Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Alpha

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför kunde de inte bara lämnat alla knappar och rattar som på 7D och bara uppdaterat tekniken :(
 
Argh, såg just i fotona på husets baksida att den nya high-amateur modellen har kvar powerknappen på samma hjärndöda ställe som A100an (mitt största missnöje med A100an efter bruset).

Det kommer alltså inte heller med den nya modellen att gå att slå på kameran och plåta direkt med endast en hand, utan man måste använda båda händerna för att hålla i och slå på kameran. Kanske inget man tänker på om man aldrig plåtat med något annat, men både Canon, Nikon, Pentax och t.o.m Kodak har löst problemet och om Sony kunde fixa detta också så skulle det nog minska irritationen för folk som byter...

En bra grej är dock att huset är lite större och playknappen för skärmen verkar mer skyddad än A100an. En svårfrånkomlig anledning till att jag inte kan ha kameran påslagen hela tiden ute på stan är att den lätt studsar upp mot kroppen och aktiverar playknappen när den hänger över axeln.

Bra också med handsensorn för eye-start-fokusen. Det är en funktion som jag har konstant avstängd på A100an eftersom ögonsensorn aktiveras mest hela tiden när man har kameran på sig, oavsett om man plåtar eller ej.
 
Ascona75 skrev:
Hittade en tråd på Dyxxum där en kille ger sin syn på PMA med lite bilder och frågor till folk : )

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=12781



Mvh.

Grym kille den där Phototraveler.

Mina önskemål för alphan är:
1. Snabbare af än Canon. :) Men allvarligt talat man måste ju vara sierska för att kunna ta en action bild med en KM5d, a100 är väl något bättre har jag hört.

2. Lägre brus, titta på canons markIII med inte så dåligt ISO6400.


3. 5-8 fps.

4. 10-12 MP


Kameran ska ju vara skön att hålla o.s.v. förstås.
SSM objektiv som inte är G-klass skulle ju underlätta för oss vanliga dödliga.

Kanske syns i specen att jag vill kunna ta foton på saker som är snabbare än en maskros.
 
Powerknappen

Hej! Förstår ärligt talat inte problemet mad att ha påslaget på vänster sida - har en A100 själv och har inte minsta bekymmer med detta. Kan möjligen förstå problemet för de som saknar vänsterarm!

Nöjd A 100 ägare som tidigare fotat med kameror med poweknappen till höger!
 
__________________________________________________

Will Saar skrev:

...Argh, såg just i fotona på husets baksida att den nya high-amateur modellen har kvar powerknappen på samma hjärndöda ställe som A100an (mitt största missnöje med A100an efter bruset).
__________________________________________________

Det måste väl ändå vara en vana, var powerknappen är placerad? :), :), :)

Vadå brus?
ISO400 fungerar utan problem, för mig.
Jag använder min A100 ofta mest upp till ISO400, likt jag gör med andra SLR, av typ analog, filmer över ISO400 ger oxå en liten defekt, av något synligt korn, men ingen har klagat på Tri-X-Pan, vad jag har hört, iaf.
Idag, snackas det så mycket om brus vid höga ISO, varför?
Annat var det för, men ISO400 fungerar även idag, utan problem, på alla D-SLR.
Behöver man, realistiskt, gå högre upp i ISO?

Om man nu tycker att en kameramodell bör ha mindre eller inget alls brus, t.ex. vid ISO400, varför inte då kontakta tillverkaren direkt?

Många diskussioner är "skott i luften", bra åsikter, men på FS Forum kan väl åsikterna inte förändra tillverkaren?
 
larsborg skrev:
Det måste väl ändå vara en vana, var powerknappen är placerad? :), :), :)
Det är en sämre lösning helt enkelt, i klass med att ha två kranar på handfatet istället för en blandarspak...

De som inte förstår klagomålet brukar ofta inte heller plåta resebilder eller gatufoto. Där är det vanligt att motiven dyker upp när man är som minst förberedd, inte sällan bär man saker i vänsterhanden, och allt som slöar ner rörelsen att rycka upp kameran ur väskan, föra den till ögat och plåta bidrar till missade bilder. Med de andra märkena är detta ett mycket smidigare moment och om man glömmer att slå på kameran när man för upp den till ögat så är det mycket enklare att slå på den i fotoögonblicket med grepphanden än att frigöra och börja pilla med andra handen. Det är i regel ett mer tidsödande moment än kamerans uppstartstid.

