Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengt-Arne skrev:
Jag har en synpunkt angående minne. Jag hade valt ett Compact Flash 512mb, skulle du behöva mer minneskapasitet längre fram kan du köpa ett till.

Varför det? Bättre med två 1 GB isåfall, det lär väl gå åt en hel del minne med en d300, man ska väl plåta raw dessutom? 512 MB räcker väl inte till mer än 50 bilder eller nåt i Raw va?
 
KGS skrev:
Mobiltelefonerna må ha varit ett sorgebarn för Ericsson, men de har aldrig varit stora på lurarna...
Jaså? De var iaf. störst (sålde flest GSM-lurar) i världen runt -96 (jodå, GSM var stort redan då), dvs när de tog det 'ödestigra' beslutet att satsa mindre på 'massmarknaden'.
 
KGS skrev:
Ja, tänk om Pentax kommer med en DSLR för 4.500 spänn som rockar röven av allt annat innan d300 börjat levereras, men väl tillverkats i stora mängder. Då sitter Canon med ett jättelager osäljbara, avbeställda d300:eek:r... det KAN räcka med ett rykte så rycker det till i beställningskön.
Risken är nog nära 0% att en DSLR-nybörjare i branschen skulle kunna platta till konkurrenterna på det sättet...DSLR-kameror är inga triviala saker för ingenjörerna att mecka ihop. Minolta har inte lyckats ännu...och Contax försök blev ett fiasko.
 
KGS skrev:
Varför det? Bättre med två 1 GB isåfall, det lär väl gå åt en hel del minne med en d300, man ska väl plåta raw dessutom? 512 MB räcker väl inte till mer än 50 bilder eller nåt i Raw va?
10D klarar runt 80 bilder i RAW eller drygt 200 bilder i jpg, finaste kvaliteten med 512MB.
Det där med minneskort är en lite knepig nöt. Själv har jag en bärbar hårddisk (20Gb) man kan tanka ur kortet till. Finns för runt 2500:- på www.digitalnytt.com
Det tar en stund att tanka ur minnet. Därför är det bra att ha ett x-tra kort att använda under tiden.
 
Linmajon skrev:
Risken är nog nära 0% att en DSLR-nybörjare i branschen skulle kunna platta till konkurrenterna på det sättet...DSLR-kameror är inga triviala saker för ingenjörerna att mecka ihop. Minolta har inte lyckats ännu...och Contax försök blev ett fiasko.

Att jag drog till med just Pentax var mest lite humor... men NÅGON kan rycka undan fötterna på de etablerade. Kanske Microsoft kommer med en MS-Digicam Millenium III... finns det pengar att hämta så e Bill snart där!
 
Linmajon skrev:
10D klarar runt 80 bilder i RAW eller drygt 200 bilder i jpg, finaste kvaliteten med 512MB.
Det där med minneskort är en lite knepig nöt. Själv har jag en bärbar hårddisk (20Gb) man kan tanka ur kortet till. Finns för runt 2500:- på www.digitalnytt.com
Det tar en stund att tanka ur minnet. Därför är det bra att ha ett x-tra kort att använda under tiden.


Lustigt, det är nästan precis lika många som skulle rymmas med min 5 megapixelkamera i raw respektive finaste jpg. Med min nya kamera, om jag inte hoppar av kön, så får jag bara hälften så många jpg bilder... men ändå verkar det onödigt att köpa ett 512 MB kort som är 35% dyrare, eller två...
 
KGS skrev:
Ja, Nikon tar greppet om proffsmarknaden, eller släpper det inte, medan Canon tar stora delar av konsumentmarknaden. Frågan är var de tjänar mest pengar...

Det beror nog på hur du definierar proffsmarknaden. På bilderna från friidrotts-VM var det minst hälften vita teleobjektiv (+ alla objektiven på TV-kamrorna fast det är en annan proffsmarknad).

Med tanke på priset Canon kan ta ut för sina EOS-1D modeller så känns det snarare som om de håller på få ett fast grepp även om de delar av proffsmarknaden som de inte har idag. Det är få marknadet där du kan ta ut 30 procent högre pris än marknadsledande och ändå sälja varorna. Hade Canon inte sålt 1D-modellerna hade priset varit lägre idag.
 
KGS skrev:
Varför det? Bättre med två 1 GB isåfall, det lär väl gå åt en hel del minne med en d300, man ska väl plåta raw dessutom? 512 MB räcker väl inte till mer än 50 bilder eller nåt i Raw va?

Jo det är klart, tänker man gå hårt på det med en gång och struntar i vad det kostar, han kan ju köpa ett större nästa gång. Sedan vet jag inte om en microdrive 1Gb är så tillförlitlig som ett flashminne och snabbheten.
 
Inte jag heller... har aldrig kört på nåt annat än Microdrive sen jag fick en kamera som tog CF... men EN microdrive för 1900 e ju ett bättre alternativ än 2 512:eek:r för 2700... det var det jag menade... min andra Microdrive gav jag 1600 för via technicdirect...
 
Hmm, en sån där bärbar lagringsstation måste man ju ha på semestern..

Hur lång tid talar vi om att tanka över ett 512mb kort?

Såg att det fannas tre olika på ovan nämnda sida, vad ska man täna på när man väljer?
 
