Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag har tolkat manualen för 300d korrekt så får man alltid två bilder när man väljer "raw"-format. En extra bild i jpeg. Verkar dåligt att inte kunna välja bort jpeg. Stjäl ju bara utrymme på kortet.

Ja så är det på 10Dn också, mycket bra funktion, skulle inte kunnat va utan den, RAW filerna blir ju som du säkert väl stora o rätt tungjobbade. Då är det perfekt att ha de smidigare jpegarna för att snabbt o smidigt kunna kolla skärpa m.m. Eller om man bara skall visa bilderna på dator eller välja ut sådan man vill jobba mer med. Tar inte så mycket med tanke på storleken på rawen, man kan välja kvalite på jpegen, iallfall i 10Dn

/Fredrik

Kim10D skrev:
De sades ju redan när 300V kom att den såg ut att vara designad som en DSLR..alla gånger är de byggda runt samma stomme.
Knappast, möjligen 'liknande' stomme (eller chassi) och i lika material. Alla DSLR-kameror idag har förstås väldigt få detaljer som passar med någon analog kamera. Det sitter elektronik mm. som kamerans detaljer är helt anpassade till. Möjligen att bajonettringen är likadan....

LaGGE skrev:
Ja så är det på 10Dn också, mycket bra funktion, skulle inte kunnat va utan den, RAW filerna blir ju som du säkert väl stora o rätt tungjobbade. Då är det perfekt att ha de smidigare jpegarna för att snabbt o smidigt kunna kolla skärpa m.m. Eller om man bara skall visa bilderna på dator eller välja ut sådan man vill jobba mer med. Tar inte så mycket med tanke på storleken på rawen, man kan välja kvalite på jpegen, iallfall i 10Dn

/Fredrik
Håller med, dessutom misstänker jag att kameran använder jpg-bilden för påsikt (displayen baktill).

Är det tilräckligt hållbart så inte bajonettringen går i sönder runt infästningen...Det är ju bara plast! Går kanske sönder när man använder t.ex ett 100-400mm som väger 1380gr.

KGS skrev:
10D sjunker nog när Nikon gör sitt motdrag o 10D känns omodern över en natt...
Kanske, men jag har lite svårt att inse vad som skulle göra att min 10D skulle kännas helt 'omodern' redan...tja ,fullstor sensor skulle inte vara helt fel med allt vad det innebär, men 'omodern..njaa... Möjligen 'mindre bra' eller nåt sånt.
Kom ihåg början på 90-talet när SLR-kamerorna nästen helt stagnerat i utveckling. Det var streckkodsläsare och alla möjliga osannolika påhitt. Kanske kan de dra sånt ett-varv-till??

Proboarder skrev:
håller med GS.. totalt värdelös skärpa :)
Tjaa...det fina med DSLR-kameror är ju att skärpan är, i princip, helt beroende av optiken. Och blommor på nära håll...skärpedjupet är i princip noll. 100% värdelös testbild skulle jag säga. Kika på de andra bilderna som Canon lagt ut istället, tagna med BRA optik.
Jag misstänker att normalzoomen som här till 300D inte är av yppersta klass heller...

Linmajon skrev:
Knappast, möjligen 'liknande' stomme (eller chassi) och i lika material. Alla DSLR-kameror idag har förstås väldigt få detaljer som passar med någon analog kamera. Det sitter elektronik mm. som kamerans detaljer är helt anpassade till. Möjligen att bajonettringen är likadan....

Japp..liknande skulle jag skrivit..du har helt rätt.

Bengt-Arne skrev:
Är det tilräckligt hållbart så inte bajonettringen går i sönder runt infästningen...Det är ju bara plast! Går kanske sönder när man använder t.ex ett 100-400mm som väger 1380gr.

Skulle nog inte rekommendera dig att hålla i kamerahuset utan i optiken i det läget. Då bör det inte spela någon roll. Men Magnus Fröderberg har redan tidigare i den här tråden vittnat om den mindre lyckade relationen mellan ett vitt objektiv och en plastig EOS ;o)

Linmajon skrev:
Jag misstänker att normalzoomen som här till 300D inte är av yppersta klass heller...

Säkert inte, men den är vad de allra flesta användare kommer att ha till en början o många kanske aldrig skaffar nån annan, o då ere här vad de får. Då skulle de få bättre bilder för pengarna om de köpte en bra "kompakt" kamera typ nya Sonyn eller A1:an eller t o m Z1 som ger ett enormt brännvidsomfång för nästan inga pengar alls.

