Annons

Ny Alpha

Produkter
(logga in för att koppla)
Som Canon-ägare hoppas jag starkt på en Sony med småbildssensor och väl fungerande anti-skak. Blir svårt för Canon att fortsätta hävda att hus-AS inte kan kombineras med FF då!
 
ÄNTLIGEN

Men har sony plockat bort exponeringskompensations vredet?

Jäkla synd i såddanfall eftersom det är en av de funktioner som jag använder mest för att justera exponeringen efter histogrammet.

Nu är det bara att hoppas på att prisstättningen blir vettig. Jag har inte planer på att byta hus just nu, men det känns skönt att det kommer en ersättare till D7D ifall det skulle bli ett panikbyta pga trasigt hus.
 
Re: ÄNTLIGEN

Nome Nescio skrev:
Men har sony plockat bort exponeringskompensations vredet?

Jäkla synd i såddanfall eftersom det är en av de funktioner som jag använder mest för att justera exponeringen efter histogrammet.

Nu är det bara att hoppas på att prisstättningen blir vettig. Jag har inte planer på att byta hus just nu, men det känns skönt att det kommer en ersättare till D7D ifall det skulle bli ett panikbyta pga trasigt hus.
Jag gissar på att dom kör med nån lösning liknande det som 5D/A100 har, tryck in en knapp med tummen och rulla hjulet alternativt välj ett av hjulen att ha exp. komp. på. Det tycker jag är smidigare än en ratt ovanpå.
 
Förmodligen är det satt som standard att exponeringskompensationen sitter på ett av inmatningshjulen. Det finns som customsetting i 7D. Så har jag den inställd. Det underlättar en när man plåtar i varierat ljus med A eller S så man snabbt med imatningshjulet kan kompensera + eller -

mvh/Ove
(Som är i behov av ett nytt hus nu, släpp gärna pro-huset först)
 
Jag är inte intresserad av A100. I värsta fall får jag skaffa en 7D om det kniper. Men Sony måste få tummen ur att släppa midrange modellen innan det tredje kvartalet.

mvh/Ove
 
StefanN skrev:
Som Canon-ägare hoppas jag starkt på en Sony med småbildssensor och väl fungerande anti-skak. Blir svårt för Canon att fortsätta hävda att hus-AS inte kan kombineras med FF då!
Självklart kan vem som helst göra en småbildskamera med hus-antiskak, svårigheten är att göra det i det befintliga objektivsystemet.

Även om Minolta/Sony skulle ha marginalen blir ju knappast Canons befintliga objektiv större av det och jag antar att du fortfarande vill ha EF-kompabilitet...

Är det någon som vet om Minolta/Sonys objektiv verkligen tecknar ut vad som krävs för SSS på småbild eller är det bara en omöjlig dröm?
 
Proffshuset är så jääävla snyggt! Är det inte lite Pentax 67 över det? Haha, Mark2:ans utseende hann jag ju tröttna på innan jag ens fotat med den... men det här, det här är andra grejer det!
Gode gud i himlen, säg att den kommer ha FF! 8-O
 
Äntligen kommer Sony med något intressant, men jag måste nog säga att jag är lite besviken med tanke på tidtabellen. Vi Minoltaägare måste vara bland de mest tålmodiga som finns och nu säger Sony att om ni väntar lite till så ska ni få se.... Nå det är ju i alla fall bra att man från Sonys sida nu visar att man är villiga att satsa på området. Tänk att det fortfarande finns vissa som väntat på den perfekta Sony/Minolta kameran och därför inte övergått från det analoga systemet. Tyvärr måste jag medge att undertecknad är en av dessa. Så med det i åtanke så ser det ju nu i alla fall väldigt bra ut men det skulle vara kul att få mera information om kamerorna och också lite prisuppgifter.
 
JA! JA! Mer information! Ett sånt här ha-begär har jag inte känt sen jag såg Pentax 67 första gången..
Fan vilket snyggt prisma den har! AAAAAAH!!
Det är på gränsen till sexuell upphetsning! Jag ska sova med min ;P

Hoppas förstås att den prismässigt ska lägga sig snäppet under Canons proffshus, samt vara snäppet bättre, haha :)
 
Visst är det skoj med nya kameror men var är optiken, och var är verklighetskontrollen? Om Sony ska konkurrera så krävs det mer än hus, dom måste ju inse att man inte kan ligga på högre pris på optiken än Canon och Nikon. Det är ju inte småpengar iheller utan ofta flera tusen dyrare för de med Sony. Varför skulle man byta till ett sådant system?

