Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis, i första hand för att skydda linsen, men det minskar även kromatisk abberation..det ändrar färgtonen svagt oxå..knappt märkbart.
Sen kan man lägga på vaselin på filtret så har du ett softfilter :)
 
Adrian82 skrev:
Hehe, så blev det en sista fråga ändå.. Hur ska jag kunna få reda på vad det är för filterdiameter på 28-55:an? Och vilket motljusskydd som passar?

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 har 58mm filtergänga och motljusskydd EW-60C. EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM har 52mm filter och motjusskyddet ET-54.

/Ulf
 
gors skrev:
Och så en liten obetydlig skuttfirma som heter Nikon. Fast den är väl uträknad nu? ;-)
Jag kan ha fel, men Nikon har ingen egen fabrik för CCD. Däremot har de utvecklat sina CCD 'själva'. Har för mig att Sony tillverkar dem. Nikon är en är ett mycket mindre företag än Canon. VÄLDIGT få har råd med egen halvledartillverkning...
 
Spelar det nån roll vem som skruvar ihop CCD´erna? det är väl utvecklingen som är det viktiga och det lär väl komma fler varianter på temat vad det lider, än är ju tekniken relativt ny och fältet borde vara öppet för innovationer. Trots att filmen nästan är död så utvecklas nya filmsorter hela tiden... eller så byter man bara färg på förpackningarna, vad vet jag. Har inte köpt film sen -97
 
KGS skrev:
Spelar det nån roll vem som skruvar ihop CCD´erna?

Jag har svårt att tänka mig att det har betydelse vem som skruvar ihop bildsensorerna för bildkvalitetens skull. Däremot kan jag tänka mig att det finns en skillnad för utvecklingsprocessen om man har tillgång till egen tillverkning eller inte.

Fast uppenbarligen ligger inte Nikons utvecklingsavdelning i gröngräset och studerar molnformationer. D2'an har ju en nyutvecklad bildsensor i sig som är ett par nummer snabbare (må vara mindre, men snabbare) an vad Canon uppvisar just nu. Bara att välja: många pixlar eller snabba pixlar ;o)
 
Canons kameror är intressantare

Kamera Sidor
--------------------
Minolta A1 7
Nikon D2h 7
Canon 300D 22

Jag ville bara påpeka att "resten av gänget" är ... well... totalt intressanta, verkar det som.

Av att döma av antalet kommentarer de senaste kamerorna har fått kan vi konstatera att det är mer än tre gånger så mycket intresse för Canons kameror än Nikons eller Minoltas.

//Edward - glad att han äger en 10D
 
KGS skrev:
Ja, Nikon tar greppet om proffsmarknaden, eller släpper det inte, medan Canon tar stora delar av konsumentmarknaden. Frågan är var de tjänar mest pengar...

Det finns fler konsumenter än proffs.

Och så finns det proffs som använder semikomsumentkameror (10D, har jag hört folk kalla för "semiproffs"-kamera)...
 
KGS skrev:
Ja, Nikon tar greppet om proffsmarknaden, eller släpper det inte, medan Canon tar stora delar av konsumentmarknaden. Frågan är var de tjänar mest pengar...
Fråga Ericsson...som skulle sälja telefoner till 'affärsmän' (proffs..eller??) Nokia satsade på massmarknaden, Det blev med nöd o näppe Ericssons undergång. Hur det går för Nokia vet vi alla.
 
absolut, men att det finns fler behöver inte betyda att man tjänar mer pengar... bara att man omsätter mycket mer...
 
Re: Canons kameror är intressantare

EdwardH skrev:
Kamera Sidor
--------------------
Minolta A1 7
Nikon D2h 7
Canon 300D 22

Jag ville bara påpeka att "resten av gänget" är ... well... totalt intressanta, verkar det som.

Av att döma av antalet kommentarer de senaste kamerorna har fått kan vi konstatera att det är mer än tre gånger så mycket intresse för Canons kameror än Nikons eller Minoltas.