Nä 10D blir nog inte omodern när Nikons motdrag kommer, men det kommer säkert att kännas så om man står i begrepp att skaffa nytt o inte sitter med en samling linser. Nikons kameror ser ju onekligen proffsigare ut än Canons, även om de kanske inte är det. I marknadsföring har utseendet betydelse. Men det hastar nog för Nikonfolket innan d300 börjar levereras o många har "valt sida" för lång tid framöver.

Precis! Jag tror det är en bra början för dom som inte använt en system kamera tidigare, som nu får möjligheten till en rimlig kostnad.

Bengt-Arne skrev:
Precis! Jag tror det är en bra början för dom som inte använt en system kamera tidigare, som nu får möjligheten till en rimlig kostnad.

Om inte det första objektivet håller nån klass så tror jag faktiskt tvärtom. Många blir besvikna "blev det inte bättre" typ... Tänk om grannen tar skarpare o bättre bilder med sin 4000:- Ixus...

Vad finns mellan pixlarna?

Linmajon skrev:
fullstor sensor skulle inte vara helt fel med allt vad det innebär

Storleken på sensor verkar vara det tyngsta argumentet för att välja Canons enklaste modell istället för Minoltas mest avancerade som jag just nu tvekar lite mellan. Men om nu sensorn är så mycket större, är då pixlarna större, eller är mellanrummet mellan pixlarna större? För så många fler pixlar är det inte i d300 vs A1 o Sonys senaste har många fler på en "pytteliten" CCD. Förvirring råder. Och vad sägs om Foveon tekniken (Zigmas systemkamera) med 3 lager pixlar på djupet för varje pixel. Är det drygt 3 megapixel då eller över 9?

Pixlarna är mycket större, därav kvalitetsskillnaden.
Sigman har en upplösning i nivå med 6mp D-SLR kamerorna enligt testerna.

Re: Vad finns mellan pixlarna?

KGS skrev:
...Och vad sägs om Foveon tekniken (Zigmas systemkamera) med 3 lager pixlar på djupet för varje pixel. Är det drygt 3 megapixel då eller över 9?
Den har 3 megapixels upplösning och 9 miljoner sensorer. Att jämföra den med en 'vanlig' sensor är svårt och föremål för eviga diskussioner.
Foveons teknik är, i princip, klockrent elegant och kan ge snutt på hårresande perfekta bilder. En nackdel är att sensorerna ligger 'på djupet' och det verkar som om det blir stora förluster av ljus till de 2 undre lagren. Resultatet blir dålig känslighet och högt brus. I Dagsljus funkar sensorn perfekt tydligen.

Jag är en nybörjare i fotovärlden, vill verkligen ha en systemdigitalkamera för att kunna börja lära mig fota någorlunda med. Känner att om man ska lära sig måste man fota MASSOR och väljer därför en digital före analog (för att slippa framkalla bilder för ofantliga summor)

Vad jag läst här så verkar ju 300D vara ett bra val men under en annan del av forumet så klagar dem en massa (under vs.-delen, 300D vs. 10D)

Är det ett bra val med en 300D för en nybörjare eller borde jag gå på någon annan kamera begagnad/ny..?

tyckte att ca 11000 inkl ett objektiv verkade möjligt för min ekonomi..

Tillägg: dem skriver att det kommer bli svårt att foto actionbilder, stämmer det? jag kommer i första hand fota just det, mycket klättring och cycling..

jcarls38 skrev:
Är det ett bra val med en 300D för en nybörjare eller borde jag gå på någon annan kamera begagnad/ny..?

Jag skulle vilja påstå att det är precis för den här gruppen användare som kameran finns. Känns som en ypperlig instegskamera i digitalvärlden. Helt OK bildkvalitet, de objektiv du köper (möjligtvis med undantag för den EF-S 18-55 som följer med) är kompatibla med det övriga EOS-systemet. De detaljer som det klagas på är som sagt i jämförelse med en EOS 10D. Det är lite grand som att jämföra en VW Golf med en Volvo V70; en mar mycket lastutrymme, en har det inte. Fast båda är bra för olika ändamål.

Om du skaffar en 300D och verkligen är fokuserad på att plåta sport/action, så kommer du antagligen förr eller senare växa ur den, men å andra sidan så kanske du inte har råd att skaffa en EOS 10D eller liknande nu, utan i så fall tvingas vänta. Och om du skulle uppgradera dig senare så har du ju ett hyfsat andrahus i väskan. Aldrig fel med backup...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar