Annons

Ny Alpha

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå strömbrytare, är inte brytaren på Canons övriga modeller än just instegsnivån (400D, 350D) också lite underligt placerad för någon som vill slå på dem med en hand? Eller går den att nå med högertummen? Min 350D tycker jag har brytaren smidigt placerad dock...
 
__________________________________________________

Patrik Pålsson skrev:

...Vad sedan filmfolket hade för Tri X iso xxx bla bla i sina kameror på 80 talet har inte ett dugg med saken att göra...
__________________________________________________

Jasså?
Den film du försöker nämna heter Tri-X-Pan, var standard hos de flesta sportfotografer, filmen tillverkas fortfarande, ISO400 från början, kan "trimmas upp" till ISO1600, men då får neggen väl synligt korn, därav min jämförelse, idag, ISO1600 på en D-SLR ger ofta ett brus.
Var det bättre förr?
Nej, ISO1600 på en film gav oxå defekter, som sagt, stora korn, men ingen klagade, alla visste förutsättningarna.

Självklart håller jag med dig, att arbeta med ett högt ISO-värde - utan brus, visst, kanon!
Canon 5D (FF) ger den möjligheten!
Lite väl dyr för att säljas i stora mängder och bli klassad som en konsument D-SLR.
Men, om några år kommer FF säkert även i konsumentleden.
__________________________________________________

Patrik Pålsson skrev:

... Alla har inte ett 500mm f/2.8 så de som t.ex. har ett Tamron 200-500 får vackert knata upp ett par steg i ISO:n om man ska kunna få drägliga slutartider om det nu inte är klockan 12 på midsommar och stekande sol...
__________________________________________________

Är det en egen erfarenhet eller en tänkt situation?
Hur ofta använder du t.ex. ISO1600 till optiken 2,8/500mm alternativt Tamron 200-500mm?
Vad jag känner till, brukar en 500mm optik ofta vara en s-optik, kompakt konstruktion med en fast bländare, mindre än 2,8, snarare 5,6.
 
I tester mäter man ofta uppstartstider på konsumentkameror, särskilt DSLR:er - hundradelar jämförs hit och dit och den den långsammaste kameran kan uppfattas som rena tröskverket. Ärligt talat förstår jag inte varför. Visst, jag förstår att det är en selling point, och jag förstår att för en press/yrkesfotograf kan det vara helt avgörande för att hinna med en bra ögonblicksbild, men den stora massan? Verkligen?

Jag vet inte...jag talar för mig själv, men jag har då aldrig upplevt att jag behövt snabbare uppstartstid än vad 5D/7D levererar.
 
larsborg skrev:
__________________________________________________

Patrik Pålsson skrev:

... Alla har inte ett 500mm f/2.8 så de som t.ex. har ett Tamron 200-500 får vackert knata upp ett par steg i ISO:n om man ska kunna få drägliga slutartider om det nu inte är klockan 12 på midsommar och stekande sol...
__________________________________________________

Är det en egen erfarenhet eller en tänkt situation?
Hur ofta använder du t.ex. ISO1600 till optiken 2,8/500mm alternativt Tamron 200-500mm?
Vad jag känner till, brukar en 500mm optik ofta vara en s-optik, kompakt konstruktion med en fast bländare, mindre än 2,8, snarare 5,6.

Det där 500 f/2.8 var bara ett extremt exempel på ett fiktivt objektiv däremot äger jag ju ett tamron 200-500 och under hela vinterhalvåret så har jag sällan kunnat använda ISO 400 och lägre även på dagen. Man vill gärna ha en slutartid på 1/300 eller bättre vid 500mm om man ska ha en chans. På sommaren kommer det ju givetvis bli bättre men man vill ju kunna fota hela året.

Att vi klagar nu beror väl på att vissa kameror är bättre än andra på bruset. Så med en ny alpha så var mitt önskemål att de ska komma ikapp och helst förbi de andra tillverkarna. (bra med konkurrens)
Sedan så tycker jag att brus är fulare än korn :) Men den debatten har inte här o göra.

Lite luddigt formulerat svar men jag är lite trött i huvudet.
 
wsaar skrev:
Visst, är du en gammal KM räv som accepterat (eller om du vill, vant dig vid) flersekundig uppstartstid hos en D7D

Var tvungen att testa eftersom jag aldrig tänkt på uppstartstid. Det tar inte flera sekunder att starta upp en D7D. Och även om det gjorde det så spelar det ingen roll, för när jag är ute o fotar så är kameran påslagen från det jag vaknar till jag somnar. Ja längre än så... Den enda gång som jag startar om kameran är vid batteribyte...
 
__________________________________________________

Patrik Pålsson skrev:

... Det där 500 f/2.8 var bara ett extremt exempel på ett fiktivt objektiv ...
__________________________________________________

Javisst, det finns absolut ingen 2,8/500mm på marknaden, vad jag vet, frontlinsen skulle bli JÄTTE STOR, objektivet tungt, prislappen gigantisk!


__________________________________________________

KG Stolt skrev:

.. Och även om det gjorde det så spelar det ingen roll, för när jag är ute o fotar så är kameran påslagen från det jag vaknar till jag somnar. Ja längre än så... Den enda gång som jag startar om kameran är vid batteribyte...
__________________________________________________

Sant!
Så lever en riktig fotograf!
När skönheten kommer förbi, måste man vara klar för fotografering, självklart!
 
Sigma 200-500/2,8.!
Där har vi den, Fabian!
Jag tyckte väl, att jag hade sett den någonstans, kan ha varit i samband med den senaste PMA mässan.

