Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Dock är det en intressant kamera som faktiskt, i detta forumet slår storebror på fingrarna..

Nu har ju den här tråden handlat nästan lika mycket om 10D som om d300... o en hel del annat också... kul o intressant men inte alltid relevant
 
Nope....




Det är faktiskt en sak jag är trött på, även om jag inte brukar nämna det, och försöka ha överseende....

Canon har 1Ds, 1D, 10D, 300D, D60, D30.
Nikon har D2h, D1x, D1h, D100, D1.

Jag är bara glad över att 10D inte heter 100D, då hade det blivit roligt... 100D, D100.... vilken var det nu.
 
heter den inte d300? *s* ooops...
Ska genast ändra mej... har skrivit d300 hela tiden var fick jag det ifrån?
 
Linmajon skrev:
Tänk på sensorstorleken med. Den >mycket< större sensorn på 300D är otroligt svår att motstå och svår att snacka bort... Bildkvaliteten är ungefär proportionell med storleken..Kolla testbilden på flickan och den underbara oskarpa bakgrunden...:)

Hmm, jag vet om problemet med att frilägga bakgrund genom kort skärpedjup med små sensorer.

Nåt som det dock aldrig snackas om är fördelen med liten sensor, det finns nämligen åtminstone en sådan.

Det är mycket lättare att få stort skärpedjup!

Mvh, Larsa som faktiskt upplevt detta som mycket positivt vid att flertal tillfällen men däremot kämpar hårt för att frilägga bakgrund.
 
Senast ändrad:
I så fall skulle ju Sony F828 ligga väl till, mindre bildsensor (>8MP upplösning), högkvalitetsobjektiv (Zeiss-zoom motsv 28-200 mm), svart kamerakropp helt i metall etc. Hur ser ni på jämförelsen med tanke på att denna klenod beräknas kosta < 1200 $ - mycket nära Canon 300D (om man räknar in kostnaden för de objektiv i tillägg som krävs för att 330D skall kunna ge motsvarande möjligheter).
 
Senast ändrad:
Jag tycker att den bör kunna vara mycket intressant för dem som inte är så säkra på om dom kommer att kunna köpa den optik som 300D trots allt kräver.

Vi får väl se hur 300D:s optimerade budgetzoom står sig men det skulle förvåna mig storligen om 300D tillsammans med den kan matcha Sonyn, gör den det så är det bara att gratulera Canon & kanske slå till på ett paket själv!

Larsa
 
Ang. detta med att liten sensor ger större möjlighet till stort skärpedjup var mest en sak jag tog upp eftersom den så sällan nämns, man nämner bara nackdelarna som i & för sig är fler.

Larsa
 
KGS skrev:
och oskärpa kan man alltid fixa till i efterhand, men det som är oskarpt är oskarpt...
I praktiken är det nästan helt omöjligt att få riktigt snygg oskärpa i bakgrunden med Photoshop och helt omöjligt att få snygga övergångar skarpt-halvskarpt-oskarpt. Har inte sett något riktigt lyckat exempel. Dessutom är det grymt mycket jobb. Inget alternativ alltså.
Stort skärpedjup är helt klart bra ibland. och det passar ju familjekameror utmärkt.
D30+50/1.8
http://kalmykoff.com/?t=irina&f=3
 
Senast ändrad:
Alla här klagar jättemycket på 300Dns plastskal, men hur många av de människorna klagar på Pentax ists skal? Är inte det också av plast?

Eller använder Pentax bättre plast än Canon?
 
EdwardH skrev:
hur många av de människorna klagar på Pentax ists skal? Är inte det också av plast?

hur många överväger att köpa en Pentax då? e ju säkert många fler som är sugna på en Canon, därför är det mer surr om Canon...
 
Det är inte själva plasten som klagas på, det är hela bygget med stomme & allt. Känn på en Canon T90, plast men känns som en stridsvagn ändå.

Ang. Pentaxen så är den väl mycket dyrare eller, man får ju hoppas på att det känns också.

