skillnaden i kronor verkar inte vara så stor längre...

10D : 14303 kr inkl VAT
300D : 10147 kr inkl VAT
300D + 18-55 : 11070 kr inkl VAT
frakt: 200 - 400 kr

Se: http://www.technikdirekt.de

Verkar som 10D definitivt är på väg ner i pris, eller har jag missat något?
 
Linmajon skrev:
10000:- är ju ganska mycket pengar även det. Knarrande plast för 10000:-?? Njaa...

Det är ganska imponerande att du vet exakt hur tålig den kameran är utan att ha någonsin hållit i den.

Min Olympus 2100:a har överlevt mer än ett fall från bordshöjd utan att ha klagat speciellt mycket över det. Kameran är, hör och häpna, gjord av plast...
 
NisseM skrev:
Men om den nedbantade varianten utnyttjar samma teknik i de viktigare avseendena (bildframställningen), kan jag inte se varför icke-proffs inte kan välja den billiga varianten!

Självfallet kan du använda den billiga varianten men är den egentligen så billig? Jag jämförde dom analoga 300v samt EOS3, jag har inte full koll på prisskillnaden där men vet att den är enorm! Prisskillnaden mellan 300D & 10D är inte på långa vägar lika stor.

Nu vet jag att digikameravärlden är annorlunda & inte riktigt jämförbar med den analoga världen. Jag antar att 300D kommer att sjunka klart mer i pris än 10D framöver, åtminstone procentuellt. Ett par inlägg här har gett sken av att 10D skulle falla i pris pga 300D??? Detta resonemang kan jag inte förstå.

Men men, du kan nog lugnt köpa denna kamera, själv så skulle jag mycket hellre köpa en begagnad D60.

Mvh/Larsa
 
EdwardH skrev:
Det är ganska imponerande att du vet exakt hur tålig den kameran är utan att ha någonsin hållit i den.

Min Olympus 2100:a har överlevt mer än ett fall från bordshöjd utan att ha klagat speciellt mycket över det. Kameran är, hör och häpna, gjord av plast...

Jag har använt 2100, ja den är plastig men jämfört med 300v som 300D trots allt bygger på så känns den riktigt robust.

Jag tror i min enfald att många som köper denna 300D aldrig har råd att skaffa optik som skulle göra denna plastbit rättvisa, för det är inget snack om saken att huset förmodligen ger gott resultat, med rätt optik vill säga...

Jag tror att många av dom skulle tjäna på att titta på kameror i segmentet Sony 828 eller Minolta A1. Där får du anpassad optik av hög klass samt ett stort zoomomfång. Dessutom så får ni hög kvalitetskänsla, Minolta har visst höjt sig & Sonyn lär vara ett riktigt maffigt högkvalitetsbygge. Nu har jag själv dock inte känt på dem utan bara läst.

Dom enda som kanske hellre borde köpa 300D är dom som ska fota action, vi får se hur snabba A1 & F828 är men jag har svårt att tro att dom klår en DSLR i AF.

Larsa
 
müsli skrev:
Men skillnaden i kronor verkar inte vara så stor längre...

10D : 14303 kr inkl VAT
300D : 10147 kr inkl VAT
300D + 18-55 : 11070 kr inkl VAT
frakt: 200 - 400 kr

Se: http://www.technikdirekt.de

Verkar som 10D definitivt är på väg ner i pris, eller har jag missat något?

Är det som du skriver här så är det ju hemskt! Det enda som man får betala för på 300D är förmodligen utvecklingskostnader. Med tanke på vad god optik kostar så är ju denna prisskillnad försumbar!

Jag tycker att en 300D med tanke på uppbyggnad & material borde kosta max hälften mot vad en 10D kostar.

Mvh/Larsa som börjar tvivla på 300D:s prisvärdhet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.