Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Men är det inte bara ingånspriset då? Dom brukar ju alltid ta ut mycket mer pengar i början än vad dom tar efter typ ett halvår eller så... 300D borde sjunka till nästa sommar om jag får säga vad jag tror..
 
larsaz skrev:
Ett par inlägg här har gett sken av att 10D skulle falla i pris pga 300D??? Detta resonemang kan jag inte förstå.
Mvh/Larsa

14300 är lägre än tidigare 17000-18000. Se mitt inlägg ovan. Tolkar jag som att den är på väg ner.
 
NisseM skrev:
Men idag används i dessa sammanhang mycket hög kvalitet på plast som i många fall kan vara väl så bra som metall i ett chassie.

På dyra kameror ja, inte på budgetkameror typ 300v som 300D bygger på. Dessutom så har dyra kameror helt i plast kraftiga metallchassin, antar att 300D har nåt sånt men det är mer eller mindre påkostat.


Mvh/Larsa
 
larsaz skrev:
Jag tycker att en 300D med tanke på uppbyggnad & material borde kosta max hälften mot vad en 10D kostar.

Varför ska det vara så stor skillnad?
Magnesium chassie, lite fler knappar, vad mer?
4000 kr kanske är lagom stor skillnad.
 
müsli skrev:
14300 är lägre än tidigare 17000-18000. Se mitt inlägg ovan. Tolkar jag som att den är på väg ner.

Jo, men inte pga 300D. Om det är så att 10D faller pga att 300D släppts så måste det isåfall bero på att folk inte bryr sig om kvalitetskänsla längre.

Herregud min plastiga D7i är ett únder av gedigenhet jämfört med 300-serien. 10D är ett proffsbygge i jämförelse...

Larsa
 
Skall jag vara riktigt ärlig, och det måste man väl vara, är min tanke på att ev. anskaffa en 300D att min hustru uttryckt önskemål om en digital kamera (den skulle främst bli hennes). Min Leica R4 är fortfarande min ögonsten men i vissa sammanhang, eftersom familjebilder och reseupplevelser främst ligger på henne, ser jag den viktmässigt lite lättare 300D som ett tänkbart alternativ.
 
sjohan skrev:
Men är det inte bara ingånspriset då? Dom brukar ju alltid ta ut mycket mer pengar i början än vad dom tar efter typ ett halvår eller så... 300D borde sjunka till nästa sommar om jag får säga vad jag tror..

Jo det är säkert ett ingångspris som justeras kraftigt.

Larsa
 
Det är väl klart att 10D ska ner i pris nu. Nu har ju de där som ska ha den till varje pris köpt sina exemplar. Då sänker man priset o tar nästa kategori köpare... o när den delen av marknaden är mättad sänker man eller introducerar nåt nytt. Kallas skimming o är en urgammal marknadsförings/prissättningsprincip.

Själv e jag ju en sån torsk vad det gäller A1 (om jag nu inte lyfter luren o avbeställer) jag har ju bokat den till "fullt pris" väl medveten om att den i december har sjunkit ett par tusenlappar... det är priset för att få vara först...
 
Frågan är hur mycket fallhöjd det finns. Priset är slimmat redan från början och beroene på konkurrenssituationen kan det säkert dröja ett tag innan priset faller dramatiskt. En spännande höst under alla omständigheter.
 
NisseM skrev:
Men idag används i dessa sammanhang mycket hög kvalitet på plast som i många fall kan vara väl så bra som metall i ett chassie.
Det finns mycket bra plast, och frågan är vad 'bra' är. Armerad plast kan vara mycket segare än metall, särskilt gjutna magnesiumchassin som är ganska sprött egentligen.
Plast är dock (nästan) odugligt att ex. gänga i och allt är skruvat i chassit.
 
EdwardH skrev:
Det är ganska imponerande att du vet exakt hur tålig den kameran är utan att ha någonsin hållit i den.
Så, jag skrev hur tålig den är?? Läs ordentligt. Jag vet att 300v skriker plast bara man tar i den...inte så kul tycker jag iaf. men många kan leva med det om den kostar 9000:- mindre.
 
larsaz skrev:
Herregud min plastiga D7i är ett únder av gedigenhet jämfört med 300-serien. 10D är ett proffsbygge i jämförelse...