Vi får se hur 300D känns när den kommer, tror att det är nog spekulerat nu, inte minst från min sida...

Mvh/Larsa som tycker att 300v är en katastrof i plastighet men hoppas att D:varianten är annorlunda.
 
Linmajon skrev:

Stort skärpedjup är helt klart bra ibland. och det passar ju familjekameror utmärkt.
D30+50/1.8
http://kalmykoff.com/?t=irina&f=3

Nu var det ju i & för sig inte familjekameror vi jämförde med här utan F828 & A1.

Jag tycker fortfarande att dessa 2 är mer avancerade samt kreativa än en systemkamera där man inte kan välja kontinuerlig AF på nåt annat sätt än genom ett program, va...


Finns det fler dumma programstyrda begränsningar också?

Om det skulle vara så att dom 2 *familjekamerornas* AF helt plötsligt skulle komma i närheten av 300D:s snabbhet så är valet enkelt för mig.

Jag har helt enkelt inte råd med den optik jag vill ha till en DSLR. Titta på vad en sketen D7i kan åstadkomma i bildkvalite efter den nödvändiga brusreduceringen, om Sony lyckas med sin 8MP-sensor så kan den bli grym!

Mvh/Larsa
 
larsaz skrev:
Ang. detta med att liten sensor ger större möjlighet till stort skärpedjup var mest en sak jag tog upp eftersom den så sällan nämns, man nämner bara nackdelarna som i & för sig är fler.



Eftersom frågan om olika skärpedjup beroende på bildsensorns storlek varit aktuell flera gånger, kan det kanske vara intressant att skillnaderna kvantifieras. Om man exempelvis utgår från ett normalobjektiv för småbildsformatet (50 mm) jämfört med analoga brännvidder (samma bildvinkel i horisontalled) för objektiv till bildsensorn på Canon 300D resp. till Sonys F828 blir det totala skärpedjupet vid användning av bländare 4 vid avståndsinställningen 1, 3 resp. 4 m följande:

............Skärpedjup (m) vid analog brännvidd
...............(resp. analoga oskärpecirklar)

Avstånd (m) Småbild Canon 300D Sony F828

.....1 ..............0,1..........0,17.........0,45

.....3 ..............0,9..........1,6..........6,8

.....4 ..............1,8..........3.0..........29

Siffrorna talar ju faktiskt för att den mer seriösa delen av hemmafotograferna (som väl Canon 300D främst vänder sig till) kanske har anledning att tänka om. För denna kategori lär ju skärpedjupet vara en av de viktigaste parametrarna. Möjligen kan Sonys val av mindre bildsensor ha med det större skärpedjupet att göra. Sannolikt är kvaliteten på Sonykamerans objektiv (Zeiss) hög. Sony kanske har ett riktigt guldägg! Synpunkter?
 
Senast ändrad:
Enligt mig är det inte riktigt samma användningsområde för kort och långt skärpedjup, vilket som är ju en fördel i rätt miljo... säg porträtt kontra natur foto...
Och att sen kunna skaffa sig en billig 50mm till sin 300D för porträtt är en hel del.

Men som sagt, frågan är mer vem kameran riktar sig till. Kommer man klara sig med 28-200 och inget superkort skärpedjup, ta sony, inget snack om saken. Vill man kunna byta linser och möjlighet till bra tele, enkelt val.

Men sen tror jag fortfarande att 300D riktar sig till folk som vill ha en SLR och digital, dom mer seriösa tror jag ändå väljer 10D på grund av begränsingar hos 300Dn.... men Sonyn är nog en riktigt grym kamera, troligen den bästa i det segmentet.
 
Frågan är om Sony lyckats bemästra problemen med den mindre bildsensorn? Har man det, lär valet för flertalet icke-proffs vara lätt. Finns någon med erfarenhet med andra kameror ) med mindre sensor) som har eller inte har lyckats ta ut lika mycket kvalitet som t.ex. Canom med sin större bildsensor. Vari,anser ni, den största nackdelen med den mindre bildsensorn ligga?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.