//Edward - glad att han äger en 10D

Tsss... med statistik kan du bevisa vad som helst... men det är väl givet att Nikon o Canon drar mest intresse eftersom de flesta har såna... gissar jag utan att ha kollat statistiken. Sen finns det flera forum som handlar om samma sak, precis som en hel del inlägg i det här stora forumet har handlat om skillnader d300 vs nikon, sony, minolta, sigma, andra canon osv osv...

//kg som fortfarande står kvar i A1-kön//
 
EdwardH skrev:
Det finns fler konsumenter än proffs.

Jo, sådär är det ju på nästan alla marknader; antingen så gör man en dyr produkt som riktar in sig mot relativt få kunder, men som är beredda att betala mycket, eller så siktar man med en billig produkt på massmarknaden. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv är det nog så att om man lyckas ordentligt på massmarknaden så finns det mer pengar att tjäna. Marginalen är dock lägre och även den initiala investeringen, genom att man måste tillverka många enheter innan man kan börja sälja.

Klassisk parhäst alltså; större potentiell vinst = större risktagande...
 
Linmajon skrev:
Fråga Ericsson...som skulle sälja telefoner till 'affärsmän' (proffs..eller??) Nokia satsade på massmarknaden, Det blev med nöd o näppe Ericssons undergång. Hur det går för Nokia vet vi alla.

Mobiltelefonerna må ha varit ett sorgebarn för Ericsson, men de har aldrig varit stora på lurarna... de har tjänat sina pengar (och förlorat dem) på helt andra saker. Men det är off topic.

EOD
 
alcedo skrev:
Klassisk parhäst alltså; större potentiell vinst = större risktagande...

Ja, tänk om Pentax kommer med en DSLR för 4.500 spänn som rockar röven av allt annat innan d300 börjat levereras, men väl tillverkats i stora mängder. Då sitter Canon med ett jättelager osäljbara, avbeställda d300:eek:r... det KAN räcka med ett rykte så rycker det till i beställningskön.
 
Re: Canons kameror är intressantare

EdwardH skrev:
Kamera Sidor
--------------------
Minolta A1 7
Nikon D2h 7
Canon 300D 22

Jag ville bara påpeka att "resten av gänget" är ... well... totalt intressanta, verkar det som.

Av att döma av antalet kommentarer de senaste kamerorna har fått kan vi konstatera att det är mer än tre gånger så mycket intresse för Canons kameror än Nikons eller Minoltas.

//Edward - glad att han äger en 10D

He he, är detta en tävling eller?

Tävling eller inte så är det oberoende av hur märkesfanatisk man är svårt att säga nåt annat än att Canon helt klart har tagit ett strypgrepp på konkurrenterna.

Larsa, som svär över AF på 7i men för övrigt är mycket glad över den...
 
Har slagit till med en beställning på en D300. Nu måste jag ju köpa till en massa grejer med, det jag tänkt köpa är:

- UV-filter, finns en massa filter att köpa. Ska jag gå till en affär när jag fått kameran eller?

- Motljusskydd, samma funderingar som ovan..

- Stativ, vad ska man tänka på? (vill ha ett med 3 ben..)

- Väska (ryggsäck eller axelväska) Någon som vet en bra kameraväska man kan ha när man åker skidor? det händer ju att man vurpar så den bör ju ge lite skydd.

- minne, dem verkade billigast på scandinavianphoto:
Microdrive 1GB Compact Flash typ2 1995:-
Compact Flash 512Mb. 1 395 kr
Vad skiljer dessa egentligen? verkar ju smartast med 1gb minnet..

-extra batteripack? behövs det...


Nån som har synbpunkter på det ovanstående? är jag ute och cyklar eller...?
 
Jag har en synpunkt angående minne. Jag hade valt ett Compact Flash 512mb, skulle du behöva mer minneskapasitet längre fram kan du köpa ett till.
Tänker du plåta en heldel utomhus och vintertid är det inte fel med ett extra batteri.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.