ANNONS
Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu borde "åldringen" d30 hamna någonstans runt 3-4000:-, mer vore vansinne. Skulle själv vilja ha denna digitala slr, säkert en helt o.k digital kamera (medveten särskrivning för att få någom att länka till skrivihop).
 
Kim10D skrev:
kameran är precis lika bra om 20 år oxå..inte en chans att jag skulle vara intresserad av 20 år gammal optik..själv har jag bytt optik betydligt fler gånger än jag bytt kamerahus, eftersom optiken blir bättre och bättre den oxå.

Kika Leica / Hasselblad, den optiken är fortfarande en av dom skarpast, fast några är gjorde uppemot 50 år sen.
 
Kim10D skrev:
Inget vidare att köpa en kamera för 10 000:- som man tröttnar-upptäcker att den inte duger, inom några månader..att det skulle ta flera år att lära sig är knappast troligt om man är seriöst intresserad av att lära sig.
??...Menar du på allvar att en nybörjare som knappt sett en kamera skulle 'växa ur' en 300D inom 'några månader'??!! Tja, isåfall växer han/hon nog ur en 1Ds (90000:) på ett halvår eller så...men man så småningom fokuserar på själva fotandet isf. kameran skulle jag tro att kameran 'håller' i åratal. Jag skulle lika lite rekommendera en 1Ds till en entusiastisk nybörjare som en 10D, EOS1v etc.etc.
 
Jag vet iaf rätt många nybörjare som tröttnat på EOS 300 och EOS V300..och det redan efter några månader.
Jag köpte min första systemkamera Nikon F401 (de tidigare hade jag fått, och plåtade knappt med dem) jag hade den i en månad..byte ut den mot F601 som jag sen hade i 10 år...hade såklart varit en bättre affär att köpa F601:an på en gång..
 
Senast ändrad:
Bilbo2 skrev:
Nu borde "åldringen" d30 hamna någonstans runt 3-4000:-, mer vore vansinne. Skulle själv vilja ha denna digitala slr, säkert en helt o.k digital kamera (medveten särskrivning för att få någom att länka till skrivihop).
Hamna och hamna...Det är fler som också gärna vill ha en D30 och gladeligen betalar FYRA tusingar, eller mer...och då hamnar priset just där. Själv skulle jag klippa till direkt om någon erbjöd mig ett ex (inte ens i nyskick) för FEM tusenlappar...och därmed borde ett lägsta-pris vara spikat...eller...???
 
Senast ändrad:
Kim10D skrev:
Jag vet iaf rätt många nybörjare som tröttnat på EOS 300 och EOS V300..och det redan efter några månader.
Visst, men det kan ju bero på att det här med foto kanske inte var så jätte-kul trots allt. En dyrare kamera kanske skulle varit roligare??
Jag känner mängder med folk som köpt SLR-kameror, och visst...de används men något foto-intresse finns knappast och har heller aldrig gjort. Oftast är det mycket smartare för de flesta att köpa en bra kompaktkamera.
Tröskeln med en DSLR inkluderar en hel del photoshoppande (i praktiken) och är nog jobbigare än många mäktar med. Det kanske snart finns en hel del begagnade 300D på marknaden...
 
Angående optik vs. hus: poängen är väl att även om både dina gluggar och ditt hus kommer att funka lika bra om tio år som idag, så kommer det att finnas ett digitalt hus med mer högupplöst sensor, gigantisk minnesbuffert och 10 fps, dessutom kommer den att svälja gigantiska minnesmedia och föra över bilderna trådlöst till din dator snabbare än du hinner blinka. Allt detta till en bråkdel av priset en 10D betingar idag, därför kommer du sannorlikt inte att ha kvar din 10D då.

Den digitala utvecklingen går i ett otroligt tempo och 300D är kanske det mest epokgörande exemplet på det hittills. Låt oss jämföra med den analoga filmvärlden, en EOS 33 kostar ca 2000 kr mer än en 300V. För detta får man ett mer gediget hus och bättre funktionalitet ca dubbelt så hög fps etc. Jag skulle gladeligen betala 2000 spänn utöver vad en 300D kommer att kosta för att få en mer robust konstruktion utan tattig silver-look, få större minnesbuffert etc, men 9000:-? tror inte det. 10D kommer säkert att sjunka lite i höst, men även om det bara skiljer 6-7000:- tycker jag inte att det är värt det ändå.

Det är ju uppenbart att allt bara handlar om prispolitik och att 300D har satts till ett krossande lågt pris. Kan inte bli lätt för tex Pentax att locka folk att köpa en *Ist D såvida man inte redan sitter på Pentax-optik.