Senaste gången det dumma handhavandet sabbade ett ögonblick var dock när jag skulle plåta en skål med reskamrat och upptäckte att kameran var avslagen i fotoögonblicket. Samtidigt höll jag min kokosnötsdrink i vänsterhanden framför linsen. ;)
 
Senast ändrad:
Tycker det lâter som en konstruerad problematik.
Kameran drar mycket lite ström i stby sâ tror man att det ska fotograferas sâ kan den lika gärna vara pâslagen.
Sen är det sällan jag hâller kameran med bara en hand när jag tar bilder, AS är iofs bra, men inte sâ bra.
Det som irriterar mig med pâ D7D är väljaren för fokuspunkt, även om man lâser den sâ är det lätt att den ändras när kameran hänger över axeln.
 
larsborg skrev:
Om man nu tycker att en kameramodell bör ha mindre eller inget alls brus, t.ex. vid ISO400, varför inte då kontakta tillverkaren direkt?
Med tanke på att alla recensenter redan nämnt bruset, och eftersom Sony medgett att de har viss bevakning av åtminstonde de stora amerikanska forumen, kan de inte ha undgått vilket fiasko hög-ISO bruset i kameran är. Jag räknar lugnt med att Sony kommer åtgärda det, deras konkurrensmatchande/marknadslyhörda attityd är en av anledningarna till att jag bytte till märket (men om Nikon skulle annonsera husstabilisering skulle deras bättre ergonomi innebära en väldig lockelse att byta tillbaks).

Gunnar D skrev:
Tycker det lâter som en konstruerad problematik.
Kameran drar mycket lite ström i stby sâ tror man att det ska fotograferas sâ kan den lika gärna vara pâslagen.
Nej, som jag tidigare skrivit så slås skärmen lätt på om kameran hänger påslagen över axeln och då blir batteriet snabbt tömt (antar att även aktivering av fokuspunktsväljaren på D7D väcker kameran?), dessutom är problemet som värst just när man inte tror att det ska fotograferas och sliter upp kameran i all hast för att fånga flyktiga motiv/ögonblick.
 
Senast ändrad:
__________________________________________________

Will Saar skrev:

Med tanke på att alla recensenter redan nämnt bruset, och eftersom Sony medgett att de har viss bevakning av åtminstonde de stora amerikanska forumen, kan de inte ha undgått vilket fiasko hög-ISO bruset i kameran är....
__________________________________________________

Jag tror knappast att Sony behöver läsa tester eller forum, för att bilda sig en uppfattning hur kameran fungerar i händerna på en användare, de gör, liksom alla tillverkare egna utvärderingar över produktens funktion, var bäst knapparna skall placeras, designen, hela upplägget m.a.o. - tillverkarnas konstruktörer är säkert fotografer själva!
Världens alla olika fotoforum är bara en mötesplats för användare, med absolut lite viktig info, som tillverkarna skulle ha nytta av, det är min uppfattning.

Service verkstäderna, däremot, ger en mycket bra info till tillverkaren om och hur kameranhuset/optiken fungerar, lite eller ständiga reparationer.

Smarta användare, amatörer eller pro, kontaktar generalagenten för att påtala eventuella brister, eftersom detta då går direkt vidare till tillverkaren.

Vadå fiasko med bruset på A100:n?
De andra två D-SLR, från Pentax och Nikon, med samma bildsensor, 10Mp, har inte betydligt lägre brus vid, t.ex. ISO400.
 
larsborg skrev:

Idag, snackas det så mycket om brus vid höga ISO, varför?
Annat var det för, men ISO400 fungerar även idag, utan problem, på alla D-SLR.
Behöver man, realistiskt, gå högre upp i ISO?
För mig är lågt brus väldigt lockande då det ger mig ökad kreativitet. Jag kan använda kameran i situationer då det annars inte gick (där stativ ej går att använda eller där jag behöver frysa rörelser även i dunkel). Personligen anser jag att allt som ökar de kreativa möjligheterna är av godo. Lite som att köpa ljusstark optik, även om man ibland använder den nedbländad.

Och det är av precis samma anledning jag gillar bildstabilisering i huset. För mig är det egalt ifall det nu skulle råka vara bättre i objektivet då hus-IS uppenbarligen ger tillräckligt bra resultat för att det skulle öka mina kreativa möjligheter med mina icke-IS objektiv.

Sen inser jag att alla inte bedömmer den kreativa ökningen som lika tongivande som jag gör, men att ifrågasätta meningen med lågt brus kanske är att ta i. Letar man bland mina inlägg ser man t.ex. att jag inte tycker hög seriebildstagning är avgörande för mitt nästa kameraköp, men jag skulle aldrig ifrågasätta meningen med funktionen.
 
I en tråd jag läste på dpreview här om dagen så hade Sonys representanter svarat jakande på frågan om de följer med forum som till exempel dpreview. Om det är hela sanningen eller inte så det är svårt att säga men kanske de trots allt bryr sig.
 
Det vore väl rent av tjänstefel om de inte följde diskussionerna på de största användarforumen. Sen vilken vikt de lägger på vad folk gapar om det är ju en helt annan sak...

/Andreas
 
hazard skrev:
Det vore väl rent av tjänstefel om de inte följde diskussionerna på de största användarforumen. Sen vilken vikt de lägger på vad folk gapar om det är ju en helt annan sak...

/Andreas

Helt enig! Verkligen en lågoddsare! Det hade varit otroligt sensationellt om man inte svarat ja på den frågan även om det varit en grov lögn.