Jag kör med 7D nu så jag har inget emot varken KM eller Sony, men jag blir inte bländad av kamerahus.
 
tozz skrev:
Visst är det skoj med nya kameror men var är optiken, och var är verklighetskontrollen? Om Sony ska konkurrera så krävs det mer än hus, dom måste ju inse att man inte kan ligga på högre pris på optiken än Canon och Nikon. Det är ju inte småpengar iheller utan ofta flera tusen dyrare för de med Sony. Varför skulle man byta till ett sådant system?

Jag kör med 7D nu så jag har inget emot varken KM eller Sony, men jag blir inte bländad av kamerahus.
Dom har visat ett långt tele, typ 400/500mm, något som ser ut som en 200mm. 2 fasta vidvinklar (ZA) och en Vidvinkelzoom, en 24-70/2.8 ZA, en 18-250 (Tamron), och så hävdar vissa att det kommer nya 100-300 APO och 100-400 APO.
 
Av intresse för Sonyfolk är ju också att Tamron visat en 70 - 200 f2.8 på PMA som blir stabiliserad på Alphorna. Flera Sonygluggar (och även gamla KM-gluggar) verkar ju vara rebrandade Tamron så det går nog att betrakta Tamron som Sonys lågprismärke eller liknande...

Visningen av de nya kamerorna är i alla fall tillräckligt för att få mig att känna mig bekväm med att köpa mer glas till systemet, och att kanske försöka hålla mig till fullformatsglas (även om min nästa kamera nog blir "high amateur"-modellen snarare än proffsmodellen)...
 
P.R. skrev:
Självklart kan vem som helst göra en småbildskamera med hus-antiskak, svårigheten är att göra det i det befintliga objektivsystemet.

Även om Minolta/Sony skulle ha marginalen blir ju knappast Canons befintliga objektiv större av det och jag antar att du fortfarande vill ha EF-kompabilitet...

Är det någon som vet om Minolta/Sonys objektiv verkligen tecknar ut vad som krävs för SSS på småbild eller är det bara en omöjlig dröm?
Jo, jag vet, och det är bra att det påpekas. Jag har bara en svag-svag förhoppning att Canons påstående att objektivtäckningen är för dålig egentligen inte har sådan stark praktisk betydelse. Vilket kanske Sony skulle kunna visa (låt vara att Minoltaobjektiven kanske tecknar en större yta än EF-objektiven).

Visst, det finns ju mycket som verkligen pekar på att Canon har rätt när det gäller deras system med tanke på klagomål redan nu på kantskärpa med en stillastående sensor. Men samtidigt finns det många som hävdar att den praktiska effekten är försumbar...
 
Skall vi även påbörja en lista på hållbara motiveringar så man är väl förberedd där hemma när inköp blir aktuellt ;-)
 
hbengtsson skrev:
Skall vi även påbörja en lista på hållbara motiveringar så man är väl förberedd där hemma när inköp blir aktuellt ;-)

Hellre en list pâ argument att inte köpa, när vissa av ungarna kommer att börja tjata, jag säger inte vem.
 
A100 verkar sjunka i pris - men kanske inte i Sverige

Såg att man kan få en A100 inkl kitobjektiv för 650$ hos 42nd Street Foto i N.Y nu. 4.700:- med moms knappt 5.900. 7990:- inkl 18-70 fortfarande på CyberPhoto. Just nu har de väl inte så mycket annat att göra när man inte har något nytt färdigt att sälja. Om man inte ska göra om samma misstag som Minolta gjorde (som prisade 7D lite för högt när den kom), kan man nog inte ta så våldsamt mycket betalt för en 7D ersättare när det finns kompetenta alternativ som exv. Pentax K10D. Ett lägre pris på A100 kan ju också vara en förberedande positionering inför kommande lanseringar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.