Annons

Nu har jag beställt en 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla som köper en dyr kamera har med i beräkningen att efterföljare och nylanseringar kan komma. Sånt bekymrar inte mig, även om det kommer nya kameror som är billigare så gör det ju inte min kamera sämre för det.
 
anna1989 skrev:
japp, precis hur ska det gå när hon ska börja fotografera tegelväggar MVH Anna

Skulle det bli problem för mig att fotografera tegelväggar för att det kommer ut nya kameror på marknaden?

Jag är nog trög jag, men det där förstod jag inte :)
 
-Catherine- skrev:
Japp, exif säger bländare 8...kan det vara att jag använt teleobjektiv som stökar till det? Skärpdjupet är ju kort trots F8....

F8 är inte kort :) då borde HELA bilden med enkelhet blivit skarp (kolla ce märkningen).
 
Re: men dyrt

Tonyeagle skrev:
Kameran blir inte sämre men plånboken blir 15 lök tunnare för någon månads leende.

Så du menar att Canon skulle komma ut med 5D ytterligare en gång fast 15 tusen billigare?

Strunt i det där sista, jag förstår vart du vill komma. Jag är övertygad om att jag kommer le längre än ngn månad oavsett vad för kamera som kommer ut på marknaden efter 5D.

Prisfallet på digitala kameror kommer alltid att vara stort, och kan man inte ta det prisfallet så skall man låta bli att köpa nytt.
 
alltså detta med att inte köpa kamera för att det kommer nya modeller som är bättre fattar jag inte..

Det kommer ALLTID att komma bättre modeller i rask takt! Isåfall får man aldrig en kamera köpt.. näe jag håller med fröken Dahlgren att det är med i beräkningarna och kameran blir inte sämre för att det kommer en ny modell.

Jag köpte en ny 20D för bara några veckor sedan, trots full vetskap om att 20D verkligen sjunger på sista versen. Men inte blir min 20D sämre för det...
 
Peter.H skrev:
F8 är inte kort :) då borde HELA bilden med enkelhet blivit skarp (kolla ce märkningen).

Jag vet inte hur jag skall kommentera ditt inlägg nu. Exif säger F8 och om bilden är så mjuk i kanterna att du tycker det ser ut som F2,8...ja då vet jag inte...
 
5D är verkligen en fin kamera - fast jag personligen skulle inte köpa en. Jag hade hellre lagt pengar på en Mark II - fast det är jag det :)
 
-Catherine- skrev:
Jag vet inte hur jag skall kommentera ditt inlägg nu. Exif säger F8 och om bilden är så mjuk i kanterna att du tycker det ser ut som F2,8...ja då vet jag inte...

Om du har möjlighet, så ta om samma bild igen, med en annan glugg - samma värden. Ställ kameran manuellt. Kunde vara kul att se.
 
Kalle_B skrev:
alltså detta med att inte köpa kamera för att det kommer nya modeller som är bättre fattar jag inte..

Det kommer ALLTID att komma bättre modeller i rask takt! Isåfall får man aldrig en kamera köpt.. näe jag håller med fröken Dahlgren att det är med i beräkningarna och kameran blir inte sämre för att det kommer en ny modell.

Jag köpte en ny 20D för bara några veckor sedan, trots full vetskap om att 20D verkligen sjunger på sista versen. Men inte blir min 20D sämre för det...

Jag instämmer till fullo :)

Om nu Hr Svensson köper en kamera med samma kvaliteér som min 5D för hälften av vad 5D´n kostade mig...jag då är jag först att gratulera :)
 
Peter.H skrev:
Om du har möjlighet, så ta om samma bild igen, med en annan glugg - samma värden. Ställ kameran manuellt. Kunde vara kul att se.

Visst kan jag göra det, inga problem. Kameran var ställd manuellt på 1/200s och F8..men du kanske menade att jag skulle ställa skärpan manuellt vilket jag inte gjorde på denna bild..
 
men vafasen klart man köper saker! vad gör en mest lycklig, en kamera eller ett plåttak. hoppas att jag aldrig blir vuxen(i sinnet) grattis!
 
Japp jag blir bara glad att Dahlgren köpte sig en "minivärsting" och att hon är glad över den! Jag börjar itne tänka "hehe snart komemr en bättre kamera som är billigare" näe jag unnar henne glädjen i en bra kamera av samma anledning som ajg unnar alla människor lycka! och jag hoppas innerligt att folk unanr mig min 20D, även om den går ur produktion om 2 veckor. När jag känner för det så köper jag en ny kamera som passar mig. Om det råkar bli senaste skriket eller inte kvittar...
 
kan du förklara lite närmar ang tegelväggen Anna? tror vi är flera som inte riktigt förstår...

Kan man inte fotografera en tegelvägg med en 5D?
 
Glädj eder...

Att det var lite ironi i mitt inlägg förstod nog de flesta. Jag sitter själv och funderar på hur jag för bara 1 1/2 år sedan köpte en kamera (coolpix 4500) för digiscoping som redan är så omsprungen (av de fåtal modeller som kan användas för digiscoping) att jag idag inte knappt vill använda den. Då, för så länge sedan som 18 månader sedan, så var den top of the line. Tycker själv att det är roligt att det kommer bättre och billigare prylar men som gammal analogfotograf känns det ändå som om något är avigt. På den analoga tiden var det ju inte kameran, utan optiken och bildformatet, som avgjorde bildkvalitén. (Man exponerar ju alltid manuellt så all avancerad automatik kvittar liksom). Idag är det datumet som avgör hur pass superbra upplösningen blir. Det känns konstigt. Men visst, jag kommer säkert att också sukta efter nästa modell. (Och med tanke på hur kort tid dagens DSLR håller så lär jag också köpa dem)

PS Att de håller kortare tid kanske kan ha att göra med att jag tar ca 20 gånger fler bilder idag
 
Men man kan inte likna analogt med digitalt.. så är det bara och har alltid varit...

Hur ofta bytte man kulramar och hur ofta byter man miniräknare? Eller skrivmaskiner eller Datorer?

Den digitala utvecklingen har knappast någon gräns för utvecklingen sådet komemr utvecklas i all oändlighet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.