Om ett par år så kommer säkert DSLR-marknaden ha stabiliserats något och man kommer nog att kunna välja från en vettigt stegrande trappa av modeller precis som det ser ut på film-fronten idag.
 
Norsk jämförelse mellan 10D och 300D

www.digit.no/Nyheter/Kameraer/ny_canon_eos_300d-filer/beta/eos300d_betatest.htm[/url]
 
Tobias Lindberg skrev:
Jag skulle gladeligen betala 2000 spänn utöver vad en 300D kommer att kosta för att få en mer robust konstruktion utan tattig silver-look, få större minnesbuffert etc, men 9000:-? tror inte det.
Skillnaden mellan 10000 och 12000 är så liten att ingen skulle köpa den billigare om den vore i plast, mindre buffert etc. Därför kommer skillnaden att vara större ju dyrare kamerorna är, förstås. Jag tror att en rimlig skillnad 300D/10D är 5000:- typ...
 
Det blir lite skevt när man jämför priset på 10D och 300D rakt av sådär, det som gör 300D riktigt jävla tokprisvärd är ju det nya 18-55-objektivet. Ska man ha samma vidvinkel till 10D får man punga ut en helt annan summa.
 
Att jag fortfarande inte har köpt en digital systemkamera.....Tycker helt enkelt dom varit för dyra till hobbyutövning, säkert fler än jag som tycker så. Därför tycker jag det är ett smart drag av Canon att satsa som dom gjort. Jag har varit med om den här diskussionen tidigare där jag talade om att digitalkamerorna kommer att gå ner i pris. Inge som trodde mig, teknik kostar pengar bla, bla, bla ! Men jag hade inte helt fel!
 


Om ett par år så kommer säkert DSLR-marknaden ha stabiliserats något och man kommer nog att kunna välja från en vettigt stegrande trappa av modeller precis som det ser ut på film-fronten idag. [/B]




Fan trot!

Teknikutveckling är konkurrensverktyg. Om ungefär
två år är det totalt kaos med fler aktörer som försöker få sin del av kakan.

Sedan kommer det likt datasidan att slås ut företag.

När sedan kamerasystemen börjar bli bättre än vad vi egentligen har behov av kommer det att lugna ner sig.

Att inom ett par år jämföra digitalfotografin med dagens analoga och på ett halvår mossbevuxna trappa är nog lite för snabbt. Vi som inte ens hunnit fram till de digitala "mellanformatarna" än.

Däremot tror jag att film är kult om 10 år.
 
Kolla sedan på hur stora printar folk brukar göra och säg sen att 300D eller 10D kommer vara hopplöst omodern om några år. Undrar hur många som reguljärt göra såpass stora prints igentligen. Speciellt i det segmentet som 300D riktar sig till. En bra kamera är och förblir en bra kamera, även om det finns bättre ute. 300D kommer ta lika bra bilder om 2 år som idag, även om det finns bättre kameror ute. Annars skulle ju redan allt utom 1Ds vara uppåt väggarna.
 
Damocles skrev:
Kolla sedan på hur stora printar folk brukar göra och säg sen att 300D eller 10D kommer vara hopplöst omodern om några år.

Om några år kostar A3or typ 5kr per sida... ungefär som 15x20 nuförtiden (9kr på den lokala fotobutiken som skickar bilderna till Fuji).

300D kommer ta lika bra bilder om 2 år som idag, även om det finns bättre kameror ute.

Under förutsättningen att elektroniken inte dör (som elektronik tycker om att göra, då och då)...

Som det är just nu har jag svårt att se att något större än A3 skulle bli poppis/billigt.

A4or? _Definitivt_. A4 för 3kr eller nåt kan det säkert bli i framtiden, och det är något som 6mp duger till. Tom A3.

Har aldrig skrivit ut något i större än det, så jag kan inte uttala mig om kvalitén...
 
Kim10D skrev:
Olympus sänker priset på E-1..ett direkt svar på 300D?

Too little, too late.

För lite, för sent.

Faktum är att jag inte ser någon anledning att köpa deras E-1. Sure, det är säkert jättegulligt att de har en sån dammskakningsgrejs, men det är föga något som förtjänar så många tusenlappar extra. 2400$?? Oh please.

Olympus, tillåt mig att skratta åt er. Er kamera må vara antidamm och vara lagom tätad, men inte ser jag någon anledning för den att kosta ... vad? Mer än dubbelt så mycket som en 300D och farligt nära dubbelt så mycket som en 10D...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.