Annons

Vidvinkel till Eos 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jerkan skrev:
Det jag menar är att det finns heller ingen annan vidvinkel som presterar bättre kantskärpa, utan att det är ett fenomen i dagsläget som drabbar alla vidvinkelzoomar, därvid är kritiken oförtjänt tycker jag. Tycker absolut att man ska prova sig fram och se vad som passar en bäst. Men man har inte alltid möjligheten och då kan det vara en stor tillgång att få ta del av andras erfarenheter innan man köper objektiv för flera tusen.
Det finns visst andra vidvinklar som ger skärpa i kanter och hörn, dock inte många (maila mig så ska jag leta fram en bild till dig). Om vi kallar det "fakta" och inte "kritik" blir det kanske inte så jobbigt? Dessutom skriver du ju själv att 17-40 inte är "kanonskarp i kanterna". Likafullt är det ett mycket efterfrågat objektiv, läs alla köpes-annonser.

Det är bra att kunna ta del av andras erfarenheter och vad är bättre än att få ta del av en av deras bilder?
 
niklasl skrev:
Alla zoomar har distorsion. Oftast tunna i vidvinkelläget och kudde i teleläget. Den Canon-zoom som har mest distorsion i 24-läget är 24-105 som har en väldigt uttalad tunna i ändläget. Är det den du tänker på?

Nej, det är FOTOs test av 24-70/2.8 jag tänker på i första hand. Men det är ju bara ett test i mängden.

niklasl skrev:
Nja, visserligen har jag inte provat EF 20/2.8 själv men den har inte rykte om sig att vara högpresterande, iaf inte på digital fullformat. Se t ex http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-20mm-f-2.8-USM-Lens-Review.aspx.

Ok, har inte sett några tester på digitalt småbildsformat. Bara läst allmänt positiva omdömen på diverse sidor.

Mvh Magnus
 
niklasl skrev:
Det finns visst andra vidvinklar som ger skärpa i kanter och hörn, dock inte många (maila mig så ska jag leta fram en bild till dig). Om vi kallar det "fakta" och inte "kritik" blir det kanske inte så jobbigt? Dessutom skriver du ju själv att 17-40 inte är "kanonskarp i kanterna". Likafullt är det ett mycket efterfrågat objektiv, läs alla köpes-annonser.

Det är bra att kunna ta del av andras erfarenheter och vad är bättre än att få ta del av en av deras bilder?

Ok...då verkar det som att jag har missat något. Eftersom man inte har möjlighet att prova allt som finns på marknaden så får man ju förlita sig på tester o dylikt, trodde inte att det fanns någon zoom(eller fast) som är skarp ända ut i kanterna på FF. Tar gärna emot tips på modeller. Håller absolut med om att bildexempel är toppen om möjligheten finns...
 
Innan man väljer optik kan man ju också fundera på vad man vill använda den till. Om man vill fotografera tegelväggar och antingen titta på dem på skärmen i 200% förstoring, eller utskrivna i 70x100 på 20 cm avstånd - ja, då måste man nog vara rätt så kinkig med sitt val.

Om man vill använda sin optik för att göra bilder som är fina att se på tror jag man klarar sig finfint med den optik som fungerade med film förr i tiden ...

Canon 17-40/4L är en finfin glugg, men jag sålde min till förmån för en Sigma 20/1,8 - sigman är mycket långsammare och låter illa, men den är ljusstark och skarp :)
 
AFE skrev:
Innan man väljer optik kan man ju också fundera på vad man vill använda den till. Om man vill fotografera tegelväggar och antingen titta på dem på skärmen i 200% förstoring, eller utskrivna i 70x100 på 20 cm avstånd - ja, då måste man nog vara rätt så kinkig med sitt val.

Om man vill använda sin optik för att göra bilder som är fina att se på tror jag man klarar sig finfint med den optik som fungerade med film förr i tiden ...

*ASGARVAR*

//Liza
 
Vill man ha ett riktigt bra vidvinkel objektiv till fullformat så är det väl Carl Zeiss 21mm som gäller om jag förstått rätt ?

Canons stora problem idag är väl att dom inte kan, eller har kunskapen att leverera ett vidvinkel objektiv av hög klass till sina fullformatare.
 
Zoso skrev:
Vill man ha ett riktigt bra vidvinkel objektiv till fullformat så är det väl Carl Zeiss 21mm som gäller om jag förstått rätt ?
Jo, den är en dröm vad gäller upplösning och kontrast, bäst på den brännvidden utan tvekan. Tyvärr är den svår att få tag i (jag letade i ett år) och den är också dyr och stor - knappast ett objektiv man rekommenderar generellt. Vore ju roligt om Carl Zeiss släppte den i sin nya ZF- eller ZS-serie så småningom.

Nedan fiskmarknad i Tsukiji, Tokyo vid halv sju på morgonen för två veckor sedan (1Ds med Distagon 21mm).
 

Bilagor

  • 060228_222331_1ds_tsukiji_fs.jpg
    060228_222331_1ds_tsukiji_fs.jpg
    56.3 KB · Visningar: 182
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.