Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns som Canon har minst 2 års försprång. Konkurrenterna (förutom Nikon) har en lååååång uppförsbacke...vad gäller priset iaf.
 
Linmajon skrev:
Det känns som Canon har minst 2 års försprång. Konkurrenterna (förutom Nikon) har en lååååång uppförsbacke...vad gäller priset iaf.

2 år??? oj...
både Sigma o Olympus har väl lika bra grejor även om de är lite för dyra i nuläget... En Sigma med Foveonteknik, fler pixlar o bättre hantering av dåligt ljus så är de raskt förbi alla nuvarande canoner... 2 år är en oändlighet. 2 månader kanske...
 
EdwardH skrev:
Om några år kostar A3or typ 5kr per sida... ungefär som 15x20 nuförtiden (9kr på den lokala fotobutiken som skickar bilderna till Fuji).
Det är samma papper som används till digitala maskiner som har använts till traditionell kopiering i alla tider så jag har svårt att se att den digitala utvecklingen skulle påverka priserna på det.
 
KGS skrev:
2 år??? oj...
både Sigma o Olympus har väl lika bra grejor även om de är lite för dyra i nuläget... En Sigma med Foveonteknik, fler pixlar o bättre hantering av dåligt ljus så är de raskt förbi alla nuvarande canoner... 2 år är en oändlighet. 2 månader kanske...
Vad gäller Foveon har de intressant teknik, men problemet med ljusförluster/spridning i flerskiktschips verkar vara en svår nöt...kanske omöjlig. Tills dess är det Bayerprincipen som gäller. Ingen konkurrent till Canon har heller know-how och tillverkningsmöjlighet av CCD/CMOS förutom Sony (konkurrent??) Canons har nya fabriker enbart för tillverkning av CMOS...och såna bygger man inte i ett nafs.
 
Linmajon skrev:
Ingen konkurrent till Canon har heller know-how och tillverkningsmöjlighet av CCD/CMOS förutom Sony (konkurrent??)

Vilken insikt, CCD o CMOS är väl inga hemligheter längre, så vem som helst med gott om pengar kan väl tota ihop en fabrik om de bara tror på marknaden. Det Canon gör nu, o gör väldigt bra, är att snabbt raka åt sej marknaden i stora skikt.

Har man väl "valt sida" är det dyrt att byta märke igen. Så Canon gör allt väldigt rätt just nu, men de har inga två års försprång på nåt vis nånstans. Och fortfarande kan Nikon kontra, ingen d300 är väl levererad ännu.
 
Måste hänga med i utvecklingen

Om vi som individer stannar i utvecklingen så kan det vara bra att ha investerat i hus och optik som håller i 20 år.

För min del så räknar jag med att jag som individ vill framåt lite hela tiden (sån är jag), därför har jag i går satt ut min 65:a med två objektiv på nätet till försäljning.

Min nästa kamera blir då en 300D med normalzoomen + en Canon EF 75-300, denna utrustning räknar jag med att ha i högst 1-2 år framåt. Då kanske D100:ans motsvarighet är något för mig, om så, ja då byter jag igen.

När jag växte upp så hade vi ett litet åkeri hemma med både Volvo och Scania, när jag undra varför så sa pappa att det blir för dyrt att vara märkesfrälst.
 
Du får ju byta objektiv om du ska byta märke om ett år, det lär ju bli dyrt. Bättre hålla sig till ett märke och samla på sig lite bättre optik.
 
Måste hänga med i utvecklingen.

OK, jag var kanske lite otydlig. Just nu så är D100:an ganska mycket overkill för mitt behov, därför så ser jag att Canon har övertaget på konsumentmarknaden just nu. Så troligtvis blir det Canon även i fortsättningen, men jag är inte rädd att byta tillbaka till Nikon igen när omständigheterna blir sådana att det är vettigt. Jag har ju inte ännu fått sålt min befintliga utrustning så jag vet ej ännu vad märkesbytet kostar.
 
Vilket glas?

Hej alla!

Jag är precis ifärd med att hosta iväg en beställning på en 300d..

Min ursprungliga tanke var att köpa bara huset och samtidigt tamrons 28-300 för att få något sjysst allroundobjektiv tills jag lyckas spara ihop till bättre prylar..

Kan detta vara en vettig lösning, eller borde jag köra på paketlösningen med Canons 18-55 och något annat billigare (beg?)?

Vidare så tänkte jag höra om någon vet om det följer med något minneskort alls, eller om det måste köpas till direkt?

Mvh.

Adrian
 
Re: Vilket glas?

Adrian82 skrev:
Hej alla!

Jag är precis ifärd med att hosta iväg en beställning på en 300d..

Min ursprungliga tanke var att köpa bara huset och samtidigt tamrons 28-300 för att få något sjysst allroundobjektiv tills jag lyckas spara ihop till bättre prylar..

Kan detta vara en vettig lösning, eller borde jag köra på paketlösningen med Canons 18-55 och något annat billigare (beg?)?

Vidare så tänkte jag höra om någon vet om det följer med något minneskort alls, eller om det måste köpas till direkt?

Mvh.

Adrian
Tamrons 28-300 skulle jag hoppa över, Canons 18-55 och en 70-300 sigma eller tamron + en Canon 50 f/1.8 tycker jag är bättre alternativ.

Minneskort medföljer inte.
 
Kim

Tack för det snabba svaret! Du som har en 10d kan säkert svara på den här frågan också..

Jag sitter och kikar på minneskort; är det värt de extra hundralapparna för ett snabbare minneskort? Eller rättare sagt, är det bara hastigheten som skiljer dem åt?

Mvh.

Adrian.
 
Jag har inga riktigt snabba kort..en sandisk standard 256mb och en microdrive 1gb..duger bra tycker jag, men visst, snabbare är ju bättre :)
Någon annan skillnad en hastighet ska det inte vara.
 
Kim

Ok, tack igen! =)

Slutligen. Är det något mer jag borde köpa på en gång som jag kanske inte tänkt på att det inte ingår? -Typ nätkabel för batteriladdning?
 
EdwardH skrev:
Too little, too late.

För lite, för sent.

Faktum är att jag inte ser någon anledning att köpa deras E-1. Sure, det är säkert jättegulligt att de har en sån dammskakningsgrejs, men det är föga något som förtjänar så många tusenlappar extra. 2400$?? Oh please.

Olympus, tillåt mig att skratta åt er. Er kamera må vara antidamm och vara lagom tätad, men inte ser jag någon anledning för den att kosta ... vad? Mer än dubbelt så mycket som en 300D och farligt nära dubbelt så mycket som en 10D...

Det största hindret för E-1 (förutom priset) är att det är ett helt nytt oprövat system, tror det kan bli svårt att övertyga folk att välja det framför etablerade system...särskilt med den prislappen då..annars tycker jag det verkar vara ett bra system i sig.
 
Re: Kim

Adrian82 skrev:
Ok, tack igen! =)

Slutligen. Är det något mer jag borde köpa på en gång som jag kanske inte tänkt på att det inte ingår? -Typ nätkabel för batteriladdning?

Laddare medföljer, en fotoryggsäck är ju aldrig fel...sen UV-filter och motljusskydd till objektiven tycker jag du ska ha.
 
Hehe, så blev det en sista fråga ändå.. Hur ska jag kunna få reda på vad det är för filterdiameter på 28-55:an? Och vilket motljusskydd som passar?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.