Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Hmmm...kollade just. 10D, 512Mb, RAW, visar 75 bilder kvar för RAW och 204 JPG (finaste, etc.)
Det är uppskattningar förstås och kan skilja lite från verkligheten beroende på vad man plåtar, detaljrikedom etc.

Hmm, mysko. Jag får bara ut 180 bilder vid jpeg fine på min 512:a på min D7i, innebär detta att 10D komprimerar hårdare än D7i?

Va var det tråden handlade om förresten, visst ja, nån ny Canon...

Larsa
 
jcarls38 skrev:
Har slagit till med en beställning på en D300. Nu måste jag ju köpa till en massa grejer med, det jag tänkt köpa är:

- UV-filter, finns en massa filter att köpa. Ska jag gå till en affär när jag fått kameran eller?

- Motljusskydd, samma funderingar som ovan..

Det kan du väl beställa samtidigt som kameran.
jcarls38 skrev:

- Stativ, vad ska man tänka på? (vill ha ett med 3 ben..)
Köp ett stabilt som ändå inte är för klumpig/tung att bära på..någonstans mellan 2 och 3kg..kulled är smidigt då man slipper massa spakar som sticker ut...snabbfäste kan vara bra att ha oxå.. Manfrotto gör många bra och prisvärda modeller.
 
larsaz skrev:
Hmm, mysko. Jag får bara ut 180 bilder vid jpeg fine på min 512:a på min D7i, innebär detta att 10D komprimerar hårdare än D7i?
Kanske...och jpg är ju en standard, men jag tror kameran bara dividerar tillgängligt minne med en standardstolek (tex. 2.4Mb) och visar talet på displayen. Det kan vara lite olika där med.
 
Läst manualen för 300d i helgen. Enda funktion jag saknar är att kunna fälla spegeln.
Käck funktion är att man kan välja olika lagringsformat/upplösning beroende på motivval. Exempelvis kan du välja jpeg medium i "idiotlägena" och raw i den "kreativa zonen".
 
Har sökt i specifikationen för 300D men inte hittat uppgift om minneskort ingår eller om det förutsätts att man själv väljer sådant utöver kamerans pris. Dessutom har jag sett avbildningar som antyder att en batteritillsats skulle finnas som placeras under kameran. Den avskalade avbildning som hittills annars visats innfattar tydligen ett mindre batteri. Någon som har närmare kunskap i frågan?
 
NisseM skrev:
Har sökt i specifikationen för 300D men inte hittat uppgift om minneskort ingår eller om det förutsätts att man själv väljer sådant utöver kamerans pris. Dessutom har jag sett avbildningar som antyder att en batteritillsats skulle finnas som placeras under kameran. Den avskalade avbildning som hittills annars visats innfattar tydligen ett mindre batteri. Någon som har närmare kunskap i frågan?

Jag tar för givet att man får köpa minneskort själv.
"Batteritillsatsen" är för två extra batterier och vertikalgrepp, all batteriprestanda du har läst gäller kameran utan dom extra batterierna.
 
Tack för manuallänken! Kikade som hastigast - den kommer jag att noga studera. Vad gäller plastmaterialet i kamerahuset har jag knappast några invändningar men frågan är: hur skall man se på det zoomobjektiv som ingår. Canon brukar å andra sidan stå för hög kvalitet på sina objektiv!

En annan fråga: Finns någon som har erfarenhet av att visa digitala bilder på TV-skärm via CD-ROM-skiva (nedbrända bilder). Min DVD-spelare (Sony DVP-NS905V) uppges klara JPEG.
 
KGS skrev:
Varför det? Bättre med två 1 GB isåfall, det lär väl gå åt en hel del minne med en d300, man ska väl plåta raw dessutom? 512 MB räcker väl inte till mer än 50 bilder eller nåt i Raw va?

hursomhelst är det bättre med flera mindre minnen än ett större. Inte så kul att tappa bort ett 3GB kort t.ex. =)
Dessutom, om det skulle otura sig och filerna blir korrupta/raderade så kan det vara kul att ha kvar hälften av bilderna på det andra kortet osv. Istort sett enbart fördelar med flera kort istället för ett, kan upplevas mer praktiskt med ett kort dock.
 
Såg att man för briset av ett 1gb kort nästan kan köpa en portabel hd som man kan ladda bilder till..

känns nästan som det är bättre att ha ett minneskort och en sådan (jag är inte gjord av pengar *suck*) speciellt på semester osv..
 
vet inte det jag, tänk om du tappar ner den portabla hdn i marken på semestern då, eller precis när du kommit hem och ska ansluta den till datorn? eller får den bortstulen? Då är ju alla bilder borta, känns inte särskilt intressant =(
Jag har en tripper (portabel hdd) som jag tar backup till, har dock problem med den men ska skriva det i en separat tråd.
 
ja att tappa sin bärbara hårddisk med alla bilder i, är ju ingen höjdare. Men å andra sidan så är risken större att man tappar kameran, då man använder den mkt oftare förstås..

själv har jag nyligen köpt en X-drive2 och den verkar vara bra. har dock inte använt den på resa än.
 
NisseM skrev:


En annan fråga: Finns någon som har erfarenhet av att visa digitala bilder på TV-skärm via CD-ROM-skiva (nedbrända bilder). Min DVD-spelare (Sony DVP-NS905V) uppges klara JPEG.

Om din DVD klarar Jpeg så är det ju bara att testa. Min gör det inte men jag har bränt ned lite bilder i VCD i Nero & testat. Har en 100 hz Sony videscreen men tycker ändå att det bara duger till att visa upp för tjocka släkten, min kompis har en äldre billig Philipsvide & på den så är det icke godtagbart annat än som en kul grej.

Testa & kolla.

Larsa
 
larsaz skrev:
Hmm, mysko. Jag får bara ut 180 bilder vid jpeg fine på min 512:a på min D7i, innebär detta att 10D komprimerar hårdare än D7i?

Skulle tro det beror på att Canons bild är betydligt mer befriad från brus än vad D7an är. Det gör ganska mycket på filstorleken...

M.v.h Anders
 
Alfons2 skrev:
Läst manualen för 300d i helgen. Enda funktion jag saknar är att kunna fälla spegeln.

Håller med. Märkligt eftersom kameran har en "Sensor clean" -funktion där spegeln kan fällas upp på kommando genom verktygsmenyn.
Luktar snik från Canons håll.
 
geronimo13 skrev:
Canon kan ju inte ge 300D för många funktioner för då är de ju ingen som köper 10D och det är ju inge nbra affär
Nä, just finesser är oftast bara mjukvara o kostar inget extra att peta in egentligen, men pris o antal funktioner brukar ju höra ihop.
 
Har plöjt igenom den engelska specifikationen men inte kunnat utläsa om man kan direktvisa bilder på en TV-skärm (från 300D). Någon som vet?
 
NisseM skrev:
Har plöjt igenom den engelska specifikationen men inte kunnat utläsa om man kan direktvisa bilder på en TV-skärm (från 300D). Någon som vet?
Enligt manualen följer det med en kabel för direktanslutning till TV (VC-100).

Det följer även med en USB-kabel men det står ingenstans i manualen om kameran stöder USB 2.
Nån som vet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.