Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte väl att det var så lite så..
Och det känns lite väl dyrt som första kamera med en 10D, jag kommer väl i och för sig köpa till objektiv så att jag kommer upp i dem pengarna rätt fort. Kanske bättre att lägga mer pengar på kamerahuset eller?
 
Tja, kameran har ju slutartider på 1/4000 sekund och förhoppningsvis inte någon fördröjningstid från avtryck till det att bilden tas, vilket de flesta digtalkompakter/hybrider dras med. Som max kan du ta upp till 2,5bps upp till 4 bilder då bufferten är full. Så någon extrem sport kamera är det väl inte, men nog kan du fota rörliga motiv iaf. Det är ju trots allt en lågprisdigitalsystemkamera så jag tycker ju inte att man kan förvänta sig att den ska super prestanda, det är ju priset som är det viktiga här.
 
jcarls38 skrev:
Kanske bättre att lägga mer pengar på kamerahuset eller?

Om du tänkt att ha kamerahuset länge så tycker jag det är bättre att köpa en bra på en gång och nöja sig med enklare objektiv så länge..(med tanke på inköpspriset)..bättre optik kan man ju köpa vartefter.
 
Hur kan man få reda på om det är fördröjning efter avtrycket? har inte hittat något om det på internet. Har det på min sunkiga APS-kamera (fick av min "snälla" mamma i julklapp för ett antal år sedan..) och jag håller på att bryta ihop varenda gång jag fotar med den (inte alltför ofta då jag har en gammal EOS1000F med)
 
...jag tycker det är snudd på vansinne att köpa en 10D som nybörjare, av flera skäl. Storleken (klumpigheten), priset (19000:), funktionerna (300D har fler funktioner än en nybörjare hinner smälta på flera år), utvecklingshastigheten (10D är helt omodern innan en nybörjare hittat alla funktioner), 300D Ger PRECIS lika bra bilder om man vet vad man håller på med. Lägg pengar på bra optik istället. För 9000:- får man minst ett ruggigt bra objektiv, eller två bra...

Tänk också på att köp av en DSLR (ex.300D, 10D) i princip kräver ett gediget inresse av att behandla bilderna i dator (ex. Photoshop), och det är ofta lättare sagt än gjort...
 
Kim10D skrev:
Om du tänkt att ha kamerahuset länge så tycker jag det är bättre att köpa en bra på en gång och nöja sig med enklare objektiv så länge..(med tanke på inköpspriset)..bättre optik kan man ju köpa vartefter.
Den teorin håller INTE, särskilt inte i dessa digitalkameratider. Man kan omöjligt veta från början när man vill byta kamera nästa gång.
Jag (och de flesta andra) rekommenderar att först lägga pengar på bra optik av 2 skäl:

1) De är lika bra nu som om 20 år. En ren investering alltså. Kamerahus kommer och går men objektiven består...

2) Bildkvaliteten är i princip 100% beroende av optikens kvalitet. Köp en skräpglugg nu och varenda ruta blir i princip oskarp av flera skäl (liten maxbländare, plastglas etc.) tills du har köpt en bättre, och det väntar många i åratal med (tro mig...)
 
Linmajon skrev:
...jag tycker det är snudd på vansinne att köpa en 10D som nybörjare, av flera skäl. Storleken (klumpigheten), priset (19000:), funktionerna (300D har fler funktioner än en nybörjare hinner smälta på flera år)

Inget vidare att köpa en kamera för 10 000:- som man tröttnar-upptäcker att den inte duger, inom några månader..att det skulle ta flera år att lära sig är knappast troligt om man är seriöst intresserad av att lära sig.
 
Linmajon skrev:

1) De är lika bra nu som om 20 år. En ren investering alltså. Kamerahus kommer och går men objektiven består...
kameran är precis lika bra om 20 år oxå..inte en chans att jag skulle vara intresserad av 20 år gammal optik..själv har jag bytt optik betydligt fler gånger än jag bytt kamerahus, eftersom optiken blir bättre och bättre den oxå.
 
Bengt-Arne skrev:
Är det tilräckligt hållbart så inte bajonettringen går i sönder runt infästningen...Det är ju bara plast! Går kanske sönder när man använder t.ex ett 100-400mm som väger 1380gr.

Du håller i objektivet då ju och inte kameran så det är ingen fara då..
 
Yup...

Jay Abend skriver:

Had limited time but just did a comparison between the 18-55 and the 24-70L-


Hold on to your hats folks- wide open this lens is damn good- very crisp - nice contrast- doens't have the annoying "Haze" around out of focus background images wide open that the 24-70 has-

I'm shocked and a little depressed- but of course it won't work on my 1ds ...


But for recreational shooting and even for quick studio product stuff- I want one!

I'm sure within a few hours all of the Japanese and European sites will have images- sorry just no time to post anything so please don't ask me for them....
 
Gillar att hålla på i photoshop och tror att det väger mot en 300D, tror faktiskt utvecklingen av husen kommer fortsätta i högre fart än objektiven och därav att jag kan ha användning för objektiven rätt så länge.
Samt som någon sa tror jag att jag kommer kunna hålla på ett bra tag innan jag utnytjar alla funktionerna på 300D:n till fullo.

Tack för alla svar, tar gjärna emot fler tips och åsikter.
 
OM 300D räcker för dina behov, så är det ju den du ska köpa så klart...bara hoppas du inte ångrar dig inom några månader..
 
Kim10D skrev:
kameran är precis lika bra om 20 år oxå..inte en chans att jag skulle vara intresserad av 20 år gammal optik..själv har jag bytt optik betydligt fler gånger än jag bytt kamerahus, eftersom optiken blir bättre och bättre den oxå.

Herregud, vilket resonemang.

Du låter lika säker på din sak nu, som när du sa att du aldrig skulle köpa en systemkamera igen

:--)
 
när skulle jag sagt det? (det har jag inte sagt)
Att kameran är lika bra om 20 år, hindrar ju inte att man byter innan, eller hur?
 
Senast ändrad:
Kim10D skrev:
inte en chans att jag skulle vara intresserad av 20 år gammal optik

En liten koll på din utrustning:

50 1.8 II, introd. 1990, alltså 13 år gammalt!
28-135 IS, introd. 1997, alltså 6 år gammalt!
100-400 IS, indtor 1998, alltså 5 år gammalt!

EOS 10D introd. 2003, inte ett år ännu!

Ditt resonemang haltar en hel del, Kim, kan du inte erkänna det!?

Jag tror nog dessutom att du kommer att behålla flera av de är objektiven betydligt längre än din 10D.
 
Jag har svårt att se varför det här är så viktigt för dig. (noterade dock att inget objektiv var i närheten av 20 år)

Hur länge jag kommer behålla grejerna kan jag givetvis inte svara på.
 
Kim10D skrev:
Jag har svårt att se varför det här är så viktigt för dig.

Hur länge jag kommer behålla grejerna kan jag givetvis inte svara på.

Det är helt oviktigt, bara kul att överbevisa dig, eftersom du själv ofta är så snabb att klanka ner på andra!!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.