KGS skrev:
Att jag drog till med just Pentax var mest lite humor... men NÅGON kan rycka undan fötterna på de etablerade. Kanske Microsoft kommer med en MS-Digicam Millenium III... finns det pengar att hämta så e Bill snart där!
Inte ens om Bill skulle lägga hela sin lön skulle han kunna ta fram en konkurrent till 300D på MÅNGA år ännu, såvida han inte lyckas köpa Canon eller hela deras R&D team. Det är människor (ingenjörer) som uppfinner och utvecklar nya kameror och inget annat...know-how är oftast värt mer än pengar.:)
 
KGS skrev:
Lustigt, det är nästan precis lika många som skulle rymmas med min 5 megapixelkamera i raw respektive finaste jpg.
Hmmm...kollade just. 10D, 512Mb, RAW, visar 75 bilder kvar för RAW och 204 JPG (finaste, etc.)
Det är uppskattningar förstås och kan skilja lite från verkligheten beroende på vad man plåtar, detaljrikedom etc.
 
Linmajon skrev:
Inte ens om Bill skulle lägga hela sin lön skulle han kunna ta fram en konkurrent till 300D på MÅNGA år ännu, såvida han inte lyckas köpa Canon eller hela deras R&D team. Det är människor (ingenjörer) som uppfinner och utvecklar nya kameror och inget annat...know-how är oftast värt mer än pengar.:)

Såklart alldeles sant, det där om människorna alltså. Men för övrigt så skulle det nog vara fullt möjligt att göra en dålig kopia som, med mördande reklam, skulle sälja bättre. Han har ju lyckats sälja enorma upplagor av en dålig kopia på ett bra operativ i många år. Folk dras till MS som flugor till...

Om inte MS gör det så är det för att det inte är tillräckligt intressanta pengar att hämta.

Självklart skulle du och jag o de flesta som skriver på fotosidan hålla oss till Nikon o Canon o de andra sålänge de överlevde, men det är inte oss de lever på...
 
jcarls38 skrev:
Hmm, en sån där bärbar lagringsstation måste man ju ha på semestern..

Hur lång tid talar vi om att tanka över ett 512mb kort?

Såg att det fannas tre olika på ovan nämnda sida, vad ska man täna på när man väljer?
Min slöa X-drive tar 10 minuter på sig att tanka ur 512mb, men det funkar. Tänk på att köpa en snabb drive...USB2 är inte helt fel, men det viktigaste är att kortet går snabbt att tanka ur, att den helst ska konfirmera att tankningen gick bra och att batteriet täcker för ett antal tankningar. Sök på fotosidan. Det finns en del info här. Tripper är en billig, bra disk har jag hört.
 
KGS skrev:

Om inte MS gör det så är det för att det inte är tillräckligt intressanta pengar att hämta.
Det finns projekt inte ens MS skulle drista sig att ge sig på eftersom man inte kan, det är för dyrt bl.a. och för att konkurrensen är för stor. En DSLR är säkerligen ett sådant projekt.
Å andra sidan skulle ju Bill skicka upp ett hundratal satelliter för några år sen för trådlöst internet. Projektet lades på is...men jag tror inte de ger sig på fotobranschen alls.
 
När jag åker på semester packar jag ner min Powerbook i bagaget, tömmer den på onödiga pryttlar o så har jag ca 30 GB ledigt för bilder... jo jag vet att den tar mer plats, men kalsingar o tandkräm kan man köpa på plats!
 
Linmajon skrev:
men jag tror inte de ger sig på fotobranschen alls.

Nä det är möjligt, men det är bara ETT av måååånga företag som har gott om pengar o lätt skulle kunna göra det om de fann det intressant...
Såg att de totat ihop en "egen" mobiltelefon... med kamera...
 
Linmajon skrev:
Hmmm...kollade just. 10D, 512Mb, RAW, visar 75 bilder kvar för RAW och 204 JPG (finaste, etc.)
Det är uppskattningar förstås och kan skilja lite från verkligheten beroende på vad man plåtar, detaljrikedom etc.


Intressant, plåtar sällan Raw efter som min D7 e för slö för det, eller jag för otålig, eller nöjd med jpg... nåväl, 107 raw får jag in på 1 GB och 415 maxade jpg på 1 GB, skulle alltså betyda att våra jpg filer är lika stora ungefär medan Minoltans råfiler är större än 10D´s fast den har en miljon färre pixlar... lurigt...
 
KGS skrev:
Intressant, plåtar sällan Raw efter som min D7 e för slö för det, eller jag för otålig, eller nöjd med jpg... nåväl, 107 raw får jag in på 1 GB och 415 maxade jpg på 1 GB, skulle alltså betyda att våra jpg filer är lika stora ungefär medan Minoltans råfiler är större än 10D´s fast den har en miljon färre pixlar... lurigt...
Jo, RAW är ju inget standardformat heller som JPG. Svårt att jämföra. Jag har för mig att Canons RAW komprimerar filen (förlustfritt, typ .zip)
 
D2'an har ju en nyutvecklad bildsensor i sig som är ett par nummer snabbare (må vara mindre, men snabbare) an vad Canon uppvisar just nu. Bara att välja: många pixlar eller snabba pixlar ;o)
Tror du glömde att Canon 1D är precis lika snabb som Nikons D2h. 8FPS. Enda skillnaden är bufferten, och den har precis NADA att göra med sensor i sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.