Ingen säljrepresentant för en stor kameratillverkare (vilken det vara månde) skulle i nyktert tillstånd våga tillstå att man inte bryr sig om kunderna. Ett sånt självmål har ingen råd med idag. Det finns ju få kameror som har sån kultstatus idag att användarna köper dem ändå fast tillverkaren behandlar dem styvmoderligt eller i värsta fall använder dem som dörrmatta. (Skulle väl vara Leica då (nu duckar jag :))
 
larsborg skrev:
Vadå fiasko med bruset på A100:n?
De andra två D-SLR, från Pentax och Nikon, med samma bildsensor, 10Mp, har inte betydligt lägre brus vid, t.ex. ISO400.
Visst, om kamerorna bara gick att ställa in på ISO400 skulle bruset inte vara något fiasko, men nu går ju känsligheten på alla kameror i segmentet minst upp till ISO1600 och där är fiaskot väldigt uppenbart och färggrannt.

Missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande Alfan är ett bättre köp än Nikons modeller och Canons modeller under 5D (mycket på grund av stabiliseringen) men hög-ISO-bruset och placeringen av powerknappen är klara brister jämfört med konkurrenterna, och också varför jag tycker Pentax K10D vore det bästa köpet idag.
 
Av/På knappens placering på Minolta/Sony tycker jag inte vållar några större bekymmer. Det är snarare en vanesak och det gäller att vänja sig vid sin kamera. Men jag kan helt förstå att beroende på vad man fotograferar så kan knappens placering ha inverkan, men personligen håller jag aldrig/sällan i kameran med enbart en hand och har därför inga bekymmer med av/på knappen. Däremot finner jag varken Canons eller Nikons lösningar som mycket bättre. Canons av på knapp är obekvämt placerad och inte så jätte logisk och när jag har testat Nikon så har jag flera gånger knäppt av kameran i misstag. Dessutom har jag testat en Nikon kamera där av/på knappen har varit så lös att knappen ständigt vållade bekymmer åt ägaren. Minolta hade faktistk på analoga Dybax 5 en bra placering av nämnda knapp, där satt den perfekt till höger om sökarn lagom åtkomligt med tummen. Men som sagt så tycker jag att det blir en vanesak.
 
Som Gunnar tidigare sa så drar den inte så mycket ström i standby, så jag stänger sällan av min 5d.
Har t.o.m för mig att jag läste någonstans att den drar extra mycket vid uppstart så man tjänar knappt något på att ha den avstängd. (KM5D)

Nåväl det var väl inte det det handlade om men ändå.

Sedan det där med brus, varför ska inte jag kunna ta lika fina bilder i ISO 1600-3200 och 10Mp när Canonfolket kan det med sin markIII t.ex.
Alla har inte ett 500mm f/2.8 så de som t.ex. har ett Tamron 200-500 får vackert knata upp ett par steg i ISO:n om man ska kunna få drägliga slutartider om det nu inte är klockan 12 på midsommar och stekande sol.

Vad sedan filmfolket hade för Tri X iso xxx bla bla i sina kameror på 80 talet har inte ett dugg med saken att göra.
 
mnorrback skrev:
Av/På knappens placering på Minolta/Sony tycker jag inte vållar några större bekymmer. Det är snarare en vanesak och det gäller att vänja sig vid sin kamera.
Jag vågar nog påstå att kameravana har väldigt lite med saken att göra och att det objektivt sett är ett långsammare moment att slå på och börja plåta med en kamera med KM/Sony-lösningen än en med Nikonlösningen, även om man ignorerar uppstartstiden. Det gäller speciellt om man är oförberedd eller upptagen med vänsterhanden.

Visst, är du en gammal KM räv som accepterat (eller om du vill, vant dig vid) flersekundig uppstartstid hos en D7D så kanske det inte är något problem, men då borde du också inse att ditt omdöme i frågan skiljer sig lite från resten av marknaden där KMs plats som den slöast startande kameran på marknaden länge varit ett starkt argument mot att köpa den (inklusive för mig själv).

I dagsläget har ju Sony nästan eliminerat uppstartstiden, den märks egentligen bara när man slår på kameran för att titta på bilder, och det vore nu trevligt om de också kunde möjliggöra enhandshandhavande av kameran istället för att Alfan ska vara enda kameran på marknaden som kräver två händer för att slå på och plåta (speciellt eftersom den är stabiliserad och därmed bättre lämpad för enhandsfoto än alla andra!).

pallep skrev:
Som Gunnar tidigare sa så drar den inte så mycket ström i standby, så jag stänger sällan av min 5d.
Både Gunnar och jag har dock angett problemen med den lösningen.
 
Senast ändrad:
Jag har inte heller nånsin haft problem med att det är "jobbigt" att starta min KM 5D.. och långsam är nog fel o kalla den eftersom man inte ens hinner blinka innan man kan ta ett kort.. (brukar ha min i kamera väska och drar upp den med högerhanden runt greppet och hjälper till lite snabbt med vänsterhanden då jag även startar den) Om du joggar så mkt så du inte kan ha den på hela tiden så ta med ett eller två extrabatterier :)

Håller med föregående om Nikons lösning då det är nästan lika lätt att stänga av kameran som att trycka ner avtryckaren. (klagar någon på att det inte är så nu så är det väl samma sak där som med att några hatar KMs placering och några älskar den)
 
ANNONS