Hey, slow down.

Hur vet vi det? Någon påstår att det är samma skal som 300v?

Är dom så lika?
 
Pris på Cyberphoto:

EOS3: 12960:-
EOS 300v: 3063:-

Skillnad: cirka 10000:- . . . .

Jämförelsen 300D/10D kanske haltar lite, men ändå rätt...uppenbart. Mekanisk kvalitet kostar.
 
Linmajon skrev:
Jämförelsen 300D/10D kanske haltar lite, men ändå rätt...uppenbart. Mekanisk kvalitet kostar.

Ja 10D kommer att bli ett kap på begagnatmarknaden om nåt år. Den ser ut att vara byggd för att hålla i evighet, men eftersom det är en digitalkamera kommer den att mätas efter en annan måttstock än de analoga mekaniska underverken. Det är nästan overkill att lägga ner en massa kulor på mekanisk kvalitet när kameran ändå är omodern om relativt kort tid.

Kanske smartare att köpa en d300 som man med gott samvete (?) kan kassera om två år. Barnen lär väl inte vilja ta över den... försökte glädja min dotter med min Nokia 2110i en dag o möttes av ett garv så jag nästan fick tinnitus på köpet...
 
Vi får väl se hur 'oanvändbar' 10D är om ett par år. D30 är i princip helt modern efter 3 år förutom att den bara har 3Mpix och långsam AF (onödigt, tekniken för snabb AF har funnits i 10 år). Den som lever får se, men att nyare o bättre modeller kommer behöver vi knappast tvivla på.
 
Linmajon skrev:
Vi får väl se hur 'oanvändbar' 10D är om ett par år.

Den kommer att vara fullt användbar (jag skrev inte oanvändbar, jag skrev omodern) o göra sitt jobb lika bra som idag, nåt annat har jag inte sagt, den kommer att vara lika användbar som min Nokia 2110i, som för övrigt också är byggd som en mindre stridsvagn. Men likförbaskat använder jag den inte längre...
 
KG-Stolt skrev:... försökte glädja min dotter med min Nokia 2110i en dag o möttes av ett garv så jag nästan fick tinnitus på köpet...

hjälpte det inte att nämna att det faktiskt går att ringa på den luren...?... för det är en funktion som man undrar att de senaste "telefonerna" har... med tanke vad mycket annat man kan göra med den.....
det är väl bara en tidsfråga innan kineserna tillverkar en 20megapixel systemkamera, som tar 20 bilder i sekunden i 5 minuter för 9999:- med inbyggd 3-G-telefon, GPS med alla värdskartor,....bla...bla you name it...
och självklart ingår en inbyggd hårddisk på 500GB

och den heter väl då kanske NCIAKNON-future ?

P.S. glömde nämna att den skickar bilderna via det inbygda 3-G direkt till redaktionen där de lägger in bilderna i tidningen 1min efter att de blev tagna av fotografen...
 
Senast ändrad:
petervis skrev:
KG-Stolt skrev:... försökte glädja min dotter med min Nokia 2110i en dag o möttes av ett garv så jag nästan fick tinnitus på köpet...

hjälpte det inte att nämna att det faktiskt går att ringa på den luren...?... för det är en funktion som man undrar att de senaste "telefonerna" har... med tanke vad mycket annat man kan göra med den.....
det är väl bara en tidsfråga innan kineserna tillverkar en 20megapixel systemkamera, som tar 20 bilder i sekunden i 5 minuter för 9999:- med inbyggd 3-G-telefon, GPS med alla värdskartor,....bla...bla you name it...
och självklart ingår en inbyggd hårddisk på 500GB

och den heter väl då kanske NCIAKNON-future ?

You got my point :)) o även om så kommer den gamla Canonen att kultförklaras o vara lika användbar som en Leica från 67... men är det den vi tar med oss ut i skogen/på byn?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.