Proboarder
Aktiv medlem
håller med GS.. totalt värdelös skärpa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Knappast, möjligen 'liknande' stomme (eller chassi) och i lika material. Alla DSLR-kameror idag har förstås väldigt få detaljer som passar med någon analog kamera. Det sitter elektronik mm. som kamerans detaljer är helt anpassade till. Möjligen att bajonettringen är likadan....Kim10D skrev:
De sades ju redan när 300V kom att den såg ut att vara designad som en DSLR..alla gånger är de byggda runt samma stomme.
Håller med, dessutom misstänker jag att kameran använder jpg-bilden för påsikt (displayen baktill).LaGGE skrev:
Ja så är det på 10Dn också, mycket bra funktion, skulle inte kunnat va utan den, RAW filerna blir ju som du säkert väl stora o rätt tungjobbade. Då är det perfekt att ha de smidigare jpegarna för att snabbt o smidigt kunna kolla skärpa m.m. Eller om man bara skall visa bilderna på dator eller välja ut sådan man vill jobba mer med. Tar inte så mycket med tanke på storleken på rawen, man kan välja kvalite på jpegen, iallfall i 10Dn
/Fredrik
Kanske, men jag har lite svårt att inse vad som skulle göra att min 10D skulle kännas helt 'omodern' redan...tja ,fullstor sensor skulle inte vara helt fel med allt vad det innebär, men 'omodern..njaa... Möjligen 'mindre bra' eller nåt sånt.KGS skrev:
10D sjunker nog när Nikon gör sitt motdrag o 10D känns omodern över en natt...
Tjaa...det fina med DSLR-kameror är ju att skärpan är, i princip, helt beroende av optiken. Och blommor på nära håll...skärpedjupet är i princip noll. 100% värdelös testbild skulle jag säga. Kika på de andra bilderna som Canon lagt ut istället, tagna med BRA optik.Proboarder skrev:
håller med GS.. totalt värdelös skärpa
Linmajon skrev:
Knappast, möjligen 'liknande' stomme (eller chassi) och i lika material. Alla DSLR-kameror idag har förstås väldigt få detaljer som passar med någon analog kamera. Det sitter elektronik mm. som kamerans detaljer är helt anpassade till. Möjligen att bajonettringen är likadan....
Bengt-Arne skrev:
Är det tilräckligt hållbart så inte bajonettringen går i sönder runt infästningen...Det är ju bara plast! Går kanske sönder när man använder t.ex ett 100-400mm som väger 1380gr.
Linmajon skrev:
Jag misstänker att normalzoomen som här till 300D inte är av yppersta klass heller...
Bengt-Arne skrev:
Precis! Jag tror det är en bra början för dom som inte använt en system kamera tidigare, som nu får möjligheten till en rimlig kostnad.
Linmajon skrev:
fullstor sensor skulle inte vara helt fel med allt vad det innebär
Den har 3 megapixels upplösning och 9 miljoner sensorer. Att jämföra den med en 'vanlig' sensor är svårt och föremål för eviga diskussioner.KGS skrev:
...Och vad sägs om Foveon tekniken (Zigmas systemkamera) med 3 lager pixlar på djupet för varje pixel. Är det drygt 3 megapixel då eller över 9?
jcarls38 skrev:
Är det ett bra val med en 300D för en nybörjare eller borde jag gå på någon annan kamera begagnad/ny..?