Det är bättre att köpa ett spegeltele på 500mm, med ofta en fast bländare av 5,6, kompakta och lätta, relativt rimliga i pris.
Ja, inte billiga, men billigare än Sigman ovan, den väger säkert många kilon, kostar flis.
 
Re: Re: ÄNTLIGEN

FILM) (Anddje skrev:
Jag gissar på att dom kör med nån lösning liknande det som 5D/A100 har, tryck in en knapp med tummen och rulla hjulet alternativt välj ett av hjulen att ha exp. komp. på. Det tycker jag är smidigare än en ratt ovanpå.
Två inmatningsrattar ska ska de va, annars så blir jag besviken!

Canon uppfann den underbara inmatningsratten & när dom införde två så jublade jag! Enbart en ratt är en tillbakagång enligt mig & inte acceptabelt, det hör enligt mig till budgetkamerorna.

//Larsa
 
Re: Re: Re: ÄNTLIGEN

.Z. skrev:
Två inmatningsrattar ska ska de va, annars så blir jag besviken!

Canon uppfann den underbara inmatningsratten & när dom införde två så jublade jag! Enbart en ratt är en tillbakagång enligt mig & inte acceptabelt, det hör enligt mig till budgetkamerorna.

//Larsa

Håller med...och sen förstår jag inte varför husen har stympats ( vänstersidan) på senare kameramodeller,osnyggt,osymmetriskt och opraktiskt.
/Gunte..
 
larsborg skrev:
__________________________________________________

Will Saar skrev:

...Argh, såg just i fotona på husets baksida att den nya high-amateur modellen har kvar powerknappen på samma hjärndöda ställe som A100an (mitt största missnöje med A100an efter bruset).
__________________________________________________

Det måste väl ändå vara en vana, var powerknappen är placerad? :), :), :)

Vadå brus?
ISO400 fungerar utan problem, för mig.
Jag använder min A100 ofta mest upp till ISO400, likt jag gör med andra SLR, av typ analog, filmer över ISO400 ger oxå en liten defekt, av något synligt korn, men ingen har klagat på Tri-X-Pan, vad jag har hört, iaf.
Idag, snackas det så mycket om brus vid höga ISO, varför?
Annat var det för, men ISO400 fungerar även idag, utan problem, på alla D-SLR.
Behöver man, realistiskt, gå högre upp i ISO?

Om man nu tycker att en kameramodell bör ha mindre eller inget alls brus, t.ex. vid ISO400, varför inte då kontakta tillverkaren direkt?

Många diskussioner är "skott i luften", bra åsikter, men på FS Forum kan väl åsikterna inte förändra tillverkaren?
Man bör kunna slå på kameran med kameran placerad i högerhanden, anser att knappens placering på min 7D är klart dålig.

För övrigt så kommer jag aldrig att köpa en DSLR som är hanterar brus sämre än min D7D, vilket A100 gör. Ok, 7D hanterar bruset lite väl hårt, reducerar, men jag kan inte godta att man ökar pixelantalet i bekostnad av brusnivå. Att jämföra med film är ointressant, vad som har varit är ointressant om jag ska köpa DSLR, nu är nu & jag vill ha det bästa som en DLSR kan erbjuda.

Detta gäller mig & om man tycker att man inte har behov av mer än ISO 400 så var det ju desamma:)

//Larsa
 
Re: Re: Ny Alpha

wsaar skrev:
Missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande Alfan är ett bättre köp än Nikons modeller och Canons modeller under 5D (mycket på grund av stabiliseringen) men hög-ISO-bruset och placeringen av powerknappen är klara brister jämfört med konkurrenterna, och också varför jag tycker Pentax K10D vore det bästa köpet idag.
Jag rådde min son att köpa K10D, han tittade på Alfan men jag tycker att den är för dyr. Han får extremt mycket mer för pengarna vid köp av pentaxen & dessutom så verkar Pentax ha kommit igång bättre nu. Sony kommer väl dock nu kanske men jag är tveksam över prissättningen nu & funderar på vad dessa nya modeller kommer att kosta???

Själv så är jag sååå nöjd med min 7D så jag är lugn, tills den rasar!!!:)

//Larsa
 
Det är mysigt att läsa reaktionerna varje gång det kommer en ny kameramodell, och oavsett märket så är glädjen inte att ta fel på. Det inre barnet svämmar över i oss alla lite då och då... och visst är det härligt att ha barnasinnet kvar! ;o)
 
Desperat

Det luktar lite desperation från Sonys sida, hur många andra tillverkare visar upp halvfärdiga prototyper och kan inte ens visa spec. på dom. Minolta/Sony har släppt två nästan identiska dslr på 3? år! (5d och A100)
Är det bara jag som känner att oron inte helt förvunnit?
 
Undrar vilken modell som kommer sälja bäst.

Jag kollade på Fotosidan hur många som har respektive modell KM 5D, KM 7D och Sony A100 och jag blev lite förvånad.

Det är ju ett tag sen Alfan (A100) kom men fortfarande är den långt efter KM:s modeller i popularitet här på FS.

7D 329 st
5D 450 st
A100 137 st

Så man undrar ju om A100 köpts främst av folk som inte bryr sig om Fotosidan eller ... är det så att det långa uppehållet i ovisshet efter övertagandet fått folk att vända sig mot andra märken istället. Trots allt är siffrorna förvånansvärt bleka med tanke på att Sony själva säjer sig mycket nöjda med försäljningssiffrorna för din första DSLR-modell (vad nu det betyder). Men det kanske är så att fler gamla KM ägare än Larza förväntar sig nåt bra mycket häftigare än Alfan för att uppgradera, så att man hellre väntar ett tag till.
 
Senast ändrad:
ANNONS